Gå til innhold

Iphone OS 4.0 - Dette er nytt


Anbefalte innlegg

Multitaskingen i iOS4 er SVÆRT mangelfull.

Apple tillater bare Audio playback, VoIP og location updates å kjøre i bakgrunnen.

 

Enterprise kunder som er opptatt av sikkerhet, bruker jo noe annet enn den innebygde mail-appen. Disse 3.partsprogrammene ikke kunne kjøre i bakgrunnen, selv ikke med denne oppdateringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi man kan plugge en iPhone, selv en som er låst med kode til nyeste Ubuntu, så kan man lese all data.

 

Med feks. DME krypteres all data. Du kan lodde ut minnebrikka, men klarer alikevel ikke å få ut no data (selv ikke firmaer som feks. IBAS klarer å hente ut noe).

Lenke til kommentar

Interessant. Leste på bloggen til Bernd Marienfeldt at Apple hadde klart å reprodusere feilen og trodde de forstod hva problemet var. Antakeligvis fikset i iOS 4.0. Denne feilen berører uansett ikke mail.app så langt jeg kan se.

 

Det var også problemer med måten iPhone behandlet kryptering i iPhone OS 3.0, men dette ble såvidt jeg kan huske rettet i iPhone OS 3.0.1.

Lenke til kommentar

Uansett, med iPhone er det "the Apple way, or the highway". Vil man feks. ha push-mail på en annen måte enn det Apple vil du skal, har du problemer.

Mnja, tredjeparts epostapplikasjoner kan bruke push notifications. :p

 

Forøvrig så regner jeg med at multitasking API-ene ikke er satt i stein, det kommer garantert flere, bl.a. mulighet for applikasjoner til å ved satte intervaller oppdatere seg (se etter ny data, laste ned data etc).

Lenke til kommentar

Multitaskingen i iOS4 er SVÆRT mangelfull.

Apple tillater bare Audio playback, VoIP og location updates å kjøre i bakgrunnen.

 

Enterprise kunder som er opptatt av sikkerhet, bruker jo noe annet enn den innebygde mail-appen. Disse 3.partsprogrammene ikke kunne kjøre i bakgrunnen, selv ikke med denne oppdateringen.

Har du noe kilde på det? Jeg vet at Aker Solutions som nå har begynt å tilby iPhone for fullt bruker Mail.app og samme med Telenor som har gjort det lenge nå. Selv har jeg full SSL kryptering på inngående og utgående mail via mine private mail-servere og er fornøyd med sikkerheten selv :)

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Multitaskingen i iOS4 er SVÆRT mangelfull.

Apple tillater bare Audio playback, VoIP og location updates å kjøre i bakgrunnen.

Jeg synes ikke det...

Kan sette inn en beskrivelse av hvordan ting fungerer som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd her:

 

Applikasjoner som er innebygd i iOS, som Safari, Mail, Messages, etc. støtter multitisking, og har gjort dette siden første iPhone, det blir derfor feil å si at iPhone ikke støtter multitasking, det har den alltid gjort. Det den ikke har gjort er å støtte multitasking for 3. pars programmer...

 

Applikasjonen "NYTimes" har nettopp kommet med iOS4 oppdatering, med støtte for "Fast App Switching" da vil programmet være akkurat som når man forlot det.

 

Når man går ut at et program som støtter "Fast App Switching" så settes prosessen og trådene over i det som heter "sleep state", det vil si at de ikke bruker noe CPU, men ligger lagret med kode, stack og data i minne. Hvis telefonen går tom for RAM (3G har kun 128MB, og støtter derfor ikke multitasking, 3GS har 256MB, 4 har 512MB) så skal den applikasjonen som det er lengst tid siden ble brukt vekkes opp, og OS'et skal kalle på funksjoner som lagrer all data fra applikasjonen tilbake i flash minnet. Når du da starter programmet igjen så vil det allikevel fortsette der det var, men det vil ta litt lenger tid, da data må hentes fra flash-minnet, ikke fra RAM.

 

I tillegg så har Apple implementert flere multitasking tjenester til å benytte sammen med "Fast App Switching" for enkelte typer applikasjoner.

 

Background audio: For at applikasjoner skal fortsette å spille lyd mens de er i bakgrunnen. Er er det også API for å kunne bruke iPod kontroller for play, pause, previous, next etc. Typisk egnet for programmer som "Spotify", "WiMP", radio over internett, etc.

 

Voice over IP: I likhet med den innebygde "Phone" applikasjonen må VoIP applikasjoner ha aktive TCP-forbindelser med en sentral tjener. Her kan applikasjoner som "Skype" bruke iPhone sitt telefon-API, mens det er i bakgrunnen.

 

Background location: Det er to klasser av lokasjonstjenesten. En for applikasjoner som krever høy presisjen, her er GPS aktivert hele tiden. "TomTom" er ett eksempel på en slik applikasjon. Det er også mulighet for applikasjoner som ikke krever samme nivå av presisjon å bruke posisjonering ved hjelp av triangulering i GSM-systemet. Dette krever mye mindre strøm enn GPS.

 

Push notifications: Denne tjenesten har vi allerede hatt siden iOS3, men litt mer effektiv sammen med "Fast App Switching". Her pushes data fra en sentral tjener til telefonen. Fordelen er at du kun trenger en aktiv forbindelse fra din iPhone, isteden for mange. Dette sparer strøm og datatrafikk. Dette er en bra tjeneste for for eksempel IM-applikasjoner som "IM+".

 

Local notifications: Samme som over, bare kontrollert lokalt på telefonen, slik at du ikke trenger aktive forbindelser og datatrafikk. Eksempel på applikasjoner som kan bruke denne tjenesten er "TV-Guide" som skal gi deg varsel før et program begynner, eller for eksempel "Occations" som skal gi deg beskjed hvis noen har bursdag i dag.

 

Task finishing: Noen ganger vil du rett og slett bare la et program jobbe seg ferdig mens du gjør noe annet. "Flickr" eller "Dropbox" er eksempel på slike applikasjoner, som på egenhånd i bakgrunnen kan fullføre opplasting av filer/data som sine tjenester, mens du gjør noe annet.

 

Håper det ga en liten oversikt over multitaskingtjenestene som er støttet i iOS4... :)

 

Som utvikler så kan jeg si at alle disse API'ene er ganske lette å buke, så det bør ikke ta lang tid før det dukker opp flere oppdaterte programmer som bruker funksjonene. Et par er som kjent allerede på plass, og regner med at flere kommer de kommende dagene/ukene, da iOS4 blir gjort tilgjengelig for alle førstkommende mandag.

Lenke til kommentar
Raptor' date='21. juni 2010 - 09:41' timestamp='1277106113' post='15836281']

Et par er som kjent allerede på plass, og regner med at flere kommer de kommende dagene/ukene, da iOS4 blir gjort tilgjengelig for alle førstkommende mandag.

 

Bra redegjørelse.

 

Men førstkommende mandag er vel feil, det er allerede i dag - altså nåværende mandag. Kommer i 15-tida hører jeg rykter om......

Lenke til kommentar
Raptor' date='21. juni 2010 - 09:41' timestamp='1277106113' post='15836281']

Multitaskingen i iOS4 er SVÆRT mangelfull.

Apple tillater bare Audio playback, VoIP og location updates å kjøre i bakgrunnen.

Jeg synes ikke det...

 

Ok, greit nok at du gjør det. Svært mange har heller ikke behov for mer.

 

Jeg jobber i en bedrift hvor vi har et device management system for å styre telefonene til våre ansatte, samt tilby push eller pull mail og kalender. Vi har en blanding av Symbian/iPhone, noen Android og noen få WM/UIQ telefoner (de siste er på vei ut). Dette systemet har en egen mail/kalender applikasjon som er så godt som lik på tvers av alle disse plattformene, noe som gjør support på kryss av plattformene svært enkelt.

 

Systemet gir oss mulighet til å holde rede på feks. databruk (feks. ta ut statistikk for å finne ut hvilke brukere som laster ned mye, slik at vi kan tilby et bedre tilpasset abon. til dem), komprimerer all trafikk mellom telefon og server sterkt slik at datamengden (og dermed pris) reduseres sterkt og legger på en sterk kryptering på synkronisert data (samt en rekke andre fordeler).

 

Mye av dette er svært begrenset på iPhone, rett og slett fordi Apple ikke tillater at applikasjonen kjører i bakgrunnen.

 

Så ja, for meg (og en rekke andre) er multitasking-støtten svært begrenset.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Mye av dette er svært begrenset på iPhone, rett og slett fordi Apple ikke tillater at applikasjonen kjører i bakgrunnen.

 

Så ja, for meg (og en rekke andre) er multitasking-støtten svært begrenset.

Men så er jo egentlig ikke iPhone en smarttelefon heller, da. Den faller mest inn i kategorien for "oooh, shiny!". ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en bedrift hvor vi har et device management system for å styre telefonene til våre ansatte, samt tilby push eller pull mail og kalender. Vi har en blanding av Symbian/iPhone, noen Android og noen få WM/UIQ telefoner (de siste er på vei ut). Dette systemet har en egen mail/kalender applikasjon som er så godt som lik på tvers av alle disse plattformene, noe som gjør support på kryss av plattformene svært enkelt.

 

Systemet gir oss mulighet til å holde rede på feks. databruk (feks. ta ut statistikk for å finne ut hvilke brukere som laster ned mye, slik at vi kan tilby et bedre tilpasset abon. til dem), komprimerer all trafikk mellom telefon og server sterkt slik at datamengden (og dermed pris) reduseres sterkt og legger på en sterk kryptering på synkronisert data (samt en rekke andre fordeler).

 

Mye av dette er svært begrenset på iPhone, rett og slett fordi Apple ikke tillater at applikasjonen kjører i bakgrunnen.

 

Så ja, for meg (og en rekke andre) er multitasking-støtten svært begrenset.

Det du snakker om er en av de nye funksjonene i iOS 4 som er rettet spesielt for bedriftskunder...

 

http://www.apple.com/iphone/business/features/

Lenke til kommentar

Ok, greit nok at du gjør det. Svært mange har heller ikke behov for mer.

 

Jeg jobber i en bedrift hvor vi har et device management system for å styre telefonene til våre ansatte, samt tilby push eller pull mail og kalender. Vi har en blanding av Symbian/iPhone, noen Android og noen få WM/UIQ telefoner (de siste er på vei ut). Dette systemet har en egen mail/kalender applikasjon som er så godt som lik på tvers av alle disse plattformene, noe som gjør support på kryss av plattformene svært enkelt.

 

Systemet gir oss mulighet til å holde rede på feks. databruk (feks. ta ut statistikk for å finne ut hvilke brukere som laster ned mye, slik at vi kan tilby et bedre tilpasset abon. til dem), komprimerer all trafikk mellom telefon og server sterkt slik at datamengden (og dermed pris) reduseres sterkt og legger på en sterk kryptering på synkronisert data (samt en rekke andre fordeler).

 

Mye av dette er svært begrenset på iPhone, rett og slett fordi Apple ikke tillater at applikasjonen kjører i bakgrunnen.

 

Så ja, for meg (og en rekke andre) er multitasking-støtten svært begrenset.

Jeg ser den, det er der problemet ligger når det kommer til iPhone. Du har mulighetene, men du er tvunget til å bruke Apple's løsninger (eller de løsningene Apple har bestemt). Så hvis dere ikke kjører Apple-server eller Microsoft Exchange Server (som har støtte for push e-mail, kalender og kontakter på iPhone) så kan jeg godt se at dere sliter litt med å få til push. Heldigvis er det jo forholdsvis åpne og gode standarder de støtter, da. Kunne vært mye verre.

 

Det som irriterer MEG mest er at man ikke kan bruke eget domene som mailadresse i mobileme, ei heller få push-email med privat mac os x server. Det er blitt annonsert, men ikke gjennomført enda...

 

http://www.apple.com/iphone/business/integration/ viser litt av hva Apple har lagt opp til. De har kommet et stykke. Siden det er Apple vi snakker om tror jeg nok aldri det vil bli like åpent som Android, så de som ikke er fornøyde nå kommer nok aldri til å bli fornøyde heller. Sånn er det bare. Noe for en hver smak. Bra at Android er en god konkurrent!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...