Gå til innhold

Blir stoppet av politiet nesten under nesten hver kjøretur


Anbefalte innlegg

Hei! Var nettopp og kjørte en kamerat hjem, ganske seint på kvelden. Det kom ikke akkurat som noen overraskelse at politiet stoppet meg, som en rutinekontroll, på veien. Grunnen til at det ikke er noen overraskelse er at det heller er regelen enn unntaket at jeg blir stoppet når jeg kjører seint på kvelden/natten. Dette var 3. gangen på en halvannen uke, det er også alle gangene jeg har kjørt ute på natten i det siste. Hva de spør etter varierer, noen ganger holder det med førerkort og fortelle hva vi skal, noen ganger er det fullt opp med sjekking av identitet av alle i bilen, førerkort, vognkort, masse mas. Ble en gang, i forrige sommer, mistenkt for marijuana under en slik rutinekontroll, fordi jeg visstnok så litt sløv ut og var vel på nippet før jeg måtte inn til stasjonen for urintest. Og ja, vi har alle rent mel i posen. Jeg bor i Lillestrøm-området, altså under Nedre Romerike Politidistrikt, men kjører ofte i Oslo, blir stoppet omtrent like ofte der også. Sist sommer var det helt drøyt noen ganger, innimellom hver eneste dag, enten om jeg eller en av vennene mine kjørte. Jeg og kompisene mine har bare en tendens til å henge rundt til seint på natt når vi har fri.

 

Føler ikke akkurat at det er uten grunn til at jeg reagerer på dette. Som jeg også har sagt til betjentene flere ganger, er det ikke litt overdrevent at jeg knapt kan ture ut med bilen uten at jeg blir stoppet? Kan de stoppe meg like ofte på dagen også? Hva med på gaten, kan politiet ta "rutinekontroll" på gående også? Dette ressursbruket til onkel blå overrasker meg. Har et par ganger opplevd å vente 4-5 timer på politiet når noen har ringt etter en bil, før de dukker opp. Merkelig når de faktisk har biler ute i gatene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her skjer ofte i Norge så ikke noe problem. Jeg har blitt stoppet hver dag i de to siste ukene :). De kjenner meg igjen også lar de meg bare kjøre.

 

Vist de har en sak rundt omrking angående bilkarping, dophandler osv så er de ofte ute eller er det bare å sjekke om faktisk folk kjører pent og diverse.

 

Ikke noe å bry deg med, du vil uansett tape en advokat sak på dette vist du vil gå denne veien fordi de gjør bare jobben sin.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal snakke direkte for TS, anntar jeg at han er mer irritert over politiet sin evne til å "sløse bort ressurser", fremfor å bruke penger på ting som opleves mer relevant. Som f.eks at de ikke bruker 4-5timer på å rykke ut.

 

Tviler på at kommentarer om advokat vil føre noe sted. Det er vel strengt tatt irrelevant for hele diskusjonen.

Lenke til kommentar

Du er vel ikke... Mørk i huden?

Jeg er ikke det, men brorparten av de jeg pleier å kjøre med er det. Det er ikke veldig vanskelig å hoppe til den konklusjonen, nei, det har vi snakket om flere ganger også. Men vi ser ærlig talt ut som oppegående folk, men er vel kanskje ikke lett å se sånt på kun utseende.

 

 

J@cob, du har rett, hadde ikke akkurat i tankene å gå noen rettslig vei med det første nei. Ville egentlig bare vite om andre har lignende opplevelser, og eventuelt innspill på hvorfor i allverden dette har seg. Jeg har to ganger opplevd hvor utrolig håpløse politiet er på utrykning. Den ene gangen har jeg egentlig ingenting å klage på, en god kompis av meg en ganske stor bursdagfest på et treningssenter som han/faren hans eier, og det var visst noen i området som klagde på støy. Politiet dukket opp i 4-5-tiden, jeg driver å pakker sammen DJ-utstyret, de fleste har dratt, det er veldig stille. Jeg spurte når de fikk klagene, jo de hadde de fått i 11-tiden. Vi var jo selvfølgelig veldig heldige med dette, men kan ikke unngå å tenke at dette var en helt utrolig lang responstid. Når jeg selv har blitt stoppet flere fredager i rutinekontroll. Det andre tilfellet var en ganske traumatisk opplevelse for enkelte tilstede og vi ventet da også i mange, mange timer, det endte opp med at vi måtte gå til politistasjonen selv.

Lenke til kommentar

Er bilen kraftig stylet, rånete eller andre avvik fra "orginal" tilstand? Er mye ute og kjører sent på kvelden/natten, og på 15 år tror jeg bare jeg har blitt stoppet for denne typen kontroll to ganger, hvor den ene forsåvidt var grei (tok en røyke/pissepause utenfor et kjøpesenter midt på natta, så vel litt mistenkelig ut). 3 ganger i uken høres litt drøyt ut.

Lenke til kommentar

Broren min hadde samme problem tidligere, han kjørte en gammel opel kadett og ble stoppet minst 1 gang pr uke.

Dette var en helt original bil i helt ok stand, han ble stoppet uavhengig av tidspunkt og passasjerere.

Når han byttet bil ble problemet helt borte, så det kan faktisk være bilen som lager problemer for deg.

 

Forresten, jeg har blitt stoppet 1 gang i rutinekontroll på de 5 årene jeg har hatt førerkortet og jeg kjører en del.

Lenke til kommentar

Det har med at du kjører en strøken bil, ser ut som en hip-hopper, samt har mørkhudede kompiser i bilen. Helt garantert, kan ikke være noe annet.

Ja, det er helt sykt, men sånn er det bare. Jeg synes du skal ta det opp med ditt lokale Politikontor. Dersom du heller ikke tar deg en rev iblandt synes jeg også du kan tilby og komme å pisse regelmessig dersom de ønsker det.. Si det på en litt nacholant måte. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ta mitt eksempel.

 

Bor i Drammen. Kjøpte meg en BMW E30 325Ix. Ble stoppet minimum 1 gang i uka mens jeg hadde den bilen. Den kostet meg forøvrig førerkortet også. Så forbryter som jeg er lot jeg ikke det stoppe meg så jeg solgte bilen og kjøpte meg en nyere Opel Vectra stasjonsvogn. Har hatt den bilen i 5 år nå og har ikke blitt stoppet en eneste gang. (Har førerkortet igjen så har ikke kjørt 5år uten)

 

Bilen har omtrent alt å si. Og selvfølgelig hvordan du tar deg ut i den.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Det har med at du kjører en strøken bil, ser ut som en hip-hopper, samt har mørkhudede kompiser i bilen. Helt garantert, kan ikke være noe annet.

Ja, det er helt sykt, men sånn er det bare. Jeg synes du skal ta det opp med ditt lokale Politikontor. Dersom du heller ikke tar deg en rev iblandt synes jeg også du kan tilby og komme å pisse regelmessig dersom de ønsker det.. Si det på en litt nacholant måte. :)

:D Beste innlegget i tråden, tror du traff blink faktisk.
Lenke til kommentar

Det kan ikke være at f.eks forrige eier av bilen var kriminell og at dem kjenner igjenn bilen/nummeret?

Eller at det er en kriminell i nærområdet med samme bil/liknende bilskilt?

 

Selvsagt har politiet taushetsplikt og kan ikke si "ja, du vet, han som eide bilen før dreiv å solgte nark". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...