Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Ok. Jeg synes selv at 15% teoretisk forbedring på en SSD er lite dersom du skal betale en hundrelapp for det. Tror det som avgjør er om Bulldozer kommer til å være bakoverkompatibel med SB850 eller ikke. Det har jeg glemt i farten,, så gi meg bittelitt tid til å undersøke og gjøre opp en endelig mening. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus sier at deres AM3-kort vil støtte Bulldozer, men AMD sier at Bulldozer ikke vil støtte AM3. Sjekk denne posten fra John Fruehe på Semiaccurates forum. Han er ingen hvem som helst i AMD og skriver mye i AMD's Bulldozer blogg.

 

Har sett noen bilder av AM3 og AM3+ soklene hvor det var en pin for lite på AM3 til at prosessorene ville passe. Husker ikke hvor bildene var, og vet heller ikke om de var ekte. Tiden vil vise hva som funker og ikke funker.

 

Edit: Her er noen artikler som klarer litt opp i dette:

 

http://hothardware.com/News/HighTech-Hot-Potato-AMD-Asus-Clam-Up-On-AM3-Compatibility-Questions/

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/13668-darfor-fungerar-amd-bulldozer-i-sockel-am3

(Denne argumenterer for at den manglende pin-en gjør at AM3+ prosessorer passer i AM3...)

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

SSD gir merkbart bedre ytelse uansett prisklasse på maskina.

 

Hovedproblemet er at de rimeligste ok SSDene fortsatt koster ganske mye.

 

Til ren spilling svarer det seg ikke med SSD dersom man er på busjett. Man ønsker å legge pengene i prosessor og skjermkort. Hvis man har penger til overs etter at alle komponenter er valgt kan man alltids kjøpe seg en C300 64 GB til systemdisk, men før samtlige komponenter er i boks bør man ikke nevne SSD overhodet. Det blir som å bruke de siste pengene på å kjøpe nye felger til bilen før man har reparert motoren.

 

Selv om noe er bedre, betyr det ikke nødvendigvis at det svarer seg over noe annet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jepp, spill kan være ganske kapasitetskrevende.

 

Maskina mi med Windows 7 har ca 35 GB brukt på OS-partisjonen. Det inkluderer Windows 7 og en fyldig programpakke av både vanlige og uvanlige programmer. Men jeg spiller ikke så der "sparer" jeg mye plass.

 

På en annen maskin bruker jeg 20 GB til Windows XP + fyldig programpakke + Ubuntu + fyldig programpakke. Ingen spill der heller.

 

1000 kr til SSD holder altså bra til meg.

 

4,5 år? Jeg mener det svarer seg allerede i dag. Men man må jo være litt selektiv med hva man faktisk trenger å ha på SSDen og hva som like gjerne kan ligge på harddisken og ha litt selvdisiplin på hvordan man bruker plassen. Har man null selvdisiplin eller innsikt i hva som bør ligge hvor så bør man nok holde seg til harddisk de kommende 4,5 årene.

Lenke til kommentar

Er enig i at det svarer seg i dag til systemdisk og de viktigste programmene. Om 4,5 år begynner det å bli akseptable priser per MB. Siden ytelse og kapasitet dobler seg i jevne mellomrom går det tregt i starten mens det skyter fart etter hvert. Etter, 10,5 år har man 128 ganger kapasiteten man en gang hadde, men kun 3 år etter det igjen har man 512 ganger den oppinnelige kapasiteten.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe ett oppsett, så lurer jeg på hva som er best å investere i, ssd og 560 eller bare 570? Tar også med at ssdprisene vill synke? så jeg kjøper kanskje i framtida? :)

 

Du bør starte en egen tråd, denne er for Agentspoons oppsett og anbefalinger, og diskusjon rundt disse. Når det er sagt, om du ikke har SSD allerede som systemdisk så kjøp SSD+GPU.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Msi Twin Frozr II istedet for Gigabyte OC i oppsettet? Jeg vil si at Msi kortet er bedre pga den fantastiske kjøleren og at det kan overklokkes såpass mye + man får jo med Msi Afterburner og en gratiskupong for 3DMark. Gigabyte OC havner på en måte mellom 2 stoler - Msi Twin Frozr II og Gigabyte's SOC.

Lenke til kommentar

Twin Frozr II kortet er dyrere, ikke tilgjengelig på Dustin Home og gir lite utbytte for den gjennomsnittlige kjøperen. GTX 560 Ti klokker utrolig bra uansett, og en gratiskupong for 3DMark er neppe særlig relevant for de fleste. :)

Dæng, glemte at Dustinhome ikke selger Msi produkter. I prisguiden fant jeg det til rundt 2 kroner dyrere enn Gigabyte OC kortet (kanskje jeg husker feil), og jeg mener MSI kortet gir mer utbytte enn Gigabyte's OC kort (uansett kjøper). Om det da hadde vært inne på Dustinhome til samme pris, ville jeg heller valgt det framfor Gigabyte OC.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Det er nok fordi Komplett kjører kampanje på kortet akkurat nå. Normalt ligger det inne til rundt 2000 kroner. Skal man først kjøpe fra Komplett akkurat nå hadde jeg likevel valgt Gainward-utgaven, for den selges for øyeblikket til kun 1695 kroner. smile.gif Ellers er jeg enig.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...