Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp med engelsk leksen min. Vet ikke helt hva oppgaven går ut på.

 

spm. er:

Choose a character in the story and characterize his or her looks, personality and actions in a creative way.

 

Håper noen kan hjelpe meg med å forklare på norsk hvordan oppgaven kan løses.

 

Takker på forhånd!!!

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med engelsk leksen min. Vet ikke helt hva oppgaven går ut på.

 

spm. er:

Choose a character in the story and characterize his or her looks, personality and actions in a creative way.

Velg en figur i historien, og skriv om hans eller hennes utseende, personlighet og handlinger på en kreativ måte.

Lenke til kommentar

Antar at det skal være parantes rundt hvert av leddene, men uansett. På slike brøker så kan man stryke like ledd med hverandre, og du ser jo at det er en "a+b" både oppe og nede, samt en "a-b" oppe og nede. Da kan du stryke dem med hverandre, og du får 1 som svar hvis jeg ikke tar feil. Ganske sikker på at det aldri blir 0 i slike brøker.

 

Håper du forstod :)

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Espyy
Lenke til kommentar

Men det står at han skal finne en formel.

 

Mattelæreren jeg hadde før lærte oss en simpel men god måte å huske hvordan vi skulle ta oss av stykker hvor vi skulle finne strekning, fart eller tid.

 

Vi brukte en trekant som det var tegnet et loddrett/vannrett kryss i, så det ble dannet 3 rom. (1 oppe og 2 nede)

 

I den øverste satt vi inn S (Strekning)

I den nederste til venstre satt vi inn V (velocity - fart)

Og i den nederste til høyre satt vi inn T (time - tid)

 

Trekanten fungerte slik at du skulle holde over/dekke til det som du skulle finne svaret på. For eksempel, hvis du skulle finne ut hvor lang tid du brukte på å kjøre en 40km lang strekning i 80km/t så skulle du holde over T'en, og dermed sitter du igjen med S'en og V'en.

 

Da legger du kanskje merke til at streken som skiller S'en og V'en minner om en brøkstrek? Brøk er også det samme som deling, noe som betyr at du skal da dele strekningen på farten for å finne tiden :)

 

Men hvis du skulle funnet strekningen, så sitter du igjen med V'en og T'en, og der er det ikke en brøkstrek som skiller dem. De skal da ikke deles med hverandre, men multipliseres med hverandre, og slik finner du strekningen.

 

Jeg håper dette hjalp og at du skjønte det :)

 

EDIT: Med andre ord, siden det ikke er oppgitt verken tid, eller hastighet, og at han skal finne formelen, så antar jeg at formelen blir:

 

V*T=S

(Fart multiplisert med tid = Strekning)

Endret av Espyy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...