Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å gå til anskaffelse av mini-ITX når jeg skal ha ny PC.

(Nåværende rigg er 5 år.. :p)

 

Har forsåvidt bestemt meg for å vente på Haswell, men måtte sette opp et oppsett bare for å se prisen og slikt.

Oppsettet kan forsåvidt diskuteres, da andre kan benytte listen min :)

 

Har tenkt å overklokke og lage en liten kraftplugg av denne maskinen.

 

http://prisguide.har...no/liste/139231

 

Korte trekk: Bitfenix Prodigy, i5 3570k, 16GB 2133Mhz RAM, SSD i Raid-0, Corsair H100i, Titan.

 

Thoughts?

Herlig, kjør på :)

 

Eneste er at jeg ville gått for samsung 840 pro, men dt er smakssak...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min nåværende stasjonære pc er fra 2006, så jeg tenker det er på tide med noe nytt (siden den ikke lengre fungerer helt optimalt). Jeg har aldri byggd pc før, og Mini-ITX er kanskje litt vanskeligere enn vanlig pc-er siden det er mindre plass, nevertheless, så tenker jeg på en Mini ITX, siden jeg er student, og mindre er bedre.

 

Jeg kommer til å bruke pc-en til normalt, alsidig bruk. Litt spilling, litt redigering osv. Jeg kommer ikke til å overklokke noe.

 

Thombr86 sin liste virker veldig fin, så jeg tar kanskje utganspunkt i den? Da tenker jeg mest på kabinett og hovedkort.

 

Kabinett: BitFenix Prodigy

Hovedkort: Asus P8Z77-I Deluxe

Skjermkort: forslag til noen okey skjermkort? GeForce GTX 660Ti?

Prosessor: i5 3570k?

Minne: ?

SSD til OS: ?

PSU: ?

Vannskjøling: trenger jeg det? Og får jeg til å sette det opp :p

 

Noen snille folk med noen forslag? Jeg er altså veldig grønn, men ønsker å bygge selv slik at jeg kan fortsette med det i framtiden.

Lenke til kommentar

CPU: i5 CPU'en er veldig fin, så den ville jeg ha beholdt.

 

Hovedkort: Du kan komme unna med et billigere hovedkort også, men jeg har kun sjekka det øvre sjiktet der, mange fine kort å velge i :)

 

Skjermkort: Alt avhengig av hvor mye du skal spille, og hvilke spill, så har jo i5 intrigert skjermkort som er "greit nok" til mange sitt bruk. Men her er det vel egentlig budsjett og bruksområde som avgjør.

Kabinettet svelger unna det meste så lenge det er singel eller dual-slot.

 

Minne: her holder det nok med et greit sett med 1 eller2 brikker, 16gb sett får du for noe under 700 kroner, 8gb enda litt billigere.

 

Lagring: SSD vil jeg anbefale ja, Samsung 840 Pro ble anbefalt over, og er en solid disk. Om du trenger mer lagringsplass, så er det bare å hive på en vanlig snurredisk.

 

PSU: 650W som er i oppsettet mitt er vel et greit valg, men du kan komme unna med en svakere strømforsyning om du vil. vil nok ikke anbefale noe under 450W (mye rart som skjer om strømforsyningen er for svak)

 

Vannkjøling trenger du nok ikke nei. Kjøleren som følger med CPU er ofte mer en bra nok. Men kabinettet tar store luftkjølere også, så der har du et ganske fritt valg.

Med det sagt, Corsair og andre lukkede vannkjølinger er enkle å sette opp.

OBS: Hvis du går for vannkjøling og har behov for CD/DVD/BluRay, så må du kjøpe en singel-radiator løsning. (Corsair H50, H55, H60, H80i eller H90 + flere)

Endret av Thombr86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det fortsatt er mulig å få tak i 775-sokkel? Har en prosessor liggende som jeg kunne tenkt å kjøre PfSense eller tilsvarende, men ønsker at det skal være så lite så mulig.

 

Edit: Ønsker også at det skal være så billig så mulig. Lever som fattig student :(

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det fortsatt er mulig å få tak i 775-sokkel? Har en prosessor liggende som jeg kunne tenkt å kjøre PfSense eller tilsvarende, men ønsker at det skal være så lite så mulig.

 

Edit: Ønsker også at det skal være så billig så mulig. Lever som fattig student :(

 

 

Mvh Faller

På Ebay finner du mye rart...

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=itx%20775&LH_PrefLoc=2&_sop=15&_clu=2&_fcid=154&_localstpos&_stpos&gbr=1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann :)

 

Lenge siden jeg har vært aktiv her, men påtide å rive litt liv i maskinvare og kabinetter nå.

 

Hjelper en kompis med å finne et passende flott mini-itx kabinett som kan takle et spillskjermkort. Første tanken var at det måtte være low profile, men etter å ha sett Bitfenix Prodigy, så stiller kanskje saken seg annerledes?

 

Av maskinvare så blir det snakk om følgende:

Intel i5 (vente på Haswell...?)

8-16GB RAM

SSD

2,5" snurredisk for lagring, evnt 3,5" om det er plass?

ATX PSU er et krav (noen innvendinger her?)

Geforce GTX 660ti eller noe tilsvarende fra AMD.

 

Såvidt jeg har kunne lese meg frem til er det vel GeForce som har "most bang for buck" om dagen. Det skal være såkalt "midt på treet" maskinvare som skal kjøre spill på en FULL HD TV.

 

Alt dette skal vi klare å få rimelig stillegående, men når man spiller har man gjerne litt lyd, så det er ikke 1. pri på noen måte.

 

Kabinettet er det vanskeligste da det ikke er så lett å vite om de man finner støtter fullhøyde skjermkort. Tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar

I hvert fall ikke noe problem med et skjermkort av full størrelse i 304. Man må ofre en av tre harddiskbrønner enest (dvs plass til 4 i stedet for 6 harddisker), og passe litt på at hvis skjermkortet blir ekstremt langt så må man ta noen hensyn i valg av PSU

Endret av kristwa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...