Gå til innhold

- Innvandrere bør få lappen gratis


Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7103683

Sertifikatet bør bli en del av introduksjonsprogrammet slik at innvandrere med dårlig råd kan få ta lappen, mener NTNU-forsker.

 

Tanu Priya Uteng har forsket på problemstillingen rundt innvandrere og mobilitet.

 

Hun konkluderer med at innvandrernes mobilitet er sterkt begrenset av at de ikke har førerkort. Dermed baller det på seg - de trives dårligere, blir isolert, og hindres fra å delta i arbeidslivet. Til slutt kan de få et ønske om å forlate distriktene og heller flytte til større byer i Norge.

 

- Det har stor betydning i Norge. Uten førerkort kan du ikke kombinere jobber, og du kan ikke søke jobb der det ikke går buss. I Oslo er det kanskje litt bedre, men andre steder er det vanskelig fordi bussene går sjelden, sier hun til Klassekampen.

Gratis

 

På grunnlag av studien mener hun at førerkortet bør bli en del av introduksjonsprogrammet, og at det må bli gratis som en del av integreringspakken til nye nordmenn.

 

Senterparti-politiker og kjørelærer Danny Ghazanfar Chaudhry i Storgata i Oslo har ingenting til overs for Utengs forslag.

 

- Ingen etniske nordmenn får gratis sertifikat, så hvorfor skal innvandrere få det? spør han.

 

- Også etniske nordmenn tar buss og tog. De som ikke vil jobbe, jobber ikke selv om de får sertifikat. Integrering handler ikke om jobb, men om å lære seg språket, sier han.

 

NTNU-forsker mener innvandrere i Norge faller utenfor når de ikke har førerkort.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7103683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de kan gjerne få gratis førerkort. Men da må også de mennesker som faller utenom eller ikke har råd til å ta førerkort selv også få dette gratis. Hva angår dårlig mobilitet er det flere som kan føle at dette er hemmende. Om dette blir en særordning kun for innvandrere, er jeg redd mange vil oppfatte dette særs urettferdig. Dette vil kunne skape ytterligere rasistiske holdninger blant befolkningen.

 

Dette er en farlig vei å gå.

 

e: korreksjon

Endret av R083r7
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, dette er ikke veien å gå. Integreringen her til lands er dårlig, som i alle andre land, men løsningen er ikke å sy puter under armene på innvandrere. Det innvandrere stort sett mangler er forståelse for norsk kultur, der det mest kritiske er arbeidskulturen. Regner med de fleste Stor-Oslo-innbyggere her har lagt merke til alle innvandrere som kjører buss. Sannheten er at mange av dem er utdannet ingeniører, ledere osv. i hjemlandet, men får ikke transformert kompetansen sin til det norske arbeidsmarkedet. Det er den koden man må knekke for å starte å få skikk på integreringen!

Lenke til kommentar

"Sertifikatet bør bli en del av introduksjonsprogrammet slik at innvandrere med dårlig råd kan få ta lappen, mener NTNU-forsker."

 

hvis dem ikke har råd til lappen, hvordan skal dem da få råd til en hel bil?!?

lite poeng at dem da får lappen gratis da.

Endret av Sangesland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forslaget slik som det fremstår i sin orginale form er ikke godt nok. Jeg hadde redigert forslaget slik at de nyetablerte innvandrere med gyldig oppholdstillatelse kan søke om gunstige lån i forbindelse med sertifikatet og bilkjøp i tilfeller der de kan bevise at de er avhengig av disse variabler for å komme seg på jobb. Mitt forslag henger sammen med subjektiv ønske om at de innvandrere som har strevd og fått seg jobb skal ha det lettere for å beholde jobben.

 

Jobb i konteksten av integreringen er alfa-omega, uten jobb mister de selvstendighetsgrunnlaget, trivsel, sosial integrering og bedre forståelse av samfunnsrelasjoner dvs. det normative grunnlaget som dette samfunnet opererer under. Ved å ha en lettere tilgang til lån ved et bilkjøp og oppkjøring til sertifikatet forbedrer sjansene for å beholde jobben betraktelig for de som allerede er sysselsatt, og dermed forbedrer sjansene til integrering.

 

Mange vil påpeke at disse innvandrere ikke fortjener noen form for særbehandling på noen som helst området i sammenligning med oss etniske nordmenn, men som regel er disse de samme individer som kritiserer dagens innvandringspolitikk og manglende integrering blant innvandrere. Vi må huske på at disse nyetablerte innvandrere har ikke de samme forutsetninger som majoriteten av oss andre nordmenn. De har ingenting å sette som sikkerhet ved søk av lån, slik som pant i bil eller huset, dermed er det mye vanskeligere for dem å få lån til slike formål. Dermed danner dette grunnlaget for at jeg personlig mener at disse nyetablerte innvandrere skal kunne ha lettere tilgang til lån under visse rammer. Men det kreves både bankenes gunst og politisk vilje for å få noe lignende på plass.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Jeg ler når jeg ser gruppene på Facebook mot dette. De fleste reagerer som om dette var vedtatt/var et forslag fra en stortingsrepresentant med mye støtte.

 

Det å integrere innvandrere er viktig. I et ledd av integreringa er det en fordel at innvandrere får lappen. Men med tanke på kostnadene dette fører til, så tror jeg innerst inne det er et håpløst forslag.

Lenke til kommentar

Quote: Når det gjelder gruppene på facebook, så er faktisk dette måten de yngre(og gjerne de eldre) reagerer på en del forslag som kommer ut i media. Det er nemlig ikke alle som er klar over hvilke andre plasser de faktisk kan dra sin aggresjon/meninger/osv ut til "demokratiet", og på den måten oppstår det grupper på FB, fordi de rett og slett ikke vet hva annet de kan gjøre. Jeg synes det er bra å se slike grupper som tar initiativ til slike ting, som de er uenige om, og med Jens Stoltenberg og resten av regjeringa som sitter å ruller på FB dag ut og dag inn med sine politiske meninger, mener jeg at det likegodt kan foregå slike debatter på Facebook også.

 

Angående saken:

Om man skal la alle nye "nordmenn" få førerkort gjennom introduksjonsprogrammet, vil det bli mye av det samme som er blitt beskrevet ovenfor her, men jeg må si jeg er fryktelig enig. Det er nesten svada fra regjeringens side og si noe slikt. Hva med de andre nordmennene som sitter her da, som betaler 30% av lønna si til staten så de kan gi innvandrerene førerkort, så de KANSKJE får seg en jobb, for så selv å måtte betale førerkortet sitt selv etterpå. Det er helt på trynet. Jeg har akkurat betalt mitt eget førerkort, men 10 k i lønning hver måned, hvorav 37% har gått til skatt. Får ut ca. 7 kr i månden. Dette skal jeg da leve for og så skal jeg betale lappen. Mens innvandrerene uten jobb som snylter på skatten vår allerede, skal få mer. Mye vill ha mer er det noe som heter.

 

iKent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes at det bør finnes gunstige løsninger for de med lav inntekt i form av lån/støtte fra staten dersom det kan bevises at tilgang på eget kjøretøy er nødvendig.

 

Jeg ler når jeg ser gruppene på Facebook mot dette. De fleste reagerer som om dette var vedtatt/var et forslag fra en stortingsrepresentant med mye støtte.

 

Jeg lo selv.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noken som tolker dette som eit seriøst forslag?

 

Har egentlig heiletida antatt at dette er eit eksempel på ein såkalt "brannfakkel" som skal skape debatt om integrering, kollektivtransport og kva som trengst for å bli nordmann.

 

Tankerekka i seg sjølv er logisk nok, utan førerkort har du mindre jobber å velge mellom, noke som fører til at du enten ikkje jobber eller at du jobber svært lokalt.

Men det er også klart at om du ikkje har råd til å ta førerkortet så har du heller ikkje råd til å ha bil, dermed blir dette "forslaget" umogleg å få til å fungere etter intensjonen.

 

 

For øvrig så ser eg i prinsippet ikkje noke problem med at noken får sponsa utgiftene til å ta sertifikatet så lenge det foreligger ein avtale om korleis dette skal betalast tilbake.

Om noken treng sertifikatet for å kunne få seg fast jobb som budbilsjåfør så er jo dette ei investering for samfunnet sidan ein person med fast jobb betaler skatt til staten i staden for alternativet som er at staten betaler arbeidsledigheitstrygd.

Men sjølvsagt skal ingen få sertifikatet gratis berre fordi det er greit å ha det, du må ha ein god begrunnelse for kvifor samfunnet er best tjent med at du har sertifikatet.

Om folk er arbeidsledige kun som direkte resultat av at dei manglar sertifikatet for personbil så ser eg ingne grunn til å nekte dei støtte og heller betale ut trygd frå statskassa. Men du kan sjølvsagt ikkje både få trygd og gratis sertifikat.

Lenke til kommentar

Oppfattet dette som et høyst reelt forslag fra NTNU-forsker Tanu Priya Uteng. Om det kun er for å bedrive provosering eller ei, vet vi lite om. Men når vedkommende velger å komme med et slikt forslag i media, kan vi ikke annet en å ta det alvorlig. Per-Willy Amundsen (FrP) reagerer sterkt på forslaget. Klikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...