Gå til innhold

Forelegg for tomgang


HaraldCL

Anbefalte innlegg

Hei

 

Styret i borettslaget vårt har nylig sendt ut skriv der de informerer om at å la bil stå på tomgang er forbudt, og det derfor ikke er lov til å varme opp bilen om morgenen slik. Greit nok. Videre oppfordrer de beboere til å ringe politiet og oppgi reg.nr på evt. biler som går på tomgang. Er dette noe polititet vil bruke ressurser på? Jeg pleier ikke å gjøre dette om morgenen, men når gradestokken kryper ned mot -12, og det er rim på innsiden av frontruten er dette eneste praktiske alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Styret i borettslaget vårt har nylig sendt ut skriv der de informerer om at å la bil stå på tomgang er forbudt, og det derfor ikke er lov til å varme opp bilen om morgenen slik. Greit nok. Videre oppfordrer de beboere til å ringe politiet og oppgi reg.nr på evt. biler som går på tomgang. Er dette noe polititet vil bruke ressurser på? Jeg pleier ikke å gjøre dette om morgenen, men når gradestokken kryper ned mot -12, og det er rim på innsiden av frontruten er dette eneste praktiske alternativ.

 

hehe, saa teit at borettslaget velger aa bruke tid paa dette, bilen min staar alltid paa tomgang om morgen i ca 5 min, jeg maa jo for faen faa varmet opp bilen.

 

om politiet kan reagere paa dette er selvfoolgelig mulig, men om de gidder aa gjoore det, vel det tviler jeg litt paa....men vaer litt forsiktig paa starten for din del, kanskje politiet tar et par personer kun for aa sette en eksempel :)

 

jeg for min del er glad for at ingen i borettslaget klager over slikt, med tanke paa hvor mye bilen min braaker paa tomgang :p hehe

Lenke til kommentar
viste ikke at et boretslag hadde lov til å ilegge slike gebyr/forenklede forelegg...

 

Nå er det ikke borettslaget som ilegger noen gebyrer heller, det er i såfall politiet.

At det er forbud mot tomgangskjøring i borettslag er ganske så normalt.

saken er at det er styret i boretslaget som sender ut skriv om at dette er forbud.

men tomgangsregelen (som man kan kalle det) er noe som bestemmes indeviduelt av kommunene, noen kommuner har ikke denne regelen og andre har den difust med formulering som unødvendig tomgangskjøring e.l. osv... vel det er iallfall slik jeg har forstått det

 

poenget er at boretslaget vel ikke har autoritet i seg selv til å fastsette en slik lov?

selvfølgelig vis den aktuelle kommunen har en lov som sier at all tomgang er forbud ja da kan de jo selvfølgelig sitte med videokamera å filme alle som sitter med biler på tomgang og overlevere bevisene til lokalt politikontor, eller lignende...

 

kunne gjerne hatt litt mer ytdypning rundt dette fra ts jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har vel aldri sett på slike forbud i et borettsalg som en lov, men en regel blandt mange i ordensreglementet de fleste slike har, og som man blir oppfordret til å følge.

Det er sikkert mange i borettslaget her som har klaget på eksos inn på soverom osv nå som det er kaldt og sikkert mange står unødig lenge med bilen på tomgang.

En isskrape koster 20,- og bør være et godt alternativ om man står slik til at man plager sine naboer på noen måte.

Lenke til kommentar
Jeg har vel aldri sett på slike forbud i et borettsalg som en lov, men en regel blandt mange i ordensreglementet de fleste slike har, og som man blir oppfordret til å følge.

Det er sikkert mange i borettslaget her som har klaget på eksos inn på soverom osv nå som det er kaldt og sikkert mange står unødig lenge med bilen på tomgang.

En isskrape koster 20,- og bør være et godt alternativ om man står slik til at man plager sine naboer på noen måte.

i denne saken så oppfordres det til å skrive ned registreringsnummer og ringe politiet da har saken gått litt lengre vil jeg si.

men ja det å starte bilen for å så gå inn å sette seg i en halvtime er ikke bra, men å starte bilen sette på varmetråder i bakrute og sideruterbak og speil(hvis man har) og få litt varme i bilen(kanskje) mens man tar isskrapa fatt ser jeg ikke som noe problem.

problemet kommer når værmansen som sitter hjemme å irriterer seg skal begynne å "ta folk" for ting.

Lenke til kommentar
[...]Nå er det vel en kjent sak at ising på innsiden av ruten, sammen med dugg, er vel så store problemer som is på utsiden av ruten.

 

Nå er det fult mulig å skrape bort is på innsiden av ruten også :) Dugg fjernes enkelt med en egnet klut. (f.eks dasspapir). Selv foretrekker jeg en kjekk liten kupèvarmer (kostet 199,- for 7 år siden), krever selvsagt at det er strøm tilgjengelig, men det er det vel ofte i ett borettslag.

Lenke til kommentar

Nå hører det vel faktisk til skjeldenhetene at man har tilgang på strøm, selv om man bor i et borettslag. Og det å skrape bort is på innsiden av ruta er noe piss, du må ha ei skrape som er myk nok til at den former seg til ruta, men hard nok til at den klarer å skrape isen. For ikke å snakke om at bilen blir full av snø :)

 

-C-

Lenke til kommentar

Har man problemer med is på innsiden av ruta så har man problemer med fukt i bilen, og det bør løses på andre måter :)

 

Å la bilen stå på tomgang for å slippe å skrape anser eg som veldig giddalaust. Det er fullt mulig å skrape vinduene og kjøre avgårde uten at motoren må være varm og er man så frysepinn at det ikke går får man skaffe seg kupevarmer eller kle på seg :)

Lenke til kommentar

Dette forbudet er hjemla i:

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

Det dette betyr er at du ikkje får ha bilen på tomgang om du ikkje har ein forholdsvis god grunn til det. Kjøring på tomgang for å få bilen isfri slik at den trygg å kjøyre etter veitrafikkloven sin § 3 "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." vil nok etter det som eg kan sjå ikkje bli ansett som unødig.

 

Derimot vil du nok bryte § 16 om du lar bilen stå på tomgang lengre en du strengt tatt trenger, som f.eks om du går ut å starter bilen for så å gå innigjen for å ete frokost.

Vil nok også tru at tomgangkjøring for å få opp komfort temperaturen etter at rutene er isfrie vil nok kunne anmeldast.

 

Hovedbudskapet er at du skal hindre unødvendig støy og/eller røyklegging så langt som det lar seg praktisk gjere.

 

Reint personleg så ville eg ha stillt som motkrav om at borettslaget legger opp til strømuttak på parkeringsplassen slik at bebuerane kan koble bilen sin til motorvarmer eller kuppevarmer om dette ikkje er mulig i dag.

Med ei slik løysning vil ein sleppe bråk fra parkeringsplassen samtidig som bileigarane slepp å bruke tid om morgenen til å tine/skrape bilen.

Lenke til kommentar
Bor du i borettslag? Har du forsøkt å spørre om noe som koster penger? Og som ikke alle beboerne er avhengig av?

 

-C-

 

Det kan nok være, men om borettslaget ønsker å bli kvitt støyproblemet så må det leggast opp til ei slik løysning.

 

Det å ringe politiet vil ikkje hjelpe då det etter mitt syn ikkje kan kallast unødvendig støy å tine opp bilen slik at den tryggt kan brukast.

 

Men for all del, la borrettslaget lage lister over registreringsnummer, nokon må vel ha ein hobby også. men ei slik liste vil ikkje hjelpe på problemet.

Lenke til kommentar
[...]Det å ringe politiet vil ikkje hjelpe då det etter mitt syn ikkje kan kallast unødvendig støy å tine opp bilen slik at den tryggt kan brukast.[...]

 

Her er du nok litt på tur... Da alternative ikke kun er "motor på tomgang til bilen er isfri" og "kjøre med ulovlig isete ruter". Den hendige oppfinnelsen "isskrape" gjør at nytteverdien av å tomgangskjøre bilen ikke kan regnes opp mot ulempen med å kjøre med isete ruter, men mot ulempen med å manuellt skrape egne ruter.

 

Så når nytteargumentet ikke er "jeg må kjøre på tomgang for å slippe å ha en trafikkfarlig bil" men "jeg må kjøre på tomgang fordi det er så kjipt å skrape ruter, dessuten blir jeg så kald på lanken", da er vi nok inne på "unødig tomgangskjøring".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...