Gå til innhold

100 % Microsoft-fri bedrift. Trenger tips ifm migrering.


Anbefalte innlegg

Fint om du kan presisere hva du mener.

Det jeg mener er at du/dere antagelig vil gå glipp av en rekke verdiskapende løsninger for bedriften fordi dere sitter på Mac løsninger. Det er fullt mulig å porte det meste av løsninger fra GNU/Linux over til Mac, men det blir i praksis gjort kun i begrenset omfang. Omtrent som å kjøre linux-from-scratch. Moro å få ting til å funke, men ikke noe du fakturer timer på. Hvis alle er fornøyd med det jeg nå regner med er en minimal løsning (les nærmest ingen lokale servertjenester tilgjengelig for klienter), så er det bare å lulle videre i Steve Jobs fløyelsbelagte verden.
det ser selvsagt veldig lekkert ut med digre 27" iMac på pultene.

Fløyel er fint det. Men du kan plukke opp et par 24" tommere til hver klient for en rimeligere penge og få noe som faktisk også ser bra, samt bidrar til økt produktivitet. Med forbehold om at jeg ikke vet aktuelle bruksområder til klientene.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sett en OSX Server bli brukt til annet enn videotranskoding, men det viktigste er vel ikke hvilke tjenester det er mulig å kjøre på systemet men hvor lett det er å distribuere, oppdatere og ellers drifte tjenester på systemet. Mtp. at Macports og lignende ofte henger etter og har et mindre community rundt seg er det nok mye lettere og dermed både rimeligere og sikrere å kjøre systemer med større community, større oppdateringshastighet og bedre verktøy for drifting som en GNU/Linux-distro som Debian eller Red Hat/Centos. Blir det oppdaget et sikkerhetshull i Apache under Debian Stable fra offisielt repo er det stor sjanse for at en oppdatering er tilgjengelig kun timer senere. Må du selv kompilere inn en patch eller slå av webserveren til oppdatering er tilgjengelig har du potensielt en ganske stor utgift selv om ingen engang prøvde å angripe deg. Linux-from-scratch-sammenligningen syntes jeg passer ganske bra med mindre min antakelse om tilgjengelighet er feil.

Lenke til kommentar

JonJ: Har du navn på det oppdateringssystemet? Oppdaterer det bare Apples egen programvare eller store applikasjonskataloger som Debians APT-repoer?

 

Poenget mitt med selvkompilering er at dersom du må til med det steget har du for det meste tapt og jeg antok at tilgjengelige (relevante) supportede(sp) applikasjoner er færre for OSX enn de store server-OS-ene som gjør at du må ta det steget oftere. Dersom den antakelsen er feil og at OSX har fyldige og oppdaterte repos ser jeg få grunner til at det ikke skal være et greit alternativ.

Lenke til kommentar

Til filserver så vil du egentleg ha ZFS. ZFS har teknologier som self-healing og håndtering for silent data corruption. ZFS har også block level replikering som er meir effektivt enn rsync. ZFS er også lettare å administrere enn md software raid.

 

Du burde lese litt om ZFS, det er ikkje mykje som skal til for å bli overbevist ;)

ZFS gjer dyre hardware raid løysninger til ein stor skam.

Lenke til kommentar

reminett, ingen grunn til å ta på vei. Jeg er berettiget til min mening, og den deler jeg. Jeg mener vel også at jeg ganske grundig har gjort rede for mitt syn. Ingen grunn til å bli såret, du ba om råd og jeg ga deg mine. Jeg registrerer at du nå ramser opp omtrent hele samlingen funksjonalitet OSX server byr på uten at du ser ut til å ha særlig erfaring med produktet. Jeg vet fortsatt ikke hva bruksområdet til klientene egentlig er. Det ser også ut som du forutsetter at alle klienter skal komme fra Steve Jobs, og slik skal det være for alle i bedriften i overskuelig fremtid. Ikke bare det, men jeg regner med alle skal bruke dingser (ipad iphone osv.) kun fra Steve. Jeg ønsker deg lykke til i ditt fløyelsbelagte fengsel.

 

Personlig vil jeg fortsatt foretrekke åpne løsninger som stiller deg fritt på klientsiden. Litt nysgjerrig på hva du har tenkt å gjøre med back-up og redundans på tjenestene, men du må nesten ta det i Mac-delen av forumet. Forøvrig fraråder jeg deg å bruke innebygd mail+kalender til OSX. Google gjør jobben mye bedre for deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når jeg leste tråden nå var jeg også inne på tanken på å foreslå OS X server, men trådstarter konkluderte med dette alternativet på egenhånd. Jeg bruker Linux både på jobb og hjemme (kjenner bare OS X fra klientsiden) men jeg ville også vurdert oppgaven i forhold til resultat og antall timer man må sette av. Apple har endel smarte pek og klikk løsninger.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vedr. NFS vs. Samba

Er NFS sikkert nok? Det er da ikke noen sikkerhet med NFS, slik jeg har forstått det?

Altså, hvis en fil er eid av bruker med UID 2001, så kan man dersom man har root access på klienten, endre sin bruker sitt UID til 2001, og vips så er man eier av filen? Og alle brukere på klientene må ha lik UID som på filserveren, right?

Hvordan er dette dersom man f. eks kobler til en tredje NFS-server med min MacBook?

 

Det jeg liker med Samba, er at man kan konfe sikkerhet "uavhengig" av filsystemet.

 

Men NFS virker jo godt, og hvis jeg kan sette det opp på en sikker måte uten hassle og måtte tenke på for mange ting, så foretrekker jeg NFS tror jeg.

Jeg bruker NFS i dag på min hjemmeserver. Der har jeg en maskin jeg har kalt "Delta" som KUN er en NFS server, og den gir KUN tilgang til "Alpha" som er Samba-serveren. Delta har ingen brukere konfigurert utenom meg selv og root. Jeg setter rettigherene på filer og mapper fra Alpha, med Alpha sine UIDs..

 

UiO bruker NFS, men du får kun montert opp disken (i praksis volumet) på serveren /ditt/ hjemmeområde ligger på (automount).

 

Ser ikke helt problemet med å kjøre Samba og NFS på samme maskin?

 

Hvordan ligger det ann med NFSv4?

 

Offsite backup *må* du ha. Om det så bare er en maskin som står hjemme hos deg med et par store USB-disker, og kopler seg opp og rsync'er kl. 3 hver natt. I tilleg gir backup deg muligheten til å gjennopprette en fil man har somlet bort/ødelagt...

 

Nettverk: Er du sikker på at en OpenWRT-løsning er rask og stabil nok? Den holder for hjemmebruk, men jeg må innrømme at jeg kanskje hadde foretrukket en vanlig pc med en del mer RAM/CPU + Linux enn en embedded-boks..

 

Sett fra et økonomisk ståsted synes jeg det var underlig å skulle gå fra en EeeBox+GNU/Linux-løsning av økonomiske hensyn til å kline til med full Mac-rulle. Prismessig er de jo totale motpoler. Menmen. If it scratches your itch.. ;)

 

Akkurat det skjønner jeg at man reagerer på.

Men siden budsjettet er høyere nå, så syntes vi det er greit.

Vi er fornøyd med Macene vi har brukt en stund nå, og det ser selvsagt veldig lekkert ut med digre 27" iMac på pultene.

 

Nå aner ikke jeg hvilken bransje du er i (og hva dine ansatte synes om å bli kasteballer mellom plattformer - har du spurt dem?), men vær obs på at iMac ikke er superraske. Men nå kommer jeg fra et scientific-computing-miljø, hvor "oomph" betyr unormalt mye for valg av HW...

Lenke til kommentar

Nettverk: Er du sikker på at en OpenWRT-løsning er rask og stabil nok? Den holder for hjemmebruk, men jeg må innrømme at jeg kanskje hadde foretrukket en vanlig pc med en del mer RAM/CPU + Linux enn en embedded-boks..

Interessant spørsmål. Utgangspunktet var å bruke en dedikert GBit switch, men så en openwrt boks for å gi trådløst, brannmur og intern DNS. Kommersielle brannmurer tenderer til å ha samme lave spec som hyllevare router, så jeg ser for meg at det svakeste leddet er like svakt. GBit switch får du for en billig penge i dag.
Lenke til kommentar

Siden denne tråden ble en lovprising av xserve, Apple sin server, så kan det være interessant for alle å vite at dette produktet nå går ut. Apple vil ikke selge flere servere etter januar, så da må man eventuelt kjøre servertjenestene på en iMac, eller kanskje på laptopen?

 

Lykke til!

 

ref. http://www.apple.com/xserve/resources.html

 

 

Voks opp, det er fortsatt mulig å kjøre OS X Server på Mac Pro.

 

http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/mac_pro?mco=MTM3NTM0MjA

Endret av henrik^
Lenke til kommentar

Tja, de fleste velger vel rack-løsninger når det er en bedrift med behov for flere fysiske servere. Men la gå, du kan jo kjøre en arbeidsstasjon som server.

 

Sånn for ordens skyld, tror du OSX server programvare har en lyst framtid? Tror du Apple vil spytte betydelige midler i å holde den i live?

Lenke til kommentar

Nei, det ser ikke sånn ut, men jeg vet ikke hva jeg skal legge av tanker inn mot hva apple gjøre med xserve. Forhåpentligvis har det ikke så mye å si for trådstarter. ;)

Vel, la oss nå ta denne Mac Pro i nærmere ettersyn. Servervarianten er vel den eneste aktuelle hvis du skal ha litt sprut. Legg merke til at den ikke leveres med annet enn kraftig grafikkort (ingen mulighet for integrert grafikk), det er hint nummer en til deg. Dernest kan du jo specke den opp med to prosessorer, og 32GB minne, ikke akkurat noe for mye for en server i dag. Glem ikke at du må ha Raid i en server. Med billigste prosessorvalg er vi da oppe i den nette sum av 65.400,- Ooops den leveres ikke med redundant power, sikker på at du i det hele tatt har peiling på hva du snakker om? Hvor er Apple sin versjon av iLo, finnes jo ingen måte å fikse denne uten å være på stedet. Den mangler essensiell RAS serverfunksjonalitet. Da kommer vi til pris. Lek deg litt rundt på Dell sine sider, så finner du ut at til samme pris med lavere strømbudsjett, får du en Dell R815 med seksten prosessor kjerner, 64GB ram, redundant power og administrasjonskort. Sleng på fire tusen til så har du 32 kjerner. Skjønner du hva jeg skriver? Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...