Gå til innhold

iPhone 4/4S Café  Prat i vei...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

Lurer på om jeg kan kjøpe Superkontroll abonnementet til iPhone 4, noen som har en spesifik liste med abonnement?

 

Du kan kjøpe telefonen uten abonnement da, så regner med du bare kan bruke det simkortet med det abonnementet du har idag...?

Har lest at man kan kjøpe telefonen uten kontrakt ja, men det blir vel ett ganske kraftig slag på pengepungen.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg kan kjøpe Superkontroll abonnementet til iPhone 4, noen som har en spesifik liste med abonnement?

 

Du kan kjøpe telefonen uten abonnement da, så regner med du bare kan bruke det simkortet med det abonnementet du har idag...?

Har lest at man kan kjøpe telefonen uten kontrakt ja, men det blir vel ett ganske kraftig slag på pengepungen.

 

http://e24.no/it/article3746285.ece

Lenke til kommentar

Er det mulig å synke kontakter og kalenderoppføringer opp mot google slik jeg gjør med android? Så jeg slipper å styre med outlook og overføringer fra google-kontoen?

 

Har blitt så godt vant til synkingen mot gmail at jeg aldri i verden vil klare å bytte tilbake til tunge outlook igjen.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Jeg vurderer telefonen og stiller noen spørsmål her siden tråden har rukket å bli rimelig omfattende:

Det hadde vært flott om man fikk nogenlunde detaljerte og utfyllende svar og ikke bare "åh det er så fantastisk denne funksjonen der i iPhone".

 

 

- Hvordan fungerer multitaskingen?

Vil eks. musikk slutte å spille eller bli hakkete i avspillingen hvis musikkprogrammet blir liggende i bakgrunnen mens et annet program er i forgrunnen?

 

- Får man Spotify til iPhone?

Eller er det kun iTunes som tillates på Apple produkter.

 

- Kan jeg laste over hvilke som helst MP3 filer, FLAC filer osv og spille av på denne?

Eller må de konvertes, og må man bruke iTunes program for å overføre musikk eller kan man gjøre det direkte fra windows utforsker.

 

- Er lyden man får i gode øreplugger forbedret fra 3GS?

 

- Er kvaliteten på lyden til den eksterne høyttaleren såpass god at man uten problem kan føre samtaler i en bil med noe støy?

Har den god støymeliminering på mikrofonsiden?

 

- Fungerer GPSen godt nok?

Etter hva jeg har lest har de fleste mobiltelefoner en meget svak sattelittmottaker som er omtrent fullstendig avhengig av AssistedGPS systemet for å funger nogenlunde greit.

 

- Får man installert TomTom Navigator 7 og oppdatert kart og tjenester uproblematisk?

Samt vil bilnavigasjon fungere uten problematiske forsinkelser og lagging som en del andre telefoner er plaget av?

 

- Er det utvidet støtte for Exchange Server?

Eller er det kun en generell imap4 implementasjon og har den støtte for SSL mot Exchange?

 

- Kan jeg legge over generelle nedlastede .mkv og .avi divx, xvid, h264 etc. filer opptil 720p i oppløsning og spille av direkte på denne eller må jeg konvertere formater først?

 

- Hvis den støtter ovenstående, vil den klare å downsample 5.1 og annen flerkanals lyd til stereo fremfor å bare kutte lyden under avspilling eller krever dette også konvertering først?

 

- Hvordan vil batteritiden være? Maks 1 dag, 2 dager ved generell bruk uten mye tung medieavspilling men litt surfing og den slags?

 

- Hva slags videoopptak støtter den og har den autofokus på video?

Kan opptakene spilles av på enhver PC eller må jeg først installere quicktime i eks. windows 7?

 

- Kan man vise bilder og video direkte fra telefonen til en TV og hva slags tilkoblingsmuligheter har man da?

 

- Har den støtte for å kobles direkte til en prosjektor for å vise eks. presentasjoner etc?

Og har den støtte for Powerpoint/office baserte formater etc?

 

 

 

Jeg har nok tonnevis av andre spørsmål, men dette er hva jeg kom på i farten som vil være viktig for min del og som er uavklart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

her er en oversikt jeg har lagd, med utgangspunkt i Iphone 3GS 32 GB utgaven.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=382100

 

Hm, satser på at de skyter seg i foten og gjør "la simkort ruste i en skuff samtidig som man benytter et annet" billigere enn mobil + bruddgebyr.

 

Opplåsningskode får man visst fra begge leverandørene.

Lenke til kommentar

- Hvordan fungerer multitaskingen?

Vil eks. musikk slutte å spille eller bli hakkete i avspillingen hvis musikkprogrammet blir liggende i bakgrunnen mens et annet program er i forgrunnen?

http://www.apple.com/iphone/features/multitasking.html

Poenget med multitasking er i følge Apple at du ikke skal trenge å bruke noe task-killer. Musikk vil ikke begynne å hakke. Det har aldri hakket i min 1G iPhone uansett hvor kraftige apps jeg kjører så da ser jeg ikke hvorfor iPhone 4 skulle hakke som har 4 ganger så mye RAM og dobbelt så kjapp cpu sånn ca. Jeg kan forresten nevne at visse spill ikke støtter bakgrunnsspilling av musikk pga egen musikk i spillet. Nytter ikke å skru av lyden i spillet, musikken stopper uansett. Så det er opp til utvikleren om han vil tillate bakgrunnsmusikk fra iPod-programmet eller andre program som spotify og wimp.

 

- Får man Spotify til iPhone?

Eller er det kun iTunes som tillates på Apple produkter.

Du får spotify og wimp på iPhone, begge deler kan kjøres i bakgrunnen og styres via Apple sin musikk-GUI fra hvilket som helst program.

 

- Kan jeg laste over hvilke som helst MP3 filer, FLAC filer osv og spille av på denne?

Eller må de konvertes, og må man bruke iTunes program for å overføre musikk eller kan man gjøre det direkte fra windows utforsker.

Hvilke som helst MP3-filer kan du, men den støtter ikke FLAC. Alt av overføring, synking osv. må gjøres via iTunes.

 

- Er lyden man får i gode øreplugger forbedret fra 3GS?

Nope, det er de samme som før.

 

- Er kvaliteten på lyden til den eksterne høyttaleren såpass god at man uten problem kan føre samtaler i en bil med noe støy?

Har den god støymeliminering på mikrofonsiden?

Jeg fører lett samtaler i bilen med min 3G, så jeg regner med det skal gå fint med den nye også. Og, ja, den har fått en ekstra mic som jeg tror er på toppen av TLF-en som brukes til støyeliminering. Tester jeg har lest har vært veldig positive til støykanselleringen, men jeg har ikke testet den selv.

 

- Fungerer GPSen godt nok?

Etter hva jeg har lest har de fleste mobiltelefoner en meget svak sattelittmottaker som er omtrent fullstendig avhengig av AssistedGPS systemet for å funger nogenlunde greit.

Ryktene sier at iPhone 4 har samme GPS-mottaker som iPad og den funker enormt bra for meg sammenlignet med iPhone 3G-en min hvertfall. Så hvis det stemmer at det er den samme som i iPaden så funker den bedre enn faren min sin vanlige TomTom GPS-mottaker.

 

- Får man installert TomTom Navigator 7 og oppdatert kart og tjenester uproblematisk?

Samt vil bilnavigasjon fungere uten problematiske forsinkelser og lagging som en del andre telefoner er plaget av?

Jeg vil heller anbefale NAVIGON. De har blitt best i test overalt, kommer med hyppige oppdateringer og har allerede oppdatert for multitasking. Du kan se en slags review her www.youtube.com/watch?v=xo4rjjdQlZ4

Når det kommer til selve animeringen er den hakkete. Jeg har enda ikke sett noen GPS-enheter som klarer å smoothe ut animeringen framover, alle bare hakker, og det gjelder også iPhone. Men den er veldig presis og veldig kjapp, så jeg har helt sluttet å bruke min trofaste TomTom GPS som sto permanent i bilen bare fordi det funker så bra på iPhone. I iOS4 er det også støtte for GPS-bakgrunnskjøring, så GPS-en slutter ikke selv om du får en telefonsamtale eller går ut av programmet.

 

- Er det utvidet støtte for Exchange Server?

Eller er det kun en generell imap4 implementasjon og har den støtte for SSL mot Exchange?

Ja, det er vidstrakt støtte for exchange. På tross av hva mange tror er Apple faktisk ganske gode på dette. OS X var faktisk først med exchange-støtte innebygd i selve operativsystemet deres, mens i windows må man via outlook.

 

- Kan jeg legge over generelle nedlastede .mkv og .avi divx, xvid, h264 etc. filer opptil 720p i oppløsning og spille av direkte på denne eller må jeg konvertere formater først?

 

- Hvis den støtter ovenstående, vil den klare å downsample 5.1 og annen flerkanals lyd til stereo fremfor å bare kutte lyden under avspilling eller krever dette også konvertering først?

Nei, her kommer Apple inn med sine restriksjoner. Du vil nok ikke kunne spiller av .mkv eller .avi. h264-støtte er det i iPhonen, og den støtter 720p-avspilling, men du må nok konvertere. Jeg vet ikke hva den beste metoden for windows-brukere er, men selv har jeg kjøpt Quicktime Pro og installert en codecpakke til den så nå kan jeg ta hvilken som helst fil og bare trykke lagre som iPhone-kopi, så lager den en optimalisert versjon. Jeg kan ikke svare på om den takler 5.1-lyd, jeg tviler på det, men kan ikke si noe sikkert. Selv ser jeg ikke film på den lille skjermen, men har pleid å streame et par friends-episoder mens jeg sitter på bussen eller i senga via AirVideo som funker overraskende bra. Da blir det konvertert on-the-fly og streamet over nettet.

 

Jeg kan forresten nevne at det kan være mulig med framtidig støtte for disse formatene. På iPaden min har jeg et program som heter yxPlayer som jeg har lastet ned fra App Store(jepp, Apple godkjente det) som lar meg spille av alt av filer. Det kan dog bli litt hakkete med HD-filmer i mkv-container, så jeg foretrekker fortsatt å konvertere. Foretrekker uansett å kategorisere alt fint og flott i iTunes så det ser bra ut og at jeg har alt korrekt plassert under TV-serie, sesong og episodenummer.

 

- Hvordan vil batteritiden være? Maks 1 dag, 2 dager ved generell bruk uten mye tung medieavspilling men litt surfing og den slags?

Jeg vil tippe maks 1-2 dager, ja. iPhone 4 har fått større batteri og er mer batterieffektiv og jeg tror at jeg uten å være for snill mot den kan si at den nok er blant den beste (om ikke den beste?) smarttelefonen med touch på batteritid. Alle nye smarttelefoner er sånn at med kraftig bruk går batteritiden fort over, men med lite bruk kan man la den hvile i noen dager også. Innstill deg på å lade den hver natt så tror jeg ikke du skal ha noe problem med tomt batteri uansett bruksmengde.

 

- Hva slags videoopptak støtter den og har den autofokus på video?

Kan opptakene spilles av på enhver PC eller må jeg først installere quicktime i eks.windows 7?

Nå vet jeg ikke hva slags program du bruker på PC-en din til å vise filmer, men VLC støtter alt og Apple har ikke sitt eget sære format som ingen andre støtter, så du trenger ikke quicktime hvertfall. Ja den har autofokus og jeg vil anbefale det og sjekke ut iMovie for iPhone som Apple har lansert som lar deg redigere videoer som du har filmet med iPhonen din. Den tar opp i 720p i 30FPS.

 

- Kan man vise bilder og video direkte fra telefonen til en TV og hva slags tilkoblingsmuligheter har man da?

 

- Har den støtte for å kobles direkte til en prosjektor for å vise eks. presentasjoner etc?

Og har den støtte for Powerpoint/office baserte formater etc?

Ja, man kan vise video og bilder ut fra den med Apple's dock-to-VGA-connector. Apple har innlagt støtte for å vise bilder og video ut og alle tredje parts utviklere kan selv implementere video-ut funksjoner.

Når det kommer til Powerpoint/office så er Quickoffice genialt. Støtte for alt av formater og du kan endre, opprette og gjøre alt. Jeg er usikker på om de har lagt inn støtte for video-ut enda for å kunne vise på prosjektor (video-ut er nytt i iPhone 4), men jeg regner jo med at det kommer med tiden uansett. Ellers er det rykter med mye hold i som sier at Apple jobber med keynote til iPhone 4, akkurat som de har lansert til iPad. Lurer du på hvordan det ser ut, ta en titt her: http://www.youtube.com/watch?v=HfCyJT0Hd4Q

 

 

 

 

Håper jeg besvarte spørsmålene dine bra, og ikke var for "åh det er så fantastisk denne funksjonen der i iPhone". Jeg har hvertfall prøvd å kun være saklig. :)

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nimrad:

Veldig gode svar, takker :). Tanken med videoformater er at jeg tenker å ta bussen til jobb i vinter og bruke telefonen til å glane på tv-serier på vei inn. Men da kan jeg konvertere om det var så enkelt som du sa :).

 

Kommer den forresten med swype for norsk?

 

Ellers håper jeg på 32GB versjonen og jeg føler det er liten risiko ved å kjøpe iPhone4 siden de bør være lett å selge uten for stort tap om den ikke skulle passe ditt bruksmønster.

 

 

EDIT:

Jeg har vurdert Android telefoner lenge nå, men de virker å ha altfor mange irriterende småfeil og være generelt umodne i OS og UI ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nimrad:

Veldig gode svar, takker :). Tanken med videoformater er at jeg tenker å ta bussen til jobb i vinter og bruke telefonen til å glane på tv-serier på vei inn. Men da kan jeg konvertere om det var så enkelt som du sa :).

 

Kommer den forresten med swype for norsk?

Takk for det! Skal være ganske lett å konvertere, bare legg litt arbeid ned i å finne rett metode å gjøre det på, så går det lekende lett.

 

Jeg har ikke prøvd swype, men i følge artikkelen på amobil.no er swype på iPhone med norsk språkstøtte, ja.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at det blir "svært få telefoner til lansering" osv? Vil ikke Apple selge? Begriper det ikke. Hvorfor ikke bare sende noen hundre telefoner (gjerne mer også) slik at flere får det de har ventet på i lang tid. De blir jo solgt på flekken uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Nja, problemet var noen barnesykdommer også:

According to AP, Ashok Kumar, an analyst at Rodman & Renshaw said that there was a display production bottleneck which means that Apple has had to cut the number of iPhones it can ship each month.

 

Kan lese hele artikkelen her:

http://www.fudzilla....hone-4g-on-time

 

Edit: Men siden Apple har så stor brukermasse så burde de klart og ekspandere produksjonen deres.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...