Gå til innhold

Test: Nvidia Gefore GTX 480


Anbefalte innlegg

Folkens... det er jo ikke i tvil om hvilket kort som er best. gtx 480 er mye kraftigere enn 5870, men det finnes ingen spill som er optimalisert for saa kraftige kort som dette enda. I raa tester laget for di to kortene ville vi sett stor forskjell paa de to tror jeg. Mens naatidens spill og tester er laget for 8000 og 9000 serien, noen 200 serien. 480 er kortet for fremtiden og vill bare dra fra naar tiden gaar. PS! har ikke aa paa tastaturet hehe

 

 

Man kjøper vel ikke et dyrt kort nå i håp om at det skal sparke fra seg rundt juletider,

og kun på nye spill. Jeg vil ha ytelse nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkens... det er jo ikke i tvil om hvilket kort som er best. gtx 480 er mye kraftigere enn 5870, men det finnes ingen spill som er optimalisert for saa kraftige kort som dette enda. I raa tester laget for di to kortene ville vi sett stor forskjell paa de to tror jeg. Mens naatidens spill og tester er laget for 8000 og 9000 serien, noen 200 serien. 480 er kortet for fremtiden og vill bare dra fra naar tiden gaar. PS! har ikke aa paa tastaturet hehe

 

Hmm nei. Du tar feil. Puntum. Når 480 begynner å dra i fra så har ATI kommet med neste kort som igjen slår nvidia. Det er i allefall den situasjonen som ser mest sannsynlig ut. ATI skulle vel komme med nytt kort til høsten mener jeg å ha lest. Slik det er per i dag så er det beste kjøpet 5970 som ligger på ca samme pris som 480, men som knuser 480 i testene.

Lenke til kommentar
Raptor' date='27. mars 2010 - 02:56' timestamp='1269654969' post='15423175']

 

Nå er faktisk spill-ytelsen på GF100-kortene ganske bra i følge min mening. Å sitte her å si at det ikke spiller noen rolle for de fleste er å ha ganske store skylapper. Det er ikke alle som bytter GPU flere ganger i året, og det er ikke noen tvil om at vi kommer til å få ser mer DX11 i fremtiden, og mer tesselering. Tipper også vi kommer til å se flere spill som benytter GPU til å akselerere andre funksjoner som for eksempel fysikk, både igjennom 3. parts API som PhysX, og igjennom OpenCL eller DirectCompute. Tipper også vi kommer til å se flere og flere programmer som bruker GPGPU til å avlaste oppgaver fra CPU.

Selv om det spiller en rolle og nVidia har virkelig gjordt en bra jobb her mener jeg det ikke er verdt å kjøpe en del mer strømkrevende, varmere, støyete og dyrere GTX4x0 i dag for disse tingene, men heller et 58x0 kort og et oppdatert fermi arkitektur med flere eksekveringsenheter eller "RV970" når dette virkelig begynner å bli avgjørende i spillene.

Selv om et spill bruker DX11 er det ikke automatisk raskere eller markant raskere på GTX4x0. Tenker her på Dirt 2 og Bad Company 2.

 

Veldig synd 32nm eller 28nm produksjons prosess ikke var tilgjengelig for GF100.

Lenke til kommentar

 

Veldig synd 32nm eller 28nm produksjons prosess ikke var tilgjengelig for GF100.

 

Med tanke på hvor problematisk det var for både Ati/Amd og Nvidia å gå over på TSMC sin 40nm prosses tør jeg faktisk ikke å tenke på hvor ille det hadde blitt om Nvidia hadde prøvd seg på 28nm direkte. Da hadde vi vel ikke sett di første Gpu'ene før Jul kanskje?

 

Resultat 1 gpu per wafer? :p

 

Amd greide å komme seg over denne grøfta tidlig pga at di satte av ingeniører til å finne ut hva som kunne gjøres for å få 40nm prossesn til å virke best mulig , mens nvidia tabbet seg ut når di satte igang med Fermi , står litt mer om det her : http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3740&p=9

Lenke til kommentar

Hei folkens. Sjekka litt rundt på nettet og endte opp på en amerikansk nettbutikk. De koster GTX 470 det samme som HD 5850 og GTX 480 det samme som HD 5870. Kan det være noen noen som har blandet $ og £ her siden de i Europa koster 1000 kr mer...? Sjekk f.eks. her på EVGA sin hjemmeside: http://www.evga.com/products/prodlist.asp?family=GeForce+400+Series+Family

 

Husk: Mva og moms

Husk å ikke regne dobbelt opp. Mva og moms er nemlig akkurat det samme.

Lenke til kommentar

 

Med tanke på hvor problematisk det var for både Ati/Amd og Nvidia å gå over på TSMC sin 40nm prosses tør jeg faktisk ikke å tenke på hvor ille det hadde blitt om Nvidia hadde prøvd seg på 28nm direkte. Da hadde vi vel ikke sett di første Gpu'ene før Jul kanskje?

Forbeholdet jeg tenkte på hadde jo vært da at 32nm eller 28nm prosessen hadde vært såpass oppegående at dem kunne fått ut GTX480/470 til samme tid som dem gjorde med 40nm.

Lenke til kommentar

Hei folkens. Sjekka litt rundt på nettet og endte opp på en amerikansk nettbutikk. De koster GTX 470 det samme som HD 5850 og GTX 480 det samme som HD 5870. Kan det være noen noen som har blandet $ og £ her siden de i Europa koster 1000 kr mer...? Sjekk f.eks. her på EVGA sin hjemmeside: http://www.evga.com/products/prodlist.asp?family=GeForce+400+Series+Family

 

Husk: Mva og moms

Ja, men hva med HD 5850 da? Er jo mva og moms på dem og...

Lenke til kommentar

Hei folkens. Sjekka litt rundt på nettet og endte opp på en amerikansk nettbutikk. De koster GTX 470 det samme som HD 5850 og GTX 480 det samme som HD 5870. Kan det være noen noen som har blandet $ og £ her siden de i Europa koster 1000 kr mer...? Sjekk f.eks. her på EVGA sin hjemmeside: http://www.evga.com/products/prodlist.asp?family=GeForce+400+Series+Family

 

Husk: Mva og moms

Ja, men hva med HD 5850 da? Er jo mva og moms på dem og...

 

mente bare Mva, men HD 5850 er kjørt i norske prise og har allerede Mva på seg. For og finne riktig pris på en import vare over 200kroner må du regne med 25% av prisen. Altså ikke $349.99 men $436.99

Lenke til kommentar

Resultat 1 gpu per wafer? :p

Så ille er det heldigvis ikke... :)

 

Amd greide å komme seg over denne grøfta tidlig pga at di satte av ingeniører til å finne ut hva som kunne gjøres for å få 40nm prossesn til å virke best mulig , mens nvidia tabbet seg ut når di satte igang med Fermi , står litt mer om det her :

Nvidia dreit seg ut for et års tid siden når de kansellerte GT212. AMD lærte veldig mye av RV740.

 

Forbeholdet jeg tenkte på hadde jo vært da at 32nm eller 28nm prosessen hadde vært såpass oppegående at dem kunne fått ut GTX480/470 til samme tid som dem gjorde med 40nm.

Vi får se hvordan det går med GF104 og GF108. Begge disse brikkene ble lagt ut etter de oppdaget problemene de hadde på GF100.

 

28nm blir desverre ikke tilgjenglig før tidligst fjerde kvartal i år. Nå blir heldigvis også Global Founderies en konkurent til TSMC.

Lenke til kommentar

Kjøper ikke nytt kort før gtx470 nærmer seg 2000 kr. Komplett.no har satt det til 2999,- mens gtx480 ligger på 4199,-

 

Jeg spiller just cause 2 og bad company 2 på full hd med aa på riktignok dx10 men dette er på ett urgammelt 8800gt 1gb. Tro om det gamle korte omsider klarer å utnytte mer en 512ram?

 

Synes også en del andre tester klarer å få frem større forskjeller enn hw klarer mtp 480vs5870. egentlig ingen vits å teste disse kortene på oppløsning under 1680x1050

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...