Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen som vet hvordan jeg løser denne oppgaven?

 

To skip A og B beveger seg fra et punkt O slik at vinkelen AOB=60 grader . Ved et tidspunkt er OA=20km og farten til A,Va=15km/h .OB=15km og farten til B, Vb = 20 km/h . Med hvilken hastighet øker distansen mellom skipene ved dette tidspunktet? (cosinussetningen?)

Lenke til kommentar

Posisjonen til A:

a = a0 + a0Vat/a0

Posisjonen til B;

b = b0 + b0Vbt/b0

Avstanden:

a - b = a0 - b0 + (a0Va/a0 - b0Vb/b0)t

Deriverer m.h.t. tida for å finne hastigheten:

v = (a0Va/a0 - b0Vb/b0)

Det spørres om absoluttverdien v til v:

Siden a0/a0 og b0/b0)er enhetsvektorer:

v2 = Va2 + VaVbcos 600 + Vb2

Lenke til kommentar

Jeg vet det finnes regel-trekant for prosentvis øking/synking, men husker den ikke.

 

Er noe sånt:

 

 

-------/\

------/--\

-----/----\ - Hele verdien

----/------\

---/--------\

--/-----|----\

-/------|-----\ - Prosent / Del av tallet?

/-------|------\

------------------

 

Godt mulig jeg har veldig feil.

 

EDIT: Mellomrom funka ikke.

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha deg som elektriker i huset mitt når du ikke evner å oppsøke enkel, grunnleggende informasjon på egenhånd. Skal du spørre på diskusjon.no før du skal koble opp sikringskapet mitt?

 

Nå er det heldigvis slik at alt av elektrikere kan holde seg langt unna boligen min, da jeg er elektriker selv, så det er et fett for meg. ;)

 

 

Anyhow, gruppene kommer an på hva en tenker på. Du har automatsikringer og diazedsikringer.

 

Hva som er viktig; Vernstørrelse, type, kortslutningsstrøm. En 16A sikring til en elektrisk motor er feks ikke den samme som brukes til en 16Akurs hjemme i stua di.

 

Strøm-tid... Så og så mye strøm over tid fører til at sikringen bryter. Feks kan et vern typisk takle 1,4-1,5 ganger merkestrømmen i løpet av en time. Dette kan leses av strøm-tid-diagrammene.

 

Vernets bryteevne: Har noe med at ikke kontaktene i sikringen skal smelte fast og holde konstant. Mer sier jeg ikke.

 

Vernets utløsergrense........

 

Patronsiker? Typ kniv og diazed I&II eller treg og hurtig?

 

To vern i en automatsikring. Et som skal sikre mot kortslutning og et mot overbelastning. Merk at pr dags dato skal alt i tillegg ha en jordfeilbryter. Det mot kortslutning har et eget navn og løser ut ved I5.

Lenke til kommentar

Jeg tar en råsjangs og tipper at du får svaret på alle disse spørsmålene i læreboken din. Har du åpnet den? :whistle:

 

Dette er diskusjon.no ikke gimegsvarpåleksenesåjegslipperålese.no :ph34r:

 

Finner ikke svaret på de nei. Vet heller ikke hvor jeg kan gå inn å lese om det. Også sto det skole og leksehjelp da.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha deg som elektriker i huset mitt når du ikke evner å oppsøke enkel, grunnleggende informasjon på egenhånd. Skal du spørre på diskusjon.no før du skal koble opp sikringskapet mitt?

 

Nå er det heldigvis slik at alt av elektrikere kan holde seg langt unna boligen min, da jeg er elektriker selv, så det er et fett for meg. ;)

 

 

Anyhow, gruppene kommer an på hva en tenker på. Du har automatsikringer og diazedsikringer.

 

Hva som er viktig; Vernstørrelse, type, kortslutningsstrøm. En 16A sikring til en elektrisk motor er feks ikke den samme som brukes til en 16Akurs hjemme i stua di.

 

Strøm-tid... Så og så mye strøm over tid fører til at sikringen bryter. Feks kan et vern typisk takle 1,4-1,5 ganger merkestrømmen i løpet av en time. Dette kan leses av strøm-tid-diagrammene.

 

Vernets bryteevne: Har noe med at ikke kontaktene i sikringen skal smelte fast og holde konstant. Mer sier jeg ikke.

 

Vernets utløsergrense........

 

Patronsiker? Typ kniv og diazed I&II eller treg og hurtig?

 

To vern i en automatsikring. Et som skal sikre mot kortslutning og et mot overbelastning. Merk at pr dags dato skal alt i tillegg ha en jordfeilbryter. Det mot kortslutning har et eget navn og løser ut ved I5.

 

 

takk:) men jeg regner med du også gikk på skole for å lære dette?

Lenke til kommentar

Hvilke to hovedgrupper deler vi inn overstrømsvernene inn i?

Hva er viktig når man velger vern? at det er stort nok til forventet last, og at det er lite nok til at kabelen tåler det

Hva leser vi ut av strøm-tid-karakterstikk? Det er vel 4 punkt, hvor liten/stor strøm den kobler ut ved på 0,1sek? Og hvor liten/stor strøm det tåler før det kobler ut i løpet av en time med last.

Hva menes med vernets btyteevne? Ik? Hvor stor strøm det tåler å bryte før det brenner seg fast inni

Hvilken verdi kalles vernets utløsergrense? Iz ? Dette skal du finne lett i boken din..

Hvilke to typer patronsikringer har vi? De gamle Uz-elementene (patronsikringene) i allefall, om den andre er neozed saker eller NH høyeffekt-knivsikringer vet jeg ikke, har aldri vert borti neozed sikringer, men haugevis med knivsikringer :)

Hvilke utløsemekanismer har autmatsikringer? Termisk for overlast, og elektromagnetisk for kortslutning?

Hvilke dokumentasjon kreves av leverandører av automatsikringer? Det holder sikkert med CE-merking, du får jo altmulig kinagreier i drittkvalitet som er godkjent, så er ikke mye som skal til

Hvilke karakterstikker leveres automatsikringer i idag? B,C,D? og OV som har annerledes karakteristikk..

 

Poenget mitt over var at disse svarene skal du ha fått om du fulgte noenlunde med i timen, eller leste i læreboken din :-) :tease:

Lenke til kommentar

200x1,0.15^12, er "svaret", egentlig stykket, men skal være en trekant som viser hvilken formen bruke.

 

I ditt tilfelle tror jeg du er ute etter dette:

 

 

....................1070

................200 x 1,15^12 (5,35)

 

eller:.......sluttsum

utgangssum x vekstfaktor

 

Brukes som alle andre slike trekanter; du dekker over det ukjente du vil fram til med fingeren og deler/ganger de to parametrene som gjenstår med hverandre.

Lenke til kommentar

Det er vell mange? 16 forskjellige (2^4), :

 

Gutt gutt gutt gutt

gutt gutt gutt jente

gutt gutt jente gutt

gutt gutt jente jente

gutt jente gutt gutt

gutt jente gutt jente

gutt jente jente jente

gutt jente jente gutt

 

jente gutt gutt gutt

jente gutt gutt jente

jente gutt jente gutt

jente gutt jente jente

jente jente gutt gutt

jente jente gutt jente

jente jente jente jente

jente jente jente gutt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...