Gå til innhold

benchmeisters treningslogg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan komme av at kroppen er sliten, heilt vanlig :)

 

Når det gjelder benk-diskusjonen, så kan eg legge til at i bunnen av løftet blir også lats brukt en del.

 

Bra du starter med markløft, eg forstår du ikkje vil helde på med små vekter heile tida, så køyr på litt av og til. Men vent med maksløft.

Anbefaler å bygge deg opp med mange oppvarmingssett kver trening, og så et toppsett der du køyrer 1x5 for eksempel. Då setter teknikken seg før toppsettet, og i tillegg blir det meir mark og enda bedre teknikk til neste gang igjen.

Lenke til kommentar

At du har mistet stramheten på ryggen kan godt hende. I benk er det slik at kroppen presser mot to sider. Mot benken er det skuldre og lats som presser, mens framsiden er det bryst, tric og skuldre som presser. Veldig viktig at du bevarer stramheten i ryggen (noe som egentlig skjer i de fleste tilfeller automatisk), ellers kan det gå galt for seg.

Lenke til kommentar

Mandag:

 

Benkpress:

 

-80*7

-100*5

 

Benkpress med kloss:

 

-105*5

-122.5*4

-140*3

-150*2

-150*2

 

Samme økt som forrige mandag, men en god del tyngre da det var uvandt å holde i tung vekt.

Kjente det i venstre skuler nederst i vanlig benk. Ble noe bedre på det andre settet da jeg trakk skuldrene sammen hardere. 100*5 var lettere enn på lange.

 

Markløft:

 

- Teknikk med 70 kg. - Lett, men utrolig slitsomt og jeg er allerede støl i korsryggen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tirsdag

 

Fikk ikke trent smalbenk med strikk i dag, og ble istedet nødt til å improvisere:

 

Gulvpress med smalt grep:

 

- 67.5*6

- 72.5*5

- 100*5

- 105*4

- 110*3

- 110*3

- 115*3 - Dette var faktisk det tyngste settet/løftet jeg har tatt på godt over ett år. Siste repetisjon gikk tregere enn noe maksløft jeg har tatt på to år.

 

Pushdowns med strikk -> Pushups med smalt grep -> Pushdowns med strikk:

10-10-10 - Uten pause mellom settene.

 

Er sykt støl i korsryggen i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen øvelser for øvredel av ryggen?

 

En pekepinn er jo å trene like mye dra øvelser som presse øvelser for å ha en fin kroppsholding. For mye press øvelser resulterer ofte i at du får en "fremoverbøyd" holding og stramma brystmuskler, som ja.. kan føre til litt av hvert.

 

Noe av det er jo at strammebrystmuskler trekker skuldrene framover, og derfor skaper problemer på baksiden. Tren smart ;)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Tung roing med maskin, eller med håndmanualer syns jeg er helt konge for øvre ryggdel. Tar også litt på skuldrene og biceps samtidig.

 

Jeg syns egentlig at du skal roe deg litt mer benken og få deg et komplett program, da ditt program virker veldig "random".

 

Kan anbefale RYPeller Stronglifts 5x5

 

Du blir ikke sterkere av å trene benk 5 ganger i uken. Det kan faktisk hende at man får en motsatt effekt, for musklene må ha nok restutisjon for å bygge seg opp etter en tung treningsøkt.

Desuten vil du føle deg mye bedre i kroppen om du trener gjevnlig med et fast og komplett treningsprogram istedenfor å fokusere en øvelse og putte noen tilfeldige øvelser inn i blant.

 

Og med kroppsvekten din, ville jeg ihvertfall satt fokus på å trene styrke sammen med kardio, for du virker utrolig tung ift høyden din.

 

Gode øvelser sammen med benk er militærpress,

markløft, knebøy, chin-ups, dips, roing, pulldowns. Disse øvelser kalles baseøvelser, slik som benk, og tar på flere muskelgrupper samtidig. Lager du et bra splittprogram, så vil du merke god effekt på helheten i kroppen og muskulaturen.

 

Ser du sier at du er litt lei av å trene så ofte. Jeg tipper det hjelper på å ha et mer variert treningsprogram og få litt variasjon i treningsdagene.

 

Jeg vil begynne, men vil ikke trene en måned med 30 kg.

 

 

Er målet ditt å vise deg frem med hvor mye du løfter, eller er det pga din egen motivasjon?

Følger du 5x5 Stronglifts, så vil du ihvertfall øke ganske greit i styrke.

MArkløft trenger du ikke trene like ofte og like mye som andre øvelser.

 

Greit å ha 5x5 som utgangspunkt der, men da begynner du med lett vekt og øker for hvert sett og tenk på de 3-4 første settene som oppvarming til de(t) siste 1-2 settene.

 

Grunnen til dette er fordi det er en ganske tung øvelse og den tærer på så og si hele overkroppen.

Ryggen, korsryggen, magen (støttemuskel), armene, skuldre, bein.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...