Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

celebra

 

Ikke kall meg kjære!

 

Nettopp, i mange år er elevene der ufrivillig og hvis lærerne da vil ha respekt og samarbeid fra elevene så får de gjøre seg fortjent til det! Det er hauevis av ting som kan endres og gjøre det hele i forholdet lærer - elev mer rettferdig uten at det fjerner at det er lærerne som er lederne. Lærere feks. bruker putebelagte svingstoler mens elevene bruker harde trestoler. Elevene burde selvsagt få samme slags stoler som lærerne. Lærerne har lov til å drikke kaffe, te eller vann i timene med den elendige unnskyldningen at det er slitsomt å snakke så mye mens elevene kan få drikke vann av springen HVIS de får lov av lærerne. Her burde selvsagt elevene få ta med drikke hjemmefra som de drakk i timene akkurat som lærerne. Istedefor ordenspersoner blant elevene burde lærerne gjøre ting som å tørke av tavlen på slutten av dagen. Det er faktisk de selv som hovedsakelig bruker den. Hvis elevene foretrekker lærebøker man skriver direkte i istedefor å ha bøker der man må skrive alt sammen av i andre bøker så burde skolen skaffe dette. Der har du litt.

 

Med alle lærernes fordeleer er det helt klart at de møter motstand og ikke prøv å nekte for at elever blir behandlet forskjellig for det blir de! Og da er det klart at de som opplever forskjellene negativt får noe imot lærerne!

 

Og selvsagt skal man ikke bare legge seg flat for tyraner istedefor å slå ned på dem når man opplever urettferdighet! Tenk hvordan verden hadde sett ut om folk hadde gjort det gjennom hele historien...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest alle postene, men vil kommentere litt.

 

@glimti: Læreren som ledeer for klassen bør få ha noen goder for å vise at det er netopp dem som leder klassen, slik som stol, kateter. dette hjelper til å plassere lrerens rolle.

 

Ledere på en annen arbeidsplass har også andre privileger enn de ansatte.

 

Får dere ikke lov til å ha vannflaske i timen? det er sikkert grunn til det, jeg ser for meg 29 elever som "skvetter" rundt seg, det blir jo ikke uro av det vel?..

 

Oppfører elevene seg bra, er det normalt at dem får privileger, det heter frihet under ansvar, og en eller få kan ødelegge for alle andre.

 

Når jeg gikk på u.skolen var det et privilegie å gå til butikken i storefri, etter det kom endel rapporter om stjeling, ble denne goden inndratt.

 

---

 

Ellers så bør ikke læreren finne seg i å bli trakkasert, og en lærer som kan sitt yrke blir både respektert og likt. Det er myyye pedagogikk og talent som skal til for å lykkes med det.

Lenke til kommentar

Læreren har tross alt annsvaret for timen og leder undervisningen. Det får være bevis på lederrollen. Lederne for bedrifter har faktisk ikke tvunget de ansatte til å søke om jobb. Lærerne på barne og ungdomsskoler har tvunge elever.

 

Hvis du tror at hele klassen hadde skvettet vann bare de hadde vannflasker så viser det seg at du automatisk tror det værste. Noen få elever ville nok, men så kunne akkurat de elevene blitt fratatt retten, ikke de andre. Er du tilhenger av kollektiv avstraffning?

Lenke til kommentar

Camlon

 

USAs skoler er strengere enn Norges jo og å påstå noe annet er feil enten det er bevist eller ubevist. I USA har lærerne mer makt enn de har i Norge akkurat slik det etterlyses i denne tråden, men episoder som skoleskyting og knivstikking samt andre voldsepisoder på skolene der forekommer langt oftere enn det gjør i Norge. (Om du vil kalle det i USA som "langt ofte" i seg selv er en annen diskusjon).

 

Hvordan forholdene er i slike land som du nevner vet jeg ikke så da får du komme med litt innhold om det. Tross alt lever vi i Norge og dette er et norsk forum så det er ikke slike land jeg først sikter til i denne diskusjonen. Men kommer du med noe innhold om skolesystemet i de landene kan vi jo se på om det er verd å kopiere her i landet.

 

Hvilken lærerkrise er det egentlig du sikter til? Hva er det egentlig du vil ha svar på?

Jeg referer til min forrige post hvor jeg skrev at når det er små forskjeller vil andre forskjeller bety mer. Jeg kjenner til det amerikanske skolevesnet, det gjør ikke du og jeg vet godt at det ikke er spesielt strengt. Ja, det er strengere enn det norske systemet, men det er ikke spesielt strengt og man havner ikke i masse trøbbel for å bråke. Spesielt ikke på dårlige skoler. Et skolesystem som ikke fokuserer på læring vil heller ikke lære studentene veldig mye. Grunnen til at det forekommer oftere er fordi USA er et større land. Det var nok av dem på dårlige skoler i Oslo også. PISA har også analysert det amerikanske skolesystemet og sagt at det ikke er spesielt strengt.

 

Jeg bare slår ned på argumentet ditt, hvis vi gjør det norske skolesystemet strengere vil alle droppe ut. Hvordan har det da seg at de landene som har et mye strengere system, allikavel så dropper ikke elevene ut. Det er faktisk du som skal bevise argumentet ditt og hvis det går imot virkeligheten er det ikke særlig troverdig.

 

Og over til lærerkrisen. Du vet veldig godt hva du skal svare på, jeg har forklart det ganske godt i flere poster nå, men la meg gjøre det ganske grundig. Lærere kan velge en annen jobb. Vi trenger ihvertfall ca 1 lærer per 20 elev (langt mer enn Kristin Halvorsen som ønsker 20 elever per klasse). Hvis du gjør forholdene ille for lærerene vil de slutte og det blir mangel på lærere, altså en lærerkrise. Hvordan skal du løse det problemet?

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Camlon. Å innføre et strengere system i skolene i Norge, med mer fokus på først og fremst læring, så belønning og avstraffing (avhengig av oppførsel ofc) ville definitivt få opp standarden litt. Mindre uro og regelbryting i skolene, mer læring. Det er jo tross alt derfor elevene er der. Slik som det er i dag kan de jo gjøre nesten det de vil. Og Glimti, du hadde nok sett at effekten av strengere skoler er positiv, hadde DU begynt å se litt etter.

 

Det er fakta at i asiatiske land som Japan er det veldig få som dropper ut av skolene. Og jo, det er faktisk relevant for tråden, siden det er et godt eksempel på hvordan alle skoler burde være. Ikke nødvendigvis SÅ strenge straffer der nede, siden fysisk avstraffelse er vanlig, men noe lignende (som sagt, ikke fysisk). Problemet i Norge er at man har det altfor godt. Det fins ikke konsekvenser, som tidligere nevnt i tråden. Om man dropper ut av skolen og ender opp arbeidsløs, har man likevel det sosiale nettverket som gjør at man kan leve på sosialen hele livet. Da er det jo klart at man like godt bare kan drite i skolen, siden man kan klare seg uten jobb uansett.

 

I Japan (bruker nå det som eksempel) fins ikke noe slikt, dropper man ut av skolen og ikke kan få seg jobb pga manglende utdanning, ja da er man så og si screwed. Da sitter man uten noen ting. Og når man vet at det er enten det, eller få gode karakterer er det klart man gjør en bedre innsats som elev. Og med strengere skoleregler og mer fokus på belønning og avstraffelse gjør elevene automatisk (ikke alle selvfølgelig, men de med vett i hodet ihvertfall) en god innsats, for de vet de blit belønnet for det.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Der tror jeg du peker på en av hovedsakene her therawyn. Elevene er på skolen for å utdanne seg til å gjøre nytte for seg i samfunnet. Det vil si, sette seg selv i stand til å gjøre en jobb. Hvis de ikke blir det så faller de utenfor. I Japan (i urbane strøk iallefal) er det særs skammelig og nærmes selvmordsgrunn å falle igjennom skolesystemet. Derfor jobber alle som kaniner på koffeinpiller. Nå vil jeg absolutt ikke påstå at det japanske samfunnet er noe bra ideal å strekke seg etter, fordi de sosiale sanksjonene av å falle utenfor er så enorme. Men vi har det muligens for godt. Det er litt for enkelt å ikke ta ansvar.

 

Beklager glimti hvis du tar anstøt av en hølig innledning. Skal slutte å være høflig med en gang. :)

Jeg skjønner hvor du vil hen, tror jeg. Men jeg er så dypt uenig med det, og jeg har en lei følelse av at du generealiserer eksempler som er fra ytterkanten. Det at eleven er ufrivillig på skolen er ikke greia. Elevene er på skolen fordi det er i deres interesse. Selvsagt har ingen barn lyst til å sitte på ræva å høre på voksne tørrpiner i flere timer i strekk. Men voksne har tvunget unger til å gjøre upopulære ting til deres eget beste i alle tider, og takk og pris for det.

 

 

Elev-Lærer forholdet innebærer en sosial kontrakt der elevene er under lærerens ledelse, og respekten for denne ligger i kontrakten, så kan man like læreren sin eller ikke, men respekt skal man ha likevel. ( At man skal gjøre seg fortjent til respekt er forresten en alvorlig feiltolkning av respektbegrepet. Respekt er noe man skal ha i utgangspunktet, for alle. )

 

Og jeg har ikke sagt et ord om å godta tyranner(Jeg er helt enig i at man ikke skal godta tyranni ). Jeg kan ikke skjønne hvor du har det fra. Jeg snakker om lærere, ikke diktatorer. Hvordan hadde verden sett ut hvis det ble gjort opprør hver gang lederen bestemte noe upopulært eller tvang noen til noe?

Lenke til kommentar

Jeg referer til min forrige post hvor jeg skrev at når det er små forskjeller vil andre forskjeller bety mer. Jeg kjenner til det amerikanske skolevesnet, det gjør ikke du og jeg vet godt at det ikke er spesielt strengt. Ja, det er strengere enn det norske systemet, men det er ikke spesielt strengt og man havner ikke i masse trøbbel for å bråke. Spesielt ikke på dårlige skoler. Et skolesystem som ikke fokuserer på læring vil heller ikke lære studentene veldig mye. Grunnen til at det forekommer oftere er fordi USA er et større land. Det var nok av dem på dårlige skoler i Oslo også. PISA har også analysert det amerikanske skolesystemet og sagt at det ikke er spesielt strengt.

 

Når du kommer med slike utsagn får du begunne dem. Hva gjør at du vet mer om det amerikanske skolesystemet? Og på hvilke punkter er det ikke så strengt? Har du noe å vise til?

 

Jeg bare slår ned på argumentet ditt, hvis vi gjør det norske skolesystemet strengere vil alle droppe ut. Hvordan har det da seg at de landene som har et mye strengere system, allikavel så dropper ikke elevene ut. Det er faktisk du som skal bevise argumentet ditt og hvis det går imot virkeligheten er det ikke særlig troverdig.

 

Jeg har aldri sagt at alle vil droppe ut, men mange. Faktisk tror jeg det ville bli overaskende mange. Hvis du aldri har gitt komplett faen i skolen i en tid selv mens du gikk der så er det vansklig å forklare, men jeg har gjort det flere ganger og kjenner mange som har gjort det og når du først har begynt er det sinnsykt enkelt å fortsette! Og de som fra før av gjorde motstand mot lærerne ville nok bare gjøre enda mer. Har erfaring selv derfra også. ;)

 

Og over til lærerkrisen. Du vet veldig godt hva du skal svare på, jeg har forklart det ganske godt i flere poster nå, men la meg gjøre det ganske grundig. Lærere kan velge en annen jobb. Vi trenger ihvertfall ca 1 lærer per 20 elev (langt mer enn Kristin Halvorsen som ønsker 20 elever per klasse). Hvis du gjør forholdene ille for lærerene vil de slutte og det blir mangel på lærere, altså en lærerkrise. Hvordan skal du løse det problemet?

 

For min del ville det ikke vært et problem. Om lærerne forsvant pga. at de ikke fikk bedrive maktsyke og at skolesystemet deretter kollapset hadde ikke plaget meg i det hele tatt! Men merk deg at jeg ikke har sagt at lærerne absolutt skal behandles dårlig, men at elevene skal bli behandlet langt bedre og dersom lærerne prøver å tøffe seg ovenfor elevene så fortjener de å få igjen!

 

Om det hadde kommet en slik "krise" ville man forøvrig ha stilt seg spørsmålet om hvorfor og tilbakemeldingen fra elevene da ville ha vært sannheten om at de ikke lenger godtok lærere som oppførte seg som diktatorer og overaskende mye ville nok blitt gjort for å få lærerne tilbake, også krav fra elevene.

Lenke til kommentar
Når du kommer med slike utsagn får du begunne dem. Hva gjør at du vet mer om det amerikanske skolesystemet? Og på hvilke punkter er det ikke så strengt? Har du noe å vise til?

Skal vi se, bråk er et problem i mange amerikanske skoler. Mange ganger fører ikke bråk til noen konsekvenser. Jeg viser til mine egne erfaringer og jeg viser til Pisa, det burde holde. Egentlig er det du som har bevisbyrden i dette tilfellet.

 

Men vi kjenner til en del systemer rundt om i verden som vi er begge enige i er strenge og de er ikke preget av høye frafalsrater. Det passer ikke i teorien din.

 

Jeg har aldri sagt at alle vil droppe ut, men mange. Faktisk tror jeg det ville bli overaskende mange. Hvis du aldri har gitt komplett faen i skolen i en tid selv mens du gikk der så er det vansklig å forklare, men jeg har gjort det flere ganger og kjenner mange som har gjort det og når du først har begynt er det sinnsykt enkelt å fortsette! Og de som fra før av gjorde motstand mot lærerne ville nok bare gjøre enda mer. Har erfaring selv derfra også. ;)

Men nå er det ikke slik at i land med strenge skolesystemet har høye frafalsrater. For øyeblikket har du i stor grad ignorert alle de landene som vi begge er enige er strenge og som ikke har høye frafalsrater og prøvd å argumentere for at et system som ikke er strengt er strengt sånn at du kan hevde at høye frafalsrater kommer fra strenge skolesystemer.

 

Dette er selvfølgelig noe som må gjøres gradevis. Men hvis man er lært opp til at man skal jobbe og lytte til læreren fra første klasse, så vil man forsette når man blir eldre. De elevene som gjør mostand vil se at det straffer seg og dermed slutter å gjøre mostand.

 

For min del ville det ikke vært et problem. Om lærerne forsvant pga. at de ikke fikk bedrive maktsyke og at skolesystemet deretter kollapset hadde ikke plaget meg i det hele tatt! Men merk deg at jeg ikke har sagt at lærerne absolutt skal behandles dårlig, men at elevene skal bli behandlet langt bedre og dersom lærerne prøver å tøffe seg ovenfor elevene så fortjener de å få igjen!

 

Om det hadde kommet en slik "krise" ville man forøvrig ha stilt seg spørsmålet om hvorfor og tilbakemeldingen fra elevene da ville ha vært sannheten om at de ikke lenger godtok lærere som oppførte seg som diktatorer og overaskende mye ville nok blitt gjort for å få lærerne tilbake, også krav fra elevene.

Jo, det har du. Du har sagt at lærerene ikke kan bruke noe som helst metoder for å holde orden på klassen. De skal ha samme stoler som elevene. Lærerene får ikke lov til å drikke vann, en gang eller så får elevene lov til å ta meg seg vann og alt mulig rart, og det kan fort ende opp med at de skvetter på hverandre. Lærerene må alltid tørke av tavlen. Altså, din skole vil læreren føle seg mindreverdig og vil bli irriterte av at det er umulig å holde kontroll på klassen. Det er vansklig nok i dag, om du ikke skal gjøre det enda vanskligere.

 

Og hvordan skal du få lærerene tilbake. Omtrent ingen lærere ønsker å jobbe under slike forhold. Med dagens forhold er vi på vei mot en lærerkrise, med din forandringer ville denne krisen eskalert betraktlig. Du kan ikke kreve at lærerene stikker tilbake igjen, de har all rett til å velge en annen jobb.

 

Det er også et veldig stort problem. Uten kvalifiserte lærere faller skolenorge sammen og Norge gjør det katestrofalt dårlig i alle fag. Norge vil ikke klare å konkurere med resten av verden og kollapser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis en lærer tar hardt i en elev, hva kan eleven da gjøre?

 

Der ser du hvor enkelt det er å snu den saken til å dreie seg om eleven. ;)

 

Foresten, det læreren kan gjøre er å sende denne eleven ut av klassen og heller bruke tid på de som vil høre på læreren. Vet ikke hvor mange lærere som selv har sagt at det er nytteløst å lære elevene noe om de ikke selv vil lære.

Lenke til kommentar

Beklager glimti hvis du tar anstøt av en hølig innledning. Skal slutte å være høflig med en gang. :)

Jeg skjønner hvor du vil hen, tror jeg. Men jeg er så dypt uenig med det, og jeg har en lei følelse av at du generealiserer eksempler som er fra ytterkanten. Det at eleven er ufrivillig på skolen er ikke greia. Elevene er på skolen fordi det er i deres interesse. Selvsagt har ingen barn lyst til å sitte på ræva å høre på voksne tørrpiner i flere timer i strekk. Men voksne har tvunget unger til å gjøre upopulære ting til deres eget beste i alle tider, og takk og pris for det.

 

 

Elev-Lærer forholdet innebærer en sosial kontrakt der elevene er under lærerens ledelse, og respekten for denne ligger i kontrakten, så kan man like læreren sin eller ikke, men respekt skal man ha likevel. ( At man skal gjøre seg fortjent til respekt er forresten en alvorlig feiltolkning av respektbegrepet. Respekt er noe man skal ha i utgangspunktet, for alle. )

 

Og jeg har ikke sagt et ord om å godta tyranner(Jeg er helt enig i at man ikke skal godta tyranni ). Jeg kan ikke skjønne hvor du har det fra. Jeg snakker om lærere, ikke diktatorer. Hvordan hadde verden sett ut hvis det ble gjort opprør hver gang lederen bestemte noe upopulært eller tvang noen til noe?

 

Nettopp, et er tvang! Og som med all tvang vi har sett igjennom historien så får de følger for tyrannene! Hele samfunn har reist seg og skapt opprør mot tyrannene fra forskjellige riker i middelalderen til det irakiske samfunnet mot Saddam Husseins regime bare for å nevne noe. Eller de palestinske opprørerene mot israelsk okkupasjon og diskriminering. Uansett hvor lenge et regime som bedriver tvang og terror vil vare så blir det ikke for evig! Uansett om det er middelalderfolk bevæpnet med kniver og stokker, militante bevæpnet med AK-47rifler eller elever med knyttnevene eller kansje passere eller balltrær så vil de før eller siden slå til mot diktatoren når nok er nok! Og takk og pris for det!

 

Det jeg snakker om er mer fordeling og likestilling som at elevene skal kunne ha like gode stoler som læreren samt at også de skal få drikke fra termoser eller flasker i timene akkurat som lærerne istedefor fra vannkraner HVIS de får lov av lærerne! Hvis du virkelig tror at den slags ville ført til dårligere skoler og mindre undervisning setter jeg meg kraftig spørsmål til tankegangen din...

 

Respekt er ikke noe man skal ha i utganspunktet enten man er lærer eller innehar en annen maktsyk stilling! Respekt er noe man gjør seg fortjent til akkurat som verdi.

Lenke til kommentar

Nettopp, et er tvang! Og som med all tvang vi har sett igjennom historien så får de følger for tyrannene! Hele samfunn har reist seg og skapt opprør mot tyrannene fra forskjellige riker i middelalderen til det irakiske samfunnet mot Saddam Husseins regime bare for å nevne noe. Eller de palestinske opprørerene mot israelsk okkupasjon og diskriminering. Uansett hvor lenge et regime som bedriver tvang og terror vil vare så blir det ikke for evig! Uansett om det er middelalderfolk bevæpnet med kniver og stokker, militante bevæpnet med AK-47rifler eller elever med knyttnevene eller kansje passere eller balltrær så vil de før eller siden slå til mot diktatoren når nok er nok! Og takk og pris for det!

Hva i alle dager har dette med terroristorganisasjoner og israelske opprør å gjøre? Vi snakker om noe så enkelt som skole, som det faktum at elevene er der ufrivillig. Snakker om å gjøre en fjær om til fem høns!

 

Det du tydeligvis ikke har fått med deg er at det er til elevenes eget beste at de går på skolen. De er faktisk der slik at de kan få seg en utdanning, slik at de kan få jobb og med det tjene penger til å klare seg senere i livet. De skal bare være glad de får gratis skolegang til et visst tidsspunkt.

 

Det jeg snakker om er mer fordeling og likestilling som at elevene skal kunne ha like gode stoler som læreren samt at også de skal få drikke fra termoser eller flasker i timene akkurat som lærerne istedefor fra vannkraner HVIS de får lov av lærerne! Hvis du virkelig tror at den slags ville ført til dårligere skoler og mindre undervisning setter jeg meg kraftig spørsmål til tankegangen din...

Hvorfor skal elevene ha samme goder som lærerne? Hva er poenget med det? De er der for å lære, ikke noe annet. Som tidligere nevnt er lærerne lederne for klassene, og dette markeres med at de får for eksempel bedre stoler. På en arbeidsplass er det da også slik at sjefen får det store kontoret med utsikt for å markere en lederposisjon. Men det betyr da ikke at de blir dårlig behandlet. Ting som å få gå til butikken i storefri eller være inne i klasserommene i dårlig vær i friminuttene er også goder.

 

Respekt er ikke noe man skal ha i utganspunktet enten man er lærer eller innehar en annen maktsyk stilling! Respekt er noe man gjør seg fortjent til akkurat som verdi.

Der tar du feil. Respekt er noe man skal ha automatisk som leder. Nettop fordi man ER en leder. Om man ikke respekterer lederen sin, uansett om det er på skolen eller noen som helst annen plass, så får det konsekvenser. Og det er slik det burde være. Jeg står på mitt om at strengere skoler ville føre til bedre oppførsel fra elevene. Verdi er forresten også noe man automatisk har som menneske.

Lenke til kommentar

Skal vi se, bråk er et problem i mange amerikanske skoler. Mange ganger fører ikke bråk til noen konsekvenser. Jeg viser til mine egne erfaringer og jeg viser til Pisa, det burde holde. Egentlig er det du som har bevisbyrden i dette tilfellet.

 

Men vi kjenner til en del systemer rundt om i verden som vi er begge enige i er strenge og de er ikke preget av høye frafalsrater. Det passer ikke i teorien din.

 

Du må faktisk fortelle om erfaringen din før den kan vise til noe som helst og det uansett om det gjelder systemer i USA eller andre land. Og før du går for mye inn på andre land, er du sikker på at dette er landene du ønsker å sammenligne Norge med? Er du sikker på at det er slike land du ønsker at Norge skal strebe etter?

 

Men nå er det ikke slik at i land med strenge skolesystemet har høye frafalsrater. For øyeblikket har du i stor grad ignorert alle de landene som vi begge er enige er strenge og som ikke har høye frafalsrater og prøvd å argumentere for at et system som ikke er strengt er strengt sånn at du kan hevde at høye frafalsrater kommer fra strenge skolesystemer.

 

Dette er selvfølgelig noe som må gjøres gradevis. Men hvis man er lært opp til at man skal jobbe og lytte til læreren fra første klasse, så vil man forsette når man blir eldre. De elevene som gjør mostand vil se at det straffer seg og dermed slutter å gjøre mostand.

 

Igjen, er dette systemer du ønsker å kopiere? Dessuten snakker du om et perfekt system. Hvordan kan du vite at hver eneste elev vil sitte stille og høre på læreren? Det finnes alltid og da ALLTID rebeller uansett hvor strengt systemet er. Om de ikke får utløp for det som barn, men lar hatet vokse så vil det før eller siden få utløp enten når de er tennåringer eller unge, men før eller siden vil det komme ut. Et system kan være sås trengt det vil og konsekvensene kan være så strenge de vil, men det vil alltid finnes motstand. Det er en helt naturlig del av livet!

 

Jo, det har du. Du har sagt at lærerene ikke kan bruke noe som helst metoder for å holde orden på klassen. De skal ha samme stoler som elevene. Lærerene får ikke lov til å drikke vann, en gang eller så får elevene lov til å ta meg seg vann og alt mulig rart, og det kan fort ende opp med at de skvetter på hverandre. Lærerene må alltid tørke av tavlen. Altså, din skole vil læreren føle seg mindreverdig og vil bli irriterte av at det er umulig å holde kontroll på klassen. Det er vansklig nok i dag, om du ikke skal gjøre det enda vanskligere.

 

Og hvordan skal du få lærerene tilbake. Omtrent ingen lærere ønsker å jobbe under slike forhold. Med dagens forhold er vi på vei mot en lærerkrise, med din forandringer ville denne krisen eskalert betraktlig. Du kan ikke kreve at lærerene stikker tilbake igjen, de har all rett til å velge en annen jobb.

 

Det er også et veldig stort problem. Uten kvalifiserte lærere faller skolenorge sammen og Norge gjør det katestrofalt dårlig i alle fag. Norge vil ikke klare å konkurere med resten av verden og kollapser.

 

Tenk deg nå om. Dette er jo helt rettferdig. Elevene og lærerne skal ha like stoler. Siden lærerne får ha kaffe te eller vann mes seg hjemmefra og drikke i timene skal elevene også få ha det. Det finnes ingen garanti for at alle vil sitte og skvette på hverandre og husk at jeg sa at dersom de gjør det kan de miste dette privilegiet en stund. Og siden det er lærerne som stort sett bruker tavlen er det bare rett og riktig at de tørker av den. Dette er rettferdighet, null mer. Om rettferdighet og likestilling gjør at lærerne føler seg mindreverdig så bare avslører det hva slags maktsyke besist lærerne egentlig er!

 

Jeg gir jamt faen i om lærerne forsvinner fra skolene! Ingen lærere - ingen elever og da kan også elevene slutte. Til syvende og sist er den den nåværende, voksne generasjonen som taper ettersom ingen vil ta over jobbene deres eller ta vare på dem når de selv er blitt for gamle til å jobbe eller ta vare på seg selv. Det er derfor vel så mye i deres interesse å få elevene tilbake på skolen og skal de klare det må de få elevene til å trives på skolen. Så det ville garantert blitt ramaskrik!

 

Svært dramatisk avsnitt. Det ville blitt gjort noe med saken lenge før det gikk så langt. I dag er det mange land som står i fare for å kollapse lenge før Norge.

Lenke til kommentar

Tenk deg nå om. Dette er jo helt rettferdig. Elevene og lærerne skal ha like stoler. Siden lærerne får ha kaffe te eller vann mes seg hjemmefra og drikke i timene skal elevene også få ha det. Det finnes ingen garanti for at alle vil sitte og skvette på hverandre og husk at jeg sa at dersom de gjør det kan de miste dette privilegiet en stund. Og siden det er lærerne som stort sett bruker tavlen er det bare rett og riktig at de tørker av den. Dette er rettferdighet, null mer. Om rettferdighet og likestilling gjør at lærerne føler seg mindreverdig så bare avslører det hva slags maktsyke besist lærerne egentlig er!

Ja, selvfølgelig. Og alle i hele landet skal ha samme lønn, samme arbeidstider og lik avstand til jobben. Alle skal bo i samme hus, med samme møbler. Det er jo ingen ting annet enn rettferdighet. Nenvte jeg forresten at alle skal hete det samme?

 

[/sarkasme]

 

 

 

Nei, læreren trenger MER makt, ikke mindre. Nå som jeg (endelig) har kommet til videregående skole fungerer alt bedre her, lærere blir faktisk respektert i timene og det er veldig lite bråk (kan ha noe med at klassen min ble satt sammen på grunnlag av om man valgte realfag eller ikke). Hvis læreren skulle blitt dratt ned på samme nivå, hvordan kunne man ungått at elever hindret undervisning, og ødela for andre elever?

Lenke til kommentar

Hva i alle dager har dette med terroristorganisasjoner og israelske opprør å gjøre? Vi snakker om noe så enkelt som skole, som det faktum at elevene er der ufrivillig. Snakker om å gjøre en fjær om til fem høns!

 

"En fjær om til fem høns"... Det uttrykket hadde jeg ikke hørt før.

 

De har ikke noe med dette temaet å gjøre, men det var et eksempel på at det til alle tider og i alle situasjoner gjøres opprør. Om skolene skal bli diktatur så blir det ingen forskjell der. Systemet kan bli sås trengt som det vil og lærerne kan bare prøve seg med makt, men de vil møte motstand!

 

Palestinerne er forøvrig ikke terrorister!

 

Det du tydeligvis ikke har fått med deg er at det er til elevenes eget beste at de går på skolen. De er faktisk der slik at de kan få seg en utdanning, slik at de kan få jobb og med det tjene penger til å klare seg senere i livet. De skal bare være glad de får gratis skolegang til et visst tidsspunkt.

 

Poenget her er at de skal behandles på en helt annen måte slik at de selv er interesserte i å gå på skolen. Tvang og diktatur fører faktisk ikke med seg noe enn motstand som alt påpekt. Og om lærerne kun er autoritære maktmennesker som skal utnytte seg av goder og bestemme hver minste detalj blir de bare hatobkjekter!

 

Hvorfor skal elevene ha samme goder som lærerne? Hva er poenget med det? De er der for å lære, ikke noe annet. Som tidligere nevnt er lærerne lederne for klassene, og dette markeres med at de får for eksempel bedre stoler. På en arbeidsplass er det da også slik at sjefen får det store kontoret med utsikt for å markere en lederposisjon. Men det betyr da ikke at de blir dårlig behandlet. Ting som å få gå til butikken i storefri eller være inne i klasserommene i dårlig vær i friminuttene er også goder.

 

Fordi de skal behandles på en måte så de har interesse av å være der og interesse av å følge med i undervisningen. Om de hater lærerne og hater skolen så følger de ikke med uansett om de er stille eller ikke i timene. SOm jeg tideligere har påpekt så har lærerne selv sagt at de ikke kan lære elevene noe dersom elevene ikke vil lære. Og hvor er poenget med at elevene skal møte opp og befinne seg i klasserommet når de aldri følger med og ikke lærer noen ting selvom de er stille i timene? At lærerne skal føle seg tøffe fordi det er stille i timen?

 

Der tar du feil. Respekt er noe man skal ha automatisk som leder. Nettop fordi man ER en leder. Om man ikke respekterer lederen sin, uansett om det er på skolen eller noen som helst annen plass, så får det konsekvenser. Og det er slik det burde være. Jeg står på mitt om at strengere skoler ville føre til bedre oppførsel fra elevene. Verdi er forresten også noe man automatisk har som menneske.

 

Respekt er ikke noe man kan trylle fram. Enten får man det eller så får man det ikke uansett hva slags ledertittel man har. Oppfører man seg som en diktator blir man annsett som en diktator. Man har ikke emr krav på respekt eller autoritet bare fordi man smykker seg med forskjellige tittler. Vil man ha respekt og få folk til å høre etter får man først gjøre seg fortjent til det.

 

Man har ikke verdier ved mindre man er verd dem. Men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Nei, man kan ikke trylle fram respekt, men det betyr ikke at man skal få lov til å drive på som man vil heller bare fordi man ikke respekterer læreren. Hvis det er denne holdningen du tar med deg i framtiden når du trer inn i arbeidslivet, så vil du få et meget stort problem. Enten man vil det eller ikke så vil du støte på en sjef du ikke liker, eller en ansatt du ikke kan fordra. Men man tar på seg smilet, gjør jobben og så enkelt er det med den saken.

 

Og nei, jeg mener man ikke skal finne seg i alt, men da må man gå gjennom de rette instansene, for eksempel så går man til ledelsen om man er misfornøyd, man sier fra i elevrådet, man sier fra til foreldrene slik at man kan ha et foreldremøte osv. I arbeidslivet går man til sine respektive fagforeninger og kjemper fram sine krav, og noen ganger ender det i streik. MEN, spytting og vold er aldri noen løsning.

 

For meg virker du egentlig litt sutrete Glimti, for å være helt ærlig. Jeg tror egentlig ikke du skjønner hvor ufattelig heldig du er som får lov til å gå på skole i det hele tatt. I stedet for å se på skolen som et onde, så er et kanskje på tide å se på det som et gode? Joda, vi blir tvunget, men forstår ikke du hvor utrolig viktig skole er? Kunnskap er makt sies det, og kunnskap er virkelig makt. For med den skolegangen du får, kan du studere videre, og du kan få den jobben du antagelig vil ha, slik at du senere tjener penger.

 

Og nei, jeg sier ikke at den norske skolen er perfekt, langt derifra, det ER mye som kan gjøres bedre, det ER mye som kan gjøres annerledes. Men å spytte på lærere er helt feil. Akkurat som det er feil å spytte på dine medmennesker bare fordi du ikke liker dem/ikke takler dem/ikke er enig med dem/ikke får lov til å gjøre som du vil pga dem.

 

Hvis det er så grusomt og fælt i Norge så foreslår jeg at du tar deg en tur til slumområdene i Zambia eller Ghana. Der var nemlig noen av mine medstudenter (også lærerstudent slik jeg var) og hadde praksis (det vil si at de underviste barna i Zambia og Ghana), hvor de fikk virkelig lære seg hvordan det er å leve sammen med elever som gråter seg til skolegang, hvor de må kjøpe sine egne pulter, hvor jentene som regel ikke har krav eller får lov til å ta utdanning, og hvor de aller færreste i de respektive landene faktisk ikke får utdanning.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig. Og alle i hele landet skal ha samme lønn, samme arbeidstider og lik avstand til jobben. Alle skal bo i samme hus, med samme møbler. Det er jo ingen ting annet enn rettferdighet. Nenvte jeg forresten at alle skal hete det samme?

 

[/sarkasme]

 

Så saklig... :roll:

 

Nei, læreren trenger MER makt, ikke mindre. Nå som jeg (endelig) har kommet til videregående skole fungerer alt bedre her, lærere blir faktisk respektert i timene og det er veldig lite bråk (kan ha noe med at klassen min ble satt sammen på grunnlag av om man valgte realfag eller ikke). Hvis læreren skulle blitt dratt ned på samme nivå, hvordan kunne man ungått at elever hindret undervisning, og ødela for andre elever?

 

Dersom ikke makten deres blir respektert er du like langt! Hvis en lærer faktisk tar i en elev har eleven fullr ett til å slenge hånden deres til side og hvis en lærer tar hardt i en elev har eleven fullr ett til å rive seg løs eller slå! Kansje du ikke har opplevd slike episoder men jeg har opplevd folk i samme klasse som kaster ting på lærerne kaller dem forskjellige ting og snur ryggen til dem (gjort det ange ganger selv forøvrig) river seg løs fra dem og skriker til dem hvis de prøver å ta i dem (har gjort det selv og), låst døren for dem mens de har vært ute på gangen ol. Du kan si at dette er enkelthendleser, men det skejr oftere enn du tror dersom du begynner å se etter så til syvende og sist er det elevene som bestemmer hva slags makt og autoritet lærerne skal ha, eller rettere sagt hva slags makt og autoritet de gir lærerne lov til å ha uten å gjøre motstand! ;)

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig. Og alle i hele landet skal ha samme lønn, samme arbeidstider og lik avstand til jobben. Alle skal bo i samme hus, med samme møbler. Det er jo ingen ting annet enn rettferdighet. Nenvte jeg forresten at alle skal hete det samme?

 

[/sarkasme]

 

Så saklig... :roll:

 

Nei, læreren trenger MER makt, ikke mindre. Nå som jeg (endelig) har kommet til videregående skole fungerer alt bedre her, lærere blir faktisk respektert i timene og det er veldig lite bråk (kan ha noe med at klassen min ble satt sammen på grunnlag av om man valgte realfag eller ikke). Hvis læreren skulle blitt dratt ned på samme nivå, hvordan kunne man ungått at elever hindret undervisning, og ødela for andre elever?

 

Dersom ikke makten deres blir respektert er du like langt! Hvis en lærer faktisk tar i en elev har eleven fullr ett til å slenge hånden deres til side og hvis en lærer tar hardt i en elev har eleven fullr ett til å rive seg løs eller slå! Kansje du ikke har opplevd slike episoder men jeg har opplevd folk i samme klasse som kaster ting på lærerne kaller dem forskjellige ting og snur ryggen til dem (gjort det ange ganger selv forøvrig) river seg løs fra dem og skriker til dem hvis de prøver å ta i dem (har gjort det selv og), låst døren for dem mens de har vært ute på gangen ol. Du kan si at dette er enkelthendleser, men det skejr oftere enn du tror dersom du begynner å se etter så til syvende og sist er det elevene som bestemmer hva slags makt og autoritet lærerne skal ha, eller rettere sagt hva slags makt og autoritet de gir lærerne lov til å ha uten å gjøre motstand! ;)

 

Nei, kanskje ikke saklig men dine ideer passer ikke inn i hodet mitt.

 

Og hva skjedde med god gammeldags utvisning? For å få respekt må man vise hva som skjer med folk som ikke klarer å oppføre seg. Strengere sanksjoner!

Lenke til kommentar

Utvisning eksisterer vel enda? Hørte iallefall om det på videregående, men det er årevis siden.

 

Uansett, om ikke elevene respekterer sanksjonene er man like langt. Er det så vansklig å forstå at en lærer ikke er mer leder enn hva klassen lar ham/henne være?

1. Nettop.

2. Det er nok litt vanskelig å ikke respektere en utvisning. Og hvis man etter hvert skjønner at det ikke er så tøft å bli utvist, så spiller nok elevene litt mer på lag.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...