Gå til innhold

Test: Nvidia Gefore GTX 480


Anbefalte innlegg

Raptor' date='27. mars 2010 - 01:25' timestamp='1269649550' post='15423008']

 

Charlie har vært god til å tippe, man trenger ikke å være "rakettforsker" får å tippe at det garantert blir problemer med 3 milliarder transistorer på en ustabil 40nm prosess.

Charlie dreit seg loddrett ut når han i hele 2009 bitcha om at Fermi ikke hadde hardware tesselator, og at tesselation og DX11 ytelsen kom til å suge fordi de måtte gjøre det i software... No som viste seg å være riv ruskende galt...

 

Men så har han også fått rett på veldig mye.

Når det gjelder fabrikasjonsprossesen så bør ikke Nvidia klandre TSMC alt for mye, AMD hadde faktisk di samme problemene men løste disse ved å bruke double gates , mens Nvidia klandret TSMC for dårlig prosses.

I praksis blir det spennende å se når disse kortene vil være tilgjengelig hos hvermansen i gata.

 

Men tilbake til selve anmeldelsen :

 

Jeg synnes personlig at konklusjonen som hardware kommer med ikke helt stemmer med min egen magefølelse :

 

*Eyefiniti vs 3D vision som man trenger sli kort for 3 skjermer. Altså 2x 4200 - 4500kr = 9000 kroner for å kunne kjøre 3 skjermer kontra 2500 - 2800 for et high end 5870 kort.

*Relativ liten ytelseforskjell for pengene , men stort varmesprang og støykostnad. I noen tilfeller leder jo selvsagt 480 kortet klart , men om det er pga framgangsmåten til hvordan tesseleringsproblemet håndteres eller pga software og drivere synnes jeg enda er litt uklart , ser at Nvidia kortet ligger ganske bra frampå på disse testene på andre netsteder så jeg vil anta at Nvidia kortet er utvilsomt best her.

*Det koster igjen å være kar, enda mer om man skal ta i bruk et kurrant multiskjerm oppsett. Her er det definitivt billigere å være Amd kunde.

 

Nei, personlig synnes jeg at hardware burde ha ventet litt med denne testen og latt dette være en "ytelse preview" og tatt seg litt lenger tid til å vurdere flere spill og etter hvert som man i alle fall vet hvilke priser kortet vil koste i Norge.

 

Nei, denne gangen må jeg si at Hardware bommer grundig ved å konkludere såpass tidlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg beklager [GDI]Raptor, jeg ser ikke at det er noen grunn til å være mer begeistret over lanseringen av ett nVidia DX11 kort så lenge etter konkurenten. Man burde vært begeistret i 5870 testen, og mer rolig og avbalansert nå når nVidia også kommer etter.

 

Er klar over at det er vanskelig å se bias i noe når det skrives om ditt eget "home team", men for oss uten noe team, så tror jeg det er lett å se at det er forskjellsbehandling ute å går.

Lenke til kommentar

Det som blir spennende er å se om ATI dropper prisene.
Slik jeg ser det kunne de også valgt å satt dem en god del opp.


Må dra frem dette igjen;

5970 er mye nærmere prisklassen til 480;
5870 -> 480 = 1000-1300kr+
vs
480 -> 5970 = 400kr+


Tragisk at så mange nettsider velger å se bort ifra dette.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Raptor' date='27. mars 2010 - 00:43' timestamp='1269647034' post='15422875']

Metro 2033 i DX11 modus med tesselering er virkelig et spill Fermi-arkitekturen er god på, men AMD-folka kommer til å skrike at dette er ett "nvidia-spill"...

 

http://www.pcgameshardware.de/aid,743333/Geforce-GTX-470-und-GTX-480-Test-von-Nvidias-GF100-Generation/Grafikkarte/Test/?page=13

Vel, mtp at tesselation kun blir brukt på mennesker og monstre i Metro 2033, og ikke i en enorm stor grad så vidt jeg vet, er det litt betenkelig at det skulle være en så stor begrensene faktor. I 1680x1050 drar ikke GTX480 så mye ifra 5870 i DX11 kontra DX10, det enorme ytelse tapet for 5800 i 1920x1200 og DX11 er ganske merkelig da tesselering ikke øker med oppløsningen.

 

Skal man tro AMD ville det ikke være første gang at dem ikke får utlevert en build fra et TWIMTBP spill tidsnok til å teste og eventuelt optimalisere driver til lanseringen, eller at AMD sine innspill i TWIMTBP spill faller for døve ører. Og jeg tviler ikke mtp hvordan nVidia har oppført seg, tenker her spesielt på Batman AA.

Lenke til kommentar
Raptor' date='27. mars 2010 - 01:43' timestamp='1269650625' post='15423057']

Jeg frykter at vi har med en ny GeForce FX å gjøre her. Mye ny teknologi, men litt skuffende ytelse i forhold til den dramatiske varme/støy-utviklingen.

GeForce FX hadde elendig ytelse sammenlignet med konkurrenten, denne gangen er ikke det tilfellet.

Jeg kan være enig i det, men i utgangspunktet var det vel bare FX 5800/5600/5200 som hadde virkelig elendig ytelse, 5950/5900x og 5700 klarte seg jo relativt greit mot ATI bortsatt fra i de aller mest shader-intensive spillene.

 

--

 

Det skal bli spennende å se faktiske tester av GTX 480 med GPU3 klienten for folding@home som er rett rundt hjørnet. Som denne artikkelen viser vil GTX 480 yte rundt 70% bedre enn GTX 285 på like "work units", noe som er ganske imponerende. Temperaturen er derimot såpass høye at disse kortene vil være "ubrukelige" til folding på vår/sommerstid. Effektforbruket og prisen gjør også at det ikke vil svare seg å bruke disse til folding.

Lenke til kommentar

Når det gjelder GTX 480 så vil jeg si at ytelsen faktisk var bedre enn fryktet. Ser ut som om DX11 er bra implementert, og sikkert endel å hente enda med drivere.

 

Å slippe ett kort med så høyt forbruk og temps viser at økonomien dems også er god, de er ikke bekymret for antall rma's slik jeg ville vært.

 

Enig med du der. Kunne vært mye værre.

For håpe den ikke får mye rma's da, for etter hva jeg har lest så får de ikke mange gpu'er ut av hver waffer i forhold til ATI. Kan bli dyrt for Nvidia hvis disse kortene dør som fluer.

 

[GDI]raptor: Er det ikke på tide å slutte å forsvare Fermi? Fint at kortet sikkert kan brukes til masse annet og er fremtidsrettet. Men sånt spiller fint liten rolle for de fleste, spill ytelse betyr noe.

 

Metro 2033 syns jeg er en såder test å benytte. Spillet er sponset av Nvidia og vil derfor uansett kjøre best på Nvidia kort.

 

Er spennt på hvordan 480 f.eks blir mottatt hos Dell. De bruker jo slike kort i sine XPS maskiner og Alienware maskiner. Vet ikke om det er forsvarlig å selge f.eks et SLI opsett mtp på støy og varme..

Lenke til kommentar

Må nok saltes endel, men:
http://www.vizworld.com/2010/03/nvidia-geforce-gtx480-benchmarks/

Imotsetning til enkelte kommentarer der, synes jeg det er mye mer fair å sammenligne 480 med et kort 400kr dyrere, enn ett 1300kr billigere.


Dette viser dog at 480 kan vise muskler også mot 5970 ved extreme tesselation.
(notat: dette i Unigine)


Quoter Randall Hand litt;
I still think the real power of Fermi comes in on the GPGPU side. Any benefits on the gaming side will be, like you said, in the next generation of games that can make better use of the GPGPU capabilities.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

[GDI]raptor: Er det ikke på tide å slutte å forsvare Fermi? Fint at kortet sikkert kan brukes til masse annet og er fremtidsrettet. Men sånt spiller fint liten rolle for de fleste, spill ytelse betyr noe.

Hvorfor skal jeg det? Som nevnt før så jobber jeg med forskning blant annet innenfor GPGPU, og det du sikkert kaller "fremtidsretta" er det jeg bryr meg om.

 

Nå er faktisk spill-ytelsen på GF100-kortene ganske bra i følge min mening. Å sitte her å si at det ikke spiller noen rolle for de fleste er å ha ganske store skylapper. Det er ikke alle som bytter GPU flere ganger i året, og det er ikke noen tvil om at vi kommer til å få ser mer DX11 i fremtiden, og mer tesselering. Tipper også vi kommer til å se flere spill som benytter GPU til å akselerere andre funksjoner som for eksempel fysikk, både igjennom 3. parts API som PhysX, og igjennom OpenCL eller DirectCompute. Tipper også vi kommer til å se flere og flere programmer som bruker GPGPU til å avlaste oppgaver fra CPU.

Lenke til kommentar

Sorry for så seint svar, var umulig å load in på hw.no... Dette kortet skuffet meg meget! til prisen på £440 = 43xx kr eller noe, så yter den jævlig dårlig, Jeg er ganske klar over at det fleste her har sagt dette tidligere, men vil være den delen av kake jeg også.

 

Mvh LeeZarD

Lenke til kommentar
Imotsetning til enkelte kommentarer der, synes jeg det er mye mer fair å sammenligne 480 med et kort 400kr dyrere, enn ett 1300kr billigere.

Enig med deg her. Enkelte mener kanskje at det er urettferdig å sammenligne et dobbeltprosessorkort med GTX 480, men 5970 har jo også lavere effektutvikling enn GTX 480.

Lenke til kommentar

Lurer på om hw brukte Catalyst 10.3 jeg

 

Nei, de gjorde ikke det, dette er nok copy/paste fra september testen av HD5870, håpløst opplegg..

 

vel står ikke noe om de har brukt 10.3 som har masse ytelse forbedringen da

http://www.hardware....3_er_klar/75645

 

Det er noe i denne testen som garanterer at 10.3 ikke ble brukt, samt at alle tallene er 100% like denne testen fra 21.10.09 av hw.no

De er ikke de eneste som feiler her dessverre, og de har hatt 480 i hendene lenge nok i massevis til å kunne lånt ett HD5870 og testet med 10.3, end of story...

Lenke til kommentar

Seriøst kan ikke si at fornuftigheten vinner hos mange jeg har snakket med i det siste. Fermi meg her og Fermi meg der :p

 

Dette er ikke akkurat revolusjon vi snakker i her! Før alle disse duppedittene Nvidia har kommet med her blir noe vi kan skrike hurra for, har det allerede kommet ny og bedre teknologi. (Trenger jeg å minne om alle disse mnd Nvidia har ventet med å gjøre et trekk?!)

 

For all del, spennende er det jo.

Endret av darapa
Lenke til kommentar

Nå sitter sikkert toppsjefene i AMD/ATI og storkoser seg over at de fremdeles holder nVIDIA i sjakk :p Forøvrig et godt kort, endog altfor varmt og sannsynligvis overpriset til tusen.

 

Tror kanskje nVIDIA har satset litt for mye på å innføre masse revolusjonerende teknologi med dette kortet, men vi får vente å se om teknologien noengang slår igjennom :)

Lenke til kommentar

Dette er jo en katastrofe for nvidia ... 6mnd forsinket og får bank i testene på alle områder. Undrer meg hvordan det går an å anbefale dette produktet. Får vel gi nvidia en kjangs til å oppdatere driverne et par ganger, men ærlig talt ... hadde ventet en ny ytelses standard på alle områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...