Gå til innhold

Forelegg for tomgang


HaraldCL

Anbefalte innlegg

ingen av dere som har opplevd at dere skraper ruta ren, kjører i 2 minutter, så dugger ruta igjen og fryser?

hvis det er ganske kaldt pleier jeg å oppleve det, dermed er ikke en isfri rute nok.

jeg skraper ALLTID bilen min ren for is, men problemene starter etter jeg begynner å kjøre, derfor lar jeg oftest bilen stå i 5 min på tomgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen av dere som har opplevd at dere skraper ruta ren, kjører i 2 minutter, så dugger ruta igjen og fryser?

hvis det er ganske kaldt pleier jeg å oppleve det, dermed er ikke en isfri rute nok.

jeg skraper ALLTID bilen min ren for is, men problemene starter etter jeg begynner å kjøre, derfor lar jeg oftest bilen stå i 5 min på tomgang.

 

På de 2 minuttene klarer man jo fint å kjøre litt unna slik at man i det minste slipper å fylle naboers soverom med eksos.

Lenke til kommentar
ingen av dere som har opplevd at dere skraper ruta ren, kjører i 2 minutter, så dugger ruta igjen og fryser?

hvis det er ganske kaldt pleier jeg å oppleve det, dermed er ikke en isfri rute nok.

jeg skraper ALLTID bilen min ren for is, men problemene starter etter jeg begynner å kjøre, derfor lar jeg oftest bilen stå i 5 min på tomgang.

 

På de 2 minuttene klarer man jo fint å kjøre litt unna slik at man i det minste slipper å fylle naboers soverom med eksos.

 

joda, helt ut på motorveien, hva liker du best, gå på tomgang i 5 minutter eller miste sikten på motorveien?

Lenke til kommentar
ingen av dere som har opplevd at dere skraper ruta ren, kjører i 2 minutter, så dugger ruta igjen og fryser?

hvis det er ganske kaldt pleier jeg å oppleve det, dermed er ikke en isfri rute nok.

jeg skraper ALLTID bilen min ren for is, men problemene starter etter jeg begynner å kjøre, derfor lar jeg oftest bilen stå i 5 min på tomgang.

 

På de 2 minuttene klarer man jo fint å kjøre litt unna slik at man i det minste slipper å fylle naboers soverom med eksos.

 

joda, helt ut på motorveien, hva liker du best, gå på tomgang i 5 minutter eller miste sikten på motorveien?

 

Så du har motorveien rett ut fra p-plassen din?

Lenke til kommentar
ingen av dere som har opplevd at dere skraper ruta ren, kjører i 2 minutter, så dugger ruta igjen og fryser?

hvis det er ganske kaldt pleier jeg å oppleve det, dermed er ikke en isfri rute nok.

jeg skraper ALLTID bilen min ren for is, men problemene starter etter jeg begynner å kjøre, derfor lar jeg oftest bilen stå i 5 min på tomgang.

 

På de 2 minuttene klarer man jo fint å kjøre litt unna slik at man i det minste slipper å fylle naboers soverom med eksos.

 

joda, helt ut på motorveien, hva liker du best, gå på tomgang i 5 minutter eller miste sikten på motorveien?

 

Så du har motorveien rett ut fra p-plassen din?

tja, var mer generellt jeg tenkte på.

jeg bor ikke i boretslag, så jeg lar bilen min stå så lenge jeg vil, men ville bare få frem problemet.

Lenke til kommentar
Så du har motorveien rett ut fra p-plassen din?

Trenger ihvertfall ikke å kjøre mer enn ett par minutter her nei for å komme på motorveien.

 

Og problemet med ising etter jeg har begynt å kjøre er ett stort problem også hos meg.

 

Desverre er det ikke alle som kjører nye og fine biler og da finnes det slike problem...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner godt til problemet her også, men jeg plager ikke naboene mine av den grunn. Jeg flytter i såfall bilen et lite stykke unna så de slipper å få eksosen min inn til seg når de ligger å sover.

At man liksom MÅ kjøre i 2 minutter og stoppe der er jo ikke hva jeg sier, så hvor lang tid du bruker på å nå motorvei er vel egentlig totalt uinteressant. Man finner en mulighet i de aller fleste tilfeller om man makter å tenke litt på andre enn bare seg selv og sin egen komfort.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner godt til problemet her også, men jeg plager ikke naboene mine av den grunn. Jeg flytter i såfall bilen et lite stykke unna så de slipper å få eksosen min inn til seg når de ligger å sover.

At man liksom MÅ kjøre i 2 minutter og stoppe der er jo ikke hva jeg sier, så hvor lang tid du bruker på å nå motorvei er vel egentlig totalt uinteressant. Man finner en mulighet i de aller fleste tilfeller om man makter å tenke litt på andre enn bare seg selv og sin egen komfort.

Så heldig du er da....

 

Hvis du da bor i ett område der du uansett vil "plage" noen... hva gjør du?

 

Satser du ditt og andres liv på motorveien istede?

 

Edit:

Å høre en bil stå på tomgang en stund er innenfor rammen av det man bør akseptere i denne kulden. Hadde ihvertfall ikke reagert på dette selv...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer man dette fremdeles? The Avatar har gitt et godt og utfyllende svar, som i tillegg henviser til aktuell lovgivning. Tillat meg å sitere ham:

 

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Det dette betyr er at du ikkje får ha bilen på tomgang om du ikkje har ein forholdsvis god grunn til det. Kjøring på tomgang for å få bilen isfri slik at den trygg å kjøyre etter veitrafikkloven sin § 3 "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." vil nok etter det som eg kan sjå ikkje bli ansett som unødig.

Helt enig med deg. Dette med at tomgangskjøring er forbudt er greit nok, men man kan ikke se seg blind på en eneste paragraf, og rette seg etter bare den.

 

§ 3 krever at bilen er isfri når man kjører avgårde. Motoren er blant virkemidlene som brukes til dette formålet. For å si det sånn, dersom noen ringer Politiet og rapporterer at "en står i bakgården her med motoren på mens han skraper is av bilen", vil vedkommende sannsynligvis få et "så flott" tilbake...

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
aklla:

 

prøvd å stille inn sånn at du får frisk luft inn i bilen? istedenfor å sirkulere den luften som er der allerede... hadde samme problem på min bil, men løste seg med frisk luft.

jeg har kun frisk luft i bilen, har aldri på sirkulering...

men, kan sjekke om noen andre har flyttet på spaken så den sirkulerer, godt mulig det er problemet

Lenke til kommentar
aklla:

 

prøvd å stille inn sånn at du får frisk luft inn i bilen? istedenfor å sirkulere den luften som er der allerede... hadde samme problem på min bil, men løste seg med frisk luft.

jeg har kun frisk luft i bilen, har aldri på sirkulering...

men, kan sjekke om noen andre har flyttet på spaken så den sirkulerer, godt mulig det er problemet

 

skjønner...jeg får nemlig samme problem hvis jeg lar luften sirkulere. er lett for at man glemmer å skifte tilbake hvis man har kjørt i en forurenset tunnel eller noe.

Lenke til kommentar

Om man starter opp bilen litt før man skal kjøre får å få en lunk i bilen, så kan jeg ikke se noe problemer med det i heletatt.

Men hvis man lar bilen stå å gå i lang tid uten grunn, så skjønner jeg godt at noen blir forbanna.

Å få varme i bilen er en god grunn til å la den gå på tomgang.

Å la bilen gå på tomgang fordi man er inne på dass er unødvendig.

Bilen blir ikke kald av å stå utn motoren i gang i 5 min, dessuten blir det jo fort varm igjen når den startes

Lenke til kommentar

Ser ut som det er to forskjellige situasjoner folk tenker på her:

 

1. Tusler ut og starter motoren, går inn å tar en dusj, spiser frokost, leser avisen og så går ut å setter seg i en varm og isfri bil som har stått på tomgang i 20-30 minutter

 

2. Tusler ut og starter motoren, finner fram isskrape og snøkost og begynner og skrape is og fjerne snø. Etter 4-5 minutter er bilen isfri og temperaturen i motoren nærmer seg 30 grader. Man setter seg inn i en isfri og kald bil, men varmeapparatet får akkurat nok varme fra motoren til å holde duggen unna rutene.

 

Situasjon 1 vil jeg si er "unødig tomgangskjøring", situasjon 2 er vel bare sunn fornuft.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Loven som forbyr å la biler med forbrenningsmotorer gå på tomgang unødig er utledet av hensyn til klima, forurensning og derunder hindre plager for allergikere, astmatikere osv.  Tilsvarende ble det for mange mange år siden forbudt å brenne bråte/søppel/kvist/løv etc i boligstrøk. Er det virkelig noen som ikke fatter sammenhengen?

Politiet prioriterer som alltid. Har de ikke tid til å følge opp en klage på tomgangskjøring, så har de ikke. Men - dette gjelder håndheving av en lov, som alle andre lover og regler samfunnet er pålagt å rette seg etter.

Allergiforbund uttaler at det er mye mer skadelig for små barn å puste inn forurenset luft enn å fryse litt på vei til barnehage/skole.

Det er mye billigere å kjøpe motorvarmer enn el-bil...

Les også: https://www.aftenposten.no/norge/i/L4nw4/det-er-lov-aa-lene-seg-inn-i-en-annens-bil-og-vri-om-noekkelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...