Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Greit nok at folk med muskler i beina og dyr sykkel som ikke har noe bra sted å sykle ellers, kan sykle langs veikanten. Men når 60 år gamle kvinner sykler på bysykkelen sin i 10km/t oppover veien når det står et fint fortau rett ved siden av. Nei, det blir for dumt. (Alder på person og nivå på sykkelen er så klart irrelevant, poenget er at ikke ALLE syklister trenger å bruke veien, men jeg forstår at noen gjør det).

 

Ellers er jo ikke dette et problem for meg da jeg kjører motorsykkel :) Godt med plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan være noen forklare meg hvorfor i all verden sportsyklister må sykle i veien, i kjørebanen..

Fordi det er der det er tryggest og raskest, samt at vi har flere rettigheter der.

 

..og ikke på eventuelle brede, flotte og nesten tomme fortauene?

Fordi fortau er av staten ikke anbefalt å sykles på samt at sykling der skal holdes i gåfart og at vi må være veldig forsiktige i all passering i begge retninger av gående. Vi har også der mer vikeplikt samt at det til tider er vanskelig passere kryss. (Sykkelen skal leies på grønn mann)

 

Hvorfor er det sånn at om de er flere, så sykler de heller i bredden, istedet for etter hverandre, så det blir helt 100% umulig å kjøre forbi?

Fordi det går det umulig å kjøre forbi. Som syklist bør du sykle helt til venstre i feltet slik at forbikjøringer skjer på ditt premiss og ikke på bilførerens.

 

Enkelt og greit, var det flere spørsmål?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi fortau er av staten ikke anbefalt å sykles på samt at sykling der skal holdes i gåfart og at vi må være veldig forsiktige i all passering i begge retninger av gående. Vi har også der mer vikeplikt samt at det til tider er vanskelig passere kryss. (Sykkelen skal leies på grønn mann)

Rart at man da kaller det "sykkelstier". Get real.

 

Fremdeles: Bare man anerkjenner at veien ikke bare er for biler, vil den unødige irritasjonen forsvinne som dugg for solen.

Jeg har for lengst anerkjent det, men det hjelper likevel ikke på irritasjonen over arrogante syklister som ikke kan bruke brede, flotte og ikke minst tomme sykkelstier.

Endret av tor_erik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi fortau er av staten ikke anbefalt å sykles på samt at sykling der skal holdes i gåfart og at vi må være veldig forsiktige i all passering i begge retninger av gående. Vi har også der mer vikeplikt samt at det til tider er vanskelig passere kryss. (Sykkelen skal leies på grønn mann)

Rart at man da kaller det "sykkelstier". Get real.

 

Fremdeles: Bare man anerkjenner at veien ikke bare er for biler, vil den unødige irritasjonen forsvinne som dugg for solen.

Jeg har for lengst anerkjent det, men det hjelper likevel ikke på irritasjonen over arrogante syklister som ikke kan bruke brede, flotte og ikke minst tomme sykkelstier.

Sykkelsti =/= fortau, frå Forskrift om kjørende og gående trafikk § 1:

 

f) Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte.

g) Sykkelfelt: Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende.

h) Fortau: Anlegg for gående som er skilt fra kjørebanen med kantstein.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

 

EDIT: Legger til at syklister for øvrig har plikt til å slippe forbi trafikken bak seg, ref. vrtl. § 3.

Morsomt postulat. Hvordan utleder du denne plikten?

Ein syklist som ligg i 30 i 80-sona vil nødvendigvis hindre biltrafikken, dersom det er moglegheit for det burde ikkje syklisten då vike?

§ 6 er kanskje også relevant: Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret.

Lenke til kommentar

 

EDIT: Legger til at syklister for øvrig har plikt til å slippe forbi trafikken bak seg, ref. vrtl. § 3.

Morsomt postulat. Hvordan utleder du denne plikten?

Ein syklist som ligg i 30 i 80-sona vil nødvendigvis hindre biltrafikken, dersom det er moglegheit for det burde ikkje syklisten då vike?

 

Dersom dette kan skje uten å risikere liv og helse, ja. Som syklist bør man ikke anta at bilisten som kjører forbi har kunnskap om fysikk.

 

 

(Jeg går ut fra at de fleste bilister som har mulighet til å kjøre forbi i 80 vil kjøre forbi i nettopp 80 uten nærmere hensyn.)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett to eller tre muligheter når jeg skal sykle:

 

*Fortauet: Sykler jeg på fortauet, blir jeg bedt om å komme meg ut i veien, selv om jeg sykler sakte og uten å skremme eller hindre fotgjengere.

 

*Veibanen: Sykler jeg i veien, blir jeg tutet på av biler, selv om jeg ikke er en direkte sinke. Andre foretar halsbrekkende forbikjøringer som setter deres eget og mitt liv i fare. Tutingen, og de farlige forbikjøringene, blir hyppigere og mer hissige jo mer til venstre jeg ligger i veibanen.

 

*Sykkelfeltet: Sykler jeg i sykkelfeltet... vel... her er det faktisk ofte en umulighet, så mange biler som parkerer der. Det er helt sikkert de samme som tuter på meg når jeg sykler i veibanen. Andre steder er sykkelfeltet fullt av humper, og hull som kan være direkte livsfarlige om jeg ikke klarer å unngå de. Har til og med opplevd en bilfører som kjørte forbi meg, og rett inn i sykkelfeltet for å parkere. Holdt på å kjøre rett i bakenden på han.

 

Så kan noen av "sykkelmotstanderne" her fortelle meg hvor i huleste jeg skal sykle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

EDIT: Legger til at syklister for øvrig har plikt til å slippe forbi trafikken bak seg, ref. vrtl. § 3.

Morsomt postulat. Hvordan utleder du denne plikten?

Vtrl. § 3(1):

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Dette innebærer også at man skal være hensynsfull og aktpågivende for trafikken bak. Det er verken hensynsfullt eller aktpågivende å forårsake lange køer, dette øker også faren for uvørne forbikjøringer, ref. "kan oppstå fare". Politiet har tidligere slått hardt ned på "sinker" bak rattet som ikke viker for trafikk bakfra, jeg ser ingen grunn til at ikke syklister (som på død og liv hevder at de har samme rettigheter som biler, derfor også samme plikter) skal følge tilsvarende regler.

 

Jeg synes ikke § 6 kan påberopes i denne sammenheng, en syklist kan ikke tilpasse sin fart til eksempelvis 80 km/h.

 

Marekatten: Bruk sykkelsti der dette finnes, og den ikke er fylt opp av mennesker. Veibanen er minst like full av hull som sykkelstien, her i byen er sågar sykkelstiene penere enn veibanen. Jeg har aldri sett noen parkere på sykkelstien, men dersom dette er et problem der du sykler må du bruke veibanen inntil du har passert disse hinderne.

 

Misforstå meg rett, jeg er ikke blant dem som "eier" veien, men jeg har store vanskeligheter med å forstå hvorfor ikke syklister kan bruke nye, flotte og brede sykkelstier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Marekatten: Bruk sykkelsti der dette finnes, og den ikke er fylt opp av mennesker. Veibanen er minst like full av hull som sykkelstien, her i byen er sågar sykkelstiene penere enn veibanen. Jeg har aldri sett noen parkere på sykkelstien, men dersom dette er et problem der du sykler må du bruke veibanen inntil du har passert disse hinderne.

 

Misforstå meg rett, jeg er ikke blant dem som "eier" veien, men jeg har store vanskeligheter med å forstå hvorfor ikke syklister kan bruke nye, flotte og brede sykkelstier.

Det du sier er at syklister skal måtte hoppe opp og ned fra sykkelstier og veibanen for at du skal slippe å irritere deg i trafikken. Problemet for syklister her i landet er at ingenting er tilrettelagt for dem. Enkelte steder finnes det kanskje et par kilometer med sykkelfelt eller kanskje til og med en skikkelig sykkelvei, men disse blir ofte brukt som parkeringsplass, eller som busstopp eller fotgjengere går i de, eller de er alt for smale i forhold til fartsgrensen, eller de er full av glassbråt eller de er ikke sammenhengende eller de skifter mellom sykkelfelt og sykkelvei/sykkelfortau. Jeg forstår veldig godt at mange syklister holder seg i veibanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marekatten: Bruk sykkelsti der dette finnes, og den ikke er fylt opp av mennesker. Veibanen er minst like full av hull som sykkelstien, her i byen er sågar sykkelstiene penere enn veibanen. Jeg har aldri sett noen parkere på sykkelstien, men dersom dette er et problem der du sykler må du bruke veibanen inntil du har passert disse hinderne.

 

Misforstå meg rett, jeg er ikke blant dem som "eier" veien, men jeg har store vanskeligheter med å forstå hvorfor ikke syklister kan bruke nye, flotte og brede sykkelstier.

Det du sier er at syklister skal måtte hoppe opp og ned fra sykkelstier og veibanen for at du skal slippe å irritere deg i trafikken. Problemet for syklister her i landet er at ingenting er tilrettelagt for dem. Enkelte steder finnes det kanskje et par kilometer med sykkelfelt eller kanskje til og med en skikkelig sykkelvei, men disse blir ofte brukt som parkeringsplass, eller som busstopp eller fotgjengere går i de, eller de er alt for smale i forhold til fartsgrensen, eller de er full av glassbråt eller de er ikke sammenhengende eller de skifter mellom sykkelfelt og sykkelvei/sykkelfortau. Jeg forstår veldig godt at mange syklister holder seg i veibanen.

Med nettet av sykkelstier som finnes her sørpå stiller jeg meg helt uforstående til din karakteristikk av norske sykkelstier. For ørtende gang, syklister skal selvsagt bruke veibanen dersom alternativet er farlig eller lite egnet på annen måte. Men med de mange kilometer med flotte stier som finnes, bør disse også brukes der det er mulig. Og med fare for å gjenta meg selv, hva er poenget, eller samfunnsnytten om du vil, av å investere millioner av kroner i sykkelstier dersom fåtallet bruker dem?

 

Legger ved noen linker for dem som synes dette er vanskelig å fatte:

Først Kristiansand kommunes skryteside for sykkel: http://www.kristiansand.kommune.no/ressurser/TMCore/temaord/Sykkel/

 

Deretter hjemmesiden for ATP-prosjektet på Sørlandet. Legg merke til alle artiklene om investeringer til sykkelstier: http://atp-prosjektet.no/

 

Likevel har man dem som bruke veibanen på disse strekningene. Jeg ser ikke poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til sørlandet, så skal ikke uttale meg, men om det er like flotte sykkelveier overalt som på bildet der så kan jeg forstå irritasjonen. På den annen side så har jeg observert galskapen som er "sykkelsatsing" i Bergen, gud hjelpe meg. Kan forøvrig forstå om sportsyklister holder seg i veibanen hvor de ikke må stoppe opp og lirke seg forbi familier på søndagstur og vanlige folk på handletur.

 

Synes forøvrig at du godt kan bruke sykkelveiene selv, det har sikkert både du og miljøet godt av. :)

Lenke til kommentar

Det stemmer, Bergen er et eksempel på en by som er meget dårlig tilrettelagt for syklister. Derfor kan man heller ikke kreve at syklister skal bruke sykkelstier over alt i Bergen, rett og slett fordi de ikke finnes eller fordi bruk av dem som finnes medfører stor ulempe. Noen steder har man dog godt tilrettelagte sykkelstier (eksempelvis Hordvikneset - Åsane, med unntak av Vikaleitet) - her ser jeg ingen problemer med å bruke sykkelstien.

 

Jeg bruker sykkelstiene hver dag til og fra jobb og skole. Neppe for å spare miljøet (CO2-hysteriet har gått over alle vidder), men mer for treningens skyld. Foretrekker dog bilen til ærender og lengre turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til han over: hørt om ringeklokken på sykkelen? (eller hva den kalles). Er derfor den er der. Tar dem 3 sekunder å lage plass til en sykkel.

 

Edit: Og det kan ta flere minutter for en bil å kjøre i sykkelens tempo bak sykkelen i frykt for å gjøre noe galt ved å kjøre forbi. Og så er det neste bils tur..

Endret av Sitronsaft
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til han over: hørt om ringeklokken på sykkelen? (eller hva den kalles). Er derfor den er der. Tar dem 3 sekunder å lage plass til en sykkel.

"Sportssyklister" kan vel ikke ha ringeklokke på sykkelen sin, den skaper for stor luftmotstand... :roll:

 

Men når det er sagt, er det slik at syklister forventer en sykkel-autobahn som skal åpenbare seg for dem hver gang de setter seg ned på sykkelsetet? Og så skal bilførere kalles egoister fordi denne sykkel-autobahn innebærer lange køer på strekninger der det allerede finnes sykkelstier?

 

Jeg treffer ofte på situasjoner lik den på bildet over når jeg sykler. De løses enkelt med et pling på klokka og et vennlig nikk til dem jeg passerer.

 

EDIT:

Lykke til å komme med din lille fjollete bjelle når gang/sykkelstien blir fylt opp av folk i 3-5 tida. Deilig med rullatorgamlingene som hører dårlig eller joggerne med de flotte ipodene sine.

Dersom fortauet er fylt opp av mennesker må du selvsagt sykle i veibanen. På bildet over er det hele 3(!) mennesker på en sykkelstien... Legg merke til at det ikke er flere mennesker så langt øyet kan se!!!

Endret av tor_erik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til han over: hørt om ringeklokken på sykkelen? (eller hva den kalles). Er derfor den er der. Tar dem 3 sekunder å lage plass til en sykkel.

"Sportssyklister" kan vel ikke ha ringeklokke på sykkelen sin, den skaper for stor luftmotstand... :roll:

Så lenge du fortsetter med denne innstillingen er det ikke greit å diskutere. Finnes mange idioter bak rattet, jeg dømmer ikke alle bilister av den grunn.

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor bilister lar seg selv bli irritert. Om jeg må ligge bak en syklist noen sekunder gidder jeg ikke la det ødelegge dagen min, som enkelte har for vane. Dessuten er det vel andre ting å irritere seg for i trafikken? Jeg møter oftere andre hindringer som koster _mye_ mer tid enn å ligge bak en syklist et lite øyeblikk.

 

Slik sykler jeg, de jeg kjenner og omtrent alle andre sportssyklister jeg møter på veien. Tilfellene jeg leser her er enten sterkt overdrevet, eller skjer i hvert fall ikke så ofte at det børe være et stort problem.

  • Jeg bruker sykkelsti/sykkelfelt der det finnes. Men bilister får lære seg at dere har vikeplikt om dere skal svinge av veien og over sykkelstien! Flere ganger har jeg omtrent kjørt inn i siden på en bil.
  • Jeg bruker fortau så fremt det er mulig. Men her skal farten egentlig begrenses til gangfart, og man møter ofte flokker med mennesker. Og jo, jeg har ringeklokke. Dessuten har fortauet når man er nærme bebyggelse ofte en forhøyning, som er umulig å forsere på landeveissykkel. Grus og glasskår, brostein osv. Det verste punktet her er vikeplikten. Skal jeg over en vei som kommer fra siden, må jeg vike, aller helst gå av sykkelen og over gangfeltet om jeg skal ha mulighet for å komme over på trafikkerte veier. Sykler jeg derimot på bilveien, må den veien vike pga høyreregelen og jeg kan sykle videre.
  • Når jeg sykler på veien, sykler jeg midt i veibanen. Sykler vi flere sammen legger vi oss i bredden om det ikke blåser en del. Dette er for å hindre farlige forbikjøringer. Jeg fatter rett og slett ikke at folk blir irriterte når man sykler 2-3 i bredden. Du kommer ikke lovlig forbi noe fortere om vi ligger på rekke. Er det fritt motgående retning kjører du over i andre feltet og forbi. Er det ikke fritt motgående kjører du ikke forbi uansett. Så hvordan vi ligger i veibanen spiller ingen trille.
  • Skulle det skje at en eller flere biler ikke kommer seg forbi inn en viss tid, stopper jeg opp eller sykler en omvei innom en busstopp eller lignende. Da har du i bilen maks tapt 30 sekunder, og allikevel er dagen din ødelagt, og du bruker langt lengre tid på å klage og syte.

Og en liten oppfordring til lastebilsjåfører: Dere skal over i motsatt felt når dere skal forbi. Dere har et forj*vlig dragsug som tar tak og trekker oss inn mot dere.

 

Om folk blir irritert på måten jeg sykler på, så får det være. Innser jo så klart at det finnes verre folk enn meg, på samme måte som det finnes idioter bak rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til han over: hørt om ringeklokken på sykkelen? (eller hva den kalles). Er derfor den er der. Tar dem 3 sekunder å lage plass til en sykkel.

 

Akkurat, og for de da som sykler i 30 km/h, ca 8 meter pr sekund, betyr det at man må ringe på bjellen minst 25 meter før. Så kan man legge til reaksjonstid på minst ett sekund og da er en oppe i over 30 meter. Skulle likt å se størrelsen på den bjellen for å nå frem til de tre med barnevogn ...

 

Derfor: Sykle i veibanen hvor slike problemer ikke oppstår!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...