Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Jeg ser denne tråden er relativt aktiv, og istedet for å starte en ny tråd spør jeg her :)

 

Det nærmer seg med stormskritt BF3, og jeg som alle andre ønsker jo å dra denne kolossen med mest mulig eyecandy. Systemet mitt pr.i dag består gorvt sett av følgende:

 

i5 2500k @ 4,3 ghz

1 stk. Gigabyte 560TI SOC

8GB XMS3 Vengeance RAM

 

Så lurer jeg på å enten bestille meg ett skjermkort av samme type, eller selge mitt nåværende kort og skaffe meg ett kraftigere kort. Utifra HW.no sin test vil ett slikt 560TI SLI oppsett gi noe bedre ytelse enn ett enkelt 580 kort f.eks. Og jeg vil få en ganske god ytelse for en billig penge, men skaffer jeg meg f.eks ett 580 kort nå, kan jeg jo alltids vurdere ett SLI oppsett av denne typen senere.

 

:hmm:

 

 

Jeg har GTX 580 og enda et kort på vei i posten men nå skal jeg kjøre 5760x1080 :)

Jeg ville solgt skjermkortet ditt og kjøpt GTX 580. Slipper du problemer med SLI i enkelte spill og microstutter. Så kan du kjøpe enda et kort om du vil senere om du har behov for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjør saken vanskelig for meg.....hadde bestemt meg for å teste med 1x6970 og evt bruke 1 til i crossfire hvis det ikke klarte å levere nok fps i 2560x1440, men kanskje det håller fint med 1 GTX 580 1.5gb ??

 

Dette er ikke for BF3 uten til Star Wars: The Old Republic.

 

Hva tror dere ?? Bruke 1 eller 2 6970 eller håller det med 1 GTX 580 1.5gb ?

 

 

Iexo.

klarer ikke 6970 dette klarer ikke 580 det heller. det er 10% forskjell i ytelse, ikke mer.

Lenke til kommentar

Hvilket 580 kort er det beste om dagen, så vet eg ihvertfall det :)

 

Takk for svar forresten!

 

Finnes mange bra der ute men denne her tror jeg er perfekt med tanke på bra kjøling:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622053

 

Ellers har du den råtassen her som har 3GB vram (noe du ikke har behov for hvis du ikke kjører 3 skjermer, og selv da holder det muligens med 1.5GB vram) og overklokket fra fabrikk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638448

Lenke til kommentar

klarer ikke 6970 dette klarer ikke 580 det heller. det er 10% forskjell i ytelse, ikke mer.

 

Flere nettsider jeg har lest gjennom er det ca 20% mere ytelse med GTX 580. Gi meg gjerne flere linker der det kun er 10% mere ytelse generelt. Altså det er forskjell fra spill til spill, men 10% er det værtfall ikke.

Lenke til kommentar

klarer ikke 6970 dette klarer ikke 580 det heller. det er 10% forskjell i ytelse, ikke mer.

 

Flere nettsider jeg har lest gjennom er det ca 20% mere ytelse med GTX 580. Gi meg gjerne flere linker der det kun er 10% mere ytelse generelt. Altså det er forskjell fra spill til spill, men 10% er det værtfall ikke.

Techpowerup sier 10% ca på 1920x1200 og ca 8% på 2560x1600. 10% er forskjellen.

Lenke til kommentar

Techpowerup sier 10% ca på 1920x1200 og ca 8% på 2560x1600. 10% er forskjellen.

 

Som jeg sier at det er forskjell fra spill til spill.

Ta en titt her

http://www.anandtech.com/bench/Product/292?vs=305

 

Det er noen få spill der du har rett med dine 10% men ser du resten av listen så er det mange som er langt over 10% og faktisk enkelte titler har som mye over 50% ytelse mere med GTX 580.

Lenke til kommentar

Techpowerup sier 10% ca på 1920x1200 og ca 8% på 2560x1600. 10% er forskjellen.

 

Som jeg sier at det er forskjell fra spill til spill.

Ta en titt her

http://www.anandtech.com/bench/Product/292?vs=305

 

Det er noen få spill der du har rett med dine 10% men ser du resten av listen så er det mange som er langt over 10% og faktisk enkelte titler har som mye over 50% ytelse mere med GTX 580.

Leste du linken jeg sendte deg? Det var sammenlagte resultater av alle spillene techpowerup testet der 6970 kommer 10% dårligere ut enn 580.

 

Anandtech-linken du sendte meg tilbake inneholdt derimot følgende gode sammenligninger:

Crysis:WARHEAD, 10% eller mindre avvik.

Battleforge er Nvidia-optimalisert, ubrukelig.

Metro 2033 er ca 10%

HAWX er Nvidia-optimalisert igjen.

Civilization V er Nvidia-optimalisert.

BF:BC2 er testet med 4xAA, der 6970 får et stort fall i ytelse. Uten AA eller med andre AA-innstillinger er det jevnere. Uansett er de begge spillbare på 1920x1200 og 2560x1600 er det nesten ikke noe gap.

STALKER er det under 10%.

Dirt 2 er Nvidia-optimalisert.

Mass Effect 2 er Nvidia-optimalisert.

 

Hva med disse spillene:

F1 2010?

Aliens vs Predator?

Anno 1404?

Shogun 2?

Dragon Age 2?

 

Alle disse spillene kjører vanvittig bra på AMDs kort, men jeg ser ikke mange sider viser til disse i resultatene. Det viktige er uansett at i spill der 6970 sliter, vil også 580 slite. Og da har det lite å si om du får 30 fps eller 34 fps. Lost Planet 2 er det eneste spillet jeg kommer på der 6970 sliter mens 580 ikke gjør det, Crysis 2 er også et slikt spill, men dette kan fikses med noen tweaks.

Lenke til kommentar

De fleste spill 6970 sliter ift 580 er det bruk av unødvendig tesselation som oftest er årsaken. Civ V er et skrekkeksempel på elendig bruk av tesselation. I Crysis 2 overdrives bruken på totalt unødvendige områder som gir Nvidia et overtak, men her har det som du sier kommet tweaks for å slå av dette tullet hvor det ikke er nødvendig.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bla bla bla

 

Altså vi kan diskutere til evig tid men det spørs litt på brukeren også og hva han ønsker.

6970 er et skikkelig knallkort og det koster mye mindre enn GTX 580 MEN uansett åssen du vrir og vrenger på det kommer du ikke unna med dine 10%. Spesielt Hight/Extreme/Ultra settings med DX11 effekter som tessellation og andre ting så ligger 6970 langt bak. Vi snakker om over 50% i enkelte tilfeller dårligere enn GTX 580!

Ta en titt her:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=27983&page=9

 

Skal du spille cabal, poker på nettet, og eldre spill ville jeg aldri betalt ekstra for å få GTX 580, men nyere spill som bruker mere og mere DX11 effekter er det liten tvil hvilken av kortene som er best.

 

Et godt eksempel er Metro 2033 som er fullspekket med DX11

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-6970-radeon-hd-6950-cayman,2818-9.html

 

Enda en link med samme side som du faktisk linket til lenger oppe her:

http://www.techspot.com/review/348-amd-radeon-6970/page10.html

 

Hva med hardware.no sin egen test?

http://www.hardware.no/artikler/amd_radeon_hd_6970/80009/6

 

Så tror du må spise dine 10% selv om du hadde håpet på det :)

 

Det er mange som bygger nye PC/oppgraderer med tanke på BF3 som garantert er et DX11 spill. Jeg ville ikke ropt høyt med dine 10% også får du den rett i fleisen i etterkant av folk som hørte på deg og er forbanna på at de må kjøpe nye kort.

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om tesselation som legges på som smør på flesk der du ikke får noe glede av det? Men selvfølgelig, fin måte å selge hardware på.

 

Skal du spille cabal, poker på nettet, og eldre spill ville jeg aldri betalt ekstra for å få GTX 580, men nyere spill som bruker mere og mere DX11 effekter er det liten tvil hvilken av kortene som er best.
Huff og atter huff, stryk DX11 fra argumentene dine og hold deg til uttrykket "Tesselation" i det minste. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Spør her istedenfor å lage ny tråd.

Har ett GTX470 1280mb kort i PC'en nå, prossesoren er en i7 950 og har 6 gig ram.

 

470kortet er vel ikke veldig skarpt på DX11 grafikk så lurte på om hvilke kort som jeg burde se på til feks BF3 som alle måler opp mot nå, helst i samme prisklassen som 470 var.

Har jeg veldig mye ytelse å tjene på å gå helt opp til ett 580 kort? Ser det koster nesten 4000...

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om tesselation som legges på som smør på flesk der du ikke får noe glede av det? Men selvfølgelig, fin måte å selge hardware på.

 

Fikk stor glede av det i Metro 2033. Du vil sikkert har firkanta tryner og damer, mens jeg foretrekker former og ekte linjer.

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

Spør her istedenfor å lage ny tråd.

Har ett GTX470 1280mb kort i PC'en nå, prossesoren er en i7 950 og har 6 gig ram.

 

470kortet er vel ikke veldig skarpt på DX11 grafikk så lurte på om hvilke kort som jeg burde se på til feks BF3 som alle måler opp mot nå, helst i samme prisklassen som 470 var.

Har jeg veldig mye ytelse å tjene på å gå helt opp til ett 580 kort? Ser det koster nesten 4000...

 

Har du muligheten så ville jeg valgt GTX 580, men tror du kommer langt med GTX 570 også :)

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

Spør her istedenfor å lage ny tråd.

Har ett GTX470 1280mb kort i PC'en nå, prossesoren er en i7 950 og har 6 gig ram.

 

470kortet er vel ikke veldig skarpt på DX11 grafikk så lurte på om hvilke kort som jeg burde se på til feks BF3 som alle måler opp mot nå, helst i samme prisklassen som 470 var.

Har jeg veldig mye ytelse å tjene på å gå helt opp til ett 580 kort? Ser det koster nesten 4000...

GTX 470 er et fantastisk kort fortsatt, null poeng å gå fra et 470 med mindre du ikke er fornøyd med støynivået. Det kan lett overklokkes til GTX 570-ytelse og forbi, og da er det faktisk ikke vits i å kjøpe et nytt kort til 2500 kr for potensielt 10% bedre ytelse etter overklokking.

 

Hvem bryr seg om tesselation som legges på som smør på flesk der du ikke får noe glede av det? Men selvfølgelig, fin måte å selge hardware på.

 

Fikk stor glede av det i Metro 2033. Du vil sikkert har firkanta tryner og damer, mens jeg foretrekker former og ekte linjer.

Du vet at Metro 2033 er et spill der AMD-kort gjør det bra?

Hva med å linke til tester der de faktisk kjører på full grafikk?

Jeg har aldri linka til Techspot.

Techpowerups test av Metro 2033 viser nok en gang 10% forskjell på 6970 og 580 på 1920x1200.

AMD-kort har ikke problemer med tesselering, de sliter med unødvendig store mengder tesselering. Jeg tviler sterkt på at DICE er såpass dumme at de slenger på ekstra mye tesselering for å få en side av produsentene til å komme bedre ut.

 

Uansett er poenget igjen at et GTX 580 i få tilfeller tilbyr bedre spillopplevelse i spill som er uspillelige på 6970.

Lenke til kommentar

 

Fikk stor glede av det i Metro 2033. Du vil sikkert har firkanta tryner og damer, mens jeg foretrekker former og ekte linjer.

Virkelig? Ekstra geometri på modeller med ganske høy polygon nivå fra før. Jeg la merke til effekten når jeg så etter den, men jeg syns det var gankse meh. Tessellation blir ikke virkelig interessant før spillene blir lagt med det fra grunnen opp og det vil ta sin tid før vi ser de spillene.

 

I flertallet av DX11 spill ligger ikke 6970 under GTX580 mer enn normalt. I Deus EX:HR som bruker DX11 tessellation ligger 6970 faktisk foran GTX580. Tessellation er bare en funksjon i DX11 og spesifikt er det med tung tessellation der nVidia gjør det bedre.

 

Men jeg skal være enig i at den gjennomsnittlige ytelsen er ikke alt som har å si. Har man noen favoritt spill der man ønsker best mulig ytelse og grafikk er det klart noe å ta med i kjøpsvurderingen av et skjermkort.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Spør her istedenfor å lage ny tråd.

Har ett GTX470 1280mb kort i PC'en nå, prossesoren er en i7 950 og har 6 gig ram.

 

470kortet er vel ikke veldig skarpt på DX11 grafikk så lurte på om hvilke kort som jeg burde se på til feks BF3 som alle måler opp mot nå, helst i samme prisklassen som 470 var.

Har jeg veldig mye ytelse å tjene på å gå helt opp til ett 580 kort? Ser det koster nesten 4000...

Hva med et GTX470 til i SLi?

1300,- hos dustinhome for AMP!: http://www.dustinhome.no/zotac-geforce-gtx-470-amp!-1280mb-pci-e-dvi-hdmi/product/5010454736

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...