Gå til innhold

jeg vil i Fremmedlegionen


Skoty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva får deg til å verdsette et liv i FL mindre enn et 8-16 liv i Norge?

Svarer ut ifra egne meninger, selv om du ikke retter spørsmålet til meg..

.

Begynner med et spørsmål, hva vet DU om livet i fremmedlegionen, utover TV-serier med folk som Bear Grylls i spissen?

Nå har jeg aldri vært i Legionen selv, men har nå fått lest noen bøker skrevet av tidligere legionærer, og på bakgrunn av disse har jeg så smått konstantert at det ikke er noe for alle.

 

En nylig, norsk erfaring.

 

Ellers vil jeg anbefale på det sterkeste å lese gjennom denne tråden på milforum, startet av en nordmann som har ganske lang fartstid i Legionen. (og som forøvrig gjør narr av Bear Gryll's "escape to the legion")

 

Legionen består av meget gode soldater, antageligvis noen av de beste i verden så lenge vi snakker om konvensjonelle styrker. Disiplinen er knallhard, noe helt annet enn i F. eks det norske Forsvaret. Fysisk avstraffelse er ikke helt ukjent i Legionen, det er vel en grunn til at flere deserterer derfra, som nordmannen jeg linket til først i mitt innlegg.

 

Formålet med FL er å sende ut soldater for å støtte franske interesser, men hvor oppdraget er såpass farlig at de ikke ønsker å risikere franske soldater. Da sier det seg selv at de kan komme ut i mange hårete situasjoner. Mitt store spørsmål er hva som motiverer en nordmann til å reise ut og stride mot alt fra barnesoldater på afrikanske stier til Saddams hær under Desert Storm 1. For Frankrike, ikke for Norge. Skulle jeg personlig satset på en militær karriere, så hadde det norske forsvaret antageligvis hatt mer enn nok å by på, det er ihvertfall mine erfaringer fra egen tid i kongens klær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svarer ut ifra egne meninger, selv om du ikke retter spørsmålet til meg..

.

Begynner med et spørsmål, hva vet DU om livet i fremmedlegionen, utover TV-serier med folk som Bear Grylls i spissen?

Nå har jeg aldri vært i Legionen selv, men har nå fått lest noen bøker skrevet av tidligere legionærer, og på bakgrunn av disse har jeg så smått konstantert at det ikke er noe for alle.

 

En nylig, norsk erfaring.

 

Ellers vil jeg anbefale på det sterkeste å lese gjennom denne tråden på milforum, startet av en nordmann som har ganske lang fartstid i Legionen. (og som forøvrig gjør narr av Bear Gryll's "escape to the legion")

 

Legionen består av meget gode soldater, antageligvis noen av de beste i verden så lenge vi snakker om konvensjonelle styrker. Disiplinen er knallhard, noe helt annet enn i F. eks det norske Forsvaret. Fysisk avstraffelse er ikke helt ukjent i Legionen, det er vel en grunn til at flere deserterer derfra, som nordmannen jeg linket til først i mitt innlegg.

 

Formålet med FL er å sende ut soldater for å støtte franske interesser, men hvor oppdraget er såpass farlig at de ikke ønsker å risikere franske soldater. Da sier det seg selv at de kan komme ut i mange hårete situasjoner. Mitt store spørsmål er hva som motiverer en nordmann til å reise ut og stride mot alt fra barnesoldater på afrikanske stier til Saddams hær under Desert Storm 1. For Frankrike, ikke for Norge. Skulle jeg personlig satset på en militær karriere, så hadde det norske forsvaret antageligvis hatt mer enn nok å by på, det er ihvertfall mine erfaringer fra egen tid i kongens klær.

Jeg leste boka av Øystein Paulsen. Du snakker litt forbi meg, jeg har ikke sagt at det norske forsvaret er noe kjedeligere. Jeg forstod det bare som at han mente at man ikke hadde noe liv i FFL, men jeg mener at uansett hva man driver med, så er ens liv like "verdig", og det handler bare om individuelle preferanser og innsatsvilje. Har ikke planer om FFL selv, men jeg tror så absolutt at det hadde vært en positiv opplevelse, og man kjenner nok veldig "at man lever" i sånne settinger.

Lenke til kommentar

 

Det er ingen planer for at de skal returnere til jorda ;)

Sjansen for at du dør i løpet av kort tid er også ekstremt stor.

Det å være helt isolert over lengre tid kan nok også gjøre normale mennesker syke nok til at de tar sitt liv eller dør.

No shit! Derfor har vi to grupper; de som tar de sjansene og mener at livet ikke har noen mening hvis man ikke prøver nye ting, og de som vil leve et kjedelig liv på kontor fordi alt annet er så farlig.

Lenke til kommentar

No shit! Derfor har vi to grupper; de som tar de sjansene og mener at livet ikke har noen mening hvis man ikke prøver nye ting, og de som vil leve et kjedelig liv på kontor fordi alt annet er så farlig.

Må si du tar altfor forhastede konklusjoner her. Folk er mye mer nyanserte enn som så. Jeg for min del vil ikke til Mars fordi jeg hadde gått glipp av så utrolig mye av det som foregikk på Jorden. Dessuten er jeg bombesikker på at et liv der vil være mer ensformig og klaustrofobisk enn hvilket som helst kontorliv her, forskjellen er at et kontorliv kan man endre på og gå fra når man vil.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har vel gått littegrann off topic nå, med all denne pratingen om å reise til andre planeter..

 

Angående å verve seg til Fremmedlegionen, så er det garantert en stor fordel å lære seg fransk før man i det heile tatt prøver å verve seg dit. I det du kommer for å verve deg, så holder det kanskje å kunne engelsk, men absolutt alle ordrer og lignende seinere i legionen kommer vel på fransk. Dersom man ikke kan språket i det heile tatt, så skjønner man overhodet ikke hva man egentlig får beskjed om å gjøre..

 

Fremmedlegionen får faktisk inn en god del søkere, så dem gidder bare å ta inn dem aller beste og mest motiverte søkerne. Man må være i veldig god fysisk form før man prøver å komme seg inn der..

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 8 år senere...
  • 6 måneder senere...
WeirdFace skrev (På 13.10.2013 den 12.28):

Denne diskusjonen har vel gått littegrann off topic nå, med all denne pratingen om å reise til andre planeter..

 

Angående å verve seg til Fremmedlegionen, så er det garantert en stor fordel å lære seg fransk før man i det heile tatt prøver å verve seg dit. I det du kommer for å verve deg, så holder det kanskje å kunne engelsk, men absolutt alle ordrer og lignende seinere i legionen kommer vel på fransk. Dersom man ikke kan språket i det heile tatt, så skjønner man overhodet ikke hva man egentlig får beskjed om å gjøre..

 

Fremmedlegionen får faktisk inn en god del søkere, så dem gidder bare å ta inn dem aller beste og mest motiverte søkerne. Man må være i veldig god fysisk form før man prøver å komme seg inn der..

Opplæring i fransk er en del av grunnutdanningen i Legionen. Svært mange av søkerne er fra deler av verden (bla. Øst-Europa) hvor man ikke snakker fransk. Når det er sagt, er det sikkert ingen ulempe å allerede kunne litt før man begynner.

Patrick Hansen skrev (På 26.2.2023 den 5.07):

Jeg er en gutt med lese og skrive vAnsker som skal være et hinder for alt jeg prøver og gjøre jeg har veldig lyst til og forsvare lande vårt og andre mindre land som ikke har då mye backup dom oss jeg har veldig lyst til å gjøre en fårskjeld her i verden å prøve å gjøre det stedet vi har til en bedre værfen 

Fremmedlegionen lister opp som et krav at man må kunne lese og skrive på sitt eget språk. Hvor store lese-skrivevansker man kan ha før det innebærer at dette kravet ikke er oppfylt, blir sikkert en vurderingssak. Samtidig innebærer det å verve seg til Legionen at man må lære fransk, og man må lære det raskt. I så måte vil nok lese-skrivevansker gjøre det utfordrende også der.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Man lærer "legionær-fransk". Typ "dette er en skje (m aksent). Feiler man er det fort opp og ned en kolle. Ikke så strenge på lese- og skrivevansker. Stadig flere kommer som følge av dårlig økonomi i hjemlandet- ofte land uten obligatorisk skole utover barneskolen. 

Ulempene med fremmedlegionen i forhold til det norske militæret er at man tjener lite- selv med hopptillegg (2rep) og intops. Det er og mye mer vasking av rom osv. Har man allerede en bachelor som avdelingen trenger går man gjerne opp til korporal med en gang og slipper litt billigere unna. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...