Gå til innhold

Iphone OS 4.0 - Dette er nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

There u go steve jobes, da har jeg gjort min lille protest....

Vi håper du blir fornøyd med din nye telefon!

 

* Telefontype: HTC HTC Desire, kr 1499.00

* Ditt abonnement heter: NetCom iConnect

Jeg gir opp Apple, nå har de brukt 3år på å gi ut små biter av et OS som skulle ha vært der fra dag 1...

Å hver gang det kommer en liten smule av kaken jubler folk, håper og ser lyset...

Weeee=video opptak, weee=tethering, weee=smitt og wee=smule...

Alt dette kunne min Dumme gamle SonyE. w810i også... Bedre bilder, videoopptak, modem, mms, spill osv...

 

Nå har jeg prøvd Apple, produktet er bra og gjør for all del det det lover, produktet er dog 100% hype, men nå har jeg prøvd, å jeg ser meg ikke tilbake...

iPad du liksom......

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Ikke imponert. Spesielt ikke for oss med 3G. De får nå ting andre har hatt i evigheter, jeg må nok en gang trykke ENDA flere ganger på homescreen knappen (som er noe drit å bruke).

 

De revolusjonerer jo ingenting, annet enn at telefonen går fra å være liten...til større.

 

Nei, vekk med den, så slipper jeg iTunes og den mest irriterende telefonen jeg noensinne har hatt. Spesielt pen å se på er den heller ikke, og jeg er bare überlei av de teite barnslige ikonene.

 

Lykke til dere:)

Lenke til kommentar

Med år i håp om en oppdatering som hjelper litt på vei, så kommer i det minste multitasking, men neida det gjelder ikke min 3G, den får ikke multitasking...

Så ja, etter 10? oppdateringer av OS så er nå min 3G for gammel, den siste dråpen er ikke stor, men tålmodighetsbegeret renner likevel over...

 

Jeg har tenkt på det lenge, og holdt ut lenge, ventet og håpet, men uten binding og potensielt 1500kr? i fortjeneste på bruktsalg av min 3G så blir det nå Android...

 

Så slipper jeg å prøve å bruke iTunes også...

Aldri blitt venn verken med iTunes eller Apple generelt, deres markedsføring/kundebehandling og min tankegang er ikke helt på nett..

Lenke til kommentar

Har iPhone selv og syntes iPhone OS er genialt på mange måter, men må si at jeg blir kvalm av Apple og Steve Jobs sine arrogante holdninger og stadige hausing av sine egne produkter og "teknologier".

 

Sitaten "Steve Jobs innrømte selv at Apple ikke var først ute med funksjonaliteten, men vil være best - akkurat som med klipp og lim. er jo til å spy av.. Hvordan er klipp og lim i iPhone OS bedre og mer revolusjonerende enn vi ser på f.eks. Android OS og Maemo OS? Fungerer jo i praksis på nøyaktig samme måte, men likevel skal Apple ha det til at de kom med det senere fordi de skulle revolusjonere måten det blir gjort på og være bedre enn alle andre på markedet?

 

 

Rett og slett patetisk om du spør meg, og for meg virket det som om multitasking på iPhone har som mål å fungere på samme måte som multitasking på Android OS har som mål å bli, så ikke akkurat noen revolusjon der heller.

 

 

Så iPhone og iPhone OS er fint og veldig bra, men måten ting blir fremlagt på er ikke annet enn forkastelig om du spør meg, er som å høre på en idrettsutdøver som nettopp har vunnet noe med knappest mulig margin stå å skryte hemningsløst av seg selv og endre prestasjoner og fortelle hele verden hvordan ingen er i nærheten av å være like god som seg selv.

Lenke til kommentar

Nå spørs det om Windows Phone 7-gjengen kommer diltende etter med multitasking likevel :) Haha.

 

Flott at iPhone får multitasking. Jeg virkelig liker måten de tenker på å gjøre opplevelsen perfekt før den introduseres. I stedet for å lage noe halvferdig med en gang, så introduserer de stadig nye ting på en god måte (ja de er sent ute, men likevel er iPhone en veldig mange vil ha). Å ha en viss kontroll over multitasking på såpass svak maskinvare er utrolig viktig for brukeropplevelsen, og sånn som det er på f.eks Windows Mobile 6 så er det ikke sånn multitasking på en mobil burde foregå (med mindre man er proffbruker med virkelig behov, noe de færreste har)

 

Kjører selv Android og elsker det. Multitasking til de programmene som trenger det er et must for meg.

 

Håper virkelig nå at de som hele veien har hevdet at iPhone ikke har multitasking fordi det ikke er nødvendig innser at de tok feil. Akkurat som med MMS (Nei e-post er så mye bedre!), og klipp og lim, osv. Innse at iPhones mangler er reelle mangler, og vent på at Apple gjør jobben skikkelig. iPhone kommer på en måte diltende etter på funksjonssiden, samtidig som den viser vei til andre produsenter på hvordan dette bør gjøres.

Lenke til kommentar

Har iPhone selv og syntes iPhone OS er genialt på mange måter, men må si at jeg blir kvalm av Apple og Steve Jobs sine arrogante holdninger og stadige hausing av sine egne produkter og "teknologier".

 

Sitaten "Steve Jobs innrømte selv at Apple ikke var først ute med funksjonaliteten, men vil være best - akkurat som med klipp og lim. er jo til å spy av.. Hvordan er klipp og lim i iPhone OS bedre og mer revolusjonerende enn vi ser på f.eks. Android OS og Maemo OS? Fungerer jo i praksis på nøyaktig samme måte, men likevel skal Apple ha det til at de kom med det senere fordi de skulle revolusjonere måten det blir gjort på og være bedre enn alle andre på markedet?

 

 

Rett og slett patetisk om du spør meg, og for meg virket det som om multitasking på iPhone har som mål å fungere på samme måte som multitasking på Android OS har som mål å bli, så ikke akkurat noen revolusjon der heller.

 

 

Så iPhone og iPhone OS er fint og veldig bra, men måten ting blir fremlagt på er ikke annet enn forkastelig om du spør meg, er som å høre på en idrettsutdøver som nettopp har vunnet noe med knappest mulig margin stå å skryte hemningsløst av seg selv og endre prestasjoner og fortelle hele verden hvordan ingen er i nærheten av å være like god som seg selv.

Amen. Og jeg har også iPhone.

Lenke til kommentar

 

Flott at iPhone får multitasking. Jeg virkelig liker måten de tenker på å gjøre opplevelsen perfekt før den introduseres. I stedet for å lage noe halvferdig med en gang, så introduserer de stadig nye ting på en god måte (ja de er sent ute, men likevel er iPhone en veldig mange vil ha).

 

Dette er fordi Apples ideologi setter bremser på innovasjon for sin egen del. De venter på at andre aktører, som fører en ideologi som er mer åpen for dette kommer på banen, tar det så til seg og folk hyller det.

 

Problemet er at om alle hadde tenkt som Apple, så hadde den teknologiske utviklingen ligget flere år bak hvordan den er i dag. Du kan gjerne like hvordan Apple tenker på, men jeg håper virkelig ikke du ønsker at den tankegangen sprer seg. For da stagnerer det. :)

 

Ellers, alle arbeider med å forbedre eksisterende funksjonalitet. At Apple markedsfører at "nei, vi var ikke først, men vi vil forbedre det og bli best" er jo en av tidenes største floskler. Selvfølgelig vil man jobbe med å forbedre det, det gjør alle selskaper der ute!

 

Det er som å høre en skihoppetrener si "nei, vi var ikke først ute med V-stil, men vent og se; Vi skal bli best på V-stil!". Du sier ikke det her skitrener, og jeg som trodde dere ville fortsette å hoppe på gamlemåten.

 

Apple er genier på dette, det er ingen andre selskaper som er så flink til å markedsføre selv det å komme diltende etter og vri det til noe positivt. Andre selskaper er ofte stille, uten å trampe for høyt, men Apple slår på stortrommen og kommer med verdens største selvfølgelighet. Det er som å høre en fotballtrener selge seg selv med at "jeg vil gjøre spillerne bedre", som om det var et eller annet paradigmeskifte innen trenertankegangen. :)

 

Apple gjør her som alle andre selskaper, bortsett fra at de er mestere i å markedsføre og leke retoriske krumspring. Det er utrolig imponerende, men også skremmende. Eller hva?

Lenke til kommentar

Apple forbedrer brukeropplevelsen, de fleste andre IT-selskaper forbedrer teknologien, selv om flere nå begynner å våkne fra spec-rusen. Er det denne "ideologien" du er skeptisk til? Eller det kultiske hemmeligholdet i forkant av lanseringer? Eller er det det at Apple ikke tillater usignert binærkode å kjøre på de håndholdte enhetene sine som er manifestasjonen av denne fryktelige ideologien? Eller er det det at WebKit er OpenSource som er problemet?

 

Hvordan bremser denne påståtte ideologien innovasjon hos Apple?

Lenke til kommentar

Thlom:

 

Alle selskaper jobber med å forbedre brukeropplevelsen. Apple har solgt dette som om de er en eller annen slags paradigmeskiftende aktør på området, som om de plutselig er første selskap som er ute etter å gjøre det best på et felt. Du tror vel ikke man sitter på kontoret i Nokia og sier; "Hva, er de ute etter å bli best på denne funksjonen? Oh my God! Hvorfor i granskauen har ikke vi tenkt på å bli best på dette? Noen ring Jocke, nå! Vi må endre hele vår måte å tenke på"

 

Det merkes spesielt når man går rundt og sier "Apple jobber med å bli best", som om det skulle være en eller annen overraskelse. Det gir meg flashback til en trener som sa at de jobbet med å score flere mål, eller en student som sier han studerer for å lære, som om det var noe... overraskende.

 

Jeg trodde nå Mad Men's popularitet i hvert fall hadde gjort folk obs på den ballongen. Apple kan markedsføring og enhver som tror de ikke er blitt påvirket av den (dette gjelder også undertegnede) tror jeg har litt sjelegransking å gjennomføre.

 

Hva ideologien angår ellers, så er den proprietær og ikke en som fremmer utvikling. "Thethered" er stikkordet. Få som liker utvikling stiller seg kritikkløs mot Apples ideologi på området. Selv ikke de som eier Apple-produkter og som er opptatt av dette tier her, det er jo ikke akkurat nytt. Apple satser på å forbedre eksisterende teknologi og tilbyr lite som åpner opp for at kunden kan finne på å bruke den på en måte den ikke var tiltenkt til, som jo er det motsatte av innovasjon.

 

Eksempel: Virus er en god ting, det er tegn på at noe kan brukes til å skape noe innovativt. Ja, 1% vil bruke det til noe kjipt som virus, 99% vil bruke det til å skape noe nytt og positivt. Apple ligger bak fordi de ikke åpner nok for slikt utover sin kontrollerende boble, de vil alltid være avhengige av de som tar risikoen å tilby deg og meg friheten til å finne nye og uforutsette måter å ta teknologien. De truer til og med med å ødelegge telefonen din om du bruker den på en innovativ måte. Når det skjer, tar de den til seg og vil, som alle andre, forsøke å forbedre den.

 

Men så kommer den virkelige game-changeren, som er helt genialt markedsføringstriks: De er frekk nok til å bruke markedsføringstriksene sine til å svartmale de som virkelig står for det innovative. PC vs. Mac, de geniale reklamene er et godt eksempel på det. Hvem elsker vel ikke de reklamene?

 

Kjenner du eksempelvis til AT&T sin historie? Ser du noen likhetstrekk? Vet du hvilken rolle selskapet hadde angående utviklingen (eller rettere sagt stagneringen) av teknologi innen telefoni?

 

For å dra en analogi:

 

La oss innføre forhåndskontroll på alt du skriver her på forumet. Vi har full kontroll og slipper kun gjennom det vi anser er god bruk. Det blir ikke lett for deg å bruke forumet på en annen måte enn hva den er tiltenkt. Det blir tilnærmet umulig for deg å misbruke forumet. Så, på et annet forum uten slik kontroll, tar en eller annen sprø bruker og bruker det på en genial måte ingen har tenkt på. Folk elsker det. Vi tar selvfølgelig og ber brukerne våre gjøre det samme, vi har vår forhåndsgodkjenning og vil fortsette i samme stil.

 

Dog kjører vi igang en kampanje for å svartmale det andre forumet, for de har jo endel spam og slikt tull som vi ikke har. Og greit nok, de var først ute med denne nye måten å bruke forumet på, men pokker heller, vi skal jo satse på å være best på dette. Som om de andre ikke har tenkt å være det... :)

 

Apple har, i mine øyne, noen flotte produkter. Men det er skummelt om folk lar det unnskylde en bakenforliggende ideologi og lar dem slippe unna med en virkelighetsmodell som ikke hører hjemme noe sted. Ikke mist den kritiske sansen for selskapet bare fordi man har fått et produkt man liker.

Lenke til kommentar

@Dotten:

Selvsagt ønsker sikkert de fleste andre IT-selskaper å forbedre brukeropplevelsen, de gjør det også, men Apple gjør det bedre. Kanskje fordi de har de beste interaksjonsdesignerene og industridesignerene, kanskje fordi Steve Jobs er perfeksjonist eller kanskje fordi de har en kultur i selskapet for å bruke teknologi for å skape brukeropplevelser og ikke blindt benytte seg av teknologi uten å ha en tanke bak det. Hva vet jeg. Poenget er at det fungerer. Apple ligger langt foran f.eks. Nokia på dette området. Nokia ligger langt foran Apple på GSM-teknologi.

 

Alle selskaper jobber for å bli best, men Apple lanserer ikke før (Steve Jobs mener) produktet faktisk ER best. Ta f.eks. multitasking som ikke ble lansert til iPhone OS før i dag selv om det teknisk har vært mulig siden den første iPhonen, antakeligvis så ville et par kodeendringer åpnet opp for multitasking, men det ville vært middelmådig, derfor ble det ikke åpnet for multitasking før man (les: Steve Jobs) mente å ha implementert det på en fornuftig måte.

 

Hva gjelder denne påståtte proprietære ideologien så er det både sant og ikke sant. Apple er et selskap hvis ideologi i bunn og grunn er profittmaksimering. Apple gjør hva som er best for Apple. Noen ganger er det proprietært, noen ganger er det åpent, noen ganger midt i mellom. Apple har ikke noen bakenforliggende ideologi som prediker at alt skal være proprietært. WebKit er OpenSource, du kan gjøre hva pokker du vil i OS X, Apple tar gjerne i bruk åpne standarder som calDAV, iPhoneOS tillater ikke kjøring av usignert binærkode, men nettleseren er basert på WebKit, OS X er ikke OpenSource. Bildet er ikke svart-hvitt. Det samme gjelder alle andre selskaper, de har ikke noen mer åpen ideologi enn Apple har, de har alle Mammons ideologi og lite annet. Google gir ikke ut Android som OpenSource fordi de har en mer "åpen" ideologi, de gir ut Android som OpenSource for å øke bruken av produktene de tjener penger på. Det samme gjelder Chrome.

 

Forøvrig så ser jeg ikke at Apple ligger langt bak på noen som helst måte som du hevder. I dag bruker jeg iPhonen min til langt mer enn hva jeg trodde jeg ville gjøre når jeg kjøpte den, antakeligvis langt mer enn hva Apple hadde trodd når de lanserte den første versjonen i 2007. 13 åringer selger applikasjoner til iPad fra dagen den lanseres. Poenget mitt? At bildet ditt av Apple er for sort-hvitt. Det er selvsagt mye å kritisere Apple for, det er jeg ikke fremmed for å gjøre heller, men da synes jeg det bør være konkret kritikk, ikke abstrakt kritikk av en påstått ideologi som visstnok vil føre til Internets død og det som verre er om den får spre seg.

 

Anbefaler forsåvidt John Gruber sin artikkel The Kids Are All Right som er et svar på noenlunde samme kritikken som du bringer til torgs fra Cory Doctorow i artikkelen Why I won't buy an iPad (and think you shouldn't, either) på BoingBoing.

 

Og nå, leggetid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...