Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

meg å se at så mange har så mye imot at vi får et bredt spektrum av kunnskap i kongeriket. Aller mest har jo dette med at de selv ikke har noen nytte av det, men skal vi kun lære det som er ytterst nødvendig blir kunnskapsløshet enda mer rådende. Diverse mennesker får meg til å tro at det nesten er villet.

 

Elever sliter med matematikk, mens skolen fortsetter med overdimensjonert fokus på å synge sanger og sy duker etcetera.

 

.

 

Elever sliter med matematikk fordi det er forventet at man skal kunne så mye matematikk såppas grundig innen alt for kort tid. F.eks at ligninger(altså ALL kunnskapen man skal tilegne seg om ligninger i løpet av 10 års skolegang) skal være gjennomgått og ferdig på 6 uker. Mange elever trenger MYE lengre tid enn dette for å kunne huske og klare å bruke matematikken til noe, dessverre. Det er altså for stort fokus på TIDEN man skal bruke på å gå igjennom ting, og eventuelt lærere som ikke kan lære bort til andre enn seg selv.

 

Hverken synge sanger eller sy duker har vi gjort noe særlig av etter 4 klasse.

Det kreves så usaklig lite av elever i status quo at det ikke er rart alt går til h.

 

Greia er vel at det kreves alt for mye på alt for liten tid. Og selvfølgelig forskjellige krav i forskjellige fag fører til at det går til helvette.

 

Sånn sett er det jo mye som jeg syntes er ubrukelig, selvom jeg er glad jeg lærte/lærer det.

Nynorsk for eksempel. Kommer antageligvis ALDRI til å bruke det, men syntes det er kjekt alikevel. Derimot "blabla er søstra til blabla var kona til den kjente blabla" kunne det vært mindre av.

 

Men det som har vært MEST ubrukelig igjennom alle mine år med skole er faget gym, av den grunn at jeg mener opplæringa i gym er helt skutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det som har vært MEST ubrukelig igjennom alle mine år med skole er faget gym, av den grunn at jeg mener opplæringa i gym er helt skutt.

 

Kommer nok veldig ann på læreren. Noen lærere er en katastrofe for gymfaget. Har hatt gode og dårlige gymlærere. Det en gymlærer trenger for å gjøre en god job er bare å variere "pensum". Det er ikke bra med gymlærere som bare har fotball i gymmen. Gym er trolig et av de fagene som folk flest har nytte av, ettersom at det er bra å lære barn fra tidlig alder til å holde seg i form. Men og dette er et stort men, lærere innen gymfaget må variere pensum, ikke være så uprofesjonell at de lar perosnlige interesser for fotball eller turn diktere pensum.

Lenke til kommentar

Derivering er vel høyt på listen tenker jeg..

 

Du må vel ha valgt matematikk somfordypning på vgs for å lære om dette? Det kom i hvert i 2mx da jeg var "ung". Det er jo helt grunnleggende kunnskap for de som planlegger å bruke matematikken senere. Så om du har valgt matte på vgs, så ser jeg ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar

Elever sliter med matematikk fordi det er forventet at man skal kunne så mye matematikk såppas grundig innen alt for kort tid. F.eks at ligninger(altså ALL kunnskapen man skal tilegne seg om ligninger i løpet av 10 års skolegang) skal være gjennomgått og ferdig på 6 uker. Mange elever trenger MYE lengre tid enn dette for å kunne huske og klare å bruke matematikken til noe, dessverre. Det er altså for stort fokus på TIDEN man skal bruke på å gå igjennom ting, og eventuelt lærere som ikke kan lære bort til andre enn seg selv.

 

Greia er vel at det kreves alt for mye på alt for liten tid. Og selvfølgelig forskjellige krav i forskjellige fag fører til at det går til helvette.

 

Sånn sett er det jo mye som jeg syntes er ubrukelig, selvom jeg er glad jeg lærte/lærer det.

Nynorsk for eksempel. Kommer antageligvis ALDRI til å bruke det, men syntes det er kjekt alikevel. Derimot "blabla er søstra til blabla var kona til den kjente blabla" kunne det vært mindre av.

Elevene har for lite tid til å lære ligninger? 6 uker på å lære ligninger er vel god tid. Kombinert med en god lærer er det gjennomførbart å gå gjennom løsning av lineære ligninger på 4 uker.

At det er alt for mye over for liten tid er jeg sterkt uenig i. Det går an å bruke tiden godt. Grunnskolen er noe de fleste burde klare å komme seg gjennom. Dersom en stiller svakere enn de fleste bør det være mulig å få til et spesialtilpasset opplegg. Det er derimot et spesialtilfelle og jeg føler ikke det kan inkluderes.

Vi er derimot enige i at en god lærer er enormt viktig.

 

Derivering er vel høyt på listen tenker jeg..

 

Du må vel ha valgt matematikk somfordypning på vgs for å lære om dette? Det kom i hvert i 2mx da jeg var "ung". Det er jo helt grunnleggende kunnskap for de som planlegger å bruke matematikken senere. Så om du har valgt matte på vgs, så ser jeg ikke poenget ditt.

En kan uansett velge P-matte. Da unngår en derivasjon fullstendig.

Lenke til kommentar

Det mest ubrukelige er vel at jeg i løpet av åttende og niende fikk vite om samtlige sykdomstilfeller i familien til naturfaglæreren min. Ellers er jeg glad for alt vi lærer. De gangene jeg ikke liker noe skyldes det mest sannsynlig at jeg ikke forstår det, fordi jeg ikke har jobbet nok med det.

Lenke til kommentar

Tja, er ganske store deler av kristendom og religionsboka som har vært rimelig ubrukelig lærdom. Såklart, selv i en slik bok finner du elementære ting som er greit å kunne, for å lære andre mennesker å kjenne.

 

- Nynorsk er jo rimelig ubrukelig, men greit å kunne skjønne det. Ikke at det noensinne har vært noe stort problem da.... Det er vel all tiden man brukte som er bortkastet.

 

- Toppen av ubrukelighet, som jeg fortsatt sliter med å forstå hvorfor i all verden vi lærte er vel kanskje dikt og dialektanalyse. Spesielt førstnevnte.Sistnevnte kan kanskje hjelpe å gi meg litt bedre inntrykk av alle de forskjellige dialektene, men siden undervisningen i 90 % av tiden bestod av hvilke deler av landet som brukte apokope osv.. Kan jeg virkelig ikke skjønne. Noen som har røyka noe kraftig.

 

- Derivasjon eller integrasjon trodde jeg var helt ubrukelig... Spesielt for min egen del. Av samme grunn så droppet jeg egentlig med å forstå det. Jeg tok feil der. Veldig, veldig feil. laugh.gif

(noe av det viktigste jeg faktisk kunne lære på vidregående var akkurat dette, og mitt fremtidige brød vil nok mye basere seg på at jeg nettopp kan integrere og derivere) :whistle:

Litt kjipt at jeg mer eller mindre valgte å boikotte dette.

 

 

 

 

 

- To-tallsystemet virket jo noe bortkastet, (samt 8 og 16-tallsystemet)... men heldigvis så dreit jeg ikke helt i det. Viste seg visst å være greit nødvendig for min egen del.

 

- Ellers er jo likninger og generell algebra jeg på ungdomskolen ikke ante hvorfor vi skulle lære.. Også der gikk jeg på en veldig smell. :blush: Ser nytten av det både i arbeidsliet, men også i dagliglivet.

 

 

Kort sagt: Lærere er helt ubrukelige i å forklare nytten av noe. Jeg kan skjønne norsk og religionslæreren kunne slite litt, da det faktisk er ubrukelig. Men mattelæreren kunne da i det minste fortalt meg litt om fordelene. En grunn kan jo være fordi mange av dem strengt talt er lærere, og ikke har erfart å bruke noe av kunnskapene sine til noe praktisk enn undervisning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...