Gå til innhold

Iphone OS 4.0 - Dette er nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Alle selskaper jobber for å bli best, men Apple lanserer ikke før (Steve Jobs mener) produktet faktisk ER best. Ta f.eks. multitasking som ikke ble lansert til iPhone OS før i dag selv om det teknisk har vært mulig siden den første iPhonen, antakeligvis så ville et par kodeendringer åpnet opp for multitasking, men det ville vært middelmådig, derfor ble det ikke åpnet for multitasking før man (les: Steve Jobs) mente å ha implementert det på en fornuftig måte.

 

Poenget mitt? At bildet ditt av Apple er for sort-hvitt. Det er selvsagt mye å kritisere Apple for, det er jeg ikke fremmed for å gjøre heller, men da synes jeg det bør være konkret kritikk, ikke abstrakt kritikk av en påstått ideologi som visstnok vil føre til Internets død og det som verre er om den får spre seg.

 

Og nå, leggetid.

 

Jeg tror du selv må se litt mindre svart/hvitt på ting også, at apple ikke lanserer før produktet er best er med respekt å melde bare pisspreik. Og tror du virkelig Steve Jobs mener det selv også? At alle aspekter ved apple-produktene er best? Det er ifsåfall ganske urovekkende. Ellers er det ikke særlig vanskelig å finne konkrete resultter av apples måte å tenke på. Er ikke lock-in-taktikkene de kjører ganske så konkrete?

 

AtW

Alle aspekter? Selvsagt ikke. Brukeropplevelse? Ja der tror jeg Apple mener de er best.

 

Ja, riktig, så da lanserer jo apple masse som ikke er best, eller som Jobs ikke tror er best om vi skal bevege oss inn på det. (iogmedd at brukeropplevelse ikke innebefatter alle aspektene ved et produkt).

AtW

Lenke til kommentar

For å dra en analogi:

 

La oss innføre forhåndskontroll på alt du skriver her på forumet. Vi har full kontroll og slipper kun gjennom det vi anser er god bruk. Det blir ikke lett for deg å bruke forumet på en annen måte enn hva den er tiltenkt. Det blir tilnærmet umulig for deg å misbruke forumet. Så, på et annet forum uten slik kontroll, tar en eller annen sprø bruker og bruker det på en genial måte ingen har tenkt på. Folk elsker det. Vi tar selvfølgelig og ber brukerne våre gjøre det samme, vi har vår forhåndsgodkjenning og vil fortsette i samme stil.

Hva hvis det ble et mye bedre forum på den måten da, herr Dotten? :hmm:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For å dra en analogi:

 

La oss innføre forhåndskontroll på alt du skriver her på forumet. Vi har full kontroll og slipper kun gjennom det vi anser er god bruk. Det blir ikke lett for deg å bruke forumet på en annen måte enn hva den er tiltenkt. Det blir tilnærmet umulig for deg å misbruke forumet. Så, på et annet forum uten slik kontroll, tar en eller annen sprø bruker og bruker det på en genial måte ingen har tenkt på. Folk elsker det. Vi tar selvfølgelig og ber brukerne våre gjøre det samme, vi har vår forhåndsgodkjenning og vil fortsette i samme stil.

Hva hvis det ble et mye bedre forum på den måten da, herr Dotten? :hmm:

Det vil være sterkt avhengig av hva man definerer som "bedre forum" og "det vi anser er god bruk". Forumledelsens interesser trenger ikke gjenspeile brukernes interesser.

 

 

Det finnes en del brukere som jeg karakteriserer som "tullinger" her på forumet, bare ta en titt innom Politikk-forumet eller Religion-forumet. Men de har fremdeles lov til å være her de også. Det høres greit ut å innføre regler som gjør at vi slipper slike "tullinger", men det ville antakeligvis til slutt ramme for mange brukere på forumet. Og slikt er det bare Apple som i det hele tatt er i stand til å gjennomføre og til og med få skryt for det. Tror jeg. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

vil de lage 4.0 støtte til Iphone 1g? eller 2g som noen sier... mange bruker jo telefonen enda og har personelig den fordi den er mye mer robust en 3g/3gs pga alt for mye plastik :p

OS 4.0 kommer IKKE til første generasjons iPhone(den som aldri offisielt kom til Norge) og første-generasjons iPhone, Multitasking kommer kun til 3GS, siste iPod Touch, iPad og nyere modeller. Det var nødt til å skje en gang at de begynner å fase ut de gamle modellene. De er og har vært meget flinke på firmware oppdateringer, så syns ikke vi kan klage:)

Jobs mente at Iphone skulle bli best på multitasking. Hvis dette ikke er tomme løfter, hva har han tenkt å gjøre for å bli bedre enn for eksempel Android?

Hadde vært rart om de hadde sagt at de ikke skulle være best på multitasking. Husk at det Apple er best på er ikke å lage bra produkter, men å markedsføre de så de får solgt de uansett.

Slik jeg har forstått det er multitasking i praksis for Android og Iphone slik:

 

Iphone:

Man minimerer ved å trykke en gang på knappen på fremsiden av mobilen, og man trykker to ganger for å se hvilke programmer som kjører for øyeblikket. Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Android:

Man minimerer ved å trykke en gang på Home-knappen, og man holder home-knappen inne for å se hvilke programmer som nylig er blitt brukt(som mest sannsynlig kjører fremdeles). Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Er er det noe jeg ikke har fått med meg eller lyver Jobs med å si at Iphone skal være BEST på multitasking?

Er ikke lett å dømme hva som er best. Jobs og Apple gjør det jo på den måten de synes er best for dem, så får hver enkelt bedømme hva som funker best for seg selv.

Det virker dog som om du ikke helt har fått med deg hva det går ut på, ja. Amobil skrev det veldig rotete, men jeg skjønte med ett hva det gikk ut på når jeg leste Mac Rumors sin artikkel/live blog. iPhone får ikke "ekte" multitasking som på PC-er, men får 7 forskjellige multitasking services som utviklere kan velge mellom(for å spare batteri og ytelse).

Se her:

- Service #1: Background audio streaming. Demo from Pandora founder Tim Westergren. Claims it took them one day to implement background streaming. Showing Pandora continuing to play while browsing in Safari, on lock screen, etc.

- Service #2: VoIP. Can now leave Skype app while still running. Can even see calls come in with status bar on the lock screen. Demoing with Skype's David Ponsford.

- Service #3: Background location. GPS apps like TomTom can continue in the background while you exit the app to listen to music. Audio cues overlay other audio. Also a second class of this service uses cell towers for apps like Loopt. For privacy purposes, status bar indicator lets you know if any app (foreground or background) is requesting location. Can also fine-tune approvals for location tracking on an app-by-app basis.

- Service #4: Push notifications. 10 billion push notifications served in past 9 months.

- Service #5: Local notifications. Rather than requiring third-party server to push notifications, iPhone itself can push within the phone. TV Guide application given as example.

- Service #6: Task completion. For apps like Flickr where a photo upload make take awhile, you can now leave the application and task will continue

- Service #7: Fast app switching. Application state stored and preserved instantly, freeing up resources when switching.

Kilde

Lenke til kommentar

Vil bare si 2 ting.

 

1. Apple selger brukeropplevelse.

 

2. Dere som har iPhone nå, og klager over "alt som mangler". Kjøper dere mobil ut ifra hva telefonen skal kunne gjøre X år inn i framtiden? Det som "mangler" ved OS 4.0, manglet også da dere kjøpte telefonen.

Lenke til kommentar

vil de lage 4.0 støtte til Iphone 1g? eller 2g som noen sier... mange bruker jo telefonen enda og har personelig den fordi den er mye mer robust en 3g/3gs pga alt for mye plastik :p

OS 4.0 kommer IKKE til første generasjons iPhone(den som aldri offisielt kom til Norge) og første-generasjons iPhone, Multitasking kommer kun til 3GS, siste iPod Touch, iPad og nyere modeller. Det var nødt til å skje en gang at de begynner å fase ut de gamle modellene. De er og har vært meget flinke på firmware oppdateringer, så syns ikke vi kan klage:)

Jobs mente at Iphone skulle bli best på multitasking. Hvis dette ikke er tomme løfter, hva har han tenkt å gjøre for å bli bedre enn for eksempel Android?

Hadde vært rart om de hadde sagt at de ikke skulle være best på multitasking. Husk at det Apple er best på er ikke å lage bra produkter, men å markedsføre de så de får solgt de uansett.

Slik jeg har forstått det er multitasking i praksis for Android og Iphone slik:

 

Iphone:

Man minimerer ved å trykke en gang på knappen på fremsiden av mobilen, og man trykker to ganger for å se hvilke programmer som kjører for øyeblikket. Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Android:

Man minimerer ved å trykke en gang på Home-knappen, og man holder home-knappen inne for å se hvilke programmer som nylig er blitt brukt(som mest sannsynlig kjører fremdeles). Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Er er det noe jeg ikke har fått med meg eller lyver Jobs med å si at Iphone skal være BEST på multitasking?

Er ikke lett å dømme hva som er best. Jobs og Apple gjør det jo på den måten de synes er best for dem, så får hver enkelt bedømme hva som funker best for seg selv.

Det virker dog som om du ikke helt har fått med deg hva det går ut på, ja. Amobil skrev det veldig rotete, men jeg skjønte med ett hva det gikk ut på når jeg leste Mac Rumors sin artikkel/live blog. iPhone får ikke "ekte" multitasking som på PC-er, men får 7 forskjellige multitasking services som utviklere kan velge mellom(for å spare batteri og ytelse).

Se her:

- Service #1: Background audio streaming. Demo from Pandora founder Tim Westergren. Claims it took them one day to implement background streaming. Showing Pandora continuing to play while browsing in Safari, on lock screen, etc.

- Service #2: VoIP. Can now leave Skype app while still running. Can even see calls come in with status bar on the lock screen. Demoing with Skype's David Ponsford.

- Service #3: Background location. GPS apps like TomTom can continue in the background while you exit the app to listen to music. Audio cues overlay other audio. Also a second class of this service uses cell towers for apps like Loopt. For privacy purposes, status bar indicator lets you know if any app (foreground or background) is requesting location. Can also fine-tune approvals for location tracking on an app-by-app basis.

- Service #4: Push notifications. 10 billion push notifications served in past 9 months.

- Service #5: Local notifications. Rather than requiring third-party server to push notifications, iPhone itself can push within the phone. TV Guide application given as example.

- Service #6: Task completion. For apps like Flickr where a photo upload make take awhile, you can now leave the application and task will continue

- Service #7: Fast app switching. Application state stored and preserved instantly, freeing up resources when switching.

Kilde

 

 

men kommer denne flerdownloadapp tingen til 1g?

Lenke til kommentar

Aha. Like mye multitasking som WP7 altså... icon2.gif

 

WP7 kjenner jeg ikke til, men apliksjonene som ikke har multitasking vil fryse (legges på HDD eller ligge i minnet) slik at de kommer opp igjen, og utviklerene må lage en "core" app som skal kjøre i bakgrunnen opp mot et multitasking API ;) så det vil mot sommeren bli mye bedre... takker for spm BTW

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å se keynoten. Så den nå i bakgrunnen mens jeg jobbet og skjønte mye mer. Noe av det som ikke har blitt nevnt tidligere er hvor mye Apple har åpnet for for utviklere. De har nå tilgang til kalender, SMS og 1500 nye ting så vidt jeg kan forstå.

Håper det blir åpnet for telefondelen, slik at 1881 etc. kan gjøre oppslag på ukjente innkomne anrop etc. slik det så genialt funker på Symbian og Android.

Lenke til kommentar

Jobs: "if you see a task manager... they blew it."

 

Dear Mr. Jobs.

 

iPhone OS 4 has a task manager. I guess that means you blew it. If you want a multitasking OS without a task manager I recommend you check out Android. Take care!

Nåja, nå har jo Android både 3.parts task manager og en integrert task manager, så...

Ikke at jeg har trengt det noen gang da.

Lenke til kommentar

Jobs: "if you see a task manager... they blew it."

 

Dear Mr. Jobs.

 

iPhone OS 4 has a task manager. I guess that means you blew it. If you want a multitasking OS without a task manager I recommend you check out Android. Take care!

Nåja, nå har jo Android både 3.parts task manager og en integrert task manager, så...

Ikke at jeg har trengt det noen gang da.

 

Jeg har, men bare hvis jeg skal gjøre noe som er krevende for telefonen, eller stoppe enkelte ting som jeg ikke vil skal kjøre i bakgrunnen lengre :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...