Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Da blir det mye enklere. Multicom Compal PBL21 er 15.6", men kun 100 gram tyngre enn 14 tommeren fra Asus. Den har et skjermkort med 10W lavere forbruk enn GT 550, og har kommet ut godt i batteritester utført av DinSide. Man kan konfigurere maskinen selv, der jeg anbefaler 4GB RAM, 120GB SSD (med mindre du MÅ ha mer plass) og velge uten operativsystem dersom dette kan skaffes utenom. Uten SSD koster den 7600 kroner med 500GB vanlig harddisk, med SSD koster den 8500. Jeg synes det er verdt det. :)

 

Hadde 'peket' meg ut denne PCen for en månendes tid siden, og lagde faktisk også en tråd på den. Virker egentlig ganske ideel for meg.

100 gram tyngre er jo faktisk "ingenting", og ganske imponerende. Er jo en meget kraftig 15.6", med herlig oppløsning også.

 

SSD disk er ikke et direkte "must", men er forskjellen mellom en SSD og en vanlig 5400 så stor som jeg innbiller meg? Har 1 TB disk, så 120 holder nok lenge.

 

Hvordan er forskjellen på prossessorene her? 0.1 Ghz opp og 600 kr ekstra - er det noe vits? Merkbar forskjell for et standardbruk?

 

HVa med minne? 300 kr ekstra for 4 GB ekstra - bør vell nesten gå for det?

 

Jeg tenker noe i banene av dette;

- Intel Core i5-2520M tokjernet prosessor, 2.5GHz, 3MB SmartCache

- 8GB DDR3 1333MHz (2x4GB)

- INTEL SSD 320 160GB

- Ingen bluray, ingen ekstra batteri, ingen operativsystem, ingen office.

Totalpris; 9400 ca.

 

En meget kraftig PC med fantastisk skjerm, HDMI ingang og USB 3.0. Har egentlig det meste jeg ser etter. Prisen er jo mye mer stiv enn det jeg først hadde sett for meg, men om jeg går for denne blir nok stasjonæren kastet på dør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen fra en vanlig disk og SSD er enorm. Man merker det på oppstarten blir vesentlig kortere, å navigere i vinduer skjer umiddelbart (vanlige disker har ofte litt lag i ny og ne) og åpning av programmer skjer lynraskt i forhold. Den lager heller ingen lyd og utvikler tilnærmet ingen varme.

 

600 kroner for 0.1 GHz ekstra er ikke nødvendig nei. Å oppgradere til 8GB minne er heller ikke særlig vits i for de fleste, da man ikke får utbytte på ytelsen med mindre man faktisk bruker mer enn de 4GB man normalt har tilgjengelig. Det gjør de færreste. :)

 

Men videre diskusjon får tas over PM, da denne maskinen egentlig ikke hører til tråden.

Lenke til kommentar

Å oppgradere til 8GB minne er heller ikke særlig vits i for de fleste, da man ikke får utbytte på ytelsen med mindre man faktisk bruker mer enn de 4GB man normalt har tilgjengelig. Det gjør de færreste. :)

 

Må bare komme med ett innspill her:

 

Jeg skrur alltid av paging (virtuelt minne) på mine maskiner for å øke hastighet/responsivitet til os/programvare. Og for at man skal kunne gjøre dette relativt trygt uten fare for å gå tom for minne så anbefaler jeg alltid 6GB, helst 8GB, med RAM. 4GB blir litt lite da windows bruker ganske mye og de fleste programmer lekker minne som en sil og man ofte ønsker å ha maskinen snurrende noen dager mellom hver reboot.

Lenke til kommentar

G73SWen som er linket som anbefaling har visst litt andre specs enn de som står skrevet. PCen på prisjakt er 1920x1080 og har 6GB ram.

 

Den står bare oppført på DustinHome og jeg ser den ikke har vært fjernet fra prislisten siden begynnelsen.. Likevel står det 10000+ kr 2011-04-13 fra DustinHome.

 

SB ble jo forsinket, så tyder det på at dette er den "nye" versjonen, eller er det noe gale her?

Endret av youWat
Lenke til kommentar

Er litt vanskelig å vite hvor krevende Skyrim og Mass Effect 3 kommer til å bli. Begge spillene byr jo hver på seg massevis av fantastisk grafikk og store spillområder. Vil nok likevel sette en knapp på at GTX 560 Ti vil henge greit med. ;)

Skikkelig synd at de satte opp prisen på G73 til 12,5k :(

 

Gir den fremdeles mye for pengene, eller er det bedre å satse på G53 nå?

Du kan fremdeles få den med Intel Core i5 480M prosessor til noen hundrelapper dyrere enn G53, om du virkelig er interessert. :)

Lenke til kommentar

Elsker denne tråden. Stor takk til Agentspoon og andre som har skrevet masse nyttig og hjelpsom informasjon. Jeg har vært utenfor pc bygging i årevis så det var godt å kunne lese denne tråden for å bli litt oppdatert.

 

Har fulgt rådene i førstepost og har dette så langt. Hvis noen har kommentarer på områder jeg kan spare inn er jeg takknemlig. http://prisguide.har...no/liste/124288

Jeg er klar over at det mangler grafikkkort i handlelisten. Skal bruke Geforce GTX 560 korter som er anbefalt i førstepost.

 

Endret av -Zeitgeist-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil Runes of Dublon funke greit til å kjøre BF3 med ganske gode innstillinger? Evt. Runes of Dublon med skjermkortet fra Black Refinery?

 

Er det noe vits i å kjøpe Black Refinery framfor Runes of Dublon med skjermkortet til Black Refinery, hvis man ikke bryr seg om overklokking? Tenker at det er like greit å kjøpe hovedkortet og prossesoren til Runes of Dublon nå også evt. oppgradere disse to, men beholde skjermkortet om et par år, vil dette funke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kan bekrefte at GTX 460 drar BC2 på 1080 uten noe særlig med problem.

Skal sies at jeg ikke er noe fps-hore som må ha 80+ i FPS for at det i hele tatt skal være spillbart.

Men tviler på at spillet går så veldig mye lavere enn 35 fps i spesielt stressede situasjoner.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg å bygge en PC fra komplett.no? Det er en "Komplett Gamer a10".

Jeg bruker PCen til musikknedlasting, spill (F.eks.minecraft), YoutTube(helst 1080p) og filmer generelt

 

Budsjett: 5000-6500kr

 

Her er linken der man konfigurer PCen:

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10426 (tror linken er i orden nå)

 

Håper på svar innen idag, fordi jeg kan få problemer med skolearbeid senere (Office er borte, og Excel og Word er 2 programmer vi bruker nå for tiden!)

 

Dette er kanskje tredje gangen jeg skriver dette på forumet, men det haster egentlig ganske mye ! :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Slik Sveibuen sier vil alt passe. :)

 

@ Wergs: Jeg hjelper dessverre ikke til med spesialbygg i denne tråden. Jeg hadde tenkt å svare deg over PM, men linken til Komplett fungerer ikke. Du kan fint sende meg en PM der du spesifiserer om det er noen spesiell grunn til at du må kjøpe via Komplett, og korriger isåfall linken sånn at den har full lengde. thumbup.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke. Markedet virker dønn stabilt akkurat nå, og den nærmeste påtrappende nyheten er vel Z68-brikkesettet som blant annet tillater mindre SSDer kombinert med HDDer. Det tar nok gjerne en måned eller to før dette tar av dog.hmm.gif

 

Edit: Små spekulasjoner om masseproduksjon av AMD Radeon HD 7xxx-serien i neste måned florerer på nettet, men disse er veldig usikre (kilde: her). Uansett er ikke masseproduksjon nødvendigvis synonymt med masselansering. Det kan ta mye lengre tid før man får et faktisk kort som utkonkurrerer GTX 560 Ti. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...