Gå til innhold

Sniktitt: Apple Iphone 4


Anbefalte innlegg

Jo, normalt så kan den det. Dette er storm i et vannglass, som vanlig når det gjelder problem knyttet til Apple-produkt. Noen har rapportert om problem når man holder fingrene på en spesiell måte, mens andre ikke klarer å framprovosere problemet. Ja, det eksisterer et problem, problem kan vanligvis løses, og det ser ut til at en softwarefix er underveis i løpet av få dager. Dette vil uansett være ordnet innen iPhone 4 kommer i salg her i Norge, så jeg har ingen betenkeligheter i det hele tatt:

http://www.appleinsider.com/articles/10/06/25/death_grip_hysteria_may_end_monday_with_ios_4_01.html

 

Svært så uavhengig kilde du siterte, artig at kilden du oppgir er langt mindre påståelig enn innlegget den visstnok krediterer.

 

Det er virkelig forbi din fatteevne at apple vil være i stand til å lansere et produkt med en designfeil som går ut over funksjonalitet. Sånt er for alle andre selskap, sant?

I følge ulike teknologisider klarer de fleste å fremprovosere dette problemet, men siden oppegående mennesker ikke sammenligner anekdoter til bruk i situasjoner som krever empiri, kan vi vel være enige om at det er en reell mulighet for at vi har med et forkrøplende problem å gjøre, et problem som Steve Jobs selv ser ut til å drite loddrett i, sitat Steve Jobs.

 

Forøvrig blir det interessant å se om en softwarefiks vil fungere i det hele tatt. Ser ikke for meg at selvkritikk er i apples ordforråd, så en recall er vel ikke tenkelig. Kanskje gidder de ikke engang rydde opp i det før lenge etter telefonen er kommet hit til landet.

 

Blir spennende om amobils anmeldelse vil ta tak i dette.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir litt for enkelt å si at iPhone selger godt kun fordi den er populær. Uansett hvor mye man diskuterer mer og mindre viktige forskjeller mellom Android og iOS/iPhone (som antall tastetrykk for å slå på WiFi...), så er det ikke til å komme bort fra at iPhone er en high-end telefon som er en av de beste på markedet.

Å si at iPhone 4 er high end og at den er en av de beste på markedet, da kan jeg også si at Sony Ericsson XPERIA X10 er like mye high end og en av de beste på markedet. Før iPhone 4 kom, så var faktisk Sony Ericsson XPERIA X10 den mest populære telefonen i England.

 

Og det er jo det samme med Japan også. Det er ingen som har solgt like bra som Sony Ericsson XPERIA X10 der noen sinne. Det sier jo litt på hva tekno frelste vil ha i Japan :thumbup:.

 

Nei, i Japan så er det ikke noe som heter mote og design innen mobil verden.

 

Jeg er litt usikker på om du er enig med meg eller ikke her. Det var akkurat det jeg sa (dog ikke i den delen du siterte)? Både X10 og iPhone er high-end telefoner som er blant de beste og mest funksjonsrike telefonene man kan få per dags dato.

 

Mitt poeng var at iPhone sånn sett ikke kan sies å være en dårlig telefon. iPhone er et solid produkt, og har ikke gode salgstall kun fordi den er populær eller moteriktig, men fordi den også er en god telefon.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Er iPhones meldingssystem virkelig "kongen av brukervennlighet"? Seriøst?

 

Og ang. dekningstrøbbel: "Måten vi må holde den på er også upraktisk når telefonen skal brukes."

 

oh really??

 

zAJ0y.jpg

 

 

hahaha.. Bra bilde!! Jeg holder mobilen omtrent likt på alle bildene der!!! Så der røyk iPhone'en jeg hadde tenkt å kjøpe!! Det er så digg å vite at Apple kommer til å selge MYE MINDRE pga de baggatellene her, hvis de ikke fikser på det fort! Jeg trur ikke folk bare "overser" det der så lett...

Holder du telefonen i venstre hånd og bruker høyre hånd til å trykke med?

Jeg bruker utelukkende Høyrehånden til å holde med og tommelen til å trykke.

 

Jeg ahr faktisk aldri sett noen holde en telefon på den måten som vist på bildet. (portrait mode)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Hmm... Underoverskriften "Fortsatt kongen av brukervennlighet" er temmelig unyansert i din artikkel, herr Kvalheim! Hvordan kan iPhone 4 være kongen av brukervennlighet når den ikke er i nærheten av Androids system for flere hjemmeskjermer, og at alle applikasjoner på Android kan kjøre samtidig uten problemer? Hvordan kan iPhone 4 kalles kongen av brukervennlighet når det ikke er satset på sosiale medier som Facebook og Twitter?

 

Nei, den nye kongen av brukervennlighet er Android, med iPhone på en god andreplass.

Nå er jeg veldig nysjerrig på å se hvilken dokumentasjon du har på disse widgetene og hjemmeskjermene mtp brukervennlighet. Har du tall fra brukertester?

 

Hører ofte om at widgets og homescreen er opplest og vedtatt at dette MÅ en moderne telefon ha. Hvem har bestemt dette?

 

Og til slutt, som nevnt, så ahr du misforstått begrepet brukervenlighet. Funksjonalitet er ikke det samme som brukervennlighet.

Om en telefon har GPS har ingen invirking på brukervennliogheteten.

Hvordan GPS'en fungerer har det.

Om telefonen har MP3 spiller har helelr ingen ting å si for brukervennligheten,

men hvordan MP3 spilleren fungerer har det.

 

Widgets, Homescreen, MP-spiller, Radio, GPS osv er alle speccs. Enten er de der eller så er de ikke det.

MEn om de er der, så er det måten løsningen møter brukeren på som avgjør om det er brukervennlig.

 

SKjønner du hvor jeg vil henn?

 

Men, det er hevet over enhver tvil, at specc listen til Android er mye større en specclisten til iPhone. Men til gjengjeld så fungerer iPhone mye enklere enn Adroid. Så iPhone kan være mer brukervennlig selv om den mangler features.

Lenke til kommentar

Det er nok en subjektiv uttalelse. Men hvem har sagt at alt trenger å være på papir og dokumentert? Du er bare merkelig om du ikke liker widgets, integreringer og god multitasking.

Om jeg liker det betyr ikke at det er brukevennlig. Brukervennlighet er en målbar og kvantifiserbar ting. Jeg kan måle det i antall sekunder du bruker på å gjøre en oppgave. Eller jeg kan måle det i antall feil du gjør før du får gjort oppgaven. Jeg kan måle det ved hjelp av eyetracking på skjermen, og jeg kan måle det ved å sjekke stressnivået ditt.

 

Du er bare merkelig om du liker widgets, integreringer og god multitasking.

See what i did there?

 

Forresten, Android sin multitask og Apple sin multitask fungerer akkurat på samme måte for forbrukeren. Det eneste er at apple sin er mye mer restricted for å hindre at en rogue app begynner å spise opp minne og system, og derfor batteri.

 

Forbrukeren merker overhode ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Du liker muligens at storebror passer på deg, men om han skal det så må du gi slipp på mye frihet. Vanlige mennesker liker frihet og muligheter, som viser seg igjen både i politikken og i mobiltelefonene.

 

Hvor responsiv iPhone er kan jeg ikke uttale meg på, da jeg ikke har en iPhone tilgjengelig, men at jeg ikke ser behovet med denne såkalte rouge-app beskyttelsen. Windows Mobile 6.5 for eksempel, fryser alle applikasjonene som ligger i bakgrunnen, med uttak av enkelte slik som musikk-avspilleren.

 

Grunnen til at jeg plager dere eple-folk er fordi jeg ikke forstår hvordan dere liker denne buttrapingen. Jeg for min del har WM, så jeg har fint lite jeg skulle ha sagt. Men jeg har i det minste noe som gir meg litt plass til å bevege meg på.

 

Med iPhone så føler jeg det er gjør ditt, gjør datt, kontroll her, kontroll der. Som sagt så forstår jeg ikke hvordan dere kan velge bort alle de fantastiske mulighetene som dere får av andre telefoner mot en telefon som koster mye mer og har likeverdige feil som disse ukontrollerte mobilene, selv om den blir styrt under apple-regimet. :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Underlig hvordan du, terminator, prøver å hakke ned på alle iphone tråder som er på forumet, og alltid framstiller din egen tlf som den beste.

Typisk Apple fanboi svar dette her. Hvor i svarte granskauen har jeg sagt XPERIA X10 er den beste telefonen?. Er dere totalt blind eller?. Les hva jeg skriver før du kommer med bullshit som jeg aldri har sagt her.

 

Haha, du er latterlig dårlig til å diskutere.

"Typisk apple hater svar dette her."

 

I hver iphone tråd jeg har sett deg bitche rundt, har du alltid brukt XPERIA X10 som eksempel på hvordan en telefon skal være. Ja, du har rett, utrolig hvordan jeg tror at du mener din er best, kun fordi du framstiller den som det.

 

Må bare spørre, hvor har du det fra at jeg er apple fanboy? Morsom men blind kommentar.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg plager dere eple-folk er fordi jeg ikke forstår hvordan dere liker denne buttrapingen. Jeg for min del har WM, så jeg har fint lite jeg skulle ha sagt. Men jeg har i det minste noe som gir meg litt plass til å bevege meg på.

 

Med iPhone så føler jeg det er gjør ditt, gjør datt, kontroll her, kontroll der. Som sagt så forstår jeg ikke hvordan dere kan velge bort alle de fantastiske mulighetene som dere får av andre telefoner mot en telefon som koster mye mer og har likeverdige feil som disse ukontrollerte mobilene, selv om den blir styrt under apple-regimet. :)

 

Nå kan jeg bare svare for min egen del, men når jeg velger mobil er det bestandig en balanse av fordeler og ulemper fordi ingen mobil er akkurat slik jeg vil ha den. Dette omfatter selvsagt også iPhone.

 

Det er flere momenter ved iPhone som jeg gjerne ville sett forandret, men samtidig appellerer den til meg på svært mange andre områder. Selvsagt ville jeg svært gjerne ha brukt et annet program enn iTunes. Jeg vil ha drag-and-drop for å legge in MP3 og bilder. Jeg ser helst for meg at Apple går vekk fra sin moralske sensur av appstore, og kun fjerner programmer som er skadelig eller ikke virker. Jeg vil også gjerne ha et OS som er åpent slik at andre programmerere kan lage versjoner som passer mitt behov enda bedre.

 

For min del blir alle disse ulempene oppveid av ting ved iPhone som jeg liker. Blant annet estetikk, rask oppdatering av software, en stor (og ikke minst tilgjengelig) appstore, og et oversiktlig grensesnitt. I tillegg er det et stort miljø for jailbreaking som tillater meg å overkomme en del av begrensningene telefonen har, samtidig som jeg likevel beholder det jeg liker ved iOS. Denne listen blir selvsagt veldig subjektiv, men et mobilkjøp er også en subjektiv handling.

 

Hittil har iPhone dekket mine mobilbehov bedre enn noen andre mobiler på markedet, og det er derfor jeg har en. Det er et veldig bevisst og overveid valg som ikke har noe med om jeg er "eplegutt" eller "androidgutt", eller fan av noen andre produsenter. Når det en gang kommer en telefon som dekker mine behov bedre enn iPhone, kommer jeg ikke til å nøle med å bytte. En slik telefon lar dessverre vente på seg, og det er derfor jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe en iPhone 4 ila sommeren, og gå gjennom ett år til med "buttrape" mens jeg venter på noe nytt*. Men ikke misforstå, jeg kommer til å like det. Det er en fin telefon, og av alle telefoner på markedet er det akkurat den som passer meg best. :thumbup:

 

*Med forbehold om at jeg kanskje kjøper en Samsung Galaxy S dersom den ikke er så stygg, og byggkvaliteten så lav, som de innledende testene vil ha det til.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Apple lager ikke helt dumme mobiler. De har design, og de har en viss grad av brukervennlighet (retter mot enkel bruk).

 

Jeg er ikke sånn kjempeglad for at når Lyd & Bilde skal teste navigasjonssystemer for mobil, tester de bare iphone. Masse firmaer lager programmer for iphone, og så tenker de at nå er de ferdig med mobilapplikasjoner. Det er et problem at det finnes lite kryssplattform-programmer til smartphones.

 

Jeg er drittlei av følgende:

Da jeg hadde en egen mp3-spiller, spurte folk om jeg hadde sånn ipod, ikke om det er en mp3-spiller

Når jeg kjøpte HTC Touch HD, så spør folk om det er en sånn iphone, ikke at jeg har en smartphone.

At Apple får så utrolig mye gratis reklame, og anmeldelse er automatisk seksere. Det publiseres massevis av nyheter rundt lanseringen.

 

 

Det er beefen jeg har med iphone. Og arrogansen som kommer frem fra Aplpes side og fra enkelte postere her.

 

Holder du telefonen i venstre hånd og bruker høyre hånd til å trykke med?

Jeg bruker utelukkende Høyrehånden til å holde med og tommelen til å trykke.

 

Jeg ahr faktisk aldri sett noen holde en telefon på den måten som vist på bildet. (portrait mode)

 

Kanskje du gjør det, men for meg er det utenkelig å ikke kunne bruke venstre hånd. Hvilken hånd bruker du om du skal skrive ned noe på papir mens du snakker i telefonen? Lar du være å bruke musen på pcen mens du jobber? Jeg skriver på mobilen med høyre hånd, og ved etthåndsgrep bruker jeg bare høyre tommel. Men om jeg skal to hender, som jeg ofte gjør, så holder jeg den i venstre hånd.

 

 

Bare fordi du ikke bruker venstre hånd, betyr ikke det at vi andre ikke gjør det.

 

 

Lenke til kommentar

Holder du telefonen i venstre hånd og bruker høyre hånd til å trykke med?

Jeg bruker utelukkende Høyrehånden til å holde med og tommelen til å trykke.

 

Jeg ahr faktisk aldri sett noen holde en telefon på den måten som vist på bildet. (portrait mode)

 

Kanskje du ikke kjenner noen venstrehendte?

Lenke til kommentar

Subjektiv mening, birdy. Du høres jo ut som en Android fanboy ;)

 

iPhone er kanskje dyr, ja. Men hvorfor selger den da så sinnssykt bra?

 

Fordi det er mote.

 

Det blir litt for enkelt å si at iPhone selger godt kun fordi den er populær. Uansett hvor mye man diskuterer mer og mindre viktige forskjeller mellom Android og iOS/iPhone (som antall tastetrykk for å slå på WiFi...), så er det ikke til å komme bort fra at iPhone er en high-end telefon som er en av de beste på markedet.

 

Det er selvfølgelig også alle konkurentene til iPhone, deriblant HTC Desire, Samsung Galaxy S, SE X10, osv. Men iPhone selger fordi det er en god telefon, og fordi Apple unektelig er i en klasse for seg når det gjelder PR og å nå ut til allmennheten. Hadde iPhone vært så dårlig som enkelte her på forumet vil ha det til, ville den blitt slaktet på tross av popularitet. Som et resultat av den ekstreme mediaoppmerksomheten rundt iPhone, ville dette hatt dramatiske konsekvenser for salget.

 

Det er overhode ikke merkelig å si at iPhone selger bra fordi det er mote. Og mote er ikke et synonym for popularitet, popularitet er heller resultatet av hva som skjer med produkter som blir mote.

Lenke til kommentar

Subjektiv mening, birdy. Du høres jo ut som en Android fanboy ;)

 

iPhone er kanskje dyr, ja. Men hvorfor selger den da så sinnssykt bra?

 

Fordi det er mote.

 

Det blir litt for enkelt å si at iPhone selger godt kun fordi den er populær. Uansett hvor mye man diskuterer mer og mindre viktige forskjeller mellom Android og iOS/iPhone (som antall tastetrykk for å slå på WiFi...), så er det ikke til å komme bort fra at iPhone er en high-end telefon som er en av de beste på markedet.

 

Det er selvfølgelig også alle konkurentene til iPhone, deriblant HTC Desire, Samsung Galaxy S, SE X10, osv. Men iPhone selger fordi det er en god telefon, og fordi Apple unektelig er i en klasse for seg når det gjelder PR og å nå ut til allmennheten. Hadde iPhone vært så dårlig som enkelte her på forumet vil ha det til, ville den blitt slaktet på tross av popularitet. Som et resultat av den ekstreme mediaoppmerksomheten rundt iPhone, ville dette hatt dramatiske konsekvenser for salget.

 

Det er overhode ikke merkelig å si at iPhone selger bra fordi det er mote. Og mote er ikke et synonym for popularitet, popularitet er heller resultatet av hva som skjer med produkter som blir mote.

 

Jeg sa aldri at det var merkelig, jeg sa at forklaringen din var for lettvint. Jeg utelukker ikke at iPhone selger også fordi den er populær, jeg sier at du forenkler situasjonen noe når du forklarer salgstallene utelukkende på grunn av popularitet.

 

Nå har jeg strevd med å finne en definisjon av mote som dekker det vi snakker om, men uten særlig hell. At noe er på moten kan defineres som fasjonabelt, moderne, i skuddet, tidsmessig, jfr. elegant, populær. Det var det nærmeste jeg kom en god forklaring av ordet. Min oppfatning er at mote er noe som er populært i nåtiden, og derav min tolkning av innlegget ditt, men jeg vil gjerne høre hva du mener det er. Jeg kjøper likevel ikke automatisk at noe blir populært fordi det er mote uten en dypere forklaring av hvordan det skal henge sammen.

 

Poenget mitt var uansett ikke å diskutere hva mote er. Men, igjen, at du ikke ganske enkelt kan føye vekk iPhone som en midlertidig mote uten videre verdi. Min påstand er at iPhone er et populært, men også et solid produkt, og det er derfor den selger.

Lenke til kommentar

Syns det er på tide noen buster myten om at man må ut med 9000,- for å få en iPhone uten abonnement. Amobil: ta oppgaven med en gang iPhone 4 kommer og sammenlign alle med bruddgebyr. Selv fikk jeg nettopp en regning på 774,- fra telenor flexitalk(billigste abm i følge telepriser.no), så jeg gleder meg til å komme over til iTalk Large fra Netcom med 999,- månedspris og da også tvillingsim på iPaden.

Lenke til kommentar

Og folk står i kø for å kjøpe en middelmådig telefon til en svindyr pris, det viser vel nok en gang at kvalitet droppes enkelt bare man får tak i varen med "rette" navn og skrytefaktor :cry:

Du syns den er middelmådig. Alskens tester liker den GODT. Det er delt ut 6-ere i fleng. Skjønner ikke hva som er middelmådig, ei heller at den er så enormt dyr.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...