Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier hadde visning på vår hybel uten å si ifra, uten av vi var til stede - Strafferamme?


P-in-P

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og min samboer har et ganske temperert forhold til huseier om dagen, men i dag tok det kaka.

 

Vi kom hjem til låst dør og hadde ikke med oss nøkkel så etter en stund så fikk vi vekt huseier og da viste det seg at hun hadde hatt visning på leiligheten vår uten å si ifra og uten av vi var til stede.

 

Dette tok vi svært ille opp da det ikke var ryddet og det lå svært personlige eiendeler lett synelig rundt omkring.

 

Om vi skulle anmelde forholdet, hvilke strafferammer kunne da bli satt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://forbrukerportalen.no/faq/har_utleier_adgang_til_leiligheten

 

Du kan prøve å anmelde, men det blir nesten garantert ikke noe av. Jeg har lett i straffeloven etter noe passende for slikt, og det beste jeg kan finne er den for meg litt uklare § 397. § 147 holder nok ikke, siden utleier har egen nøkkel.

 

Det du gjør i stedet er å sende utleier en skriftlig klage (behold kopi) der du gjør det klart at du ikke godtar at hun låser seg inn i leiligheten uten tillatelse, og at dersom det skjer igjen vil du skifte lås for utleiers regning. Dersom hun vil ha flere visninger før dere flytter (noe hun i utgangspunktet har rett til) må tidspunkt avtales med dere.

Lenke til kommentar

Hadde ikke du reagert om noen hadde tatt seg inn i din bolig ulovlig?

 

Jeg vil vel si at det er en vesensforskjell mellom at huseier som du LEIER av er inne og går over grensen i henhold til husleieloven, hvor eneste jeg kan se er at det er brudd på §5-6, men ikke noe strafferamme der. Gg en fremmed bryter seg inn....en må da greie å se verden med kontraster her. Hvorfor er egentlig anmeldelse første ting dere tenker på TS?

Lenke til kommentar

Vel, nå har jo huseier tatt seg friheten til å inntrenge seg i en annen manns bolig uten varsel og tillatelse. Selv om du eier bygget har du ikke lov til å gå inn til leieboer når du selv ønsker det. Unntaket er i nødstilfelle, sånn som vannlekkasje, brann og lignende. Visning av bolig er ikke et sånt tilfelle.

Lenke til kommentar

Nei. Innbrudd, jfr straffeloven § 147, er betinget av at det er utøvd skadeverk eller at man har brukt dirk, falsk nøkkel, eller stjålet nøkkel.

 

§ 397 om rettsoverskridelse i fast eiendom kommer nok ikke til anvendelse. Ved leiekontrakten har huseier fraskrevet seg sin bruksrett, så den er ikke ham "tilkommende" lenger. Rent midlertidig.

 

§ 396 kan være aktuell. Huseier har rettsstridig forføyd over eiendommen. Siden forføyelsen ikke er av en slik art som er nevnt spesifikt i bestemmelsen er det et vilkår at det er voldt skade eller at et uttrykkelig forbud mot å ta eiendommen i besittelse er overtrådt.

 

Jeg går ikke nærmere inn på § 396, da saken etter min mening ikke er videre straffverdig.

 

 

Lenke til kommentar

Stusser litt på den her...

 

Vi kom hjem til låst dør og hadde ikke med oss nøkkel så etter en stund så fikk vi vekt huseier og da viste det seg at hun hadde hatt visning på leiligheten vår uten å si ifra og uten av vi var til stede.

 

Var ikke døren låst i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

trådstarter har allerede en disputt med utleier. Av annen tråd kan det se ut som om de ikke har betalt husleie + utgifter til vann/varme/strøm. trådstarter har ikke nevnt om leieavtalen er oppsagt fra utleiers side. I den andre tråden kan det virke som om hun har brutt leiekontrakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...