Gå til innhold

Iphone OS 4.0 - Dette er nytt


Anbefalte innlegg

Så hørte jeg også rykter om iPhone 4g med 960x~600 oppløsning på skjermen og nye iPad prosessor eller lignende. DA snakker vi. Største ankepunktet for meg har vært at du ikke kan surfe nettet, sjekke mail og høre på Spotfy samtidig. Og den latterlig dårlige skjermoppløsningen. Men hvis dette stemmer, kanskje jeg må bite i det sure eplet og prøve meg jeg og :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant å se at Apple nå følger i fotsporene til Android

Hvordan? Såvidt jeg har forstått så er multitasking på Android hva vi kan kalle "klassisk", programmene kjører i bakgrunnen, det er en task manager også videre. Om jeg forstod riktig så kan ikke apps på iPhone kjøre i bakgrunnen, de kan bare kjøre deler av programmet i bakgrunnen via et sett med innebygde tjenester. For å sitere litt fra Q&A:

 

Q: How do you close applications when multitasking?

A: (Scott Forstall) You don't have to. The user just uses things and doesn't ever have to worry about it.

A: (Steve Jobs) It's like we said on the iPad, if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager... they blew it. Users shouldn't ever have to think about it.

 

Det var omtrent som jeg hadde forventet. Multitasking er ikke vanskelig, det som er vanskelig er å gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Skummelt nok virker det som om iPhone OS 4 går kraftig i riktig retning, nesten så jeg innrømmer at det ser fantastisk bra ut men skal ikke si det. Nå venter jeg virkelig spent på hva Windows Mobile 7 kommer til å bli lik, dette blir interessant :D

Lenke til kommentar

Thlom: Det er i stor grad det som er målet med Android også. Applikasjoner skal egentlig ikke bedrive så mye faktisk arbeid i bakgrunnen, og foruten de viktigste applikasjonene skal de også avsluttes etter behov. Problemet frem til nå har vært at utviklere har satt også helt uviktige applikasjoner som "viktige", og dermed har disse blitt prioritert med ressurser i bakgrunnen. Dessuten har også buggy programvare hatt en tendens til å gjøre ugagn som å henge i bakgrunnen. Eksempelvis var det helt nødvendig å laste ned oppgavebehandlere for å få bukt med Wimp-applikasjonens stadige heng på HTC Legend. In a perfect world... skulle man klart seg uten oppgavebehandler i Android :)

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 8. april 2010 - 20:12' timestamp='1270753931' post='15479327']

He he he... Har nettopp hjulpet en Nexus One bruker som klaget på at batteriet ble tømt veldig fort, og som jeg regnet med så var det fordi det lå programmer i bakgrunnen som ikke burde vært der.

 

Er bevist flere steder (av meg inkludert) at å bruke task killere, gjør telefonen raskere, men også på magisk vis gjør så du mister fortere batteri.

Ikke spør hvorfor, bare er sånn.

Men tror det har noe med at Android er lagd slik at programmer skal lukkes av seg selv eller pauses

Lenke til kommentar

Andre mobile OS kan alt det iphone fikk i denne oppdateringen, de tar bare igjen det de ikke hadde. Men apple er fortsatt på langt blindspor for geeks som meg. Det er derfor jeg helst vil ha Nokia N900, den kan alt jeg vil ha og mer, og om man kjeder seg kan man altids ta en titt på hva som er nytt i Application Manager eller restarte til Ubuntu og hadet moro med PC-programmer.

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 8. april 2010 - 20:12' timestamp='1270753931' post='15479327']

He he he... Har nettopp hjulpet en Nexus One bruker som klaget på at batteriet ble tømt veldig fort, og som jeg regnet med så var det fordi det lå programmer i bakgrunnen som ikke burde vært der.

 

Er bevist flere steder (av meg inkludert) at å bruke task killere, gjør telefonen raskere, men også på magisk vis gjør så du mister fortere batteri.

Ikke spør hvorfor, bare er sånn.

Men tror det har noe med at Android er lagd slik at programmer skal lukkes av seg selv eller pauses

 

Kanskje det har noe med at disse Android appsa er ganske kåte på internettbruken, og om en avslutter de blir det mindre kjør på nettverket, noe som naturligvis sparer batteri?

Lenke til kommentar

jaja, blir ikke aktuellt å kjøpe noen 3GS for å kjøre ting i bakgrunnen, men det var sykt skuffende de ikke fikk til dette med 3G også :(

128MB RAM i iPhone 3G er nok en av faktorene som begrenser dette. Prosessoren fikk også en kraftig overhalling på 3GS.

 

Man skal ikke bruke task killers :)

Det hindrer systemet i å lære seg ett eller annet :)

Synes Steve Jobs sa dette bra på slutten av Q&A session:

 

Q: How do you close applications when multitasking?

A: (Scott Forstall) You don't have to. The user just uses things and doesn't ever have to worry about it.

A: (Steve Jobs) It's like we said on the iPad, if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager... they blew it. Users shouldn't ever have to think about it.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Interessant å se at Apple nå følger i fotsporene til Android

Hvordan? Såvidt jeg har forstått så er multitasking på Android hva vi kan kalle "klassisk", programmene kjører i bakgrunnen, det er en task manager også videre. Om jeg forstod riktig så kan ikke apps på iPhone kjøre i bakgrunnen, de kan bare kjøre deler av programmet i bakgrunnen via et sett med innebygde tjenester. For å sitere litt fra Q&A:

 

Q: How do you close applications when multitasking?

A: (Scott Forstall) You don't have to. The user just uses things and doesn't ever have to worry about it.

A: (Steve Jobs) It's like we said on the iPad, if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager... they blew it. Users shouldn't ever have to think about it.

 

Det var omtrent som jeg hadde forventet. Multitasking er ikke vanskelig, det som er vanskelig er å gjøre det riktig.

 

Edit: nevermind

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

ksvens: Neida, nå kan du selv velge bakgrunnsbilder i menyen.

 

amobil: Er dette en live-dekning som senere vil bli skrevet om til en ordentlig artikkel? Virker som en mer eller mindre direkte oversetting av Jobs, som jeg av erfaring vet kan gi et annet inntrykk enn hva det reelle er.

 

Hilsen fornøyd 3GS-bruker (så jeg ikke settes i feil bås :p )

Lenke til kommentar

genser: Dette var live-dekning, ja. Skikkelig artikkel kommer ganske snart. Jeg er litt usikker på formatet og tidspunktet. Det avhenger litt av hvor dyptpløyende vi skal gå gjennom dette. Sannsynligvis kommer det en liten bit i morgen med høydepunktene og en mer vektig artikkel til neste uke.

 

Jeg også trekker rundt på en 3GS, og helt umiddelbart har jeg følelsen av at dette vil korrigere de viktigste "problemene" med den. Det åpenbare er jo multitafsingen. Til tross for at jeg har vært nitid "ordner" med mapper og alskens på alt av andre plattformer har jeg faktisk ikke tenkt på at det var et behov for mapper på Iphone. Det har muligens blitt overskygget av multitaskingen...

 

Umiddelbart høres dette ut som noe som kan gjøre Iphone til en hard nøtt for konkurrentene. Men det er bare førsteinntrykkene. Jeg regner med at vi i redaksjonen tar oss en diskusjon på kammerset om vi i fellesskap skal mene noe om dette :)

 

Personlig er jeg fortsatt fantastisk spent på hvordan Samsung Wave med Bada vil måle seg i forhold til dette. Den virket jo helt fabelaktig da vi fikk klå i Barcelona. Jaggu er det mange (og forholdsvis store) ting som skjer om dagen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...