Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si det sånn da, du kan bruke 5-6-7 000,- med en gang, og har du planlagt godt så er det bare blokkene du trenger nytt hver gang du har kjøpt ny hardware. Pumpa og radiatorer og fittings holder lenge. Usikker på hvordan bakoverkompabiliteten blir med Pascal, vi vil nok se litt forandringer i referanse designet, men fra før av så er det jo flere blokker som passer om hverandre.

Et tips er også her å gå for referanse design, da EK slipper disse blokkene først og har størst tilgjengelighet :)

 

Men pass på, det er fort gjort å bli litt bitt av basillen, det kan komme til å bli dyrt hvis du ser på techbay og digitalimpuls som en godtebutikk, feriepengene mine er omtrent allerede brukt, fordi jeg skal i allefall bygge i år. ;)

Lenke til kommentar

Solgte et par 780 classy med blokker og kjøper ble happy da han fant ut dette

 

https://www.ekwb.com/news/existing-ek-fc780-gtx-classy-compatible-with-the-latest-evga-geforce-gtx-980-ti-classified/

 

Oh yea....fremoverkompatibel.

 

Stemmer det.. Takk Kyrre! Jeg syntes å minnes at det var i alle fall en blokk fra EK som passa på et nyere kort også, men kunne ikke si det med sikkerhet! :)

Lenke til kommentar

Har 6 stk paa en 480 rad og 3stk paa en 360 rad.

 

Loopen min kjøles av to eksterne 360 rads der viftene er koblet til en aquaero 5LT. Den ene kontakten på denne viftestyringen er av PWM-type. Kjøpte derfor en PWM-splitter som går ut fra denne kontakten til 6 PWM-vifter på rads der disse får strøm fra ekstern kontakt. Da belastes ikke kontrolleren så mye, og man unngår varmeproblem. Da kan du også sette opp en dynamisk kjølekurve i software slik at PWM-kontakten kjører på en viss % ift delta rom-vann-temp (dvs full pinne når delta T stiger ved gaming og rolig når du bare surfer på nett).

Lenke til kommentar

 

Har 6 stk paa en 480 rad og 3stk paa en 360 rad.

 

Loopen min kjøles av to eksterne 360 rads der viftene er koblet til en aquaero 5LT. Den ene kontakten på denne viftestyringen er av PWM-type. Kjøpte derfor en PWM-splitter som går ut fra denne kontakten til 6 PWM-vifter på rads der disse får strøm fra ekstern kontakt. Da belastes ikke kontrolleren så mye, og man unngår varmeproblem. Da kan du også sette opp en dynamisk kjølekurve i software slik at PWM-kontakten kjører på en viss % ift delta rom-vann-temp (dvs full pinne når delta T stiger ved gaming og rolig når du bare surfer på nett).

 

Har bare 2 PWM vifter.. Riktignok mulighet for 2 til som står ubrukt i et annet kabinett, men de er av et annet merke. Viftekontrolleren jeg bruker nå støtter ikke PWM vifter, kun 3 pins. Styrer de manuelt. 

 

Blir kontrolleren varm hvis det ikke er koblet vifter til den? Mangler fortsatt kjøleribbe til den. Har veldig lyst å koble den opp nå og overvåke vanntemp. 

Lenke til kommentar

Du har bare sinnsykt bra vifter. 

Tom Logan fra OC3D opplevde det samme når han økte antall vifter på sin Corsair H100 til litt utover det normale. 

Jeg har gjort dette selv etter at jeg så denne videoen, og jeg kan bekrefte at dette stemmer.

 

Det som skjer er at det begynner ise (ala det som skjer i forgassere på gamle biler) ved ca 5 grader (må ha det så kaldt på rommet), når luften nærmer seg overlydshastighet, som igjen fører til at fuktigheten i luften danner is i radiatoren :wee:

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

og nå er CPU på -46 grader  :huh:

Sjekk med nyeste Aida 64 og oppdater bios på hovedkortet. Hva får du da tro? ;)

 

Siste BIOS er fra 2011, men problemet er at Mobo nekter å oppdatere BIOS

Står at det skal ta 3-5 minutter, men har stått på 0% i minst 20min nå 

Så det er nok på tide med nytt av alt, unntatt vankjølinga da :p

Lenke til kommentar

Jeg har noen ganger trøbblet litt med å oppdatere BIOS ifra UEFI, så må noen ganger bruke det Windows-programmet Asrock kommer med (Asrock Apps eller hva det heter). Veit ikke hvilket hovedkort du har, men kanskje du kan prøve en av delene?

EDIT: Når jeg tenker meg om, så er det fordi jeg ikke får Intel NIC til å virke i UEFI, men når jeg bruker Killer 2200 Atheros LAN så virker det i BIOS. Ikke at jeg veit hvorfor, men jeg bruker til vanlig den fra Intel. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg har noen ganger trøbblet litt med å oppdatere BIOS ifra UEFI, så må noen ganger bruke det Windows-programmet Asrock kommer med (Asrock Apps eller hva det heter). Veit ikke hvilket hovedkort du har, men kanskje du kan prøve en av delene?

Vet knapt om jeg skal skrive det, men jeg glemte å trykke på "Flashe" knappen...

og nyeste Bios er fra Nov. 2012

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...