Gå til innhold

Blir stoppet av politiet nesten under nesten hver kjøretur


Anbefalte innlegg

Bor selv i Rælingen og dette rutinekontroll er blitt rutinekontroll for meg også. Den mest ekstreme episoden var vel når politiet runda rundkjøringen før Rælingstunnellen og kom i høy hastighet bak meg med blålys på og blinkende fjernlys. Sakta farta og blinka til høyre for å vise at de kunne kjøre forbi, men neida, det var oss de ville ha tak i. Svingte inn på Joker, førerkort+bankkort, vognkort og en kjapp runde rundt bilen og plutselig var alt OK og vi kunne kjøre videre.

 

Da var jeg på vei hjem fra Coop Obs med min mor på 50 år og familiens bruksbil (en helt vanlig Passat). Og kjører ikke fort med mamma til stede for å si det på den måten.

 

Ellers blir jeg stoppet i hytt og pine av politifolk som på død og liv skal vite hva jeg skal gjøre. Så du er ikke akkurat den eneste som blir stoppet på den måten.

 

Jeg er forsåvidt "mørk" i huden, men jeg tviler på at politiet så at vi var innvandrere helt fra Lillestrømbrua og bort til Jokern.

 

Det er ingenting å gjøre med det, bare smil og vær hyggelig så går det ihvertfall noen sekunder raskere neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor selv i Rælingen og dette rutinekontroll er blitt rutinekontroll for meg også. Den mest ekstreme episoden var vel når politiet runda rundkjøringen før Rælingstunnellen og kom i høy hastighet bak meg med blålys på og blinkende fjernlys. Sakta farta og blinka til høyre for å vise at de kunne kjøre forbi, men neida, det var oss de ville ha tak i. Svingte inn på Joker, førerkort+bankkort, vognkort og en kjapp runde rundt bilen og plutselig var alt OK og vi kunne kjøre videre.

 

Da var jeg på vei hjem fra Coop Obs med min mor på 50 år og familiens bruksbil (en helt vanlig Passat). Og kjører ikke fort med mamma til stede for å si det på den måten.

 

Ellers blir jeg stoppet i hytt og pine av politifolk som på død og liv skal vite hva jeg skal gjøre. Så du er ikke akkurat den eneste som blir stoppet på den måten.

 

Jeg er forsåvidt "mørk" i huden, men jeg tviler på at politiet så at vi var innvandrere helt fra Lillestrømbrua og bort til Jokern.

 

Det er ingenting å gjøre med det, bare smil og vær hyggelig så går det ihvertfall noen sekunder raskere neste gang.

 

Off topic innlegg : Liker avataren din ;)

Lenke til kommentar

Bor selv i Rælingen og dette rutinekontroll er blitt rutinekontroll for meg også. Den mest ekstreme episoden var vel når politiet runda rundkjøringen før Rælingstunnellen og kom i høy hastighet bak meg med blålys på og blinkende fjernlys. Sakta farta og blinka til høyre for å vise at de kunne kjøre forbi, men neida, det var oss de ville ha tak i. Svingte inn på Joker, førerkort+bankkort, vognkort og en kjapp runde rundt bilen og plutselig var alt OK og vi kunne kjøre videre.

 

Da var jeg på vei hjem fra Coop Obs med min mor på 50 år og familiens bruksbil (en helt vanlig Passat). Og kjører ikke fort med mamma til stede for å si det på den måten.

 

Ellers blir jeg stoppet i hytt og pine av politifolk som på død og liv skal vite hva jeg skal gjøre. Så du er ikke akkurat den eneste som blir stoppet på den måten.

 

Jeg er forsåvidt "mørk" i huden, men jeg tviler på at politiet så at vi var innvandrere helt fra Lillestrømbrua og bort til Jokern.

 

Det er ingenting å gjøre med det, bare smil og vær hyggelig så går det ihvertfall noen sekunder raskere neste gang.

Nei, altså det er ikke alltid politiet har kunnet sett på forhånd at det sitter mørke personer i bilen, men ofte. Ofte at de kommer i motsatt kjøreretning, kjører til siden, snur bilen og følger etter meg. Bare på natten.

 

Forresten har jeg inget problem med å smile og være hyggelig med konstabelen, blir bare litt drøyt når jeg skal oppleve det samme hver eneste gang jeg er ute å kjører på natten.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Bor selv i Rælingen og dette rutinekontroll er blitt rutinekontroll for meg også. Den mest ekstreme episoden var vel når politiet runda rundkjøringen før Rælingstunnellen og kom i høy hastighet bak meg med blålys på og blinkende fjernlys. Sakta farta og blinka til høyre for å vise at de kunne kjøre forbi, men neida, det var oss de ville ha tak i. Svingte inn på Joker, førerkort+bankkort, vognkort og en kjapp runde rundt bilen og plutselig var alt OK og vi kunne kjøre videre.

 

Da var jeg på vei hjem fra Coop Obs med min mor på 50 år og familiens bruksbil (en helt vanlig Passat). Og kjører ikke fort med mamma til stede for å si det på den måten.

 

Ellers blir jeg stoppet i hytt og pine av politifolk som på død og liv skal vite hva jeg skal gjøre. Så du er ikke akkurat den eneste som blir stoppet på den måten.

 

Jeg er forsåvidt "mørk" i huden, men jeg tviler på at politiet så at vi var innvandrere helt fra Lillestrømbrua og bort til Jokern.

 

Det er ingenting å gjøre med det, bare smil og vær hyggelig så går det ihvertfall noen sekunder raskere neste gang.

Nei, altså det er ikke alltid politiet har kunnet sett på forhånd at det sitter mørke personer i bilen, men ofte. Ofte at de kommer i motsatt kjøreretning, kjører til siden, snur bilen og følger etter meg. Bare på natten.

 

Forresten har jeg inget problem med å smile og være hyggelig med konstabelen, blir bare litt drøyt når jeg skal oppleve det samme hver eneste gang jeg er ute å kjører på natten.

 

Det kan være mye rart, som flere påpeker, strøken bil med hiphopere og mørkhudete midt på natta, rånerbiler, etc. Alt er jo en unnskylding. Eller at politiet ikke har så mye å gjøre og dermed stopper deg for en rutinesjekk.

 

Ble selv stoppet ved Karihaugen for ikke så lenge siden da jeg kjørte fordi en bil på høyre side og brukte ikke blinklys. Politikonstablene hadde fulgt etter meg fordi motoren brummer litt og trodde jeg kjørte meget fort mtp lyden (bilen er en gammel Opel kombi-coupe som drar litt vel over gjennomsnittet), og dermed oppdaget de denne manøveren.

 

Det sier jo litt at du trenger ikke å mangle lys eller kjøre veldig uforsvarlig. Har de ingen unnskylding for å stoppe deg er "rutinekontroll" alltid en god slager som du ikke kan si noe imot.

 

Forresten slapp jeg bot (forbikjøring høyre side + ikke brukte blinklys) fordi konstabelen mente selv om det jeg gjorde var ulovlig og forsvarlig, kunne han se skjønn da vedkommende foran meg hadde okkupert venstre fil og kjørte i 75 km/t i 90-sona og etter forbikjøringen kjørte jeg ikke over fartsgrensa og kjørte forsvarlig.

Lenke til kommentar

Har hatt lappen siden -93, og de siste 10 årene har jeg bodd i Oslo øst. Kjørt alt fra BMW til Toyota, men har bare blitt stoppet 1 gang, og det var i en rutinekontroll for å sjekke om folk hadde lagt om til vinterdekk. Så utfra det dere skriver her, har jeg vært svært heldig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forresten har jeg inget problem med å smile og være hyggelig med konstabelen, blir bare litt drøyt når jeg skal oppleve det samme hver eneste gang jeg er ute å kjører på natten.

Det hadde nok jeg hatt etterhvert, dette høres ufattelig slitsomt ut i lengden. Hvis du og vennene dine ikke har noe på rullebladet og det ellers ikke er «skjellig grunn» til å mistenke noe som helst, høres det ut som ren trakassering. Om det har noen hensikt med advokat osv. har jeg ingen anelse om, men jeg tror jeg hadde sendt inn en klage, just for the record, og så avvente. Du kan jo ikke ha det sånn i all evighet, og da kan det være greit at det fins dokumentert at du på det og det tidspunktet syntes det var nok og sendte inn første klage. I tilfelle du skulle føle at du må gjøre et eller annet med saken i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hei! Var nettopp og kjørte en kamerat hjem, ganske seint på kvelden. Det kom ikke akkurat som noen overraskelse at politiet stoppet meg, som en rutinekontroll, på veien. Grunnen til at det ikke er noen overraskelse er at det heller er regelen enn unntaket at jeg blir stoppet når jeg kjører seint på kvelden/natten. Dette var 3. gangen på en halvannen uke, det er også alle gangene jeg har kjørt ute på natten i det siste. Hva de spør etter varierer, noen ganger holder det med førerkort og fortelle hva vi skal, noen ganger er det fullt opp med sjekking av identitet av alle i bilen, førerkort, vognkort, masse mas. Ble en gang, i forrige sommer, mistenkt for marijuana under en slik rutinekontroll, fordi jeg visstnok så litt sløv ut og var vel på nippet før jeg måtte inn til stasjonen for urintest. Og ja, vi har alle rent mel i posen. Jeg bor i Lillestrøm-området, altså under Nedre Romerike Politidistrikt, men kjører ofte i Oslo, blir stoppet omtrent like ofte der også. Sist sommer var det helt drøyt noen ganger, innimellom hver eneste dag, enten om jeg eller en av vennene mine kjørte. Jeg og kompisene mine har bare en tendens til å henge rundt til seint på natt når vi har fri.

 

Føler ikke akkurat at det er uten grunn til at jeg reagerer på dette. Som jeg også har sagt til betjentene flere ganger, er det ikke litt overdrevent at jeg knapt kan ture ut med bilen uten at jeg blir stoppet? Kan de stoppe meg like ofte på dagen også? Hva med på gaten, kan politiet ta "rutinekontroll" på gående også? Dette ressursbruket til onkel blå overrasker meg. Har et par ganger opplevd å vente 4-5 timer på politiet når noen har ringt etter en bil, før de dukker opp. Merkelig når de faktisk har biler ute i gatene.

Du kjører vel de stedene de har kontroll da, og de stopper vel så mange biler som mulig.

 

De fanger opp mye rart med slike kontroller, så helt bortkastet er det nok ikke. Dessuten får de markert at de er tilstede.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Haugesund og har en venn som ser ut som en av de mer tvilsomme folka. Han kjører en moped og har på seg dongerivest med masse patches og skinnjakke. Såvidt jeg vet så har han ikke brutt loven på andre måter enn ulovlig nedlastning. Likevel så blir han stoppet i kontroll gang på gang på gang. Ikke en gang har de klart å ta han for noe ulovlig. Han la samtidig til at han kjørte 1 dag uten førerkort( fordi han ikke fant det) og da stoppet de ham ikke. Synes det er helt bortkastede politiressurser. Politiet burde være synlige andre steder enn i trafikken.

 

Amen!

Lenke til kommentar

Pleier ofte ha med bil å gjøre dette. Om man har en bil som kanskje høres ut til å vere trimmet (mulig ulovlig), stopper de deg. Men med den bilen du har er det vertfall ikke det.

Som sagt, bør du kanskje ta det opp, med ditt nærmeste politikontor.

Lenke til kommentar

Er ikke no bombe at BMW'er blir ofte stoppa, men det som skjedde like etter midnatt inatt var bare tåpeligt syntes jeg.. jeg og typen skulle kjøre ut en tur sånn cirka halv 1 over midnatt, og like før vi skulle kjøre ut fra innkjørselen og ut på hovedveien (uten å gjøre noe som helst galt) så kjører tilfeldigvis en politibil forbi oss som tar ETT blikk på bilen og deretter bråstanser midt i veien foran oss- uten engang å kjøre inn på en lomme for ikke å hindre trafikken bak seg- han kikka rundt bilen vår og spurte om hvor vi skulle, førerkort, vognkort osv.. er så tåpeligt, bare fordi samboeren holdt på å pusse opp bilen hvor frontfanger mangla og sparkel på panseret- så måtte politiet tro det absolutt verste :S er latterligt!

men de klarte såklart ikke å finne noe å gi bøter for, så da fikk vi heldigvis lov til å fortsette vår lille biltur videre :) bare synd på mopedføreren som kom bak politiet- fikk seg en bot pga manglende kjørelys :p ironi kan man si...

Lenke til kommentar

førerkort+bankkort, vognkort og en kjapp runde rundt bilen ...

Har politiet begynt å spørre etter bankkort også nå? :ohmy:

 

Ut ifra det bildet jeg har på førerkortet og hvordan jeg har forandra meg i løpet av to år, så er det fullt forståelig at de spør om bankkort som ekstra legitimasjon :p

Endret av salah
Lenke til kommentar

Pleier ofte ha med bil å gjøre dette. Om man har en bil som kanskje høres ut til å vere trimmet (mulig ulovlig), stopper de deg. Men med den bilen du har er det vertfall ikke det.

Som sagt, bør du kanskje ta det opp, med ditt nærmeste politikontor.

Jeg trodde man hadde lov å gjøre hva som helst med en bil så lenge forandringene står oppført i vognkortet? Er da ingen begrensning for effekt/kubikk eller noe som helst? Eneste er ting som kan forstyrre annen trafikk, neonlys osv osv.

 

førerkort+bankkort, vognkort og en kjapp runde rundt bilen ...

Har politiet begynt å spørre etter bankkort også nå? :ohmy:

 

Ut ifra det bildet jeg har på førerkortet og hvordan jeg har forandra meg i løpet av to år, så er det fullt forståelig at de spør om bankkort som ekstra legitimasjon :p

Hehe, ser den. Men de kan vel ikke gi bot eller noe om man ikke har identifikasjon utover gyldig førerkort? Mitt bankkort har ikke bilde på seg, pga jeg har bare fått det i posten (nettbank).

 

Ellers, interessant diskusjon om hva det er som får politiet til å stoppe folk. Jeg har ikke bil, men har lettmotorsykkel. Har blitt stoppet én gang i rutine, da jeg tilfeldigvis møtte politiet i en smal lavfartsvei og sjåføren løftet opp hånden i et "stopp". De sa de stoppet meg fordi de hadde lyst, og de lurte på hvilken sykkel det var jeg hadde, og om jeg hadde lov til å ha passasjer (hadde en venninne bakpå). Det verste var at jeg ikke hadde noe vognkort, så de hadde jo faktisk lov til å gi meg bot, men gjorde det ikke, fordi vi så ut som "greie ungdommer".

 

Virker for meg som de har litt lite å gjøre, men er jo greit å vite at de er der også. Oss stort sett lovlydige borgere har jo ingenting å frykte.

Lenke til kommentar

For meg så virker det som om de gjør dette som et ledd i opplæring av nye folk. Jeg har blitt stoppet to ganger, og sitter med samme inntrykket fra begge gangene.

 

Heldigvis var alt i orden de to gangene. Jeg har derimot kanskje kjørt med piggdekk på feil årstid (jeg husker ikke helt, vel å merke :) ), og da møtte jeg en politibil på en smal vei. Den kjørte sakte forbi, og hadde sikkert ruta nede slik at de kunne høre etter unormal motorlyd eller pigger. Politibilen stoppet i hvert fall opp, og ryggelysene ble tent, men det var ikke nok plass til å snu og den kjørte videre etter et par forsøk. Det gjorde ikke meg noe :p

Lenke til kommentar

Pleier ofte ha med bil å gjøre dette. Om man har en bil som kanskje høres ut til å vere trimmet (mulig ulovlig), stopper de deg. Men med den bilen du har er det vertfall ikke det.

Som sagt, bør du kanskje ta det opp, med ditt nærmeste politikontor.

Jeg trodde man hadde lov å gjøre hva som helst med en bil så lenge forandringene står oppført i vognkortet? Er da ingen begrensning for effekt/kubikk eller noe som helst? Eneste er ting som kan forstyrre annen trafikk, neonlys osv osv.

 

førerkort+bankkort, vognkort og en kjapp runde rundt bilen ...

Har politiet begynt å spørre etter bankkort også nå? :ohmy:

 

Ut ifra det bildet jeg har på førerkortet og hvordan jeg har forandra meg i løpet av to år, så er det fullt forståelig at de spør om bankkort som ekstra legitimasjon :p

Hehe, ser den. Men de kan vel ikke gi bot eller noe om man ikke har identifikasjon utover gyldig førerkort? Mitt bankkort har ikke bilde på seg, pga jeg har bare fått det i posten (nettbank).

 

Ellers, interessant diskusjon om hva det er som får politiet til å stoppe folk. Jeg har ikke bil, men har lettmotorsykkel. Har blitt stoppet én gang i rutine, da jeg tilfeldigvis møtte politiet i en smal lavfartsvei og sjåføren løftet opp hånden i et "stopp". De sa de stoppet meg fordi de hadde lyst, og de lurte på hvilken sykkel det var jeg hadde, og om jeg hadde lov til å ha passasjer (hadde en venninne bakpå). Det verste var at jeg ikke hadde noe vognkort, så de hadde jo faktisk lov til å gi meg bot, men gjorde det ikke, fordi vi så ut som "greie ungdommer".

 

Virker for meg som de har litt lite å gjøre, men er jo greit å vite at de er der også. Oss stort sett lovlydige borgere har jo ingenting å frykte.

 

Selvfølgelig er det ingen krav, kun førerkort og vognkort er påbudt, men differer bildet på førerkortet mye med slik du ser ut for tiden begynner de bare å stille masse spørsmål, og da er det bare best å vise bankkortet, så er det problemet løst. Jeg hadde jo halv meter langt hår, skjegg og så ut som den indianeren, mot nybarbert og hårlengde på noen mm, da begynner de å lure...

 

Er interessant å høre andres erfaringer med å bli stoppet av politiet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...