Gå til innhold

Objekt til landskapsbilder, Nikon d40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er ingenting som hindrer deg fra å bruke objektivene du allerede har?

Landskapsbilder taes gjerne kraftig nedblendet for å få stor dybdeskarphet, noe som gjør at selv "dårlige" objektiver yter ganske bra.

 

Om 18mm ikke er vidt nok kan man komme langt med å slå sammen flere eksponeringer til et panorama. Kanskje et stativ er en bedre investering?

Dersom du egentlig ønsker deg en ultravidvinkel finnes det mange alternativer, disse er dessverre sjelden "studentpriset".

Lenke til kommentar

Ultravidvinkler kommer "aldri" med bildestabilisator. Hvertfall ikke beregnet til DX.

 

Jeg tror også et stativ vil være den beste invisteringen til landskapsbilder.

 

Selv har jeg planer om å kjøpe enten Nikon 12-24 eller 10-24. Begge er gode ultravidvinkler, passer til D40 og vil gi deg autofokus, men disse koster. Sigma og Tamron har også alternativer. Sigma sin 10-20 har vel fått gode kritikker, og 4-5,6 versjonen er ikke så gale pris på (ca 4 000kr), denne har også innebygget fokusmotor, og vil gi deg autofokus.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

SKT: Har du link til disse? Jeg er fornøyd med objektivene mine ,men jeg føler at jeg trenger et vidvinkel objektiv som fanger opp mer..

 

 

 

Ultravidvinkler kommer "aldri" med bildestabilisator. Hvertfall ikke beregnet til DX.

 

Jeg tror også et stativ vil være den beste invisteringen til landskapsbilder.

 

Selv har jeg planer om å kjøpe enten Nikon 12-24 eller 10-24. Begge er gode ultravidvinkler, passer til D40 og vil gi deg autofokus, men disse koster. Sigma og Tamron har også alternativer. Sigma sin 10-20 har vel fått gode kritikker, og 4-5,6 versjonen er ikke så gale pris på (ca 4 000kr), denne har også innebygget fokusmotor, og vil gi deg autofokus.

Endret av christina1987
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg har fulgt dårlig med i det siste, men når begynte man å anbefale Sigma 10-20 fremfor Tokina 12-24 som DX-vidvinkel?

 

Sigmaen er vel primært populær fordi den er relativt billig, eller?

 

Har Tokina en 10-20 også ? Står ingenting på hjemmesiden, men i en sammenligningstest gjort i ett av de engelske fotobladene kom Tokina dårlig ut, Nikon sin 12-24 ble kåret til beste optiske, mens Sigma sin 10-20 f 4-5,6 var beste kjøp.

Lenke til kommentar

Tokina vinner his dpreview og scorer jevnt over meget bra hos f.eks photozone (totalmoser Sigmaen ifht. hjørneskarphet). En av Ken Rockwells seriøse tester er av vidvinkler for DX, og der er Tokinaen klar vinner blant tredjepartsobjektivene. Regnes for å være ca. like bra som Nikons 12-24.

 

Den fikk innebygget AF-motor for et år eller to siden. Kan trygt kjøpes brukt siden den har panserkvalitet.

 

Litt random at jeg nevner det i denne tråden - Sigmaen er åpenbart et godt valg om man har lite penger - men jeg har bare stusset litt over at Tokinaen tilsynelatende har blitt litt glemt i det siste. For et par år siden var det den "alle" snakket om

Lenke til kommentar

Har Tokina en 10-20 også ? Står ingenting på hjemmesiden, men i en sammenligningstest gjort i ett av de engelske fotobladene kom Tokina dårlig ut, Nikon sin 12-24 ble kåret til beste optiske, mens Sigma sin 10-20 f 4-5,6 var beste kjøp.

Min erfaring av tester i engelske fotoblader, er at testresultatene er proposjonale med mengden annonser fra deltagerene. Dette gjelder primært sammenligningstestene.

Lenke til kommentar

Tokina sin 11-16 har flere steder kommet bedre ut enn nikon sin egen 12-24, ville gått for den var jeg deg.

Tokina 11 - 16, selv om det er et godt objektiv, er kanskje ikke helt til aa anbefalle for Nikon D40, pga manglende autofokus paa dette kameraet.

 

Jeg tror også et stativ vil være den beste invisteringen til landskapsbilder.

+1. Spesielt naar det blir spurt etter en billig maate a fa bedre landskapsbilder. Evnt, en billig selvutlöser ogsä.

 

 

Skal vel ogsä nevnest, D40, er egentlig veldig lite kritisk til objektiver, mye pga bare 6mp. Tror egentlig at andere faktorer bidrar mer til bildkvaliteten enn om det er en sigma 10 - 20 eller Tokina 12 - 24 foran.

Lenke til kommentar

Tokina sin 11-16 har flere steder kommet bedre ut enn nikon sin egen 12-24, ville gått for den var jeg deg.

 

...nemlig !

 

Tokina sin 11-16 har flere steder kommet bedre ut enn nikon sin egen 12-24, ville gått for den var jeg deg.

Tokina 11 - 16, selv om det er et godt objektiv, er kanskje ikke helt til aa anbefalle for Nikon D40, pga manglende autofokus paa dette kameraet.

 

 

 

...er autofokus avgjørende ved feks. f/9 eller f/11 ?

Endret av flu
Lenke til kommentar

Tokina 11 - 16, selv om det er et godt objektiv, er kanskje ikke helt til aa anbefalle for Nikon D40, pga manglende autofokus paa dette kameraet.

...er autofokus avgjørende ved feks. f/9 eller f/11 ?

Nope, er det ikke. Men skal man föerst og fremst fotografere pä F9 eller F11, er ikke forskjellene pä disse objektivene saa store. Ned mot F2.8, kan det dog bli litt mer vansklig, spesielt siden D40 ikke er det beste kamera for manuel fokus.

Lenke til kommentar

Et par gode vidvinkelobjektiver som ikke er nevnt ennå er Tamron 10-24 og Sigma 8-16.

 

Her er hele listen over supervidvinkler som passer til Nikon. Se bort i fra de med "Fisheye" i tittelen. Jeg tror alle bortsett fra Tokinaene har Autofokus for Nikon D40. Merk også at Nikon 10-24 og Tamron 10-24 er praktisk talt samme objektiv. (Nikon har lisensiert den optiske konstruksjonen fra Tamron eller noe i den duren). Byggekvaliteten er likevel litt forskjellig.

 

Men siden christina1987 er student og vil ha noe billig så vil jeg tilbake til danielhornaes sitt forslag om stativ + sammensying av flere bilder med programvare som Autostitch eller tilsvarende. Jeg ville i hvert fall prøvd det først for å se om det er tilfredsstillende fram til faste fine lønninger håves inn hver måned. Er det ikke bra nok så har man ikke tapt noe på forsøket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...