Gå til innhold

Iphone OS 4.0 - Dette er nytt


Anbefalte innlegg

oioioi... Jeg kan bare ikke fatte at folk legger så mye i dette her. Har en iPhone 3GS (kjøpte da den kom) og er strålende fornøyd med den. Til hverdagsbruk er den langt over alt annet jeg har prøvd (gidder ikke legge ut om hvilke ). Å snakke om feil ideologi og alt mulig blir bare for dumt. Snart blir vel Apple en egen religion, og det blir hellig krigføring.

Nei.. For min del koker det ned til hva jeg er fornøyd med og liker å bruke. Selvfølgelig er det minuser med iPhone, men det er det på ALLE mobiler. Du må bare velge hva som er viktig for DEG, og kjøpe ut i fra dette. Syns DU kan slutte å legge deg opp i hvilken telefon andre har. Om du har Android (eller noe annet) og er fornøyd med den er det kjempebra! Håper uansett at ikke alle skaffer seg en iPhone, da det blir det lite konkurranse og mindre utvikling.

 

Etter å ha sett keynoten kan jeg bare si at jeg gleder meg heftig til OS4.0. Men inntil videre koser jeg meg med 3.1.3 =) God natt

Endret av Azzbicker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flerprogramkjøringen skal være sammenliknbar med deres implementasjon av klipp og lim - nemlig bedre enn alt annet på markedet.

 

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe, for jeg kan ikke se at klipp og lim - når det endelig kom til iP, er gjort på noen som helst revolusjonerende

 

eller genial måte. Med mindre man da tenker på at valg om å klippe/kopiere og lime inn dukker opp automatisk?!

 

Det de derimot har forbedret skikkelig, fordi det var forferdelig dårlig i utg.punktet, var måten man merket og navigerte i tekst på. Det var ganske

 

håpløst å treffe skikkelig og se hva man gjorde før.

 

Multitasking

Så VG refererte til at iP OS endelig skulle få skikkelig fleroppgavekjøring. Vel, det kommer vel litt an på hvordan man definerer det. Det holder sikkert

 

mål for de fleste og er igjen en stor forbedring fra før, men virker noe mer tungvindt enn den svært praktiske måten Palm WebOS har løst det på.

 

Mapper

Automatisk navngivning av mapper - ikke helt sikker på om jeg hadde kunnet leve med det - og likt det, men det er vel en forbedring det også med tanke på

 

dagens "muligheter" De burde vel ha tillatt folk å definere egne navn.

 

Men, om et år kommer det nye funksjoner - kanskje de i versjon 5 får en mer intelligent løsning på "notifications" også.

Lenke til kommentar

 

Alle selskaper jobber for å bli best, men Apple lanserer ikke før (Steve Jobs mener) produktet faktisk ER best. Ta f.eks. multitasking som ikke ble lansert til iPhone OS før i dag selv om det teknisk har vært mulig siden den første iPhonen, antakeligvis så ville et par kodeendringer åpnet opp for multitasking, men det ville vært middelmådig, derfor ble det ikke åpnet for multitasking før man (les: Steve Jobs) mente å ha implementert det på en fornuftig måte.

 

Poenget mitt? At bildet ditt av Apple er for sort-hvitt. Det er selvsagt mye å kritisere Apple for, det er jeg ikke fremmed for å gjøre heller, men da synes jeg det bør være konkret kritikk, ikke abstrakt kritikk av en påstått ideologi som visstnok vil føre til Internets død og det som verre er om den får spre seg.

 

Og nå, leggetid.

 

Jeg tror du selv må se litt mindre svart/hvitt på ting også, at apple ikke lanserer før produktet er best er med respekt å melde bare pisspreik. Og tror du virkelig Steve Jobs mener det selv også? At alle aspekter ved apple-produktene er best? Det er ifsåfall ganske urovekkende. Ellers er det ikke særlig vanskelig å finne konkrete resultter av apples måte å tenke på. Er ikke lock-in-taktikkene de kjører ganske så konkrete?

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv om Apple overdriver og at du bare kan ta halvparten av all dritten som kommer ut av kjeftent il Steve Jobs har han et poeng når han sier at nei, de var ikke først, men de skal være best.

 

Husker godt hvordan batteriet mitt plutselig var borte i Touch HD-en. Klarte aldri å venne meg til å gå inn i Task Manager og avslutte. Android har gjort noe rett har jeg merket når jeg har prøvd den, men heller ikke her har de fått det til skikkelig. Blir spennende og se hvordan det funker i iPhone OS 4.0. Jeg personlig blir hvertfall fornøyd så lenge jeg kan bruke spotify samtidig som jeg surfer og bruker GPS :)

Lenke til kommentar

Har iPhone selv og syntes iPhone OS er genialt på mange måter, men må si at jeg blir kvalm av Apple og Steve Jobs sine arrogante holdninger og stadige hausing av sine egne produkter og "teknologier".

 

Sitaten "Steve Jobs innrømte selv at Apple ikke var først ute med funksjonaliteten, men vil være best - akkurat som med klipp og lim. er jo til å spy av.. Hvordan er klipp og lim i iPhone OS bedre og mer revolusjonerende enn vi ser på f.eks. Android OS og Maemo OS? Fungerer jo i praksis på nøyaktig samme måte, men likevel skal Apple ha det til at de kom med det senere fordi de skulle revolusjonere måten det blir gjort på og være bedre enn alle andre på markedet?

 

 

Rett og slett patetisk om du spør meg, og for meg virket det som om multitasking på iPhone har som mål å fungere på samme måte som multitasking på Android OS har som mål å bli, så ikke akkurat noen revolusjon der heller.

 

 

Så iPhone og iPhone OS er fint og veldig bra, men måten ting blir fremlagt på er ikke annet enn forkastelig om du spør meg, er som å høre på en idrettsutdøver som nettopp har vunnet noe med knappest mulig margin stå å skryte hemningsløst av seg selv og endre prestasjoner og fortelle hele verden hvordan ingen er i nærheten av å være like god som seg selv.

At det går an å reagere sånn er helt utrolig! Slutt å vær sånaive! Alt er jo bare markedsføringsbullshit og slutt å ta noe av det seriøst! Det er ment for idioter av amerikanere som elsker Apple og har skylapper på størrelse med Jupiter.

 

Hvordan du klarer å få multitaskingen i iPhone til å ligne på den i Android OS er også helt utrolig. Til å være multitasking er de jo utrolig ulike. Mens Android tilbyr åpen bakgrunnskjøring av programmer og avslutter etter behov tilbyr iPhone bakgrunnskjøring av visse tjenester som f.eks. lydstreaming.

Lenke til kommentar

Jobs mente at Iphone skulle bli best på multitasking. Hvis dette ikke er tomme løfter, hva har han tenkt å gjøre for å bli bedre enn for eksempel Android?

 

Slik jeg har forstått det er multitasking i praksis for Android og Iphone slik:

 

Iphone:

Man minimerer ved å trykke en gang på knappen på fremsiden av mobilen, og man trykker to ganger for å se hvilke programmer som kjører for øyeblikket. Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Android:

Man minimerer ved å trykke en gang på Home-knappen, og man holder home-knappen inne for å se hvilke programmer som nylig er blitt brukt(som mest sannsynlig kjører fremdeles). Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Er er det noe jeg ikke har fått med meg eller lyver Jobs med å si at Iphone skal være BEST på multitasking?

Lenke til kommentar

 

Alle selskaper jobber for å bli best, men Apple lanserer ikke før (Steve Jobs mener) produktet faktisk ER best. Ta f.eks. multitasking som ikke ble lansert til iPhone OS før i dag selv om det teknisk har vært mulig siden den første iPhonen, antakeligvis så ville et par kodeendringer åpnet opp for multitasking, men det ville vært middelmådig, derfor ble det ikke åpnet for multitasking før man (les: Steve Jobs) mente å ha implementert det på en fornuftig måte.

 

Poenget mitt? At bildet ditt av Apple er for sort-hvitt. Det er selvsagt mye å kritisere Apple for, det er jeg ikke fremmed for å gjøre heller, men da synes jeg det bør være konkret kritikk, ikke abstrakt kritikk av en påstått ideologi som visstnok vil føre til Internets død og det som verre er om den får spre seg.

 

Og nå, leggetid.

 

Jeg tror du selv må se litt mindre svart/hvitt på ting også, at apple ikke lanserer før produktet er best er med respekt å melde bare pisspreik. Og tror du virkelig Steve Jobs mener det selv også? At alle aspekter ved apple-produktene er best? Det er ifsåfall ganske urovekkende. Ellers er det ikke særlig vanskelig å finne konkrete resultter av apples måte å tenke på. Er ikke lock-in-taktikkene de kjører ganske så konkrete?

 

AtW

Alle aspekter? Selvsagt ikke. Brukeropplevelse? Ja der tror jeg Apple mener de er best.

Lenke til kommentar

Jobs mente at Iphone skulle bli best på multitasking. Hvis dette ikke er tomme løfter, hva har han tenkt å gjøre for å bli bedre enn for eksempel Android?

 

Slik jeg har forstått det er multitasking i praksis for Android og Iphone slik:

 

Iphone:

Man minimerer ved å trykke en gang på knappen på fremsiden av mobilen, og man trykker to ganger for å se hvilke programmer som kjører for øyeblikket. Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Android:

Man minimerer ved å trykke en gang på Home-knappen, og man holder home-knappen inne for å se hvilke programmer som nylig er blitt brukt(som mest sannsynlig kjører fremdeles). Programmer trenger ikke å stoppes, systemet gjør det på egen hånd.

 

Er er det noe jeg ikke har fått med meg eller lyver Jobs med å si at Iphone skal være BEST på multitasking?

Ikke tenk minimere og taskmanager. Tenk heller at når du trykker en gang på home så kommer du til hjem-skjermen, OM programmet trenger å kjøre så gjør det det (eller om jeg har forstått det riktig så fortsetter deler av det å kjøre i en deamon) F.eks. så vil Spotify kunne fortsette å spille musikk. Dobbeltklikk på home er for å raskt bytte til en annen applikasjon, det er ikke en taskmanager.

 

Poenget er at brukeren ikke skal måtte tenke det.

 

Så er det opp til hver enkelt om man synes det er en bedre løsning enn Android sin løsning.

 

Edit: Ser at Engadget mener app-switcheren er en taskmanager, uansett så tror jeg poenget mitt står. :p

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Ja der tror jeg Apple mener de er best.

Det tror jeg også. Men det betyr heldigvis ikke at det er riktig. :)

 

 

Hvis Apple-produkter var perfekte ved lansering, ville vi ikke hatt behov for iPhone OS 4.

Selvsagt er det ikke alltid riktig, men det er det ofte.

 

Og en liten distinksjon, best er i denne sammenhengen best til det enheten gjør. F.eks. så var iPhone best til det den gjorde, men så gjorde den heller ikke alt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...