Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

Ikke for å partypoope hele tråden, men det går an å tenke litt lengre enn sin egen nese. Den dagen skolen bare lærer elevene akkurat nok til at de klarer å sjangle seg gjennom livet vil jeg grine.

 

Det viktigste fokuset bør selvfølgelig ligge på skriving, regning og slike basiske saker, men å få litt kulturelle input på skolen er vel så nyttig. Ikke alt trenger å være "vil jeg dø om jeg ikke kan dette"-kunnskap. (Og btw, jeg er hardcore realfagsstudent, ikke noen samfunnsfag-hippie. :tease: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om prioritering av tid.

 

Hvorfor ikke la svake elever få bruke litt ekstra tid på matte hvis de trenger det, eller på lese/skrive hvis de trenger det. I stedet for å påtvinge mange timer i uka med "kultur" som man uansett klarer å tilegne seg på egenhånd hvis man ønsker det senere, eventuelt velge som valgfag om interessen skulle være der for fag man ganske tidlig ser ikke har noe nytteverdi.

 

Jeg dør ikke av litt unødvendig kunnskap her og der, men når store emner og hele fag er unyttige, så går det an å prioritere LITT for å faktisk få oppegående avgangselever som kan noe skikkelig i stedet for skoleleie elever som gjør hva de kan for å styre unna viktige fag som de ikke fikk tid nok til å lære, og dermed hater.

 

Det er jo til og med folk her i tråden som sier at store deler av matten er unyttig, da har samfunnet tapt mot sidemål og lyrikk...

Lenke til kommentar

Jeg er for differensiert undervisning, men jeg ser gjerne at du trekker frem hvilke fag som er unyttige.

 

Tja, må trå varsomt for å skjære hele fag over en kam, men heller slå sammen noen fag.

 

Musikk var et frustrende og unyttig fag. Jeg lærte ikke en ting, men var interessert i musikk (gammel korpsmusiker, lærte alt utenom skolen). De som ikke likte musikk, så ikke ut til å lære å like det i løpet av årene (sabotasje, anyone?), de som likte musikk lærte det stort sett utenfor skolen. Musikk kan man lære på musikkskole, som meg. Bør lære litt musikk, men ikke som et dedikert fag. Kanskje kutte det ut etter 2. klasse, slik at elevene kan finne ut om det er noe de har lyst til å lære mer om selv.

 

Kristendom (mulig det nå er anderledes enn da jeg gikk på skolen, RLE?), det bør endres til generell religionslære. Og trenger ikke være like omfattende. Ikke hvert eneste år. Religionen sin kan man lære hjemme og i kirken/synagogen/osv...

 

Oldtidhistorie kunne vært valgfag. Nyere historie bør være obligatorisk.

Lyrikk, dikt, litteraturhistorie, sidemål og sikkert noen flere emner jeg har glemt bør trekkes ut fra norsken tidlig (kanskje gi elevene en smak av det et år eller to slik at de vet hva det er) og heller legges inn i valgfag.

 

Kunne gjerne hatt et fag man kaller "Personlig utvikling" (eller noe smartere, kom ikke på noe i farten) der man krydrer med diverse emner som ikke har noen nytteverdi for andre enn de som velger dette som valgfag senere. Der kan man putte inn det jeg har nemt over og mere til.

 

 

MIN mening, jeg har sikkert mange flere meninger jeg ikke kommer på akkurat nå... ;)

Lenke til kommentar

Vi hadde forfatteren av Hawaii Oslo på besøk på folkehøyskolen jeg gikk på, og når det var spørsmålstid stilte jeg spørsmålet: "Hender det at lærere og analytikere overanalyserer bøkene dine?"

 

Han svarte at alle overanalyserte alt han skrev hele tiden. For eksempel hadde han fått et brev av en lærer som snakket så bra om en av bøkene hans. Det var en jente i boka hans som ville bli kalt for "Arsenal", fordi hun heia på Arsenal. Læreren som sendte brevet skrev at det var et utrolig bra navn, fordi hun var et arsenal av følelser, noe forfatteren ikke hadde tenkt på i det hele tatt.

 

Så, ja, jeg føler bokanalyse er noe av det mindre brukbare jeg har lært på skolen.

Lenke til kommentar

De med spesialiserte krav kan søke seg inn på relevante linjer på vgs/høyskole.

 

Om det virkelig ikke finnes mer viktige ting for hverdagen å lære bort enn ting som privatlivet til Henrik Ibsen, Amalie Skrams private brev, eller navnet på gamle vikingkonger så kanskje fagene som lærer ut slikt har alt for mye tid på skolen, som heller kunne vært brukt på andre ting.

 

Litt overflødig informasjon har aldri skadet noen, men fra 8.klasse til 3. klasse vgs så lærte jeg ingenting jeg kan trekke frem som konkret i dag.

 

Jeg ble selvsagt bedre til å skrive og til å bruke språket, men det var ikke akkuratt en stor prosentandel av tiden som gikk med på å lære slikt.

Som påpekt er det umulig å vite hva en vil spesialisere seg for uten å ha blitt eksponert for mulighetene.

Nå overdriver du, og i beste fall presenterer du fakta skjevt. Jeg kan selv ikke huske å ha lært om noe av dette.

Ingenting? Å si at du ikke lærte noenting du kan trekke frem som konkret i dag er jo en påstand som er helt idiotisk. Det er i og for seg også en motstridelse da du tidligere i innlegget kom med konkrete eksempel på hva du syntes var unødvendig. Jo mer du skriver, jo bedre blir du. På ungdomsskolen og videregående er de fleste vurderingsformene av skriftlig type. Følgelig går den største prosentandelen på å skrive og til å bruke språket. Fra det andre premisset er konklusjonen åpenbar.

Å bli bedre på å skrive er naturligvis viktig, og man blir jo naturligvis bedre gjennom vgs, da man terper på sjangerkrav og skriveregler, men dette er ikke konkret informasjon, mer, hva skal man si, bedring på skriveferdigheter.

 

Men i forhold til hvor mye tid som kunne blitt brukt på språkferdigheter, og hvor mye tid som ble brukt på ting som jeg aldri kommer til å få bruk for, så er jeg veldig raus om jeg sier at en fjerdedel av tiden gikk med til språk. Og jeg kan love deg at det ikke akkuratt var for mye språk om man ser hva gjenomsnittseleven, spesielt på slutten av ungdomsskolen, klarer å prestere.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Jeg studerer for å bli en grunnskolelærer på internasjonal skoler, og jeg syntes det var bortkastet med de fleste valgfagene vi måtte velge i 2. vgs og fremmedspråk. Jeg fikk aldri bruk for sosiologi, sosialkunnskap og filosofi. Halvparten av matematikk temaene var også ubrukelige. Å lære fremmedspråk er generelt unyttig og (bortsett fra engelsk, som er obligatorisk i første året uansett), derfor tok jeg morsmålseksamen bare for å bli ferdig med.

 

Likevel kommer det an på hva som er ''bortkastet'' for deg, hvis du vet hva du vil utdanne deg til. Feks. som ingeniør er jo matematikk brukbart men ikke religion, men utdanner man seg til å være ekspert i religiøse studier (religion og samfunn) så er jo matematikk bortkastet.

Endret av Kimchi wasabi
Lenke til kommentar

Hva angår ungdomsskolenivået er dette en borgeropplæring. Var mye i mot alt som var på ungdomsskole men det er egentlig ungdommen i meg som mente det. I dag så har jeg annet syn, at det er summen av alle disse grunnfagene som skolerer en borger slik at vedkommende kan ta del i samfunnet rundt seg.

Videregående derimot er ikke i mitt syn lengre en del av borgeropplæringen. Her kan man røske opp i mye. Norsklitteraturhistoriske fag, historiefag som dekker det samme som på ungdomsskole samt mye mer kan byttes ut med mere spesialiseringemner. 

Lenke til kommentar

Nynorsk, litteraturhistorie, KRLE, Per Gynt, Ivar åsen , sigrid undseth og alt slags tullefolk som skrev et eller annet piss for hundre år siden som liksom skal være viktig for meg i dag, siden jeg er født i norge. Har fortrengt mye av det ubrukelige jeg har lært så er vanskelig å komme på det...Jo refleksive verb? adverb? preterium? eeeh ja alt sånt tull. Kunne norsk og engelsk før jeg begynte på barneskolen, ble vanskeligere å lære når jeg bruke tid på å huske hva alle sånne navn på ulike typer ord eller gamle gubber for 100år siden. Lærte noe strikking og tror jeg? Har ikke gjort det siden, takk og pris. Eller latinske navn på dyrearter.. veldig viktig å kunne :sarc:

 

 

Lærte tilnærmet null om økonomi, koding, par-forhold eller rett og slett hvordan en kan leve livet på best måte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...