Gå til innhold

Test: Lenovo Ideapad S10-3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forøvrig så kunne en ønske seg en oppdatert versjon av S12.
Enig.

 

Muligheten for en skjerm med oppløsningen 1280 x 720 piksler er også tilstede.
På samme modell? Er det snakk om en annen skjerm?

 

...i likhet med Lenovo selv vil vi ikke akkurat anbefale at du står på denne maskinen.
Hehe, de har jo vært kjent for å stille seg oppå laptopene sine når de skal vise dem fram. Merkelig at tilskueren på 175kg ikke fikk lov til å prøve :p Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

En nett-pc har ett genialt bruksområdet: flytur til Thailand! Med 8 timer batterikapasitet holder den til filmvisning hele flyturen, hvis man trekker fra litt tid for en liten powernap og litt matspising.

 

Ellers blir de litt små syns jeg. 13" er ganske brukbart til litt normalt arbeid i korte perioder.

Lenke til kommentar
Vi gidder ikke teste med pcmark fordi vi er late

...greit det var ikke nøyaktig quote, men jeg leste det som slik.

 

Jeg leser ofte tester av ymse hw da jeg kanskje vil anskaffe meg slik en dag. Det som irriterer meg er at Hardware ikke lenger gidder å teste så mye lenger, og ikke gjør seg flid. Artiklene er håpløse. Eneste områder som det fortsatt er verdi i er innenfor kjølere og psu.

 

Hvorfor skal dere i det hele tatt gidde å stappe en pcmark 05 på siden? Jo fordi vi nørds har gjerne en gammel maskin vi kjenner pcmark05 på, og kunne da tenke oss å vite hvor mye bedre den nye greia er. Siden alle Atom N450 maskiner scorer omtrent det samme så holder det lenge å skrive "Vi har ikke testet med pcmark05, men generellt ligger det rundt 1420 poeng" ... og evt en link til blodtest av en generell laptop med omtrent samme specc.

 

Hvorfor teste med pcmark vantage eller nyere? For da kan vi gjøre en vurdering mellom helt nytt system A opp mot et helt nytt system B. Og da slenge på en "Vi har ikke testet... men generellt er det rundt X, se link for blodtest av generelt system"

 

Det er også latterlig å skrive "kvass prosessor" når den gamle N270 er raskere, og det er en kjip prosessor.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Lenovo frister med en kvass prosessor og andre gode spesifikasjoner,
Utifra testene dere har gjort er den ikke særlig kvassere enn resten av Atom-serien, eller? Med samme klokkefrekvens og ca. samme arkitektur som N270 er det ikke spesielt overraskende.

Og hvorfor ikke skrive noen ord om integrasjonen av minnekontroller og grafikkløsning? Selv om det ikke gjør særlig utslag på ytelsen pga. intern FSB, så synes jeg likevel det er verdt å nevne på en såpass ny CPU (Q1 2010).

Og hvorfor ikke noen ord om hvordan ytelsen er i daglig bruk? Videoavspilling (SD og HD), Flash, nettsurfing, osv er i aller høyeste grad aktuelt for at folk skal kunne avgjøre om den er god nok eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvor blir det av S12 utgavene av disse?

 

Synd dere ikke har testet en Asus Eee 1008HA som sammenligningsgrunnlag.

Hvorfor har dere ikke testet HD filmavspilling med GMA3150?

 

 

Pluss

- Nydelig design!

- Interessant løsning på pekeflaten. Høyt klikk? Hard?

- 1280 x 720 er godt på en 10" selv om det blir 16:9.

- Noe bedre CPUer, positivt.

- Virussøk uten OS boot, endelig standard :).

- Sikring mot fall/gyrofunksjon er topp, mangel på netbooks!

- Solide skjermfester i tro Lenovo/IBM tradisjon.

- Tastaturet utnytter virkelig hele flaten, meget bra!

- Lukket tastatur (unngår smulefest) med klare skiller mellom taster, flott. Asus Eee sine blir noe for rotete synes jeg.

- God plass mellom USB porter.

- Bryter til WiFi

- Kortleser for SD, sjelden kost på netbooks!

 

Minus

- Meget svak batteritid med en vekt på 1.1kg når 11.6" på 1.3kg gir 9.5t. Hva er batteritid og vekt med 6 celler på denne?

- Ønsker ikke webkamera og trenger ikke ansiktsgjenkjenning eller bilder av tyver osv. Dette skal være en billigpc og ikke typisk tyvmat!

- Litt unødvendig bloat formfaktor på batteriet med så svak oppetid.

- Ikke FN tast også på høyresiden. Dette er noe jeg har blitt glad for at jeg har på min 1101HA 11,6". Man kunne brukt en liten del av høyre shift til det.

- Som alltid det at venstre CTRL burde vært helt ytterst, IBM/Lenovo er sær på dette og selv etter 10 år med Thinkpads treffer jeg ofte feil her.

- Det norske tastaturet vil bli mindre romslig og synd dere ikke fikk den til test.

- Kunne godt hatt numerisk tastatur via FN tast som mange har.

 

Usikker

- VGA, nødvendig for mange lyskanoner ennå, som er typisk for bedrift med powerpoint presentasjoner, men HDMI/DP hadde vært kjekt.

- 3G og simkort bør være en opsjon/egen modell(S10-3g), den er meget fordyrende.

- Pris. Jeg betalte 3000,- for min Asus 1101HA 11,6" med 9.5t batteritid.

- Kan man bytte harddisk selv på denne uten å demontere hele maskinen?

 

Konklusjon

Om man hadde fjernet unødvendige og fordyrende komponenter som webkamera og innebygd 3g og satt dette til en egen modell kunne det blitt en skikkelig slager med prislappen 2500,-.

 

Derimot er dette en av de bedre arbeids-netbookene jeg har sett i 10"er formatet med bla. 3G og mye annet nyttig. Dog trekker battertiden den alikevel vekk fra dette segmentet for min del. Blir en dårlig reisepartner med så svak batteritid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
- 1280 x 720 er godt på en 10" selv om det blir 16:9.

 

Stort pluss dette, ser til vanlig bruk at 1024 x 600 er litt for lite.

 

 

men når får vi se en skikkelig nett PC med ION brikkesett

 

Enig, det hadde vært arti og kunne dra i gang et gammelt spill i ny og ned. ion drav vel ca 12-1500 3dmark2006 mens intel chipsett drar ca 90 poeng, en helt enorm forskjell. men det finnes ion pc i norge hos multicom

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10580620;c:101186

 

HW gutta..... jeg ser gjærne en test av denne :thumbup:

 

en liten test her

 

http://www.fudzilla.com/content/view/16116/1/1/2/

 

 

men allt i allt er dette en ny nett pc som vi har 40 like av fra før.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Maskinen fra multicom virker veldig klumpete og tung til å være en 10"er. Men hvem bryr seg om det når den koster 3200,- og ellers har bra spec :).

 

Edit:

Med mindre man klarer seg med litt større formafaktor på 11.6", høy oppløsning, 9.5t battertid, litt lavere vekt, og HD-aks GMA500 etc. til samme pris. Asus Eee 1101HA er en fristende sak på mange områder hvor eneste minuset er en svakere CPU men det oppveies av GMA500 og SHE automatisk overklokking til 30%.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Lenovo frister med en kvass prosessor og andre gode spesifikasjoner,

Kvass prosessor? Testresultatene viser noe annet. De viser at det er minimale forskjeller mellom denne og tidligere Atom modeller. Noen ganger er også forskjellen i gal retning (batteritesten). Denne PCen er altså omtrent like sirompa som alle andre Atom-baserte bærbare.

 

Muligheten for en skjerm med oppløsningen 1280 x 720 piksler er også tilstede.

Stemmer dette? I så fall er det godt nytt :)

Lenke til kommentar
Maskinen fra multicom virker veldig klumpete og tung til å være en 10"er. Men hvem bryr seg om det når den koster 3200,- og ellers har bra spec

 

ja ikke særlig smekker og fin nei. men fant en tråd om en annen ion maskin.- så de finnes :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1172056

 

holder ikke det så har vi jo Alienware sin 11,6" som drar 6000 i 3dmark 2006, den har jeg lyst på :D

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...