Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les videre i innlegget. Matematikk er en øvelse i logikk og resonneringsferdigheter. Dessuten passer ikke matematikk inn i kategorien ubrukelig. Irrelevant om det er relativt til deg eller ei.

 

Jeg har i hvert fall ennå ikke livet fått bruk for matematikk, utenom pluss/minus/gange, og det grunnleggende innenfor faget. Om det er relevant for mannen i gata eller ei, er irrellevant for min del.

Lenke til kommentar

Det ville jo blitt et glimrende skolesystem ...

Litt allmennkunnskap skader aldri, men det er voldsomt mye som virkelig ikke har noen relevans for dagliglivet.

 

Slik som hvordan henrik ibsen var som person, det er få ting jeg klarer å forestille meg at er like uinteresant.

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall ennå ikke livet fått bruk for matematikk, utenom pluss/minus/gange, og det grunnleggende innenfor faget. Om det er relevant for mannen i gata eller ei, er irrellevant for min del.

Hva er det "grunnleggende innenfor faget", da? Om du ikke ser nytteverdien av det er du rett og slett trangsynt. All teknologi dreier seg rundt det. At du har fått bruk for tankemåten som annlegges når en gjør matematikk tror jeg heller ikke på.

 

Det ville jo blitt et glimrende skolesystem ...

Litt allmennkunnskap skader aldri, men det er voldsomt mye som virkelig ikke har noen relevans for dagliglivet.

 

Slik som hvordan henrik ibsen var som person, det er få ting jeg klarer å forestille meg at er like uinteresant.

Abstraher! Se mellom linjene. Om en ikke akkurat får konkret bruk for mye, er det fortsatt opplæring i tenkemåte som en ofte kan få bruk for. Så spørs det helt på hvem sitt dagligliv en ser på også.

Lenke til kommentar

De med spesialiserte krav kan søke seg inn på relevante linjer på vgs/høyskole.

 

Om det virkelig ikke finnes mer viktige ting for hverdagen å lære bort enn ting som privatlivet til Henrik Ibsen, Amalie Skrams private brev, eller navnet på gamle vikingkonger så kanskje fagene som lærer ut slikt har alt for mye tid på skolen, som heller kunne vært brukt på andre ting.

 

Litt overflødig informasjon har aldri skadet noen, men fra 8.klasse til 3. klasse vgs så lærte jeg ingenting jeg kan trekke frem som konkret i dag.

 

Jeg ble selvsagt bedre til å skrive og til å bruke språket, men det var ikke akkuratt en stor prosentandel av tiden som gikk med på å lære slikt.

Lenke til kommentar

De med spesialiserte krav kan søke seg inn på relevante linjer på vgs/høyskole.

Men hvordan skal vi vite at vi vil drive med realfag hvis vi ikke aner hva det er, fordi pensum bare er det som er nødvendig for å overleve i hverdagen?

 

Ja, satt litt på spissen, men det er en lite reflektert påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer nok veldig ann på læreren. Noen lærere er en katastrofe for gymfaget. Har hatt gode og dårlige gymlærere. Det en gymlærer trenger for å gjøre en god job er bare å variere "pensum". Det er ikke bra med gymlærere som bare har fotball i gymmen. Gym er trolig et av de fagene som folk flest har nytte av, ettersom at det er bra å lære barn fra tidlig alder til å holde seg i form. Men og dette er et stort men, lærere innen gymfaget må variere pensum, ikke være så uprofesjonell at de lar perosnlige interesser for fotball eller turn diktere pensum.

 

Grunnen til at gym-faget er såppas skutt er karaktersettingen slik at mange elever ikke ser poenget i å delta. Om Ida dessverre ikke løper så fort så får lille Ida svi for det: for hvis Ida ikke kan løpe så og så langt på så og så lang tid så kvalifiserer ikke Ida seg til mer enn en 2er, kanskje 3er. Det er nemlig det at utdanningsdirektoratet må forstå at alt de tenker ikke fungerer i praksis: gym er ikke et fag du kan lære deg opp i fram til neste time. Gym-undervisningen og karaktersettingen idag er tilpasset de som er flinke sportslig, derfor fungerer ikke gym i dagens skole. Gym burde vært et karakterfritt fag.

 

Eventuelt var seksualundervisningen også noe jeg gjerne kunne spart meg for.

 

 

Elevene har for lite tid til å lære ligninger? 6 uker på å lære ligninger er vel god tid. Kombinert med en god lærer er det gjennomførbart å gå gjennom løsning av lineære ligninger på 4 uker.

At det er alt for mye over for liten tid er jeg sterkt uenig i. Det går an å bruke tiden godt. Grunnskolen er noe de fleste burde klare å komme seg gjennom. Dersom en stiller svakere enn de fleste bør det være mulig å få til et spesialtilpasset opplegg. Det er derimot et spesialtilfelle og jeg føler ikke det kan inkluderes.

Vi er derimot enige i at en god lærer er enormt viktig.

 

Du må tenke deg at iløpet av de seks ukene har elevene ca. 5 timer pr. uke, hvor endel går med til surr. Mange lærere følger heller ikke opp de elevene som faller av lasset underveis, og de kan da gå igjennom hele ligningsundervisningen og ikke ha fått med seg mer enn å regne med en ukjent. Spesialtilpasset opplegg er priset for høyt i forhold til hvordan det fungerer i praksis i skolen. Mange får heller ikke den hjelpen de har krav på.

Lenke til kommentar

Kan vel være enig med at det læres bort mye rart på ungdomstrinnet og VGS-trinnet som er vanskelig å se nytten av der og da. Selv skjønte jeg ikke før almennfaglig påbygg at det meste handlet om læringsteknikker og tenkemåter. Det er faktisk ikke så viktig å kunne alle konkrete fakta, men likevel mener jeg det er greit å lære seg for å skjønne tankemåten bak det. Det er kunnskap man har overføringsverdi til det meste. Kan ikke med hånden på hjertet si at jeg husker det meste av det jeg lærte da, men det var da heller ikke meningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nok veldig ann på læreren. Noen lærere er en katastrofe for gymfaget. Har hatt gode og dårlige gymlærere. Det en gymlærer trenger for å gjøre en god job er bare å variere "pensum". Det er ikke bra med gymlærere som bare har fotball i gymmen. Gym er trolig et av de fagene som folk flest har nytte av, ettersom at det er bra å lære barn fra tidlig alder til å holde seg i form. Men og dette er et stort men, lærere innen gymfaget må variere pensum, ikke være så uprofesjonell at de lar perosnlige interesser for fotball eller turn diktere pensum.

 

Grunnen til at gym-faget er såppas skutt er karaktersettingen slik at mange elever ikke ser poenget i å delta. Om Ida dessverre ikke løper så fort så får lille Ida svi for det: for hvis Ida ikke kan løpe så og så langt på så og så lang tid så kvalifiserer ikke Ida seg til mer enn en 2er, kanskje 3er. Det er nemlig det at utdanningsdirektoratet må forstå at alt de tenker ikke fungerer i praksis: gym er ikke et fag du kan lære deg opp i fram til neste time. Gym-undervisningen og karaktersettingen idag er tilpasset de som er flinke sportslig, derfor fungerer ikke gym i dagens skole. Gym burde vært et karakterfritt fag.

 

Det er jeg generelt helt enig i. Det skal ikke gå utover noens plass på f eks juss eller medisin studiet at man er dårlig i fotball eller til å løpe, når man ikke trenger å være god i verken fotball eller å løpe for å være en god advokat. Jeg tror alikevel at det er litt overdrevet sånn som du fremstilte det, kansje vår gymlærer la mindre vekt på 3 km løpetid enn gjennomsnittet, men husker at folk i relativt dårlig fysisk form fikk 4ere og 5ere uten problem, bare de lot som om de var aktiv i fotballen akkurat når læreren så på. Det er alivel både surt og etter min mening feil om en 4er i gym skal ødelegge for f eks medisin studier som krever veldig høyt snitt og en 4er kan være elendig i forhold til resten av snittet og trekke såpass ned. Det er helt riktig som du sier at å gå fra å løpe 3km på 18 min til 11 min er ikke noe man kan endre over natten, og jeg ser poenget ditt. Jeg tenkte mer på unytten / nytten av gymfaget generelt uten tanke på karaktersetting i mitt forgie innlegg.

Lenke til kommentar

De med spesialiserte krav kan søke seg inn på relevante linjer på vgs/høyskole.

Men hvordan skal vi vite at vi vil drive med realfag hvis vi ikke aner hva det er, fordi pensum bare er det som er nødvendig for å overleve i hverdagen?

 

Ja, satt litt på spissen, men det er en lite reflektert påstand.

Jeg tror jeg vet at jeg vil gå realfag uten å ha gått gjennom norsk litteraturhistorie i 5 år på u-skolen og vgs.

Det er mye informasjon som er relevant i hverdagen, men norsk litteraturhistorie er ikke veldig viktig.

 

Hva med å heller booste opp historiefaget til å faktisk lære folk om hva som har vært utløsende og oppbyggende årsaker til de store katastrofene som har skjedd de siste par tusen år. Lære om hvilke mønstere som går igjen og hvorfor ting skjedde. Der har du ting som vi på mine skoler bare så vidt var innom, men som virkelig er viktig for å skape et stabilt samfunn.

Lenke til kommentar

Det er jeg generelt helt enig i. Det skal ikke gå utover noens plass på f eks juss eller medisin studiet at man er dårlig i fotball eller til å løpe, når man ikke trenger å være god i verken fotball eller å løpe for å være en god advokat. Jeg tror alikevel at det er litt overdrevet sånn som du fremstilte det, kansje vår gymlærer la mindre vekt på 3 km løpetid enn gjennomsnittet, men husker at folk i relativt dårlig fysisk form fikk 4ere og 5ere uten problem, bare de lot som om de var aktiv i fotballen akkurat når læreren så på. Det er alivel både surt og etter min mening feil om en 4er i gym skal ødelegge for f eks medisin studier som krever veldig høyt snitt og en 4er kan være elendig i forhold til resten av snittet og trekke såpass ned. Det er helt riktig som du sier at å gå fra å løpe 3km på 18 min til 11 min er ikke noe man kan endre over natten, og jeg ser poenget ditt. Jeg tenkte mer på unytten / nytten av gymfaget generelt uten tanke på karaktersetting i mitt forgie innlegg.

 

Selv ligger jeg på en svak 3'er i gymnastikk selv om jeg er i god form. Jeg kaster nemlig ikke ball langt nok, løper ikke fort nok eller hopper høyest. Hos oss får vi bare karakter utifra utdanningsdirektoratets karakterskala på de forskjellige aktivitetene. Altså gruser de elever fordi de ikke passer innenfor rammen. Ca. 60% av 10 trinn på skolen jeg gikk på hadde 3'er i gym, selvom de fleste av disse var aktive hver dag og trente jevnlig.

 

Hadde det bare vært for litt kroppslig aktivitet uten karaktersetting hadde gym gjort mye større nytte og glede for elevene.

Lenke til kommentar

Det er viktig å vite hva troen til millioner av mennesker handler om.

Faget har endret seg radikalt de siste årene. Fra å være et KRISTENDOM-fag, ble det til KRL, som handler om alle religioner på en informativ og ikke-forkynnende måte, men med mest fokus på Kristendom.

Beklager, men du må i alle fall belage deg på en liten oppdatering fra meg. En del privatskoler har søkt om dispensasjon fra RLE-fagets lære, og har rene kristendomsfag hvor andre religioner ikke kommer til uttrykk.

Enda en som hadde hatt godt av noen KRL-timer, ja.

Hvorfor er det frekt å be for ateister? Det skjer i beste mening, fordi de som ber ønsker deg alt vel.

Hvis du tror det hjelper, er du kanskje ikke ateist likevel?

Hvis ikke, hvorfor blir du provosert? Guden de ber til finnes jo ikke..?

Ateister, i likhet med andre ikke-troende anser det som krenkende, og respektløst av andre å be for de. Det er for de en fornærmelse og sees på som at de bedende dette gjelder ikke annerkjenner deres religionsfrihet, noe som er en grunnleggende rettighet i vårt langstrakte land.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

De med spesialiserte krav kan søke seg inn på relevante linjer på vgs/høyskole.

 

Om det virkelig ikke finnes mer viktige ting for hverdagen å lære bort enn ting som privatlivet til Henrik Ibsen, Amalie Skrams private brev, eller navnet på gamle vikingkonger så kanskje fagene som lærer ut slikt har alt for mye tid på skolen, som heller kunne vært brukt på andre ting.

 

Litt overflødig informasjon har aldri skadet noen, men fra 8.klasse til 3. klasse vgs så lærte jeg ingenting jeg kan trekke frem som konkret i dag.

 

Jeg ble selvsagt bedre til å skrive og til å bruke språket, men det var ikke akkuratt en stor prosentandel av tiden som gikk med på å lære slikt.

Som påpekt er det umulig å vite hva en vil spesialisere seg for uten å ha blitt eksponert for mulighetene.

Nå overdriver du, og i beste fall presenterer du fakta skjevt. Jeg kan selv ikke huske å ha lært om noe av dette.

Ingenting? Å si at du ikke lærte noenting du kan trekke frem som konkret i dag er jo en påstand som er helt idiotisk. Det er i og for seg også en motstridelse da du tidligere i innlegget kom med konkrete eksempel på hva du syntes var unødvendig. Jo mer du skriver, jo bedre blir du. På ungdomsskolen og videregående er de fleste vurderingsformene av skriftlig type. Følgelig går den største prosentandelen på å skrive og til å bruke språket. Fra det andre premisset er konklusjonen åpenbar.

Lenke til kommentar

Jeg må si at i løpet av de 21 årene som har gått siden jeg var russ, har jeg ikke hatt behov for å analysere et eneste dikt. Jeg har heller ikke laget grønnsakspizza siden 7. klasse. Gym har aldri vært "mitt" fag, selv om jeg har drevet med både orientering og karate. Jeg hater volleyball, og skjønte aldri hvorfor vi måtte lære å danse gammeldans i gymtimene (det har jeg i hvert fall aldri hatt bruk for). Dataundervisningen på ungdomsskolen var ikke så mye å skryte av heller, 2-3 elever på hver Commodore64 (syntax error in 46...). På videregående ble jeg utvist fra dataundervisningen fordi jeg kunne mer enn læreren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...