Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Noen interessante aspekter fra rapporten: (DML = Deloitte Money League)

 

  • Prosentandelen av de totale inntektene som kommer gjennom kampdager (primært billettinntekter) har aldri vært så lavt før.
  • Tv- og andre kommersielle rettigheter har aldri generert så mye inntekt som nå.
  • I 2004/05 utgjorde kampdagsinntekter ca en tredjedel av omsetningen, nå er den nede på 20% i snitt.
  • Gjennomsnittlig antall tilskuere på kampdager går (stort sett) ned over hele linja.
  • Alle Premier League-klubber rapporterte rekordtall i total omsetning.
  • Alle Premier League-klubber er representert i topp 40. (8 av de er blant topp 20)
  • Manchester City hadde den klart største økningen i omsetning, stort sett pga økte kommersielle inntekter.
  • Atletico Madrid hadde omtrent halvparten av inntektene sammenlignet med Real Madrid i en sesong hvor de vant La Liga og kom til CL-finale.
  • Atletico Madrid var det eneste laget utenfor topp-10 i DML som vant sitt lands liga.
  • PSG er klubben med størst andel av sin omsetning basert på kommersielle rettigheter (69 %).
  • PSG sine kommersielle inntekter på mer enn 300 M euro er nok til å få de inn på topp-10, dette er altså helt uten tv-inntekter, inntekter på kampdag, premiepenger etc.
  • Galatasaray er den eneste klubben utenfor de store ligaene som er representert i topp-20, hovedsaklig hjulpet av stor økning i inntekter på kampdager.

 

Interessant er det også at nye avtaler for tv-rettighetene for PL forhandles og ferdigstilles nå i 2015.

 

Vi har nå kommet dit at kommersielle inntekter er mer avgjørende for en klubbs suksess enn sportslige resultater.

 

Synes for øvrig at det kan stilles spørsmål ved Deloitte sitt valg om å utelate inntekter fra salg av spillere. Mange klubber utenfor denne pengeligaen baserer jo nærmest sin forretnings-modell på kjøp og salg av spillere.

 

Hele rapporten: http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/sports-business-group/deloitte-football-money-league-2015.PDF

 

Og til sist, noe som mer enn noensinne viser hvor urettferdig utviklingen i fotballverdenen er:

 

post-133814-0-53086500-1421922766_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sterkt av United å ta tilbake 2. plassen etter våt svakeste PL-sesongen noensinne.

 

 

Har vel med nye draktavtalen å gjøre.

 

 

Er den trådt i kraft?

 

 

Svaret er nei, det har ikke med det å gjøre. Avtalen med General Motors/Chevrolet trådte først i kraft denne sesongen og avtalen med Adidas blir først gjeldende fra neste sesong.

 

Forventer derfor at Man Utd topper denne listen om et år. «Hurra»

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Lite fascinert over at min interesse for fotball synker proporsjonalt med hvor mye penger og hvor mange kjøpeklubber som pumpes inn i sporten.

Liker du ikke å se på gode/spillere? I så tilfellet kan jeg se at sporten er lite fascinerende.

Lenke til kommentar

 

Lite fascinert over at min interesse for fotball synker proporsjonalt med hvor mye penger og hvor mange kjøpeklubber som pumpes inn i sporten.

Liker du ikke å se på gode/spillere? I så tilfellet kan jeg se at sporten er lite fascinerende.

 

 

Så spillere blir bedre om de koster £90m, enn når de koster £35m?

Lenke til kommentar

Som regel så er spillere som er verdt £90m bedre enn spillere som er verdt £35m. Hazard og Sanchez er vel begge spillere som ble kjøpt for rundt £35m om jeg ikke tar feil, men de er f.eks. mye bedre enn Mata som ble også kjøpt i samme prisklasse.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

Lite fascinert over at min interesse for fotball synker proporsjonalt med hvor mye penger og hvor mange kjøpeklubber som pumpes inn i sporten.

Liker du ikke å se på gode/spillere? I så tilfellet kan jeg se at sporten er lite fascinerende.

 

 

Så spillere blir bedre om de koster £90m, enn når de koster £35m?

 

Selvfølgelig ikke, om jeg setter en prislapp på £100m på meg selv, så betyr jo ikke det at jeg ikke er god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...