Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Atomstrukturen avgjør i noen tilfeller om det er en dipol eller ikke, men hvordan kjenner vi atomstrukturen? Fant denne linken: http://en.wikipedia.org/wiki/VSEPR_theory

 

Men jeg forstår det ikke. Hvorfor er feks Co2 linært og ikke dipol o-c-o, mens h20 ikke er linært og er en dipol. Begge stoffene har et atom i midten og to rundt, men geometrien er forskjellig. Gidder noen å forklare?

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg har valgt Stieg Larssons "Menn som hater kvinner"(Både film og bok) til fordypningsoppgaven, eller særemne om du vil, i Norsk(VG3). Har alt klart, men finner ikke en skikkelig god problemstilling. Noen som kan hjelpe meg, da jeg vet det er veldig mange som har lest boken og sett filmen.

Lenke til kommentar

740px-Carbon-dioxide-2D-dimensions.svg.png

 

800px-H2O_2D_labelled.svg.png

 

Jeg husker ikke helt hvorfor, men det kan se ut til at det har noe med hydrogenbindingene å gjøre, samt at H2O ikke har dobbeltbinding.

 

 

Oxygen attracts electrons much more strongly than hydrogen, resulting in a net positive charge on the hydrogen atoms, and a net negative charge on the oxygen atom. The presence of a charge on each of these atoms gives each water molecule a net dipole moment. Electrical attraction between water molecules due to this dipole pulls individual molecules closer together, making it more difficult to separate the molecules and therefore raising the boiling point. This attraction is known as hydrogen bonding.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/H2O#Physics_and_chemistry

Lenke til kommentar

En dipol er en forskyvning av ladning. I CO22 har du forskyvning av ladning mot begge oksygenatomene men i motsatt retning av hverandre, siden CO22 er et linjært molekyl fører dette til at det totale dipolmomentet er lik null. Mens i H2O er det en vinkel mellom bindingene og dipolmomentene som gjør at du får et bidrag fra begge hydrogenbindingene bindingene til hydrogen. Du kan faktisk estimere vinkelen mellom bindinger ved å se på ledige elektronpar, eller mer nøyaktig orbitalene. Enkleste er å se på strukturen av molekylene og "se" om de har dipol.

 

Matematisk: Begge molekylene har bare bindinger i 2 dimensjoner. Du lager vektorer av dipolmomentene i de forskjellige bindingene. For å finne ut om molekylet har et totalt dipolmement så summerer du opp bidraget fra alle bindingene. Eks i 3 dimensjoner er svovelhexafluorid som ikke har dipolmoment selv om fluor mye mer elektronegativt enn svovel.

 

EDIT: Skrev hydrogenbindinger som er noe annet.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Hei! Jeg ble litt i tvil om noe. Altså hvis jeg feks har dipolen HCL så består den av hydrogen og klor og heter hydrogen(mono)klorid. Men når det dannes en dipol dipol binding mellom to HCL molekyler får de et annet navn da eller hva kaller jeg det?

 

Kommer ann på, hvis det er dipol bindingen mellom klor og hydrogen er det hydrogenbinding, som gjelder i dette tilfellet.

 

Du kan også få dipol binding mellom to Cl2 molekyler men siden disse ikke er permanente dipoler så kalles det Van der Waals bindinger. Bare et eksempel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...