Gå til innhold

benchmeisters treningslogg


Anbefalte innlegg

okei du får da gjøre det, men husk hva jeg sa.

 

tips: rompen opp i været og brystkassa fram over, pass på og ha ryggen rett..

 

Det er brystet opp for og rumpa ned for å få en rett rygg.

http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/

 

Ta en månd med tenkikk og få teknikken SIKKELIG inn, eller vil du få en fin periode med skader.

Så er det tid på å teste ut hvor mye du klarer 5 ganger. Da kan du begynne på 90kilo, 100kilo osv.

 

Når du har funnet ut av 5RM din så begynner du å trene med 5-10kilo mindre og øker med %2.5 hver trening.

Markløft er forsåvidt en veldig slitsom øvelse for kroppen (mer slitsom enn benkpress) så derfor trenger kroppen mer hvile. Altså markløft 1-2 ganger i uken er fornuftig hvis du ikke kjører knebøy. Hadde du kjørt knebøy 2-3 ganger i uken så hadde markløft 1 gang i uken vært best.

 

Det ser ut som et gjennomtenkt opplegg.

 

På treningsforum er det mange som sier at man øker bra ved å ta 7-8 tunge enkeltløft + oppvarming en dag i uken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rumpa ut da.. Ikke noe med rumpa opp.

Brystet opp, rumpa ut.

 

Men uansett, benchmeisters. Hvis du ikke har movitasjon nok til å begynne mad markløft, så er det ikke å begynne. Bare du som taper på det.

 

På treningsforum er det mange som sier at man øker bra ved å ta 7-8 tunge enkeltløft + oppvarming en dag i uken.

 

Mange umodne 40åringer som ikke vet hva de snakker om heller der. Å si at på treningsforum er ikke så veldig overbevisende. Markløft, som på englesk Deadlift, skal begynne på gulvet fra hver reptisjon. Altså, opp, ned, stopp. Strakmark eller bulagriskemark er anderledes der vekten ikke går ned i baken, noe som gjør at du også løfter mindre, altså, mindre vekt, mindre styrke.

 

Om du velger å gjøre 7-8reps er helt opp til deg. Alle er forskjellig og så lenge du øker med det, hvorfor ikke?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg vil begynne, men vil ikke trene en måned med 30 kg.

 

Det får bli helt opp til deg selv. Det er din motivasjon, ikke våres. Om du velger å ikke gjøre markløft, så er det ikke vi som taper på det, men heller du. Du får ta et valg.

 

Om du er dum nok til å hoppe rett på 150kilo og prøvde deg på det, så skal jeg love deg at du ikke får se benken på et par år. Ikke sånn seriøst, men du kommer til å skjønne hva jeg mener når du plutselig en dag kommer ut av treningssentert med prolaps. Du kan bytte et hjerte, en lunge. Men ryggen må du leve med hele livet, velger du å ødelege den nå, be my guest stupid!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

De som er sterkest i mark ser ut til å ha veldig strake ben og høy rumpeføring?

Er det fordi de vinkelmessig sett er perfekte for markløft?

 

Jeg vil begynne, men vil ikke trene en måned med 30 kg.

 

Det får bli helt opp til deg selv. Det er din motivasjon, ikke våres. Om du velger å ikke gjøre markløft, så er det ikke vi som taper på det, men heller du. Du får ta et valg.

 

Om du er dum nok til å hoppe rett på 150kilo og prøvde deg på det, så skal jeg love deg at benken kommer til å gå rett i dass.

Benk og mark bruker vel ikke de samme musklene? Vet ikke om jeg tør å risikere benken.

Endret av benchmeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du fikk med deg det jeg editerte, men for sikkerthetsskyld så poster jeg det igjen.

 

Om du er dum nok til å hoppe rett på 150kilo og prøvde deg på det, så skal jeg love deg at du ikke får se benken på et par år. Ikke sånn seriøst, men du kommer til å skjønne hva jeg mener når du plutselig en dag kommer ut av treningssentert med prolaps. Du kan bytte et hjerte, en lunge. Men ryggen må du leve med hele livet, velger du å ødelege den nå, be my guest stupid!

 

Hør nå her. Du har lyst å bli stærk i benk ikke sant? Du har lyst å være en vandrene Testosterone maskin som spytter ut T 24 timer i døgnet. Da er svaret enkelt, markløft og knebøy.

 

Det styrker den sentrale styrken, altså magen og ryggen, noe som vil være et bonus for deg. Alle som trener på topp innenfor styrkeløft og har rekorder i benk trener markløft og knebøy også.

 

De som er sterkest i mark ser ut til å ha veldig strake ben og høy rumpeføring?

Er det fordi de vinkelmessig sett er perfekte for markløft?

Ser ikke helt loggiken? Rumpeføring vil si å heve ræven fra benken?

 

De som får best til teknikken i mark og bøy er mellom 170-175cm.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du fikk med deg det jeg editerte, men for sikkerthetsskyld så poster jeg det igjen.

 

Om du er dum nok til å hoppe rett på 150kilo og prøvde deg på det, så skal jeg love deg at du ikke får se benken på et par år. Ikke sånn seriøst, men du kommer til å skjønne hva jeg mener når du plutselig en dag kommer ut av treningssentert med prolaps. Du kan bytte et hjerte, en lunge. Men ryggen må du leve med hele livet, velger du å ødelege den nå, be my guest stupid!

 

Hør nå her. Du har lyst å bli stærk i benk ikke sant? Du har lyst å være en vandrene Testosterone maskin som spytter ut T 24 timer i døgnet. Da er svaret enkelt, markløft og knebøy.

 

Det styrker den sentrale styrken, altså magen og ryggen, noe som vil være et bonus for deg. Alle som trener på topp innenfor styrkeløft og har rekorder i benk trener markløft og knebøy også.

 

De som er sterkest i mark ser ut til å ha veldig strake ben og høy rumpeføring?

Er det fordi de vinkelmessig sett er perfekte for markløft?

Ser ikke helt loggiken? Rumpeføring vil si å heve ræven fra benken?

 

De som får best til teknikken i mark og bøy er mellom 170-175cm.

 

Så ikke editen. Er ikke de beste markløfterne høye, som Konstantinovs?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må ikke ta ordrett det jeg sier. Selfølgelig finnes det folk som er 180cm+++ som er rå på markløft. Men 170-175cm er der ryggen er best høyde for markløft. Jeg husker ikke helt hvordan det hele var, men fikk høre det av en fyr som hadde konkurrert innen styrkeløft i flere år og jobbet som personlig trener i over 10 år.

Lenke til kommentar

Kjører du ikke brystmuskelaturen din litt for hardt?

Hva med å periodisere treningen litt mer. For eks. kjøre lette, medium og harde uker.

Gi musklene riktig med hvile, og kjøre rene restitusjonsøkter.

Jeg føler ikke noe ubehag. Hvis jeg får vondt i skuldrene (venstre) tar jeg bare litt facepulls.

Endret av benchmeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor høye de som har rekorder i markløft er. Men om det er feil det jeg sa, så beklager jeg det.

 

Men skal se om jeg får funnet mer ut av det. Men han styrkeløfteren forklarte og viste hvorfor det er best å være mellom 170-175cm, om han tenkte om det var minst skader på de som var 170-175cm eller om de løftet tyngst, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kjører du ikke brystmuskelaturen din litt for hardt?

Hva med å periodisere treningen litt mer. For eks. kjøre lette, medium og harde uker.

Gi musklene riktig med hvile, og kjøre rene restitusjonsøkter.

Jeg føler ikke noe ubehag. Hvis jeg får vont i skuldrene (venstre) tar jeg bare litt facepulls.

 

 

Selv om du ikke føler noe ubehag nå, så kan dette fort utvikle seg til en overtrent muskel ved en senere anledning.

Men man kjenner jo sin egen kropp best.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Kjører du ikke brystmuskelaturen din litt for hardt?

Hva med å periodisere treningen litt mer. For eks. kjøre lette, medium og harde uker.

Gi musklene riktig med hvile, og kjøre rene restitusjonsøkter.

Jeg føler ikke noe ubehag. Hvis jeg får vont i skuldrene (venstre) tar jeg bare litt facepulls.

 

 

Selv om du ikke føler noe ubehag nå, så kan dette fort utvikle seg til en overtrent muskel ved en senere anledning.

Men man kjenner jo sin egen kropp best.

Lykke til videre!

Takk.

 

Benk er vel mest triceps uansett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På EliteFTS mener de triceps er viktigst og jeg har selv merket meget god økning i perioder der jeg har fokusert på triceps.(Fra 150kg til 160kg en god del lettere på ca 3 måneder.)

 

Kan også legge til at jeg har svake skuldre.

 

Hvis du klarer 160kilo i benk så har du ikke svake skuldre nei. Jeg vil tippe på at du løfter for å løfte mye og ikke løfte for å bli stærk. Hvordan er teknikken, stangen ned til brystet, ryggen godt plasert i benken, bounch i brystet eller ikke?

 

Synergists

 

* Pectoralis Major, Clavicular

* Deltoid, Anterior

* Triceps Brachii

 

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

 

Som du kan se så er Pec først også kommer deltoid og til sist kommer triceps. Akkurat slik det står i Starting Strength. Kan godt finne fram det som er skrevet om benkpress, men du må også huske på at Mark Ripptoe har drevet på med styrketrening i over 30 år, så å tvile på det han sier vil jeg nok tro er neppe lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for analysen. Jeg glemte i øyeblikket av EliteFTS bruker utstyr, og at øvelsen da selvsagt er en annen.

 

Jeg løfter forøvrig uten sprett, og med en viss oppspenning (har kort rygg, så det er ikke all verden jeg får til.)

 

Angående svake skuldre så tror jeg ikke jeg tar mer enn 80 kg i stående (strict) press.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...