Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei trenger hjelp med noe eg overhodet isje forstår, "Finn en formel for strekningen s som er tilbakelagt etter tiden t når gjennomsnittsfarten er v"

 

s=vt

 

 

En bedrift avskriver sine maskiner etter saldometoden. Saldoavskrivningssatsen er 25%. Maskinene ble kjøpt inn ved inngangen til året 20x1. I 20x4 ble avskrivningene regnskapsført med kr 84 375. Hva ble maskinene kjøpt inn for ekskl. mva i 20x1?

 

Mener du at den var verdt 84 375 i 20x4?

0,75^4*x=84 375 =

Eller var avskrivningen for 20x4 på 84375?

Endret av St€rk
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har ikke lest victoria (enda) men har hørt at det er en fin bok. Kansje en idee og prøve litt selv og ikke minst lese boka, ehe?

 

Skal ikke være skråsikker, men tror nok det er skrevet i nyromatisk tid, og kansje med realismiske trekk? Hamsun skrev vel mye sånn tror jeg.

 

Over til noe annet: Jeg skal skrive rapport om osmose i lødrøk, å jeg har aldri skrevet rapport før og er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Kan man skrive litt fritt eller er det veldig viktig at man følger mal til punkt å prikke? Og for hvert punkt (punktene er: innledning, teori, utstyr og kjemikalier, utførelse, resultat/observasjon, diskusjon/konklusjon)

skal jeg skrive det på rapporten? f.eks Tero: blablabla. Utførelse:blabla. resultat: blabla. osv. Eller skal jeg ikke ha med alle de punktene som overskrift, skal jeg bare skrive?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja, ha innledning som overskrift også.

 

Skal du ikke ha med hypotese da? Eller er det det samme som innledning?

 

Ok, jo det står litt bak hvert punkt hva det skal skrives om. På innledningen skal jeg skrive om hensikten med forsøket og om jeg eventuelt har en hypotese. Er hypotese som en teori? må jeg skrive det? og hvor lang bør innledningen være? har du noen tips om osmose i rødløk som er vesentlig å få med? har ikke helt forstått alt så grundig.

Lenke til kommentar

Hypotese er det du tror kommer til å skje, altså at du kommer med en teori på forhånd. Vet ikke om du må, men det er i hvert fall lurt å skrive det. Innledningen burde ikke være lengre enn 4-5 linjer. Har aldri hørt om osmose i rødløk, så kan dessverre ikke hjelpe deg med den delen. :p

Lenke til kommentar

Har prøve i kapittel 1-5 i Tidslinjer 2, og i den sammenheng hadde sammendragene for disse kapitlene vært til stor hjelp. Tror sammendragene skal finnes på lokus.no, men det koster da 160kr.

Noen som har disse og kunne sendt det til meg?

(sammendragene for de resterende kapitlene er heller ikke å forrakte, mtp på fremtidige prøver).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...