Gå til innhold

Sniktitt: Apple Iphone 4


Anbefalte innlegg

Mye bedre skjerm, bedre CPU, bedre batteri, mer RAM.

 

"...kjempe seg frem for å finne innstillinger som wifi og bluetooth.." HÆÆ??

Du vet at jeg kan aktivere Bluetooth, Wi-Fi, GPS, slå av 3G eller slå på 3G, forandre på lys styrken i displayet osv med ett trykk i Android 1.6 eller senere versjoner?.

 

Hva må du gjøre hvis du skal aktivere Wi-Fi'en på en iPhone 4?, jo du må først innom Instillinger, så gå til Wi-Fi, for så å slå på Wi-Fi. Jeg kan slå på Wi-Fi'en og automatisk gå inn på siden hvor jeg har mine Wi-Fi instillinger og Wi-Fi nettverk met ett trykk.

La oss f.eks ta Wi-Fi: Man trenger ikke slå av og på Wi-Fi på iPhone hele tiden, den administrerer strøm- og trådløsbruk helt utmerket på egen hånd og jeg kan gå med Wi-Fi påslått i minst en uke uten lading. Jeg har så og si alltid Wi-Fi på, de eneste gangene jeg har behov for å slå av/på WiFi er når jeg skal reise med fly. Da tar det meg nøyaktig to trykk fra hjemmeskjermen min, for å sette telefonen i fly-modus (all radiokommunikasjon avslått).

Å slå av/på Bluetooth eller 3G krever 4 små trykk på skjermen, noe jeg overlever fint da det er relativt sjeldent jeg gjør dette. På den annen side så slipper jeg å ofre halve hovedskjermbildet mitt på all verdens av/på-brytere... ;)

Du trenger ikke å slå av Wi-Fi'en egentlig hvis du sitter hjemme da. Men om du er mye rundt å farter i en by som Oslo f.eks, så slår man av Wi-Fi'en siden du helst ikke vil at telefonen skal sitte der og søke etter nettverk hele tiden. For det vet jeg av erfaring at iPod Touch sluker strøm av.

 

Joda, 4 trykk trenger ikke å være vanskelig, men poenget mitt er jo rett uansett på at Android er mye lettere og mere brukervennlig.

Jeg tilbringer 8-10 timer daglig midt i sentrum av en av Norges største byer, og reiser flere kilometer inn og ut av sentrum daglig, med fullt opp av Wi-Fi nettverk på alle kanter. Ikke noe som helst problem med strømforbruket på iPhone av den grunn.

 

Bruker man skjermplass på hovedskjermbildet på mange av/på-brytere så går det på bekostning av andre ting. Kan ikke se at det nødvendigvis skulle være mer brukervennlig, med mindre det å slå av/på disse tingene er det du for det meste bruker telefonen din til... ;)

Brukervennlighet er summen av en utrolig masse faktorer, der disse famøse softwarebryterne er en bitte liten del av helheten.

Du vil uansett få lengere batteritid med å ha av Wi-Fi hvis du drar mellom plasser hvor Wi-Fi'en sitter å oppdaterer seg hele tiden på nye nettverk den finner.

 

Men nå vil jeg ikke akkurat kalle denne widgeten her for å ta mye plass av skjermen din.

 

ik3rp.png

 

Her viser bildet at du kan velge å ha litt forskjellige themes på widget'en. Du kan til og med velge en bakgrunn selv på den widget'en, så det er opp til deg hva du vil.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bedre skjerm, bedre CPU, bedre batteri, mer RAM.

 

"...kjempe seg frem for å finne innstillinger som wifi og bluetooth.." HÆÆ??

Du vet at jeg kan aktivere Bluetooth, Wi-Fi, GPS, slå av 3G eller slå på 3G, forandre på lys styrken i displayet osv med ett trykk i Android 1.6 eller senere versjoner?.

 

Hva må du gjøre hvis du skal aktivere Wi-Fi'en på en iPhone 4?, jo du må først innom Instillinger, så gå til Wi-Fi, for så å slå på Wi-Fi. Jeg kan slå på Wi-Fi'en og automatisk gå inn på siden hvor jeg har mine Wi-Fi instillinger og Wi-Fi nettverk met ett trykk.

La oss f.eks ta Wi-Fi: Man trenger ikke slå av og på Wi-Fi på iPhone hele tiden, den administrerer strøm- og trådløsbruk helt utmerket på egen hånd og jeg kan gå med Wi-Fi påslått i minst en uke uten lading. Jeg har så og si alltid Wi-Fi på, de eneste gangene jeg har behov for å slå av/på WiFi er når jeg skal reise med fly. Da tar det meg nøyaktig to trykk fra hjemmeskjermen min, for å sette telefonen i fly-modus (all radiokommunikasjon avslått).

Å slå av/på Bluetooth eller 3G krever 4 små trykk på skjermen, noe jeg overlever fint da det er relativt sjeldent jeg gjør dette. På den annen side så slipper jeg å ofre halve hovedskjermbildet mitt på all verdens av/på-brytere... ;)

Du trenger ikke å slå av Wi-Fi'en egentlig hvis du sitter hjemme da. Men om du er mye rundt å farter i en by som Oslo f.eks, så slår man av Wi-Fi'en siden du helst ikke vil at telefonen skal sitte der og søke etter nettverk hele tiden. For det vet jeg av erfaring at iPod Touch sluker strøm av.

 

Joda, 4 trykk trenger ikke å være vanskelig, men poenget mitt er jo rett uansett på at Android er mye lettere og mere brukervennlig.

Jeg tilbringer 8-10 timer daglig midt i sentrum av en av Norges største byer, og reiser flere kilometer inn og ut av sentrum daglig, med fullt opp av Wi-Fi nettverk på alle kanter. Ikke noe som helst problem med strømforbruket på iPhone av den grunn.

 

Bruker man skjermplass på hovedskjermbildet på mange av/på-brytere så går det på bekostning av andre ting. Kan ikke se at det nødvendigvis skulle være mer brukervennlig, med mindre det å slå av/på disse tingene er det du for det meste bruker telefonen din til... ;)

Brukervennlighet er summen av en utrolig masse faktorer, der disse famøse softwarebryterne er en bitte liten del av helheten.

Du vil uansett få lengere batteritid med å ha av Wi-Fi hvis du drar mellom plasser hvor Wi-Fi'en sitter å oppdaterer seg hele tiden på nye nettverk den finner.

 

Men nå vil jeg ikke akkurat kalle denne widgeten her for å ta mye plass av skjermen din.

 

ik3rp.png

 

Her viser bildet at du kan velge å ha litt forskjellige themes på widget'en. Du kan til og med velge en bakgrunn selv på den widget'en, så det er opp til deg hva du vil.

 

Bare av å se på widgeten ser jeg at dette blir alt for rotete og komplekst for den vanlige mannen i gata. Ja, den fungerer sikkert supert for deg som leser om telefoner flere timer om dagen og som vet hva hver enkelt logo symboliserer, men vanlige folk driter i dette. De vil ha noe som simpelten fungerer, om så de taper noen minutter batteritid. Google inrømmer det jo til og med selv.

 

Dette vil dog aldri applehaterene skjønne. Jeg bruker eksempelvis linux med et relativt indivudelt tilpasset skrivebordmiljø(fluxbox,dmenu,debian,conky,individuelt valgte applikasjoner for hver oppgave for mine "spesifikasjoner" og generelt mye styring ifra term). Det funker for meg fordi jeg bruker mye tid på dette og nyter de tekniske finessene. Men å skulle satt opp noe lignende for fruen hadde vært helt utelukket og ren idioti.

Lenke til kommentar

Bare av å se på widgeten ser jeg at dette blir alt for rotete og komplekst for den vanlige mannen i gata. Ja, den fungerer sikkert supert for deg som leser om telefoner flere timer om dagen og som vet hva hver enkelt logo symboliserer, men vanlige folk driter i dette. De vil ha noe som simpelten fungerer, om så de taper noen minutter batteritid. Google inrømmer det jo til og med selv.

 

Dette vil dog aldri applehaterene skjønne. Jeg bruker eksempelvis linux med et relativt indivudelt tilpasset skrivebordmiljø(fluxbox,dmenu,debian,conky,individuelt valgte applikasjoner for hver oppgave for mine "spesifikasjoner" og generelt mye styring ifra term). Det funker for meg fordi jeg bruker mye tid på dette og nyter de tekniske finessene. Men å skulle satt opp noe lignende for fruen hadde vært helt utelukket og ren idioti.

Kan jeg få spørre på hva som blir rotete med en sånn widget?.

Lenke til kommentar

Genial telefon!

 

Bare putt den i lomma så slipper du å bli forstyrret av ringesignaler og SMS!

 

Har alltid trodd at det absolutt viktigste med en telefon var at den er god på å motta signaler selv der hvor signalene er svake/hindret. Skjønner nå at jeg har totalt missforstått; fancy visuelt og brukermessig "bling bling" og hysteriske fanboy illusjoner er det som teller. 

 

Verden elsker å la seg lure; Apple har gjort det igjen; overpriset "show off" produkt og "journalistene" viser sin integritet med nesegrus beundring "unnskyldt" som førsteinntrykk ! 

 

Vi heier nå på denne verdensomspennende konkurransen mellom "journalister" om hvem som er den mest ukritiske "Apple Sucker" lakei!

 

:new_woot::w00t::whistle::innocent:

 

 

 

 

NB! Produktet heter fremdeles iPHONE og ikke IPHONE som det står i overskriften!

 

 

Lenke til kommentar

Har selv hatt Desire som jeg nettop solgte til fordel for en kommende iPhone 4. Dei største invendingane var heilt klart dårlig app store, dårlig batteritid, multitasking som ikkje fyngerer i det heile og os som henger seg ofte.....

 

Siden dere snakket omm wifi. Skal du legge til eit nettverk i Anroid så må du jo gå hele vegen inn til wifi og legge det til, like tungvindt som på iPhone. Hvordan avslutte eit program i anroid?? joda, då må du laste ner eit heilt nytt program som du så kan bruke til og avslutte det programmet, noen som nevnte tungvindt??

 

Kamerat var så dårlig at det var til og grine av :(

Lenke til kommentar

- Dårlig appstore? Jaha? Trodde iPhoneistene var opptatt av enkelt? Stort enklere kan det ikke gjøres. Eneste saklige innvending jeg har hørt er at man ikke kan kjøpe apps i Norge. Det finnes løsninger på det, men det er selvsagt Googles ansvar å få ut en skikkelig løsning som ikke krever kreativ bruk.

 

- Dårlig batteritid. Joda, det er ikke en vanvittig kapasitet, men det er jo prisen man betaler for å få en supertelefon som kan gjøre ALT.

 

- Multitasking som ikke fungerer? Ikke min erfaring. Vi får nå se om du ikke savner skikkelig multitasking og kommer krypende tilbake. På iPhone får du jo bare delvis multitasking til alle 180000 appene er oppdatert til å støtte det.

 

- OS som henger seg ofte. Da forsøker man å gjøre noe med det. I svært mange tilfeller skyldes det at brukeren har installert masse unødvendig drit. Primære årsaken til ustabil android er faktisk at man bruker taskiller i en eller annen variant, noe som er fullstendig unødvendig på android med mindre du installerer noe råttent - som igjen er ditt ansvar.

 

- Dårlig kamera? Dersom kamera er så viktig finnes det HELT andre telefoner som gir bedre bilder, og om det var VELDIG viktig hadde du kjøpt et separat kamera...

 

 

Kom med noe ordentlig hvis du skal rakke ned på Android. Og tenk nå endelig på at det er bare et OS! Husk å skille mellom hardware, os og apps, noe som sikkert er vanskelig for en iPhoneist som er vant med å få en ferdig pakke med støttehjul.

Endret av ckl77
Lenke til kommentar

Når det gjelder wifi i android så trenger man kun å trykke på en snarvei for å legge til nye trådløse nettverk. Når du har gjort dette så husker android det, og neste gang trenger du bare trykke på wifi-bryter på hjemmeskjerm for å koble til samme nettverket. Det kan rett og slett ikke gjøres noe særlig enklere enn det.

Lenke til kommentar

Istedenfor å fylle hele skjermen med widgets som bildet før i tråden viser ville jeg heller hatt muligheten til å holde fingeren på WiFi/3G ikonet som er i baren øverst på telefonen og blitt spurt om å skru av/på denne funksjonen (kanskje hatt ikonene der hele tiden, bare grå/gjennomsiktige når de ikke er i bruk).

 

^Håper at de legger til en slik funsjon snart.

Lenke til kommentar
Bare av å se på widgeten ser jeg at dette blir alt for rotete og komplekst for den vanlige mannen i gata. Ja, den fungerer sikkert supert for deg som leser om telefoner flere timer om dagen og som vet hva hver enkelt logo symboliserer, men vanlige folk driter i dette. De vil ha noe som simpelten fungerer, om så de taper noen minutter batteritid. Google inrømmer det jo til og med selv.Dette vil dog aldri applehaterene skjønne. Jeg bruker eksempelvis linux med et relativt indivudelt tilpasset skrivebordmiljø(fluxbox,dmenu,debian,conky,individuelt valgte applikasjoner for hver oppgave for mine "spesifikasjoner" og generelt mye styring ifra term). Det funker for meg fordi jeg bruker mye tid på dette og nyter de tekniske finessene. Men å skulle satt opp noe lignende for fruen hadde vært helt utelukket og ren idioti.
Kan jeg få spørre på hva som blir rotete med en sånn widget?.

Ikke hopp over det andre jeg skrev. Jeg sa rotete og komplekst. Ja, det er rotete om dette skal dekke skjermbildet til enhver tid med logoer og valg som den vanlige bruker ikke skjønner.

 

- Dårlig appstore? Jaha? Trodde iPhoneistene var opptatt av enkelt? Stort enklere kan det ikke gjøres. Eneste saklige innvending jeg har hørt er at man ikke kan kjøpe apps i Norge. Det finnes løsninger på det, men det er selvsagt Googles ansvar å få ut en skikkelig løsning som ikke krever kreativ bruk.

Les ditt argument om os som henger seg hvor du selv tar livet av problematikken med appstoren til android. En vanlig bruker er ikke interessert i opensource, fri appstore eller hva det måtte være så lenge det fungerer og ikke lager krøll med telefonen.

- Dårlig batteritid. Joda, det er ikke en vanvittig kapasitet, men det er jo prisen man betaler for å få en supertelefon som kan gjøre ALT.

- Multitasking som ikke fungerer? Ikke min erfaring. Vi får nå se om du ikke savner skikkelig multitasking og kommer krypende tilbake. På iPhone får du jo bare delvis multitasking til alle 180000 appene er oppdatert til å støtte det.

Og batteritiden blir enda dårligere med full multitasking implementasjon som iphone velger bort. Å implementere normal multitasking er nok en betydelig lettere oppgave for iphone utviklerene enn dagens implementering med APIer. Så lenge multitaskingen fungerer i praksis er brukeren totalt uinteressert i hvilken teknologi som ligger bak og styrer funksjonaliteten.

- OS som henger seg ofte. Da forsøker man å gjøre noe med det. I svært mange tilfeller skyldes det at brukeren har installert masse unødvendig drit. Primære årsaken til ustabil android er faktisk at man bruker taskiller i en eller annen variant, noe som er fullstendig unødvendig på android med mindre du installerer noe råttent - som igjen er ditt ansvar.

Brukeren skal ikke være nødt til å ha teknisk nok innsikt til å finne ut hvor problemene med mobilen sin ligger. Brukeren er nettop bruker, ikke utvikler eller en med spesialinnsikt selv om du og jeg måtte ha det.

- Dårlig kamera? Dersom kamera er så viktig finnes det HELT andre telefoner som gir bedre bilder, og om det var VELDIG viktig hadde du kjøpt et separat kamera... Kom med noe ordentlig hvis du skal rakke ned på Android. Og tenk nå endelig på at det er bare et OS! Husk å skille mellom hardware, os og apps, noe som sikkert er vanskelig for en iPhoneist som er vant med å få en ferdig pakke med støttehjul.

Dersom en bruker ønsker et noenlunde bra kamera, som man nettop får med iphone4, er ikke det da et helt legitim ønske? Eller er det du som skal definere brukernes behov og heller be de dra med seg en SLR overalt? Selv er jeg avhengig av å ha en mobil med noenlunde godt kamera, i tillegg til at jeg har en SLR som brukes ved turer, reising og spesielle anledninger.

 

Og nei, du kan ikke lenger skille mellom hardware og OS. De påvirker hverandre hverandre utrolig mye når det kommer til hastigheten i systemet. Så sant du ikke skal gjøre matematiske utregninger er egentlig hardware totalt uinteressant. Programmeringen er VEL så viktig når det kommer til hvor kjappt OS'et virker for brukeren.

Endret av handbook
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.engadget.com/2010/06/24/apple-responds-over-iphone-4-reception-issues-youre-holding-th/

 

Iphone 4 kan ikke holdes og ringes med samtidig.

 

Jeg tror jeg ville ventet litt med å kjøpe en av disse, uansett hvor mye VG og amobil vil at jeg skal ha en.

Jo, normalt så kan den det. Dette er storm i et vannglass, som vanlig når det gjelder problem knyttet til Apple-produkt. Noen har rapportert om problem når man holder fingrene på en spesiell måte, mens andre ikke klarer å framprovosere problemet. Ja, det eksisterer et problem, problem kan vanligvis løses, og det ser ut til at en softwarefix er underveis i løpet av få dager. Dette vil uansett være ordnet innen iPhone 4 kommer i salg her i Norge, så jeg har ingen betenkeligheter i det hele tatt:

http://www.appleinsider.com/articles/10/06/25/death_grip_hysteria_may_end_monday_with_ios_4_01.html

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Subjektiv mening, birdy. Du høres jo ut som en Android fanboy ;)

 

iPhone er kanskje dyr, ja. Men hvorfor selger den da så sinnssykt bra?

 

Fordi det er mote.

 

Det blir litt for enkelt å si at iPhone selger godt kun fordi den er populær. Uansett hvor mye man diskuterer mer og mindre viktige forskjeller mellom Android og iOS/iPhone (som antall tastetrykk for å slå på WiFi...), så er det ikke til å komme bort fra at iPhone er en high-end telefon som er en av de beste på markedet.

 

Det er selvfølgelig også alle konkurentene til iPhone, deriblant HTC Desire, Samsung Galaxy S, SE X10, osv. Men iPhone selger fordi det er en god telefon, og fordi Apple unektelig er i en klasse for seg når det gjelder PR og å nå ut til allmennheten. Hadde iPhone vært så dårlig som enkelte her på forumet vil ha det til, ville den blitt slaktet på tross av popularitet. Som et resultat av den ekstreme mediaoppmerksomheten rundt iPhone, ville dette hatt dramatiske konsekvenser for salget.

Lenke til kommentar

Når det gjelder wifi i android så trenger man kun å trykke på en snarvei for å legge til nye trådløse nettverk. Når du har gjort dette så husker android det, og neste gang trenger du bare trykke på wifi-bryter på hjemmeskjerm for å koble til samme nettverket. Det kan rett og slett ikke gjøres noe særlig enklere enn det.

Å ikke måtte trykke på bryteren for å få det til å funke?

 

Min Nexus One kobler seg ikke automatisk på nettverk slik som iPhonen min, men mulig det skyldes cyanogen-moden jeg kjører. Skal legge inn stock 2.2 når final release kommer ut, men stock 2.1 var for treg.

Lenke til kommentar
Verden elsker å la seg lure; Apple har gjort det igjen; overpriset "show off" produkt og "journalistene" viser sin integritet med nesegrus beundring "unnskyldt" som førsteinntrykk !

 

Fra vg:

Hver eneste kunde følges opp trappen til butikken, og én etter én møtes de med kraftig applaus både før og etter kjøpet. Og pressen som er til stede blir selvsagt pleid grundig i det ekstremt regisserte pr-jippoet i Storbritannias hovedstad.
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10002197
Lenke til kommentar

Det blir litt for enkelt å si at iPhone selger godt kun fordi den er populær. Uansett hvor mye man diskuterer mer og mindre viktige forskjeller mellom Android og iOS/iPhone (som antall tastetrykk for å slå på WiFi...), så er det ikke til å komme bort fra at iPhone er en high-end telefon som er en av de beste på markedet.

Å si at iPhone 4 er high end og at den er en av de beste på markedet, da kan jeg også si at Sony Ericsson XPERIA X10 er like mye high end og en av de beste på markedet. Før iPhone 4 kom, så var faktisk Sony Ericsson XPERIA X10 den mest populære telefonen i England.

 

Og det er jo det samme med Japan også. Det er ingen som har solgt like bra som Sony Ericsson XPERIA X10 der noen sinne. Det sier jo litt på hva tekno frelste vil ha i Japan :thumbup:.

 

Nei, i Japan så er det ikke noe som heter mote og design innen mobil verden.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Underlig hvordan du, terminator, prøver å hakke ned på alle iphone tråder som er på forumet, og alltid framstiller din egen tlf som den beste.

Typisk Apple fanboi svar dette her. Hvor i svarte granskauen har jeg sagt XPERIA X10 er den beste telefonen?. Er dere totalt blind eller?. Les hva jeg skriver før du kommer med bullshit som jeg aldri har sagt her.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

IOS4 er horribelt ustabilt. På 3GS må telefonen omstartes 2-3 ganger om dagen, sliter med å få lagt på telefon samtaler av og til (de er lagt på men os'et oppdager det ikke helt). Multitaskingen fungerer ok, slitsomt med applikasjoner som ikke takler det, dvs, alle applikasjoner må lages for å støtte Apple's multitasking ellers får du enten 100% omstart av programmet (utrolig irriterende i spill) eller programmet lukkes. Musikk streamingen funker brillebra. Autorotering er kun låsbar i portrettmodus (idiotisk), og taskmanager roterer ikke ikoner når du lister dem til høyre (smart å ha dem til høyre, men når teksten (og ikonene) vises som i portrettvisning når du har telefonen i landskapsmodus er irriterende...). Folders funker bra, og selv om mange ikke liker at home knappen fører deg tilbake til folderen du er i så fant jeg den funksjonen helt ok, et trykk til fører deg til "home screen" uansett...

 

Det ER fulstendig umulig å skru av den utrolig irriterende varslings funksjonen, dvs når det popper opp sms'er eller push meldinger på skjermen, holder du på med noe trykker du kjapt på meldingen og risikerer å miste det du holdt på med (om applikasjonen ikke støtter "multitaskingen" til IOS4). Du kan skru av varsling av meldinger i instillings menyen, men det hjelper ingenting, du får meldingene uansett. Som sagt alt for mange feil og uferdigheter i IOS4 til at det burde ha vært sluppet..

 

Alt i alt er IoS totalt utypisk en Apple oppdatering, den føles mer som noe Microsoft kunne slippe. Det er litt for tidlig å si noe som helst om IoS4 og iPhone4, for mye er ustabilt og uferdig. I bunn og grunn føles begge som hastverks produkter, og det er veldig utypisk Apple..

 

Skjerm messig er det en smakssak... Etter en har brukt en Amoled skjerm føles standard LED bakgrunnslyst LCD skjermer utvannede i fargene.. Men, i og med det fremdeles er vanskelig å få tak på en iPhone avventer jeg mer feedback før jeg bestemmer meg.. Eneste ulempen med iPhone er at jeg MÅ bruke iTunes. Men igjen, det er en smakssak.. Gleder meg til å lese mer om iPhone4..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...