Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Det er en latterlig antakelse at de fleste syklister har som enn slags hobby å "vise sin rett", folk gjør det fordi det er tryggere, får man sinneanfall av slikt bør man levere inn førerkortet, det er latterlig å skylle på syklister fordi andre trafikanter ikke er egnet for å være i trafikken.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er uenig. Tror syklistene gjør seg selv en bjørnetjeneste med å legge seg ut i veibane, dette skaper bare mer konflikter med bilistene og flere farlige situasjoner.

 

Som sagt, om bilister som gruppe virkelig ikke takler andre trafikanter som gjør rasjonelle normale valg, uten å være en fare for andre i sine tunge kjøretøy, så er det kanskje på tide å få de vekk fra veiene? Eller burde vi jage voldsofrene vekk fra utestedene også, de gjør jo de farlig voldsmennene så sinte og skaper utrygge situasjoner.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Som sagt, om bilister som gruppe virkelig ikke takler andre trafikanter som gjør rasjonelle normale valg, uten å være en fare for andre i sine tunge kjøretøy, så er det kanskje på tide å få de vekk fra veiene? Eller burde vi jage voldsofrene vekk fra utestedene også, de gjør jo de farlig voldsmennene så sinte og skaper utrygge situasjoner.

 

AtW

 

 

Jeg respekterer at du er uenig med meg, men begynner å bli lei av dine gjentatte flåsete sutrekommentarer på dette forumet, du bidrar lite til en konstruktiv diskusjon.

 

Det er en realitet at vi har et konfliktnivå mellom syklister og bilister og det må vi bare forholde oss til. Da gjelder det å gjøre det beste ut av det og dempe gemyttene i trafikken, slik at vi får en mest mulig sikker trafikksituasjon og unngår tragiske ulykker.

Jeg er ikke i det minste tvil om at syklistene i de 4 videoene over ville bare gjøre vondt verre med å legge seg ut mot midstreken. F.eks stakkaren som sliter seg opp en bakke i 5-10 km/t mens trafikken suser forbi i 80. Tror nok det hadde blitt ramaskrik hvis vedkommende ikke hadde holdt seg trygt plassert til høyre i feltet.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Svarene er velfortjente basert på argumentasjonen din, det du forfekter er at folk må tilpasse seg farlig mennesker, og passe på å ikke gjøre det minste som kan hisse de opp, det er på linje med å mene at folk bør holde seg borte fra byen for å ikke hisse opp de som blir voldelige i fylla. Og jeg kan godt gjenta det nok engang, det er meningsløst latterlig å skylde på offeret når de som er farlige turer rundt og finner på en unnskyldning for sin farlige oppførsel, du ansvarliggjør ikke voksne mennesker og later som bilsjåfører en er en slags funksjonshemmet gruppe ute av stand til å ta ansvar for egen handlinger. Å plassere seg utrygt i veien er en idiotisk måte å "dempe konfliktnivået" og disse folkene som ikke har noe i trafikken å gjøre vil bare finne noe annet idiotisk å hisse seg opp over.

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Tror syklistene gjør seg selv en bjørnetjeneste med å legge seg ut i veibane, dette skaper bare mer konflikter med bilistene og flere farlige situasjoner.

 

Jeg har jobbsyklet i noen tiår, inkludert vintersyklet det siste tiåret. Tidligere "viste jeg smidighet", det vil si at jeg var det man kan kalle en kantsyklist. Men etter ganske mange ubehagelige nærpasseringer, bilister som presset seg fram i det samme feltet med trafikk i mot, har jeg de senere år lagt meg minst én meter ut fra kanten.

 

Resultatet er at noen ytterst få (idioter finnes i alle leire, også blant bilister) passerer meg ubehagelig nært, men nå har jeg en retrettmulighet på høyresiden jeg ikke hadde før. Men de aller aller fleste bilistene legger seg ut med god margin. Og selv om de må vente noen få sekunder er det overraskende få som tuter eller provoserer.

 

Min erfaring er altså at det er vesentlig tryggere for meg som syklist å kreve min plass i trafikkbildet enn å "vise hensyn" ved å bevege meg ytterst ved veikanten.

 

Jeg sørger selvsagt for å være mest mulig synlig, med guljakke, sidereflekser og kraftige sykkellykter foran og bak. De ca ni kilometerne til jobb i sentrum går unna på tjue til tjuefem minutter på sommerstid, uten at jeg blir nevneverdig svett. Flere steder i sentrum går det raskere unna enn med bil (uten å kjøre på rødt eller bryte andre trafikkregler), og jeg slipper å lete etter parkeringsplass. Og når jeg kommer hjem (150 høydemeter over sentrum) er jeg ferdigtrent og kan bruke fritiden min til noe mer meningsfullt enn å trene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og jeg kan godt gjenta det nok engang, det er meningsløst latterlig å skylde på offeret når de som er farlige turer rundt og finner på en unnskyldning for sin farlige oppførsel

 

Hvordan du klarer å tolke mine innlegg på denne måten er helt uforståelig! Du får lese innleggene mine på nytt hvis du tror at jeg mener at sykling i veibanen rettferdiggjør farlig oppførsel fra bilistene (link gjerne til innlegg der jeg har hevdet det!)

Lenke til kommentar

 

Jeg er uenig. Tror syklistene gjør seg selv en bjørnetjeneste med å legge seg ut i veibane, dette skaper bare mer konflikter med bilistene og flere farlige situasjoner.

 

Min erfaring er altså at det er vesentlig tryggere for meg som syklist å kreve min plass i trafikkbildet enn å "vise hensyn" ved å bevege meg ytterst ved veikanten.

 

 

Selv om mine observasjoner tyder på det motsatt så kan jeg ikke bestride dine erfaringer. Selv ville jeg lagt meg godt til høyre som syklist.

Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på om du ville valgt en snirklete grusvei til fordel for en motorvei når du kjører bil selv om du er med på å lage kø på motorveien.

Du kan ikke likestille dette eksempelet med vei/sykkelsti. Sykkelstiene er konstruert for at myke trafikanter skal skilles fra øvrig motorisert trafikk og de går normalt parallelt med veg.

 

Formålet med veien er irrelevant. Kun de praktiske realitetene blir vurdert i det praktiske liv. Så lenge veien tilbyr mer fremkommelighet til samme eller lavere risiko blir denne valgt.

 

 

Ref de to først videoene med veg/sykkelveg. Jeg kan garantere deg at som syklist så hadde jeg valgt sykkelvegen i de tilfellene, til tross for "ulempen" med å måtte ta hensyn til stikkveier. Jeg hadde prioritert min egen sikkerhet fremfor fremkommelighet.

Jeg må nok beklageligvis meddele deg at jeg ikke betrakter deg som noen stor autoritet på trygg sykling, men du kan jo gjerne begynne å jobbe med saken: F.eks hvor mange mil sykler du i trafikk i året? Selv ligger jeg vel på ca 500, noe som jeg ikke betraketer som enormt mye, men nok til at jeg tror jeg har litt greie på emnet.

 

Hvis du derimot ikke ønsker å basere din argumentasjon på henvisninger til autoritet (Som b.t.w. ikke er noen spesiellt god diskusjonsform, selv om du hadde hatt en reell autoritet å vise til) Så bør du kanskje finne en annen måte å føre din sak på.

 

Hva gang- og sykkelveier angår sier forøvrig vegvesenet følgende:

 

Syklister er per definisjon kjørende. Gang- og sykkelveger er dimensjonert for hastigheter opp mot 20 km/t. Syklister som holder et moderat tempo kan med fordel sykle her.

 

Syklister som har stor fart bør velge vegbanen. Som syklist bør du vise smidighet og slippe bilister forbi. Bilister bør holde god avstand til syklistene.

(Min uthev.)

 

Sinneanfallene kommer nok heller når man ser en saktegående syklist som legger seg ut mot midtlinjen for å vise sin rett i veibanen og på den måten vanskeliggjør en forbikjøring for øvrig trafikk.

Det finnes sikkert noen slike. Jeg har tilstrekkelig tro på menneskeheten at jeg betviler det er særlig mange av de.

 

 

Jeg er uenig. Tror syklistene gjør seg selv en bjørnetjeneste med å legge seg ut i veibane, dette skaper bare mer konflikter med bilistene og flere farlige situasjoner.

Igjen det med henvisninger til (antatt) autoritet . Hva du tror bekymrer meg lite, men hvis du ønsker å vise til egne meninger så kan jo jeg også: Min erfaring er at det blir færre farligere situasjoner og roligere gemytter av å ligge godt inne i kjørefeltet som normalposisjon, så kan jo andre avgjøre om hvem av oss har størst tillit vedrørende sykling.

 

Jeg respekterer at du er uenig med meg, men begynner å bli lei av dine gjentatte flåsete sutrekommentarer på dette forumet, du bidrar lite til en konstruktiv diskusjon.

Hva mener du du har bidratt med selv egentlig? Hvor mange ganger har ikke du kommet med et tilsvar i denne tråden som bare består av at du sier du er uenig uten noen nærere argumentasjon, eller bare gjentar samme påstand om igjen.

 

 

Det er en realitet at vi har et konfliktnivå mellom syklister og bilister og det må vi bare forholde oss til. Da gjelder det å gjøre det beste ut av det og dempe gemyttene i trafikken, slik at vi får en mest mulig sikker trafikksituasjon og unngår tragiske ulykker.

Jeg vil bestride at dette er noe vesentlig problem. Media liker å hause opp slikt, men jeg ser ikke mye til det i det virkelige liv. (Det er ikke det samme som å si at det ikke forekommer konflikter i trafikken, men det er en egenskap av trafikk, ikke av spesifikke trafikkgrupper. Det er konflikter mellom bilister også)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...