Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

:!: Nei, man trenger ikke å følge regler hos familien! Det er nok i familielivet det alltid har eksistert, fortsatt eksisterer og alltid vil eksistere mest regelbrudd. Mange som ikke bryr seg med straffer/konsekvenser som en patetisk familie kommer med. Og man må ikke nødvendigvis bo hos sin egen familie heller. Finnes mange eksempler på barn og tennåringer som ikke gjør det. ;)

 

Kjenner til folk som aldri fullførte skolen og det går greit med dem. Fullførte den forøvrig ikke selv heller og klarer meg fint.

Joda, du kan sikkert gjøre det hvis du ønsker å bli en patetisk unge med elendig forhold til din egen familie.

 

 

At man kan rømme fra skolen, hva er det som argument eller svar på at jeg skrev at man kan rømme fra en instutisjon?

Ja, men det er ingen direkte trussel at man kan rømme fra instutisjonen, fordi det er ingen direkte trussel at elever vil rømme fra skolen. De vil fort komme tilbake igjen.

 

 

Kjedelig å satse alle kort noe man bare tror eller hva... ;) Hva om det ikke er noen som vil ha den jobben? Hva om det ikke er hjemmehjelper nok til dem alle? Om ingen unge utdanner seg til det lenger vil det før eller siden bli mangel og det slår tilbake på de eldre. ;)

 

Som sagt vil det slå tilbake på de eldre da ingen eller altfor få vil kunne hjelpe dem eller føre samfunnet videre. Og ikke ødelegg denne tråden med idiotisk snakk om kapitalisme. Det har vært flere tråder som har blitt ødelagt av forsøppling om det snakket!

Markedskreftene vil løse det problemet. Om de blir mangel på hjemmehjelpere så vil lønnen til dem øke. Dette vil bety at hjemmehjelpere får høyere lønn enn andre ufaglærte yrker. Siden det er mangel på ansatte som vil jobbe for eldre, så vil det også bli høy arbeidsledighet fordi det er en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel. Nå jeg er en arbeidsledig person. Vil jeg kjempe for å få en jobb som gir meg ca 250K i lønn, eller vil jeg ta jobben på eldresenteret for 400K og de skriker etter ansatte. Valget er ganske enkelt.

 

Jeg vet at det er kjipt å høre at det er den late generasjonen som blir skadet av å være late. Men slik er heldigvis verden.

 

 

 

 

 

Det jeg prøver å fportelle deg er at det uansett ikke vil nytte dersom ingen hører etter og ingen er redde for tiltakene! Om elever ikke hører på læreren som forsøker å kaste dem ut av timen, hvorfor skulle de høre på vakten? Og ikke tro at det ikke ville blitt gjort motstand om noen av dem hadde prøvd å kaste elevene ut med makt... Hva med de elevene som slår ned eller stikker ned lærerne og som er under kriminell lavalder da? Instutisjon der og? For å si det slik er det nok lærerne det går mest utover uansett... Når det kommer til lærere og klasser i USA som du har snakket om en del ganger nå så høres det ut som det ikkev ar noen tøffe elever som turde å ta igjen rett og slett. Og det burde den idioten av en lærer være glad for siden det er mer normalt å medbringe skytevåpen enn kniv på skolen i USA... ;)

Grunnen til at de vil høre på vakten er fordi han er sterk. Læreren er ikke sterk og kan ikke kaste dem ut uten å skape rot i klasserommet. Vakten derimot har ingen forpliktelser til klasserommet og er også langt sterkere enn elevene. Om eleven prøver å vise mostand så risikerer han at konsekvensene blir enda verre. Slike elever later som om de er tøffe, fordi de vet at lærerene ikke kan stoppe dem. Om de møter noen som faktisk er sterkere enn dem så blir de små skrikerunger. Blir de satt på plass nok ganger så holder de kjeft og begynner å oppføre seg. Jeg har sett det i praksisk flere ganger.

 

Og det er ikke vanlig å medbringe skytevåpen på skolen i USA. På slike skoler det ville vært en trussel så har de metalldetektorer og selv på min skole hadde vaktene skytevåpen/tasere. Tar du med deg skytevåpen, eller kniv så tar det nok ikke lang tid før du havner i fegsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lever lærervold i beste vellgående? I de 12(?) årene jeg gikk på skole opplevde jeg aldri noe i nærheten av vold fra lærere, har heller aldri hørt om noen jeg kjenner som har vert borti noe slikt.

 

Jepp, det gjør det. HAr opplevd flere i klassen bli utsatt for det og flere på skolen selvom det ikke var like ekstremt som i den artikklen jeg linket til.

Lenke til kommentar

Joda, du kan sikkert gjøre det hvis du ønsker å bli en patetisk unge med elendig forhold til din egen familie.

 

Spørsmålet er bare om det er den som skiller seg ut eller resten av familien som er patetisk... ;) Det er heller ikke nødvendig å ha et godt forhold til familien sin for å lykkes her i livet. Det finnes utallige eksempler på det i verden så nevner like godt bare et for at denne debatten ikke skal skli fullstendig ut i avsporing: Eminem - Han har vært den største rapperen noensinne selvom han er hvit og han er fortsatt aktuell og har langt ifra noe godt forhold til alle i nærmeste familie... ;)

 

Ja, men det er ingen direkte trussel at man kan rømme fra instutisjonen, fordi det er ingen direkte trussel at elever vil rømme fra skolen. De vil fort komme tilbake igjen.

 

Forstår fremdeles ikke hva det er du vil fram til her.

 

Markedskreftene vil løse det problemet. Om de blir mangel på hjemmehjelpere så vil lønnen til dem øke. Dette vil bety at hjemmehjelpere får høyere lønn enn andre ufaglærte yrker. Siden det er mangel på ansatte som vil jobbe for eldre, så vil det også bli høy arbeidsledighet fordi det er en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel. Nå jeg er en arbeidsledig person. Vil jeg kjempe for å få en jobb som gir meg ca 250K i lønn, eller vil jeg ta jobben på eldresenteret for 400K og de skriker etter ansatte. Valget er ganske enkelt.

 

Og dette er noe du kan lene deg på i lengden?

 

Jeg vet at det er kjipt å høre at det er den late generasjonen som blir skadet av å være late. Men slik er heldigvis verden.

 

Komplett idiotisk utsagn! Om det skulle gå så langt som dette så er det lærerne og de andre i systemet som er late som ikke har forsøkt å få de unge til skole og utdanning på andre måter da de innså at krav og maktbruk ikke førte fram! Og som sagt vil ikke systemet du beskriver ovenfor funke i det lange løp så det vil slå tilbake på alle, men være de eldres feil!

 

Grunnen til at de vil høre på vakten er fordi han er sterk. Læreren er ikke sterk og kan ikke kaste dem ut uten å skape rot i klasserommet. Vakten derimot har ingen forpliktelser til klasserommet og er også langt sterkere enn elevene. Om eleven prøver å vise mostand så risikerer han at konsekvensene blir enda verre. Slike elever later som om de er tøffe, fordi de vet at lærerene ikke kan stoppe dem. Om de møter noen som faktisk er sterkere enn dem så blir de små skrikerunger. Blir de satt på plass nok ganger så holder de kjeft og begynner å oppføre seg. Jeg har sett det i praksisk flere ganger.

 

Og jeg har erfart det motsatte, at det ikke hjelper. Man kan dessuten ta igjen og slå med en stol feks. dersom den streke, autoritære er tøff (har hørt om det) og dette eksemplet ditt er bare basert på at elevene gir etter. Hele systemet ditt her er basert på at elevene gir etter og at skrekk for autoriteter og konsekvenser skal virke! Men om det ikke virker, har du i det hele tatt tenkt på det? Hverken læreren, vakten eller en annen idiot har da noe som helst å si for hvis elevene sier nei så sier de nei uasnett om de befinner seg på en skole eller på en instutisjon! Det som trengs er at lærerne og de andre autoritære blir satt på plass!

 

Og det er ikke vanlig å medbringe skytevåpen på skolen i USA. På slike skoler det ville vært en trussel så har de metalldetektorer og selv på min skole hadde vaktene skytevåpen/tasere. Tar du med deg skytevåpen, eller kniv så tar det nok ikke lang tid før du havner i fegsel.

 

"Pleier" er kansje feil ord, men har nå hørt om noen skolemassakre der borte... ;) Så ja, de lærerne du har opplevd kan bare være glade over at elevene respektere dem!

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på grunnskolen ble flere i klassen utsatt for vold av samme læreren. Vi som klasse gikk sammen og støtte ut læreren slik at han både fikk sparken og en notis på rullebladet som sikret han vekk fra ethvert skolesystem i fremtiden. Det var også klassen, eller enkeltindivider i den, som hadde fremprovosert volden.

 

Det er så ufattelig unyansert å gå marsj-akt mot læreren med en gang. Det er slikt, som vi ser, småbarn og mediahor gjør.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det vi gjorde var uetisk og galt. Det var det innlegget mitt poengterte. Til stadig har vi for vane å glemme at det er elevene som står for det motbydelige som eskaleres. Det er dog ikke en måte å forsvare lærerens handling på, slik du tolker. Begge parter kan handle urett, må du huske. Det er ikke slik at fordi jeg kritiserer en sides handlinger, så aksepterer jeg umiddelbart den andre siden. Det blir noe snevert.

 

Det blir for dumt å forholde seg til unyansen. Enhver kan "tippes over", og det kan like godt ligge alvorlige psykologiske problemer bak, som gjør at læreren burde havne på noe helt annet enn en glattcelle.

 

Poenget var, at selv om læreren gjør den verste handlingen, rettferdiggjør ikke det elevens motbydelige oppførsel som var utgangspunktet for hele eskaleringen.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal uansett forvente bedre og mer moden oppførsel fra en lærer enn fra elever. Læreren er voksen og har et ansvar. Men det som jeg synes er interessangt her og som du ikke har nevnt noe om er hvor i grunnskolen dette var. Hvor gammle var dere? Man burde jo forvente mer moden oppførsel fra eldre elever enn fra yngre. Dessuten har du heller ikke nevnt noe om hva slags vold det var læreren utsatte elever for. Hvor ille var det?

Lenke til kommentar

Jo, det er relevant. Man forventer ikke samme oppførsel fra elever i 4. klasse som fra elever i 10. klasse. Så hvilket klassetrinn og dermed elevenes alder er absolutt relevant. Det samme er hva dere gjorde som fikk læreren oppsagt og det andre du skrev.

 

Det du beskriver som læreren gjorde er helt uakseptabelt ja og da har også elever rett til å ta igjen! Har forøvrig sett lærere gjøre værre ting.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Alderen på elevene er egentlig helt irrelevant mener nå jeg. Dette har med ganske basic sosiale intereaksjonsevener å gjøre, noe man skal ha lært i løpet av barnehagen. Man skal ikke slå til noen uprovosert, man skal ikke mobbe, man skal ikke spytte på folk... Det er ikke akkurat avansert læring. Man kan kanskje forvente utbrudd iblandt på barneskolen fra de som ikke kan kontrollere temperamenten, men systematisk harselering med lærere, som jo er det største problemet, burde man ha lært seg er uakseptabelt når man er 6-7 år gammel.

 

Og her kommer foreldrene inn. Har de ikke tatt seg bry med å lære barna dette er det noe som er seriøst galt. Det er ikke barnehagens jobb å oppdra barn. Det er ikke skolens. Det er foreldrenes, uansett hva de måtte mene selv. Min mor jobber på barneskolen her i oslo og sier nettop det at veldig mange forledre nå legger ansvaret for barneoppdragelsen over på skole og SFO. Hvorfor har det blitt sånn? Hvorfor vil ikke foreldre selv ta konsekvensene av barnas handlinger når de jo står ansvarlige for de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alderen på elevene er egentlig helt irrelevant mener nå jeg. Dette har med ganske basic sosiale intereaksjonsevener å gjøre, noe man skal ha lært i løpet av barnehagen. Man skal ikke slå til noen uprovosert, man skal ikke mobbe, man skal ikke spytte på folk... Det er ikke akkurat avansert læring. Man kan kanskje forvente utbrudd iblandt på barneskolen fra de som ikke kan kontrollere temperamenten, men systematisk harselering med lærere, som jo er det største problemet, burde man ha lært seg er uakseptabelt når man er 6-7 år gammel.

 

Så du mener at elevers oppførsel i forhold til lærere og konflikter mellom elever og lærere ikke være forskjellige utifra elevenes alder? Barneskoleelvere gjør akkurat de tingene du skriver her og det burde du da vite. Akkurat mobbing og det som følger med er helt typisk for barneskolen desverre.

 

Men noe viktigere å lære seg er at man ikke legger seg flat for noen heller. Om lærerne hever stemmen hever man stemmen tilbake, om lærerne tar i enn så slår man lærerens arm vekk osv. Om læreren blir brutal har man full rett til å ta igjen!

 

Og her kommer foreldrene inn. Har de ikke tatt seg bry med å lære barna dette er det noe som er seriøst galt. Det er ikke barnehagens jobb å oppdra barn. Det er ikke skolens. Det er foreldrenes, uansett hva de måtte mene selv. Min mor jobber på barneskolen her i oslo og sier nettop det at veldig mange forledre nå legger ansvaret for barneoppdragelsen over på skole og SFO. Hvorfor har det blitt sånn? Hvorfor vil ikke foreldre selv ta konsekvensene av barnas handlinger når de jo står ansvarlige for de?

 

Også lærerne er annsvarlige dersom det oppstår konflikter mellom dem og elevene. Om ikke lærerne oppfører seg kan man heller ikke kritisere elevene for å ikke oppføre seg!

Lenke til kommentar

Så hva mener du de burde gjøre da?

 

Dersom eleven faktisk spytter på/etter lærern mener jeg det er gjensitting. Men lærern skal ikke mitte fatningen. Læreren skal aldri miste fatningen.

Lærere er mennesker som de fleste andre av oss, og det virker derfor noget urettferdig å pålegge yrkesgruppen som helhet overmenneskelige evner. Spytting på lærere bør i mine øyne medføre utvisning, med mulig unntak hvis som førstegangsforsyndelse.

Lenke til kommentar

Og om eleven ikke respekterer gjennsittingen, men går alikevel? Skole er tvang fom. barneskolen tom. ungdomsskolen så hvis en elev i den kategorien spytter på læreren bør lærern bare innse at han/henne har feilet som diktator og burde oppføre seg på en annen måte ovenfor elevene som er tvunget til være på skolen!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...