Gå til innhold

Lost 6x17-18: "The End" (USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en vs. som ikke er annet enn en herlig oppkonstruert retorisk floskel, spesielt i Lost-verdenen og hva det har fungert som der.

 

Rent vitenskapelig er det vel en gjennomgående teori at bevisstheten kan flytte på seg (litt som teorien i Flashforward), akkurat som øyen kunne flytte på seg i tid og rom. Men her flyttet altså bevisstheten seg til et nytt sted når kroppen døde. Det er jo dette med "jeg'et", som vitenskapen har problemer med å forklare (enda). Det er jo sci-fi og filosofi. Om det er hjernens nevrale funksjon, en sjel eller hva John Locke (den virkelige, ikke Lost-Locke) så det som (hverken sjel eller biologi) er fortsatt mye overlatt til tro, inntil mer empiriske fakta kan belyse det hele. Marx, Nietzsche og Freud har også interessante betraktninger her. Innen kognitiv vitenskap er det spennende undersøkelser, som jo er spesielt gjeldende for elektromagnetiske teorier. Som nok er grunnen til Desmond og hele det elektromagnetiske greiene, hvis hans bevissthet på en eller annen måte beveget seg inn i "Flash-frem-til-etter-døden"-delen av siste sesong.

 

De hadde følgelig ikke dratt inn slike ting om det ikke er sci-fi utforskning av vitenskapelige og filosofiske teorier som eksisterer. John Locke er jo filosof nummer en angående bevissthet, det er jo en god pekepinn på at en av karakterene fikk hans navn. For det hele virker for meg som en fiksjonell utforskelse av hva som skjer med ens bevissthet, spesielt hvordan den skulle bli "frigjort/opplyst" etter at den "flyttet seg". Dette er veldig tilknyttet filosofiske betraktninger fra Locke (ikke Lost-Locke, den virkelige), hvor man har angrepet det (i Lost-universet) på en mer vitenskapelig måte (teori fremsatt i The Nature of Consciousness: A hypothesis (2000)).

 

 

Eller sci-fi, som det så godt heter.

 

En relatert artikkel om det hele, hvis man ikke har lest boken: http://www.klassekampen.no/54813/article/item/null/gud-fins-ikke-ikke-sant

 

"Hjernens komplekse pulsmønstre henger sammen med bølgemønstre i universets elektromagnetiske felt"

 

Om elektromagnetiske teorier om bevissthet stemmer og deler elektromagnetisk felt i universet, kan det være en vitenskapelig tilnærming til hvordan bevisstheter kan eksistere sammen i et slikt rom som JJ Abrams utpekte som slutten.

 

Ser du ikke hvordan dette er sci-fi? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elsket sesong 6, men var ikke helt fornøyd med slutten.. Så den først i går, så har ikke helt sunket inn ennå. Hadde det gjort noen forskjell dersom Jack ikke hadde fått på plass steinen? Desmond hadde jo forstått at han var død, hvorfor ble han så opprørt da han flytta steinen? Skulle lyset symbolisere det gode, og lavafarvene det onde? Himmel/helvete?

Lenke til kommentar
Hva snakker du om, det har alt med hovedplottet å gjøre. LOST handler først og fremst om personene, og ikke mysteriene. Nå ser jeg heller ikke hvor mange viktige og relevante mysterier det egentlig er igjen å besvare, og dessuten skjønner jeg ikke at folk trodde at dette kom til å bli en oppsummering slutt, vi har jo fått svaret på det viktigste - hvorfor de er der.

Mysteriene var en svært viktig del av serien. Lost handler ikke først om fremst om personer eller mysterier, men om en god kombinasjon. Da er det litt frustrerende at slutten er en slags forhastet feelgood-greie som ikke har noe med mysteriene å gjøre.

 

Det er vel forøvrig langt i fra alle Star Wars-spørsmål som ble besvart ...? :p

Jeg følte i alle fall at vi aldri fikk svar på hvorfor Obi Wan egentlig "ofret seg selv", og hvordan han kunne komme tilbake fra de døde.

Spørsmål i Star Wars trengte ikke å bli besvart fordi "mysterier" ble behandlet på en annen måte. "The Force" var en del av historien. I Lost kom det det stadig nye "The Force", for så å bli kastet og erstattet av nye "The Force".

 

Jeg skjønner forsatt ikke hvordan folk ignorerer det faktum at slutten hadde ALT med serien å gjøre. Den hadde også alt med øya å gjøre, fordi øya var grunnen til at alle de satt der, at alle de fant hverandre, at alle kom seg videre fra det dårlige livet sitt. Ang. gåtene er de viktigste besvart, men spørsmålet gjenstår med resten om de bare har laget masse piss for å gjøre det spennende, eller om vi bare er for blinde til å se svaret.

Slutten hadde ingenting med øya å gjøre. De kunne like gjerne vært vanlige folk strandet på en vanlig øy, og vi ville fått samme slutt. De kunne til og med vært vanlige folk sperret inne i et kvadratisk rom uten noen gjenstander der, og samme slutt kunne blitt brukt.

Lenke til kommentar

Helt enig og bra eksempel :)

Dem introduserte hele tiden nye uforklarlige ting uten å oppklare det gamle først.

Jeg tenkte fra sesong 1 etter jeg så skyggemonsteret stoppe og analysere han fyren fra Afrika at øya var Skjærsilden hvor gode og onde blir vurdert om de skal til helvete eller himmelen.

 

Men de rotet med så mye annet som fikk oss til å tro noe annet. Kan nevne utallige feil med serien her. Ta sønnen til Michael som var i sesong 1 introdusert som noe spesielt. Dyr døde rundt han. Husker når han var i huset på fastlandet så fløy fugler inn i vinduet og døde.

Men det var ingenting mer om det ........... og hvorfor. Så jeg tror skaperne bare skapte øya on the fly mens serien gikk. Helt ærlig kunne serien endt etter bare en sesong.

Istedet har dem dryget det ut med bare bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde at alle døde i krasjet. Men etter å ha sett siste episodene flere ganger nå så lander jeg på at de ikke gjorde det. Og at mye av det som skjedde på øyen var i "ekte livet" Men skal se piloten der jack våkner opp og om han har på seg samme klær samt samme "wound"

Lenke til kommentar

Hvis Jack ikke hadde fått på plass steinen, hadde øya sunket på havets bunn, og alle hadde dødd.

 

Akkurat det hadde vel vært likegyldig om jeg har forstått det rett. Med tanke på at slutten KUN handlet om at alle ble gjenforent ETTER at de hadde dødd.

 

Sitter med blandede følelser etter siste episode her. Synes det var synd at den var såpass lite mytologisk og teknisk av seg at den ikke svarte på flere iktige spørsmål.

Forøvrig så begynte scenen der jack og Flocke slåss ganske episk, men sluttet helt dritt. Skutt i ryggen og ferdig med det:(

 

Denne episoden burdte vert en dobbel-dobbel episode med flere rent teknisk forklarende punkter.

Hadde vært helt fornøyd med slutten om jeg hadde fått vite litt om energien, statuen og smokey.

Lenke til kommentar

Som så mange andre, så kunne jeg også ha tenkt meg mange svar på mye rart, men det hadde blitt dumt om de nærmest skulle ramse opp dette i finalen. Nei, da måtte de heller ha gjort dette gradvis gjennom hele serien. Dessverre var nok forfatterne flinkere til å skape nye spørsmål fremfor å besvare de gamle.

 

Og nå er det selvfølgelig for sent å få disse svarene. Det hjelper ikke om Lindelof eller hvem-som-helst skriver et blogginnlegg hvor alt forklares. Det ville ikke hatt noe mer mening enn når pappa'n forteller jenta si "...også levde de lykkelig sammen resten av livet." for å få slutt på eventyret. Som sagt så måtte vi ha fått svarene underveis, men det hadde kanskje drept noe av spenningen med serien.

Lenke til kommentar

Har kanskje tidligere sagt at jeg ikke bryr meg med de uløste mysteriene, og det gjør jeg ikke særlig heller... Men skulle det vært et ubesvart spørsmål som ble besvart... Måtte det ha vært den fire-tåede statuen. Den måtte ha vært utrolig stor i det hele. Ville i alle fall bare sett den, om ikke fått noe videre forklaring.

Lenke til kommentar

Har kanskje tidligere sagt at jeg ikke bryr meg med de uløste mysteriene, og det gjør jeg ikke særlig heller... Men skulle det vært et ubesvart spørsmål som ble besvart... Måtte det ha vært den fire-tåede statuen. Den måtte ha vært utrolig stor i det hele. Ville i alle fall bare sett den, om ikke fått noe videre forklaring.

 

lost-statue.jpg

 

Denne har vi da sett...

 

Youtube klipp:

Endret av Glutar
Lenke til kommentar
Har kanskje tidligere sagt at jeg ikke bryr meg med de uløste mysteriene, og det gjør jeg ikke særlig heller... Men skulle det vært et ubesvart spørsmål som ble besvart... Måtte det ha vært den fire-tåede statuen. Den måtte ha vært utrolig stor i det hele. Ville i alle fall bare sett den, om ikke fått noe videre forklaring.

Statuen er kanskje et av de minste mysteriene. Det har vært mange på øya før. Den ble bygget av noen tidligere. Men jeg skal være enig i at vi ble løyet til, på den måten at statuen ga inntrykk av å være viktig, men så var den bare en filleting.

 

Som så mye annet i Lost.

 

Produsentene har løyet mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...