Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Hvor mye må jeg legge ut for å få en liten kjekk stuepc som har nok kraft til å spille av HD filmer pluss mye multitasking.

 

Tenker eller lurer på om jeg skal få meg en liten stue pc til min 42" tv her.

Kommer til å være tilkoblet nett og alt foregår over nett.

 

Har en god del filmer i full HD som jeg kommer til å se og jeg bruker netflix og andre strømmingstjenester.

 

 

Noen som har et fint oppsett til meg ?

 

 

Husk, vifteløst!

 

HDD trenger dere ikke å tenke på.

 

 

 

 

 

 

Må bare rette litt på meg selv.

 

 

Jeg ber ikke om et oppsett, men veiledning.

 

Bør jeg gå for et oppsett med en litt kraftigere 1150 serie ?

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye må jeg legge ut for å få en liten kjekk stuepc som har nok kraft til å spille av HD filmer pluss mye multitasking.

 

Tenker eller lurer på om jeg skal få meg en liten stue pc til min 42" tv her.

Kommer til å være tilkoblet nett og alt foregår over nett.

Har en god del filmer i full HD som jeg kommer til å se og jeg bruker netflix og andre strømmingstjenester.

 

Noen som har et fint oppsett til meg ?

Husk, vifteløst!

HDD trenger dere ikke å tenke på.

 

Må bare rette litt på meg selv.

Jeg ber ikke om et oppsett, men veiledning.

Bør jeg gå for et oppsett med en litt kraftigere 1150 serie ?

Hva med en Rasberri PI? :D

 

Skal du ha 1150-modellene så gå for S-utgavene, (Intel Core i5-4570S f.eks.) Siden de kjører på lavere spenning og er derfor lettere å kjøle vifteløst.

 

Hovedkort er egentlig det samme, bare det har HDMI-utgang.

Lenke til kommentar

Kikket litt på Rasberru pi :p men blir litt for svakt :)

 

 

Vil kunne bruke "pcen" til alt utenom spilling og tunge programmer.

 

Film, tv og surfing uten noe som helst forsinkelser i noe enn at nettet selv går tregt en dag :p

 

 

 

Men noe kabinett dere kan anbefale meg? samt PSU ?

 

 

Foreløpig ikke tenk på hva det koster, men vil ha noe skikkelig.

 

 

Har sitt litt på seasonic sin vifteløse PSU :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Den bruker mSata, og har kun ett spor dessverre. Så man må gå for en stor versjon hvis ikke man kjøper versjonen med Thunderbolt og bruker ekstern lagring. Det er jo fullt mulig å lagre spill, serier osv på eksterndisk uten at det skal medføre noe problem.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

når NUC er nevnt. kom over denne påstanden i en reportasje jeg leste.

 

The upcoming Haswell NUC should ship with Intel HD 5000 though

 

 

det lover vel greit, kjenner nerden i meg ar lyst å prøve en NUC

Ja, perfekt oppgradering av stue PC / leke. :D Men jeg ser ikke helt behovet for å ha noen stor disk på denne annet en som akkurat har plass til OS og de få programmene jeg har lyst til å kjøre. Resten lagrer jeg andre steder (NAS o.l.)

 

240 eller 480GB mSATA er jo mer enn nok for lek og moro?

Lenke til kommentar

Jeg ser den ja. Enda en fordel blir vel at med Haswell så skal det nå fint gå med 2 mSATA porter + 4 vanlige SATA porter. Dette ville gjort Mini ITX bygging til en drøm da jeg kunne hatt 6 Harddisker i stedet for 4 i mini ITX kassa mi.

Hva skal du med 6 disker i en ITX-kasse?! På tide med fulltower eller NAS? :D

Lenke til kommentar

Hva skal du med 6 disker i en ITX-kasse?! På tide med fulltower eller NAS? :D

 

Det enkle svaret blir vel at jeg foretrekker størrelsen på Mini-ITX kasser, men trenger mer lagringsplass for alt jeg har. Jeg må nok skaffe meg en NAS en gang snart uansett da MINI-ITX kasser har begrenset med plass.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette i forhold til rog impact?

Kan ikke si jeg er 100% sikker, ROG ser ut til og ha et bedre Lydoppsett og muligens bedre Trådløs nett.

De ser like ut på Overklokkingsmuligheter, men ROG ser ut til og ha mer ekstra utstyr rettet mot Overklokking ( Panel bak på IO for eks)

ROG har dog færre USB 3,0,2,0 og SATA porter en Z87I PRO.

Kortene ser egentlig like ut rundt RAM/CPU da plasseringen av VRM kortet, CPU socket, 24pin+8pin koblinga ser ut til og være identisk. Ser mer ut som at denne delen har byttet farge pluss at ASUS stablet om IO panelet.

Lenke til kommentar

 

Ja, det nye ASUS Z87 Maximus IV Impact virker jo helt ultimat bra for en ITX-gaming rigg. Når jeg så dette så bestemte jeg meg for at min neste spillepc (- og *kremt* arbeidsstasjon) skal bygges på dette.

 

Det meste jeg har sett tidligere av M-ITX kort her gjerne en eller annen svakhet. Spesielt lyden og det nettverkskortet - der man veldig ofte blir av spist med elendige billigløsninger fra Realtek. Her får man jo alt. til og med ekstra forsterkerdel for headset.

 

Tipper det blir puttet inn i et Bitfenix Prodigy (eller noe lignende?) med heftig skjermkort og med en i5 4670K (ser ikke noe poeng i å ha i7 m/ HT til gaming). Spørsmålet blir jo bare om man skal ta "den helt ut" å velge hele "rubbet" komponenter i sort / rødt som hovedkortet (ROG-fargene), eller heller velge "fornuftig" utfra pris/ytelse osv. Tror og en Corsair H90 (140mm) er et bra valg for kjøling, da den passer fint i "eksosluka" bak på Prodigy. 240mm synes jeg er overkill så lenge man ikke ekstremklokker. Målet er å få god, men stillegående kjøling.

 

 

Jeg er enig i det du sier! Kortet virker fint til en flott - også noe plassbesparende - "arbeidsstasjon". ;)

Bitfenix prodigy er ett flott kabinett, og passer garantert utmerket til hovedkortet.

 

Jeg ville også ha valgt i5, ikke i7!

 

At alle komponentene i det kommende systemet ditt skal ha "ROG-farger" eller ikke er jo et evig spørsmål. Jeg vet ikke selv hva jeg ville ha valgt... Uansett, når jeg bygde min "arbeidsstasjon" for litt over ett år tilbake, endte jeg opp med kun "ROG-farger". Kjempefornøyd med dette, og prisen er jo egentlig det samme i en del tilfeller.

 

Hvilket skjermkort kunne du tenkt deg da? Asus' ROG skjermkort har jo noen "feite" kjølere! Tror du disse vil hjelpe og holde lydnivået nede, samtidig som det er "ROG-farger" på de?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

tenkte eg skulle oppgradere min "gamle" mini itx build. bestilt meg følgene :
- asus maximus vi impact

- intel core i5 4670k

- gtx titan

 

er litt usikker på om eg skal gå for gtx 780 eller titan....hmmm noen forslag?

Endret av Zaber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...