Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Det er det så absolutt ikke. Det er her jeg kritiserer din åpenbare mangel til å reflektere over ditt og elevens perspektiv:

Så du kritiserer meg for holdningen, eller hva jeg vil gjøre i praksis. Jeg har ikke norsk barnehagementalitet. I barnehagen hvis en unge oppfører seg ille så vet man at det er en grunn til det, og at man må løse problemet med foreldrene.

 

På ungdomskolen og høyere så er det på tide at de tar ansvar for sine egne handlinger. Hvis de oppfører seg ille, så ligger skylden på dem.

 

 

 

Diskusjonen har ikke bare gått på "bråk", men uønsket atferd generelt. Skulle du mene noe annet, så tror jeg det ville være lurt å lese tilbake i tråden. Det er ikke bare å ta for gitt at sanksjoner vil fungere, og fraskrive seg ansvaret om ikke.

Jeg snakket om bråk, fordi det er mest vanlig. De fleste elever går ikke lengre enn å bråke, kanskje kaste mat rundt i friminuttet. Noen elever vil sove i timen, eller noe lignende. Men de skaper ikke problemer for andre.

 

La oss si at det er en elev som gjentatte ganger skaper uro i klassen, og tilsnakk ikke fungerer. Og andre midler ikke ser ut til å gi resultater (dette er hva jeg ligger i straffelser, sanksjoner - utestengelse, forbud m.m., hva videre?) Hva bør gjøres?

 

Selvsagt skal det være konsekvenser, men de skal ikke være ensrettet. Foreldre kan gjerne kalles inn til dialog med lærer og elev. Det har ingen nytte å bare fortsette å straffe eleven til man får ønskede resultater, det er helt opplagt at det er underliggende årsaker. Etter en god dialog vil man kunne se om man finner endret atferd, og endret holdning til tilsnakk og sanksjoner (et nytt løp). Gir ikke dette resultater, vil eleven trolig måtte bytte miljø; ny klasse, ny klasseforstander(klasseleder), ny skole eller lignende. På dette stadiet har eleven blitt en sak for PPT, fordi eleven også har rettigheter i sin sak. Dette kan inkludere at læreren blir satt under observasjon i timene hvor det er problemer, kanskje av en trinnleder, og får forslag til hva som kan utløse underliggende årsaker til hva nå enn eleven sliter med.

 

Jeg har vært med på mange tilfeller hvor "dårlig oppførsel" slettes ikke er det samme i elevens perspektiv, og det med rette. En lærer vil umulig kunne ha oversikt over alles personlige og psykologiske tilstand, og her skal man være forsiktig med å stå for høyt i ståhei; i og med at det ligger i lærerrollen å åpne denne dialogen er en slik relasjon og personlig oppfølging noe eleven har krav på.

 

Jeg ville gjort det samme. Hadde en elev bråket i timen, ville min førstereaksjon vært å påpeke det. Dereter sende eleven til rektor og gi gjensittelse, og dereter snakke med foreldrene og eleven. Om dette kke funker så må kanskje eleven bytte klasse. Men denne eleven kommer til en ny klasse og oppfører seg like ille så må det ha noen videre konsekvenser. Forskjellen mellom deg og meg, er at jeg legger skylden på eleven. Det er ingen andres skyld at eleven bråker i timen. 13-16 åringer vet godt at de ikke skal bråke i timen. Og om ikke eleven har mentale problemer, så er det ingen underliggende årsaker. Det handler bare om at eleven generelt mangler respekt for autoriteter.

 

Problemet er at de fleste lærere stopper på trinn en. De lar elevene bråke i timen, og det er vansklig å hindre dem i å bråke i timen fordi det er ikke lov å kaste elever ut av timen, det er ikke lov å gi en elev gjensitting og jeg tror på mange skoler vil det fungere dårlig å sende eleven til rektor. Derfor kan elevene bråke så mye de vil, fordi det har ingen konsekvenser annet enn at læreren sier "ti stille".

 

Hvis den norske modellen fungerer så bra, hvorfor er den norske skolen en av de mest bråkete skolesystmene i verden?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det handler bare om at eleven generelt mangler respekt for autoriteter.

 

Dette kaller jeg å oversimplisifisere. Jeg er heller ute etter generelle holdepunkter, og vet om spesifikke tilfeller hvor dette er direkte usant uten at jeg trenger å kommentere de. Samtidig mener jeg at man bør drøfte hvorfor eleven mangler respekt for læreren som en autoritet (-det trenger da ikke å være slik at eleven mangler respekt for alle autoriteter?) Her bør man være åpen for at begge parter kan ha noe på sin klasse. En generell regel er at man alltid kan forbedre seg i sin lærerrolle.

 

Problemet er at de fleste lærere stopper på trinn en. De lar elevene bråke i timen, og det er vansklig å hindre dem i å bråke i timen fordi det er ikke lov å kaste elever ut av timen, det er ikke lov å gi en elev gjensitting og jeg tror på mange skoler vil det fungere dårlig å sende eleven til rektor. Derfor kan elevene bråke så mye de vil, fordi det har ingen konsekvenser annet enn at læreren sier "ti stille".

 

Her er jeg helt enig!

 

Jeg har forøvrig aldri sagt at den norske modellen fungerer bra.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Og om ikke eleven har mentale problemer, så er det ingen underliggende årsaker. Det handler bare om at eleven generelt mangler respekt for autoriteter.

 

Det er desverre ikke så enkelt.

I forrige uke hadde vi en episode som virkelig skremte meg, jeg går 2. vgs.

 

10-12 elever har siden dag en av dette skoleåret vært et stort problem fordi de nekter å snakke Norsk seg mellom når vi har undervisning i klasserom.

De snakker urdu seg mellom skråler og ler og forstyrrer undervisningen slik at både lærere og andre elever reagerer.

 

En av disse begynte å skjelle ut læreren vår på et språk som jeg ikke skjønner, men som den kvinnelige læreren vi hadde akkurat da tydeligvis forstod.

Hun ordret bråkmakeren til og forlate klasserommet for resten av timen, noe han ikke gjorde.

Han tok opp mobilen og ringte (vi får ikke ha mobilen på i timene) og ca 20 minutter senere kommer det en rasende mann inn i klasserommet og begynner å skjelle ut læreren vår sannsynligvis på urdu.

Deretter griper han tak i stoler og andre ting som var løse og begynte å kaste de mot læreren som rømte rommet.

 

Et ord som ble gjentatt gang på gang av denne mannen var KUFFER, noe som jeg skjønner betydningen av.

 

Jeg er nå i ferd med å bytte skole, fordi dette overgår langt mine grenser for akseptabel oppførsel uansett om man er ungdom, eller voksen.

Jeg er rett og slett redd for å gå på skolen.

Lenke til kommentar
Og om ikke eleven har mentale problemer, så er det ingen underliggende årsaker. Det handler bare om at eleven generelt mangler respekt for autoriteter.

 

Det er desverre ikke så enkelt.

I forrige uke hadde vi en episode som virkelig skremte meg, jeg går 2. vgs.

 

10-12 elever har siden dag en av dette skoleåret vært et stort problem fordi de nekter å snakke Norsk seg mellom når vi har undervisning i klasserom.

De snakker urdu seg mellom skråler og ler og forstyrrer undervisningen slik at både lærere og andre elever reagerer.

 

En av disse begynte å skjelle ut læreren vår på et språk som jeg ikke skjønner, men som den kvinnelige læreren vi hadde akkurat da tydeligvis forstod.

Hun ordret bråkmakeren til og forlate klasserommet for resten av timen, noe han ikke gjorde.

Han tok opp mobilen og ringte (vi får ikke ha mobilen på i timene) og ca 20 minutter senere kommer det en rasende mann inn i klasserommet og begynner å skjelle ut læreren vår sannsynligvis på urdu.

Deretter griper han tak i stoler og andre ting som var løse og begynte å kaste de mot læreren som rømte rommet.

 

Et ord som ble gjentatt gang på gang av denne mannen var KUFFER, noe som jeg skjønner betydningen av.

 

Jeg er nå i ferd med å bytte skole, fordi dette overgår langt mine grenser for akseptabel oppførsel uansett om man er ungdom, eller voksen.

Jeg er rett og slett redd for å gå på skolen.

Men dette er et perfekt eksempel pa en elev som mangler respekt for laereren sin og at handlingene hans har ingen konsekvenser. Hadde f.eks. dette skjedd pa skolen jeg gikk pa i et ar i USA, som var en offentlig skole i et fattig omrade, sa ville hun ha tilkalt en vakt som hadde kastet eleven ut. At en elev nektet a ga ut opplevde jeg en gang, men da vakten kom inn 1 minutt senere sa tok det ikke lang tid for han stakk. Den skolen hadde langt mindre brak enn mange gode offentlige skoler i Norge.

 

I Norge er ikke det mulig og lareren er handlingslammet og eleven vet at hvis han ikke lytter til laereren sa har det ingen konsekvenser. Han tilkallet en til a hjelpe han, fordi det ga han ekstra makt og han visste at han ikke ville havne opp i trobbel for a gjore det. Det er det jeg snakker om, ufyslige handlinger ma ha konsekvenser. Og gode handlinger bor bli belonnet. Det er slik mennesklig natur fungerer.

Lenke til kommentar
Det handler bare om at eleven generelt mangler respekt for autoriteter.

 

Dette kaller jeg å oversimplisifisere. Jeg er heller ute etter generelle holdepunkter, og vet om spesifikke tilfeller hvor dette er direkte usant uten at jeg trenger å kommentere de. Samtidig mener jeg at man bør drøfte hvorfor eleven mangler respekt for læreren som en autoritet (-det trenger da ikke å være slik at eleven mangler respekt for alle autoriteter?) Her bør man være åpen for at begge parter kan ha noe på sin klasse. En generell regel er at man alltid kan forbedre seg i sin lærerrolle.

Det gar selvfolgelig ann a drofte hvorfor, og man bor prove a vaere en rettferdig laerer. Hvis man er urretferdig, sa vil elevene mislike deg. Men om en elev braker i timen og oppforer seg ufyslig, sa er det bare en person som har skyld i det, og det er eleven selv. Og selvfolgelig kan man forbedre seg. Det er en kunst a kunne undervise en klasse godt, samtid passe pa brakemakerene.

 

Men den maten som har blitt provd i Norge, hvor man skal forsta brakemakerene istedenfor a straffe dem er fullstendig feil. En laerer vil alltid vaere noe kjedelig. Skole i seg selv vil vaere noe kjedelig om man skal laere noe. Enhver elev som irriterer laeren vil bli populaer pa en darlig skole, fordi de plager noen de ikke liker. Det er to mater man kan lose dette pa. Enten kan man prove a vaere "kul" og da vil man klare seg greit, men skal man vaere kul kan man ikke presse dem noe saerlig. I tilegg forbedrer det ikke holdningen deres.

 

Den andre losningen er a gi brakemakerene konsekvenser. Mobbere, mobber den lille gutten pa nabolaget, ikke den store gutten som kan banke dem opp. Vil deres ufyslige oppforsel fa konsekvenser, sa blir det ikke like goy lenger. Da vil ogsa de andre elevene gjore det som er best for dem selv, nemlig a lytte eller hvis de ikke gidder, sove i timen.

Lenke til kommentar

Hvis eleven er helt håpløs og gir blaffen i alt fra igjensitting til utestengelse så mener jeg at eleven skal bli plassert på en instutisjon for problembarn. Slike elever har ingenting å gjøre i den offentlige skolen. Hvis eleven kan tenke, så ønsker han ikke å havne på en instutisjon hvor han kjenner få og vil ha redusert sosialt liv. Dermed vil han komme til å oppføre seg. Det er hva vi kaller konsekvenser.

 

Så du mener at problemer på skolen er nok til å havne på instutisjon nå... Vel, må skuffe deg for jeg har hørt om barn og unge som har rømt fra slike steder og jeg har hørt om arbeidere der som har blitt skadd. Er nok ikke så avskrekkende som du vil ha det til. Forøvrig blir det systemet du beskriver her mer og mer diktaturisk og mindre og mindre demokratisk. Er poenget at Norge skal overta holdningene til Sovjetunionen siden den kollapset?

 

Faktisk, det er den yngre generasjonen det går ut over. Hvorfor? For det første skatter man arbeidere og gir til pensjonister. I tilegg har eldre kapital, så de vil ikke ha noen problemer. Er den yngre generasjonen svake så vil mange av dem ende opp arbeidsløse, få lavtlønede jobber og vil ha store problemer med å holde finansene i orden. Det er bare dem selv det går ut over. Det eneste kjipe er at velferdstaten lar de som er late bli støttet opp av de som faktisk gadd å jobbe på skolen. Jeg er glad for at jeg ikke kommer til å støtte opp noen av dine håpløse klassekammerater.

 

Om det blir slik du beskriver her så vil ingen kunne jobbe til å holde samfunnet i orden så det blir i aller høyeste grad de eldre det går utover. Hvordan skal de kunne klare seg når ingen er der til å passe på dem? :!: Er nok absloutt i deres interesse at barn og unge skal ville gidde å gå på skolen. ;)

 

Forøvrig var ingen av dem mine kamerater og jeg har ikke kontakt med noen av dem helelr så spar deg for slike idiotiske kommentarer.

 

Ikke overalt. I de stedene hvor man har konsekvenser for sine handlinger, så er det mye greiere for lærerene. Som sagt, en av lærerene jeg hadde i USA var streng. Kanskje noe for streng og for lite forståelsefull, men det virket. Siden dårlig oppførsel i hans klasserom hadde konsekvenser, selv for små handlinger. Dermed så oppførte elevene seg også. En annen lærer som bare skrek hold kjeft, men fulgte det aldri opp endte opp med et veldig bråkete klasserom.

 

Igjen, om elevene respekterer tiltakene. Har hatt strenge og sure lærere selv som ikke oppnådde annet enn at hele klassen nynnet "mmmmmmmmmmm" samtidig. Har vært lærere som har prøvd å sende elevene ut av klasserommet eller få dem til å sitte igjen, men som ikke har klart det.

Lenke til kommentar

Så du mener at problemer på skolen er nok til å havne på instutisjon nå... Vel, må skuffe deg for jeg har hørt om barn og unge som har rømt fra slike steder og jeg har hørt om arbeidere der som har blitt skadd. Er nok ikke så avskrekkende som du vil ha det til. Forøvrig blir det systemet du beskriver her mer og mer diktaturisk og mindre og mindre demokratisk. Er poenget at Norge skal overta holdningene til Sovjetunionen siden den kollapset?

Ja, fullstendig håpløse barn på ungdomskolen eller lavere bør havne på egne instutisjoner. For det første man man finne ut hva som er galt og hvordan man kan få eleven til å oppføre seg. For det andre har den eleven ingen rett i å plage alle andre elevene på skolen og for det tredje kan det brukes som straff fordi de fleste ønsker å være blandt vennene sine.

 

Selvfølgelig kan du rømme, men du kan velge å ikke gå på skolen også. Og det er ikke diktaturisk at elever som ikke passer inn i den offentlige skolen, går på spesielskoler. Det er noe som er gjort i Norge, for mentalt skadete barn og hørselshemmede. Jeg vil inkludere det til barn som ikke klarer å oppføre seg.

 

Om det blir slik du beskriver her så vil ingen kunne jobbe til å holde samfunnet i orden så det blir i aller høyeste grad de eldre det går utover. Hvordan skal de kunne klare seg når ingen er der til å passe på dem? :!: Er nok absloutt i deres interesse at barn og unge skal ville gidde å gå på skolen. ;)

 

Forøvrig var ingen av dem mine kamerater og jeg har ikke kontakt med noen av dem helelr så spar deg for slike idiotiske kommentarer.

Vil du ha mat på bordet? Da må man jobbe. Så la oss si at 50% jobber og 10% tar høyere utdanning. Det er langt lavere enn dagens tall. Det er de eldre som sitter med kapitalen og får trygd. Derimot de som jobber, vil bli høyt skattet for å dekke de som ikke jobber og de eldre. La oss til og med anta at staten slutter med alle mulige former for trygd. Eldre sitter forsatt på masse kapital. Hvis yngre folk ønsker mat på bordet, må de jobbe for de eldre.

 

Verden er heldigvis rettferdig i dette tilfellet, og de som får svi er den yngre generasjonen.

 

 

Igjen, om elevene respekterer tiltakene. Har hatt strenge og sure lærere selv som ikke oppnådde annet enn at hele klassen nynnet "mmmmmmmmmmm" samtidig. Har vært lærere som har prøvd å sende elevene ut av klasserommet eller få dem til å sitte igjen, men som ikke har klart det.

Det er et tydelig eksempel på handlinger som har null konsekvenser. Elevene vet godt at læreren kan aldri gjøre noe mer enn å angripe dem verbalt. Hvis handlingene deres hadde virkelige konsekvenser som gorde livet deres kjipt, så ville de nok ha lyttet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, fullstendig håpløse barn på ungdomskolen eller lavere bør havne på egne instutisjoner. For det første man man finne ut hva som er galt og hvordan man kan få eleven til å oppføre seg. For det andre har den eleven ingen rett i å plage alle andre elevene på skolen og for det tredje kan det brukes som straff fordi de fleste ønsker å være blandt vennene sine.

 

De som burde havne på instutisjon er maktsyke lærere og andre som jobber med skole! De som tror at de kan tvinge noen til et sted de hater å være og deretter tror de kan være autoritære og få respekt! Både barne og ungdomsskole er tvang og SELVSAGT tar elever igjen når de først blir tvunget til et jævlig sted og deretter skal bli tvugnget til å høre på en gjeng maktsyke, oppblåste voksne som vil bestemme alt de skal gjøre mens de er der! Gjennom hele historien har det blitt gjort opprør mot autoriteter og tyranner og det er ikke noe man bare kan fjerne ved å si at skolen er nødvendig! Dette at lærerne i tillegg har en rekke goder som ikke elevene har er selvsagt også noe det blir protestert mot slik jeg har pekt på flere ganger.

 

Du sier det bør være mer konsekvenser for elever som ikke vil oppføre seg som de maktsyke lærerne vil de skal, men har du tatt med at elevene i både barne og ungdomsskole er der under tvang? Har du tenkt over at det ikke bare er å tvinge noen til et sted for så å tvinge dem til å gjøre som man sier? SELVSAGT vil det møte motstand og bra er det!

 

Dette du skriver om å finne ut hva som er galt ved å sende dem til instutisjon. Det trenger ikke å være noe som helst galt bortsett fra at de er syke av å høre på det jævla gnålet fra lærerne! Det trenger ikke å være noe annet enn at de er syke av den jævla skolen! Må det absolutt være noe galt med noen fordi de ikke vil på skolen?

 

Selvfølgelig kan du rømme, men du kan velge å ikke gå på skolen også. Og det er ikke diktaturisk at elever som ikke passer inn i den offentlige skolen, går på spesielskoler. Det er noe som er gjort i Norge, for mentalt skadete barn og hørselshemmede. Jeg vil inkludere det til barn som ikke klarer å oppføre seg.

 

Nei, barne og ungdomsskolen er ikke valgfri. Det er tvang! Og det e rikke det minste logisk eller rettferdig at man skal bli tvunget til et nytt sted bare fordi man ikke vil være på det første stedet man blir tvunget til slik du snakker om her med spesialskoler istedefor vanlige skoler! Og før du snakke om barn som "ikke klarer å oppføre seg" får du tenke over at de selvsagt tar igjen når de møter tvang og trussler!

 

Vil du ha mat på bordet? Da må man jobbe. Så la oss si at 50% jobber og 10% tar høyere utdanning. Det er langt lavere enn dagens tall. Det er de eldre som sitter med kapitalen og får trygd. Derimot de som jobber, vil bli høyt skattet for å dekke de som ikke jobber og de eldre. La oss til og med anta at staten slutter med alle mulige former for trygd. Eldre sitter forsatt på masse kapital. Hvis yngre folk ønsker mat på bordet, må de jobbe for de eldre.

 

Og hva skal de eldre gjøre hvis ingen kan hjelpe dem? Hva hjelper det med kapital om de ikke klarer å gå rundt i huset på egenhånd eller lage seg mat når den tid kommer? Da vil de nok se tilbake på og angre på at de aldri tok seg bryet med å prøve å få barn og unge til å trives på skolen slik at de ville gå dit og gjøre en innsats. ;) Riktignok et ekstremt eksempel, men det illustrerer at i det lange løp vil de eldre tape på at de bare vil herse med og tvinge den yngre generasjonen.

 

Verden er heldigvis rettferdig i dette tilfellet, og de som får svi er den yngre generasjonen.

 

Din versjon av rettferdighet er jo bevist å være basert på tvang. Uansett så vil den eldre generasjonen tape i det lange løp slik jeg nettopp viste til.

 

Det er et tydelig eksempel på handlinger som har null konsekvenser. Elevene vet godt at læreren kan aldri gjøre noe mer enn å angripe dem verbalt. Hvis handlingene deres hadde virkelige konsekvenser som gorde livet deres kjipt, så ville de nok ha lyttet.

 

:!: Feil! Følger du ikke med i nyheter i det hele tatt? Det flere av dem hadde gjort ville være å slå ned eller stikke ned lærerne! Å virkelig knuse dem! Det e flere saker der slikt har hendt både her i landet og i andre land de siste årene og i årevis hvis du begynner å se etter i nyhetsarkiv. Om lærerne spiller tøffe så får de faktisk akkurat den samme behandlingen tilbake fra elevene! Og godt der det!

Lenke til kommentar

Nå er ikke dette en tråd om hvorvidt man vil totalforandre skolesystemet siden det ikke nevnes noe om det i åpningsinnlegget, men kan jo svare litt kort:

 

Har ikke akkurat noen plan ettersom jeg ikke tar over landet med det første. Men nå har jeg jo alt pekt på feil som at lærerne har mye bedre stoler og lov til å ta med seg drikke hjemmefra. Dette burde enten bli avskaffet eller så burde elevene få akkurat de samme godene/rettighetene. En anen god ide ville vært at elevene fikk betalt for å gå på skolen.Og før noen snakker om bestikkelser, nei det er ikke bestikkelser! Folk her har jo argumentert om at skolen skal lære enn opp til arbeidslivet senere og da må jo absolutt læren ved lønning og økonomisk forståelse være bra å ta med. ;) Det ville dessuten gjort dem mer innstilt på å arbeide og gjøre en innsats. (Noen som husker da lærerne ville streike 17. maitog forde de ikke lenger ville få betalt? hvorfor skal elever gå i togene når de ikke får betalt? Det e rog forblir forskjellsbehandling!) Nå er det heller ikke i alle jobber at man alltid må gjøre arbeid hjemme på fritiden heller så lekser burde enten avskaffes eller bare være et par dager i uken.

 

Med bare disse endringene ville nok elevers holdning endres også.

Lenke til kommentar
Det er noe som er gjort i Norge, for mentalt skadete barn og hørselshemmede. Jeg vil inkludere det til barn som ikke klarer å oppføre seg.

 

Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men slike tiltak er allerede innført.

 

Det oppstår også noe mer naturlig grunnet fritt skolevalg. I bergensområdet har vi helt tydelig gode og dårlige skoler, som består av noe "samme mølla". Foreldre søker sine gode elever over i gode skoler, og elever som ikke oppfører seg blir sendt til skoler hvor de har tiltak for "umulig" oppførsel.

 

Problemet med denne "naturlige" løsningen er at man ikke har råd til å ha flere ungdomsskoler i alle nærmiljø, og da må noen se seg nødt til å gå på skole med "alle problembarna".

Lenke til kommentar

Det oppstår også noe mer naturlig grunnet fritt skolevalg. I bergensområdet har vi helt tydelig gode og dårlige skoler, som består av noe "samme mølla". Foreldre søker sine gode elever over i gode skoler, og elever som ikke oppfører seg blir sendt til skoler hvor de har tiltak for "umulig" oppførsel.

 

Hva slags "tiltak" dreier det seg om?

Lenke til kommentar

De som burde havne på instutisjon er maktsyke lærere og andre som jobber med skole! De som tror at de kan tvinge noen til et sted de hater å være og deretter tror de kan være autoritære og få respekt! Både barne og ungdomsskole er tvang og SELVSAGT tar elever igjen når de først blir tvunget til et jævlig sted og deretter skal bli tvugnget til å høre på en gjeng maktsyke, oppblåste voksne som vil bestemme alt de skal gjøre mens de er der! Gjennom hele historien har det blitt gjort opprør mot autoriteter og tyranner og det er ikke noe man bare kan fjerne ved å si at skolen er nødvendig! Dette at lærerne i tillegg har en rekke goder som ikke elevene har er selvsagt også noe det blir protestert mot slik jeg har pekt på flere ganger.

 

Du sier det bør være mer konsekvenser for elever som ikke vil oppføre seg som de maktsyke lærerne vil de skal, men har du tatt med at elevene i både barne og ungdomsskole er der under tvang? Har du tenkt over at det ikke bare er å tvinge noen til et sted for så å tvinge dem til å gjøre som man sier? SELVSAGT vil det møte motstand og bra er det!

 

Dette du skriver om å finne ut hva som er galt ved å sende dem til instutisjon. Det trenger ikke å være noe som helst galt bortsett fra at de er syke av å høre på det jævla gnålet fra lærerne! Det trenger ikke å være noe annet enn at de er syke av den jævla skolen! Må det absolutt være noe galt med noen fordi de ikke vil på skolen?

Det virker som om du har noe imot skolesystemet generelt. Men at det er tvang er ikke et argument. Du valgte ikke å bli født eller å bo hos familien, men allikavel må du følge deres regler. Hvis du ikke følger dem så vil du bli straffet. Liekeledes med skolen, det er uansett for ditt eget beste at du går på skolen. Hvor langt tror du hadde kommet i livet uten skolegang?

 

 

Nei, barne og ungdomsskolen er ikke valgfri. Det er tvang! Og det e rikke det minste logisk eller rettferdig at man skal bli tvunget til et nytt sted bare fordi man ikke vil være på det første stedet man blir tvunget til slik du snakker om her med spesialskoler istedefor vanlige skoler! Og før du snakke om barn som "ikke klarer å oppføre seg" får du tenke over at de selvsagt tar igjen når de møter tvang og trussler!

Det er ikke instutisjonen jeg snakket om heller. Men du sa man kan rømme, men man kan rømme fra den offentlige skolen også.

 

 

 

Og hva skal de eldre gjøre hvis ingen kan hjelpe dem? Hva hjelper det med kapital om de ikke klarer å gå rundt i huset på egenhånd eller lage seg mat når den tid kommer? Da vil de nok se tilbake på og angre på at de aldri tok seg bryet med å prøve å få barn og unge til å trives på skolen slik at de ville gå dit og gjøre en innsats. ;) Riktignok et ekstremt eksempel, men det illustrerer at i det lange løp vil de eldre tape på at de bare vil herse med og tvinge den yngre generasjonen.

Jeg tror ikke en arbeidsledig vil takke nei til en jobbtilbud for 400K kroner for å hjelpe gamle mennesker. Altså, det vil alltid være folk som kan hjelpe dem. Hva hjelper det med kapital, kapital kan gi deg en hjemmehjelper som vil gjøre alt det for deg.

 

En svakere yngre generasjon, vil bare skade den yngre generasjonen. Mange vil bli arbeidsledige, fordi firmaer vil heller ansette noen andre, eller holde på de eldre. Mange av de som får jobb, får lavtlønnsyrker. Mange av de yrkene vil være å passe på eldre. Det som er så fantastisk med kapitalisme, er at de som har skylden er også de som kommer til å føle smerten.

 

:!: Feil! Følger du ikke med i nyheter i det hele tatt? Det flere av dem hadde gjort ville være å slå ned eller stikke ned lærerne! Å virkelig knuse dem! Det e flere saker der slikt har hendt både her i landet og i andre land de siste årene og i årevis hvis du begynner å se etter i nyhetsarkiv. Om lærerne spiller tøffe så får de faktisk akkurat den samme behandlingen tilbake fra elevene! Og godt der det!

 

Det jeg prøver å fortelle deg, er at det ikke hjelper å bare kritisere dem verbalt. Du må ha handlinger. F.eks. hvis det var en vakt på skolen som læreren kunne tilkalt ville det ikke vært noe problem å kaste ut eleven. Hvis eleven velger å stikke ned læreren så hører nok eleven hjemme i fengsel, ikke på skolen. Og hvis det var sånn at om lærerene er tøffe, så får de samme behandling tilbake. Hvorfor opplevde ikke læreren min i USA dårlig behandling tilbake og han var ikke en gang forståelsefull. Mens en annen lærer som bare sa hold kjeft, hadde et veldig bråkete klasserom?

 

Det er noe som er gjort i Norge, for mentalt skadete barn og hørselshemmede. Jeg vil inkludere det til barn som ikke klarer å oppføre seg.

 

Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men slike tiltak er allerede innført.

 

Det oppstår også noe mer naturlig grunnet fritt skolevalg. I bergensområdet har vi helt tydelig gode og dårlige skoler, som består av noe "samme mølla". Foreldre søker sine gode elever over i gode skoler, og elever som ikke oppfører seg blir sendt til skoler hvor de har tiltak for "umulig" oppførsel.

 

Problemet med denne "naturlige" løsningen er at man ikke har råd til å ha flere ungdomsskoler i alle nærmiljø, og da må noen se seg nødt til å gå på skole med "alle problembarna".

Er det innført?

 

Fritt skolevalg er for videregående, og på videregående trenger man ingen spesialskoler. Oppfører en elev seg ufyslig over lengre tid, så er det bare å kaste eleven ut av skolen.

Lenke til kommentar

Det virker som om du har noe imot skolesystemet generelt. Men at det er tvang er ikke et argument. Du valgte ikke å bli født eller å bo hos familien, men allikavel må du følge deres regler. Hvis du ikke følger dem så vil du bli straffet. Liekeledes med skolen, det er uansett for ditt eget beste at du går på skolen. Hvor langt tror du hadde kommet i livet uten skolegang?

 

:!: Nei, man trenger ikke å følge regler hos familien! Det er nok i familielivet det alltid har eksistert, fortsatt eksisterer og alltid vil eksistere mest regelbrudd. Mange som ikke bryr seg med straffer/konsekvenser som en patetisk familie kommer med. Og man må ikke nødvendigvis bo hos sin egen familie heller. Finnes mange eksempler på barn og tennåringer som ikke gjør det. ;)

 

Kjenner til folk som aldri fullførte skolen og det går greit med dem. Fullførte den forøvrig ikke selv heller og klarer meg fint.

 

Det er ikke instutisjonen jeg snakket om heller. Men du sa man kan rømme, men man kan rømme fra den offentlige skolen også.

 

At man kan rømme fra skolen, hva er det som argument eller svar på at jeg skrev at man kan rømme fra en instutisjon?

 

Jeg tror ikke en arbeidsledig vil takke nei til en jobbtilbud for 400K kroner for å hjelpe gamle mennesker. Altså, det vil alltid være folk som kan hjelpe dem. Hva hjelper det med kapital, kapital kan gi deg en hjemmehjelper som vil gjøre alt det for deg.

 

Kjedelig å satse alle kort noe man bare tror eller hva... ;) Hva om det ikke er noen som vil ha den jobben? Hva om det ikke er hjemmehjelper nok til dem alle? Om ingen unge utdanner seg til det lenger vil det før eller siden bli mangel og det slår tilbake på de eldre. ;)

 

En svakere yngre generasjon, vil bare skade den yngre generasjonen. Mange vil bli arbeidsledige, fordi firmaer vil heller ansette noen andre, eller holde på de eldre. Mange av de som får jobb, får lavtlønnsyrker. Mange av de yrkene vil være å passe på eldre. Det som er så fantastisk med kapitalisme, er at de som har skylden er også de som kommer til å føle smerten.

 

Som sagt vil det slå tilbake på de eldre da ingen eller altfor få vil kunne hjelpe dem eller føre samfunnet videre. Og ikke ødelegg denne tråden med idiotisk snakk om kapitalisme. Det har vært flere tråder som har blitt ødelagt av forsøppling om det snakket!

 

Det jeg prøver å fortelle deg, er at det ikke hjelper å bare kritisere dem verbalt. Du må ha handlinger. F.eks. hvis det var en vakt på skolen som læreren kunne tilkalt ville det ikke vært noe problem å kaste ut eleven. Hvis eleven velger å stikke ned læreren så hører nok eleven hjemme i fengsel, ikke på skolen. Og hvis det var sånn at om lærerene er tøffe, så får de samme behandling tilbake. Hvorfor opplevde ikke læreren min i USA dårlig behandling tilbake og han var ikke en gang forståelsefull. Mens en annen lærer som bare sa hold kjeft, hadde et veldig bråkete klasserom?

 

Det jeg prøver å fportelle deg er at det uansett ikke vil nytte dersom ingen hører etter og ingen er redde for tiltakene! Om elever ikke hører på læreren som forsøker å kaste dem ut av timen, hvorfor skulle de høre på vakten? Og ikke tro at det ikke ville blitt gjort motstand om noen av dem hadde prøvd å kaste elevene ut med makt... Hva med de elevene som slår ned eller stikker ned lærerne og som er under kriminell lavalder da? Instutisjon der og? For å si det slik er det nok lærerne det går mest utover uansett... Når det kommer til lærere og klasser i USA som du har snakket om en del ganger nå så høres det ut som det ikkev ar noen tøffe elever som turde å ta igjen rett og slett. Og det burde den idioten av en lærer være glad for siden det er mer normalt å medbringe skytevåpen enn kniv på skolen i USA... ;)

Lenke til kommentar

Det værste er at læreren ikke blir dømt for grov vold og henrettet! Eller at ikke alle elevene som så dette gikk sammen og slå læreren rett ned! For deretter å avlevere noen kraftige spark i hodet!

 

Dette er et godt eksempel på og argument for at elever burde gi lærerne igjen og slå til med hardt mot hardt! Før var lærervold tillat og nå lever det i beste velgående selvom det ikke lenger skal være tillat! Elevvold mot lærerne er altså fullt ut forståelig både i eksempel med en lærer som dette og i andre eksempler der elevene tar lærerne før lærerne rekker å gå så langt!

Lenke til kommentar

Det værste er at læreren ikke blir dømt for grov vold og henrettet! Eller at ikke alle elevene som så dette gikk sammen og slå læreren rett ned! For deretter å avlevere noen kraftige spark i hodet!

 

Dette er et godt eksempel på og argument for at elever burde gi lærerne igjen og slå til med hardt mot hardt! Før var lærervold tillat og nå lever det i beste velgående selvom det ikke lenger skal være tillat! Elevvold mot lærerne er altså fullt ut forståelig både i eksempel med en lærer som dette og i andre eksempler der elevene tar lærerne før lærerne rekker å gå så langt!

 

Lever lærervold i beste vellgående? I de 12(?) årene jeg gikk på skole opplevde jeg aldri noe i nærheten av vold fra lærere, har heller aldri hørt om noen jeg kjenner som har vert borti noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...