Gå til innhold

iPhone 4/4S Café  Prat i vei...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vel, handler du hos apple.no får du ett års reklamasjon mot de lovpålagte fem. Dette begrunner de med at butikken "ikke befinner seg i Norge", så jeg vil sterkt fraråde å kjøpe noe dyrere enn en ipod derfra.

Da butikken belaster deg for norsk moms er det vel ganske åpenbart at det er en norsk butikk. Sier dog ikke at det gjør det noe enklere for forbrukeren etter garantitiden.

Lenke til kommentar

Vel, handler du hos apple.no får du ett års reklamasjon mot de lovpålagte fem. Dette begrunner de med at butikken "ikke befinner seg i Norge", så jeg vil sterkt fraråde å kjøpe noe dyrere enn en ipod derfra.

Dette er ren bullshit og desinformasjon fra deg. Sett deg inn i norsk Lov om forbrukerkjøp og Apples kjøpsbetingelser på apple.no før du uttaler deg.

Apple gir ett års garanti, noe de ikke er pålagt etter norsk lov, og følger ellers norsk lov om reklamasjonsrett. Fra Apples standard kjøpsbetingelser:

"Dersom du er forbruker kommer dine rettigheter etter denne bestemmelsen i tillegg til dine lovfestede rettigheter etter Lov om forbrukerkjøp, herunder din rett til å benytte lengstefristen for reklamasjon, som er innen to år fra kjøpsdato eller innen fem år regnet fra samme dato, dersom Produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple kan ikke velge å se bort fra norsk lov fordi de ikke "gidder" å gjøre et unntak for Norge. De har en nettbutikk med et norskt domene der innholdet er beskrevet på norsk og produktene kun er tilgjengelig for norske forbrukere. Følgelig må de følge den norske forbrukerkjøpsloven. Det kan være de bryter denne loven ved å nekte reklamasjon etter garantien er gått ut, men forbruker vil da ha loven på sin side i en reklamasjon-sak. Det er dog viktig å opplyse om Apples elendig kundeservice på det punktet, men de må fortsatt forholde seg til norsk lov som alle andre norske (nett)butikker.

 

Joda, jeg innser dette, men det blir sannsynligvis et større problem å få apple.no til å bøye seg overfor et eventuelt vedtak i forbrukerrådet enn eksempelvis elkjøp.

Lenke til kommentar

Vel, handler du hos apple.no får du ett års reklamasjon mot de lovpålagte fem. Dette begrunner de med at butikken "ikke befinner seg i Norge", så jeg vil sterkt fraråde å kjøpe noe dyrere enn en ipod derfra.

Dette er ren bullshit og desinformasjon fra deg. Sett deg inn i norsk Lov om forbrukerkjøp og Apples kjøpsbetingelser på apple.no før du uttaler deg.

Apple gir ett års garanti, noe de ikke er pålagt etter norsk lov, og følger ellers norsk lov om reklamasjonsrett. Fra Apples standard kjøpsbetingelser:

"Dersom du er forbruker kommer dine rettigheter etter denne bestemmelsen i tillegg til dine lovfestede rettigheter etter Lov om forbrukerkjøp, herunder din rett til å benytte lengstefristen for reklamasjon, som er innen to år fra kjøpsdato eller innen fem år regnet fra samme dato, dersom Produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år."

 

Hæ, er det ikke lovpålagt med ett års garanti ? Hvorfor har de (og så mange andre) det da ?

Lenke til kommentar

 

Hæ, er det ikke lovpålagt med ett års garanti ? Hvorfor har de (og så mange andre) det da ?

 

Garanti er ikke lovpålagt i det hele tatt. Det som er lovpålagt er reklamasjonsretten (som er 5 år i dette tilfellet). Garanti er litt meningsløst i norge, annet enn at det som regel gjør klageprosessen mye lettere om du er innenfor garantitiden, men kan være veldig viktig i andre land som har dårligere forbrukervern enn Norge.

Lenke til kommentar

Dette er ren bullshit og desinformasjon fra deg. Sett deg inn i norsk Lov om forbrukerkjøp og Apples kjøpsbetingelser på apple.no før du uttaler deg.

Apple gir ett års garanti, noe de ikke er pålagt etter norsk lov, og følger ellers norsk lov om reklamasjonsrett. Fra Apples standard kjøpsbetingelser:

"Dersom du er forbruker kommer dine rettigheter etter denne bestemmelsen i tillegg til dine lovfestede rettigheter etter Lov om forbrukerkjøp, herunder din rett til å benytte lengstefristen for reklamasjon, som er innen to år fra kjøpsdato eller innen fem år regnet fra samme dato, dersom Produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år."

 

Jeg bare videreformidler hva folk som handler derfra har fortalt etter å ha nevnt reklamasjon på ulike produkter etter årsfristen i kundesupport.

At du jobber for Apple er meg likegyldig hva deres faktiske support innebærer.

Selv pixmania har paragrafer om norsk reklamasjon på siden deres.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Jeg kommer hele tiden borti den lydløs knappen mens jeg snakker i telefonen. Veldig irriterende!! Noen tips til hvordan jeg kan unngå dette? Kan man fjerne disse valgene fra skjermen?

Hvilken knapp?

 

Det høres heller ut som du snakker om at du kommer borti noe på skjermen. Trykk på knappen på toppen for å låse skjermen mens du snakker. Har nevnt dette før i tråden og gjør det selv, dermed slapp jeg også unna sensor problemene som noen ganger dukket opp.

 

Er nok det han mener ja, tydligvis fungere ikke den sensoren godt for han :/

for meg har den fungert perfekt fra dag en så har ingen tips å komme med, men ditt tips virker jo fornufitg dog noe tungvint... CIder, du kan jo prøve å oppdatere til nyeste versjon av iOS, kan hende det hjelper.

 

 

Ja,stemmer det. Kommer borti skjermen ja. Har allerede oppdatert til 4.1 og merker ikke noen forskjell. Snarere tvert imot!. Men takk for tipset om å skru av skjermen. Det tenkte jeg ikke på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å blogge fra Iphonen min. Tok min nye Iphone 4 i bruk i dag og holder på å sette meg inn i den nå. Jeg har en blogspot/blogger blogg fra før, og skulle gjerne ønske jeg kunne ta bilder med mobilen og sende det med litt tekst til bloggen min. Kan man det og hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...