Gå til innhold

Nikon flørter med speilløst


Anbefalte innlegg

Tipper at både Canon og Nikon har modeller klare der det bare er å "trykke på knappen" for å sette hjulene i sving. Det de sannsynligvis venter på er at markedet blir stort nok globalt til at de når det volumet de "må ha" fra dag en. Når det gjelder markedsandeler i segmentet tipper jeg at ingen av de to nevnte vil være fornøyde med noen særlig lavere andel enn det det de har i dag på dslr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe kamera freak egentlig, men dette hørtes interessant ut. Hva er egentlig forskjellen på et speilløst og et kompaktkamera? Og hva er fordelen med det fremfor et speilreflekskamera? Bortsett fra størelsen såklart. Og hva er forskjellen på dette og et speilreflekskamera?

Lenke til kommentar
De må rett og slett være bedre...

.. eller billigere, eller en kombinasjon. Siden de har færre deler enn et system med speil så er de billigere å produsere. Da kan man jo spørre seg hvorfor slike kameraer ikke koster mindre enn de billigste speilrefleksene. Jeg regner med at Olympus, panasonic, Sony og Samsung har mye bedre marginer på denne typen kamera enn de billigste speilrefleksene. Med tid og konkurranse tror jeg det vil bli et mer stabilt prissjikt mellom 2000 for bunnmodellene og opp til 5000 kr for toppmodellene.

 

Og hva er forskjellen på dette og et speilreflekskamera?

Bortsett fra størrelsen så er hovedforskjellen mangel på speil og dermed mangel på optisk søker som ser gjennom objektivet. En forskjell til er at mangel på speil gjør fasebasert autofokus umulig. Det vil i praksis si tregere og mer upresis fokus.

Lenke til kommentar

Skal de kunne ta store markedsandeler i dette markedet, hjelper det ikke bare å klistre Nikon eller Canon på kameraet siden Olympus og Panasonic har hatt flere modeller ute en tid nå. De må rett og slett være bedre...

 

Spørs bare hva de trenger å være bedre på. Er ikke enig med deg at det ikke hjelper å "klistre Nikon eller Canon på kameraet". Tvert om tror jeg at dette er nettopp en av de tingene som betyr noe. Kraften i navnet til disse to merkevarene kan ikke undervurderes. I tillegg er det apparatet begge er i stand til å sette i gang når de skal lansere i global skala noe de andre aktørene ikke er i nærheten av, kanskje bortsett fra Sony.

Vil tro at kombinasjonen av produkter som er "gode nok" samt merkenavn og salgsapparat relativt kjapt legger Canon på 35-40% markedsandel og Nikon på 30-35% i denne klassen. Noe annet ville nok de Japanske herrer i Canikon på styrerommene i Tokyo finne totalt uakseptabelt ;-)

Endret av TomKonto
Lenke til kommentar

Ville tro at markedet er klart for ett (digitalt) fullformat rammesøker kamera til UNDER 53000 ;-)

 

Jeg hadde iallefall vurdert det selv som seriøst som vurderer å gå personlig konkurs med ett Leica M9 inntil namsmannen henter det...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Spennende, håper dette kommer ganske langt, skal på ferie i slutten av oktober, og ting tyder på at det blir et speilløst systemkamera på meg i forbindelse med denne reisen. Hva tror dere fotofolk, kommer det til å ta over fullstendig? SPeil virker jo på meg som en etterlevning etter tidligere kamraer, noe som aldri hadde vært der om kamraet ble oppfunnet i dag, kommer det til å forsvinne fra fremtiden kameraer også?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tviler ikke på det, men vil det noen gang kunne overgå fasedeteksjon? Fasefokus er jo i kontinuerlig forbedring det også?

Nikon har søkt på mange patenter knyttet til et kamera med 17mm sensor (1" sensor) og 2,5x crop-faktor. Det er også mange linser med ulike brennvidder for samme sensorstørrelse i patentportifolien. I tilleg til patenter vedr fokuspunkter direkte på sensoren (fasedeteksjon direkte på sensor). Det er en ny kobling med 39mm åpning, og registeravstand på 18mm. Hvilket borger for linser som er veldig kompakte.

Det er også patentsøknader på linser som isolerer bort motorstøy fra fokusmekansimen (for video), så det kan tyde på at video er sentralt på disse kameraene.

Lenke til kommentar
...I tilleg til patenter vedr fokuspunkter direkte på sensoren (fasedeteksjon direkte på sensor).

 

Jeg skulle akkurat til å si det: Det er jo bare et spørsmål om tid før man ikke lenger trenger en egen sensor for fase-fokus! Hvorfor skal ikke hovedsensoren ha det innebygget, da slipper man jo unna mye av feil-fokus problematikken som oppstår fordi man idag fokuserer på et helt annet sted enn der bildet faktisk blir "recorded", og bare "håper" at avstanden er nøyaktig den samme wink.gif

Lenke til kommentar
...I tilleg til patenter vedr fokuspunkter direkte på sensoren (fasedeteksjon direkte på sensor).

 

Jeg skulle akkurat til å si det: Det er jo bare et spørsmål om tid før man ikke lenger trenger en egen sensor for fase-fokus! Hvorfor skal ikke hovedsensoren ha det innebygget, da slipper man jo unna mye av feil-fokus problematikken som oppstår fordi man idag fokuserer på et helt annet sted enn der bildet faktisk blir "recorded", og bare "håper" at avstanden er nøyaktig den samme wink.gif

Kan legge til at de eldste patentene knyttet til dette nye systemet er fra 2006, så dette er ikke noe Nikon har kommet på etter å ha sett suksessen Olympus og Panasonic har fått.

Lenke til kommentar

Jeg skulle akkurat til å si det: Det er jo bare et spørsmål om tid før man ikke lenger trenger en egen sensor for fase-fokus! Hvorfor skal ikke hovedsensoren ha det innebygget, da slipper man jo unna mye av feil-fokus problematikken som oppstår fordi man idag fokuserer på et helt annet sted enn der bildet faktisk blir "recorded", og bare "håper" at avstanden er nøyaktig den samme wink.gif

Problemet er vel at den stjeler plass fra lyssensorene ... Der hvor det er en fasedetekterende celle, er det ikke en lys-samlende celle.

 

Klarer de å lage en kombinert celle, så blir det meget interessant.

 

Kan legge til at de eldste patentene knyttet til dette nye systemet er fra 2006, så dette er ikke noe Nikon har kommet på etter å ha sett suksessen Olympus og Panasonic har fått.

Interessant - 2.5 crop er fortsatt stort nok kunne gi brukbar ISO ytelse om noen år. Ulempen er at det er på kanten, når en tenker på diffraksjon.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...