Gå til innhold

Test: Nvidia Gefore GTX 480


Anbefalte innlegg

For et usansynlig unødvendig skjermkort. :ohmy:

 

Strømforbruk : 1stk atomkraftverk.

Nedkjøling : 1L flytende nitrogen pr. time.

Størrelse : halve kabinettet.

 

Helt feil utvikling imo.

 

hehe ja. Jeg har ikke lyst på skjermkort som er like stort som tastaturet mitt. Der er det forsåvidt like "dårlig" på ATI sin side. Toppkortene der er også enorme beist. (jeg fant dog 5770 (revamp design) som er en OK størrelse.) Men men.

 

Og ang temp:

 

In my personal system (Corsair 800D Chassis) with two monitors the GeForce GTX 480 graphics card would idle at 90C and if it was a sunny day and my office was warmer it would idle at 92. I fired up the new DX11 game title Aliens Versus Predator and with GPU-Z in the background I saw the temperature reach 99C while gaming for around 30 minutes. At this temperature the fan is spinning at 70dB and it honestly was not an enjoyable gaming experience. I asked NVIDIA if the card was built to run at temperatures this high and they claim that the GeForce GTX 400 series was built to operate at high temperatures and reminded me that 105C was the peak temperature for the GeForce GTX 480 video card. While benchmarking the GeForce GTX 480 graphics card on the open test bench I found the outside of the heatsink to reach 50C on the fan side and 59C on the exhaust side, so this card without a doubt will put out some heat.
Endret av Frode789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lyst på skjermkort som er like stort som tastaturet mitt. Der er det forsåvidt like "dårlig" på ATI sin side. Toppkortene der er også enorme beist. (jeg fant dog 5770 (revamp design) som er en OK størrelse.) Men men.

 

Toppkort er store. At man sier at det er 'unødvendig' er en veldig hard uttalelse å komme med. Kjøp et mindre kraftig skjermkort - så enkelt er det.

 

Det er jo på denne måten utviklingen går videre. Husker når 3870 kom, og kosta x antall tusen. Nå får man samme ytelse for 500kr, med passiv kjøling. :p

Lenke til kommentar

Må bare hive meg på kritikken av denne testen. Å bruke 6mnd gamle tall for 5870 er useriøst. I tillegg er det utrolig hvor lite vekt det legges på at kortet under normale sommerforhold kan runde 100 grader med ditto strømforbruk, lyd, og økt varme for andre komponenter i kabinettet. Kostnader ved strømforbruk bryr jeg meg ikke direkte om, men varme lager problemer for alle komponentene i maskina og lyd vil jeg helst ikke ha for mye av. Utover det er det selvsagt 5970 som er konkurenten til 480 og 5870 som er konkruenten til 470, i og med at prisene er så like.

 

Når det er sagt er jeg "fornøyd" med ytelsen til 480, som tross alt er veldig bra, og det er ikke noe problem for meg at kortet er litt dyrere enn det kanskje burde være siden ytelsen helt sikkert vil bedre seg med nye drivere, men med mindre nvidia kan redusere temperatur og lyd med nye drivere (som jeg tviler på) så er det helt uaktuelt for meg med et slikt kort. Riktignok kunne jeg trengt en ekstra varmeovn om vinteren, men som de fleste nordmenn har jeg ikke airconditioning så om sommeren vil den høye tempereaturen bli en seriøs utfordring.

 

Greit for blodnerdene som ser for seg diverse kreative (og kostbare) kjøleløsninger, men for andre blir det helt feil å stemple dette monsteret som "anbefalt av hw".

Lenke til kommentar

Syns måten Hw.no annbefaler kortet på blir litt komisk..

 

"Vi vil anbefale GTX rett og slett fordi det er et meget godt produkt."

"På den andre siden vil vi overhode ikke undergrave faktumet at kortet sliter med høy temperatur, høyt strømforbrukt, høyt støynivå og en forhåpentligvis midlertidig høy pris."

 

Det er en del elementer i konklusjonen deres som tilsier at kortet ikke burde være annbefalt.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som synes at journalisten / testeren burde være nøytral når de presenterer resultater og anmelder et produkt?

Det virker som om Jørgen er ganske glad i nVidia, med tanken på ordvalget i denne artikkelen, og hvordan han ellers får kortet til å virke mer enn hva det egentlig er.

 

Merket også at på flere grafer, så ble "Min" og "Avg" flippet ganske mye, slik at kortet kom høyere opp enn hva den egentlig burde være. (Jeg personlig mener ihvertfall at "Avg" er den desidert avgjørende verdien, så det å "sortere" grafen etter laveste "Min", bare sånn at GTX480 kommer bedre ut blir litt dumt...)

 

Sier meg ellers enig med mange andre her, dette var langt i fra noe imponerende, men skal si at kortet ser kult ut da =)

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan dette kortet få "Annbefales"?

 

Jeg vil nesten gå så langt som å kalle det kortet en flopp. Det er glohett, det er dyrt, trekker store mengder strøm, det har ingen imponerende ytelse iforhold til konkurrenten.

 

Hadde dette kortet kommet samtidig eller like etter ATI hadde saken stillt seg litt annerledes. Men man kan ikke komme snublende 6mnd etter konkurrenten med et produkt som har langt fler negative sider enn positive.

 

Hvis dette er hva Nvidia har klart å få frem er jeg redd de får et KJEMPE problem når AMD vrir den kniven de har satt i sia dems til høsten.

Lenke til kommentar

jeg kan egentlig ikke skjønne at nvidia gadd å lage så mye oppstyr rundt dette. Dette bare tapte de enda mer på... For dyrt, for tregt og for lite utvikling. Alt i pc verden skal gå fremover, ati viser at de er 5-7 mnd før nvidia... = nvidia taper markedsandeler...

 

Hadde de vært smarte hadde de priset seg under ati og konkurrert på like vilkår, istedenfor å hype opp produktet deres med tomme markedsførings ord. At det samtidig tar så lang tid [12mnd] å få rullet resten av segmentet er rett og slett tåpelig, Ati kommer til å stikke ifra.

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å kjøpe GTX 480 med det første, men jeg ønsker å bytte ut mitt 260 kort.

Hva bør jeg gå for hvis lommeboka tillater 2000-2500,- ? (mulig jeg burde spurt i en annen post, men satser på tilgivelse)

 

Tja, 5850 + dirt2 koster 1990 på netonnet.no. Ikke på lager riktignok, men det er vel bare å bestille og så smøre seg inn med tålmodighet.

Lenke til kommentar

ja dette var jo nøytral artikkel(langt fra), forfatteren er sikkert nvidia fanboy.

de burde ikke anbefale dette produktet, i vertfall ikke som et skjermkort men som vann koker eller varmeovn kanskje. tenkt deg om sommeren temperaturen da blir temperaturen til kortet over hundre grader og om viteren trenger du i hvertfall ikke slå på varmeovnen.

 

ati kommer ut med 2 gig versjonen av hd5870 snart, jeg tror at de kan vinne over GTX 480.

 

men jeg lurer når de skal over 32/28nm produksjonsteknikk. er vel ati som kommer til å gå over først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...