Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

denne er dobbel så tykk som en ipad. ipad er tynnere en en usb port som denne har

Nei, den er like tykk som iPad. Bevis. iPad er tynn i kantene, noe som gjør at den ser tynnere ut enn den egentlig er.

 

 

Ellers, etter å ha eid en iPad i halvannen måned, begynner jeg å bli svært klar for en tablet med et skikkelig OS. Men er stygt redd det kommer til å ta oppimot et år før vi ser noen produkter som virkelig er å satse på. Nettleseren på iPad synes jeg fremdeles er katastrofalt treg og tungvindt å bruke til å lese nettaviser.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Skulle nettopp for første gang teste iPad skikkelig ute i solen. Rigget meg derfor til i solstolen, skyfri himmel og nesten 20 grader.

 

  1. Med brightness på fullt er skjermen er mulig å lese uten store problemer. Men refleksjonene er særdeles irriterende. Med matt skjerm ville nok denne skjermen vært vanvittig bra i solen.
  2. Fettmerker er et kjempeproblem i solen. De blir særdeles tydelige
  3. WiFi'en er håpløs. Dette er jo et kjent problem, men Apple er jo latterlig treg til å fikse den. Akkurat nå er den faktisk rimelig ubrukelig til lengre surfeøkter pga Wifi'en hele tiden detter ut etc.
  4. Det tok ca 30 minutter før jeg fikk: iPad needs to cool down before you can use it. Vi er ikke kommet til Juni en gang, og iPad'en takler ikke varmen!!?

 

Nå sitter jeg på en gammel MSI Wind Netbook. Til tross for langt mindre lyssterk skjerm er den litt mer lesbar enn iPad pga den er matt. Browsing går jo latterlig mye raskere også takket være Opera. Apple sitt uoffisielle "slagord" er jo "det bare funker", men her er det altså fullstendig motsatt.

Lenke til kommentar

Er imponert over hvor lett det er å skrive på iPaden. Savner æøå på tastaturet, men er ikke noe krise. Sitter på iPaden nå og skrev en liten e-post til en annen bruker her på forumet som jeg har fått inntrykk av ikke liker iPaden. Han vil likevel teste den ut i kveld. :p

Lenke til kommentar

Skulle nettopp for første gang teste iPad skikkelig ute i solen. Rigget meg derfor til i solstolen, skyfri himmel og nesten 20 grader.

 

  1. Med brightness på fullt er skjermen er mulig å lese uten store problemer. Men refleksjonene er særdeles irriterende. Med matt skjerm ville nok denne skjermen vært vanvittig bra i solen.
  2. Fettmerker er et kjempeproblem i solen. De blir særdeles tydelige
  3. WiFi'en er håpløs. Dette er jo et kjent problem, men Apple er jo latterlig treg til å fikse den. Akkurat nå er den faktisk rimelig ubrukelig til lengre surfeøkter pga Wifi'en hele tiden detter ut etc.
  4. Det tok ca 30 minutter før jeg fikk: iPad needs to cool down before you can use it. Vi er ikke kommet til Juni en gang, og iPad'en takler ikke varmen!!?

 

Nå sitter jeg på en gammel MSI Wind Netbook. Til tross for langt mindre lyssterk skjerm er den litt mer lesbar enn iPad pga den er matt. Browsing går jo latterlig mye raskere også takket være Opera. Apple sitt uoffisielle "slagord" er jo "det bare funker", men her er det altså fullstendig motsatt.

 

Matt skjermbeskyttelse så er punkt 1 og 2 borte?

Lenke til kommentar

Grunnen til treg browsing har lite med apples programvare og opera å gjøre. Intel atom platformen er mye kraftigere enn A4, men bruker 10-30 ganger så mye strøm.

 

Overopphetingen har nok noe med formatet å gjøre også. Skjerm, hardware og batteri ligger intill hverandre, tror ikke du vil bruke et lithium polymer batteri når det overopphetes. Håper MSI Wind netbooken din sier ifra om den blir for varm(tenker da på batteriet).

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Grunnen til treg browsing har lite med apples programvare og opera å gjøre. Intel atom platformen er mye kraftigere enn A4, men bruker 10-30 ganger så mye strøm.

 

Overopphetingen har nok noe med formatet å gjøre også. Skjerm, hardware og batteri ligger intill hverandre, tror ikke du vil bruke et lithium polymer batteri når det overopphetes. Håper MSI Wind netbooken din sier ifra om den blir for varm(tenker da på batteriet).

 

Hvor mye effekt bruker Apple A4?

 

Selvsagt så bør maskiner slå seg av om de overopphetes, men det gjør de også, poenget er at designet er dårlig om den ikke tåler å være utendørs i mer enn 30 minutt før den overhopphetes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det ikke så at iPad bruker i gjennomsnitt 2,5 Watt inkludert skjermen? Det blir det ikke mye varme av i en så stor enhet.

Jeg vil gjette på at i likhet med nesten all elektronikk bør den ikke brukes med sola skinnende rett på den.

 

Hva av "all annen elektronikk" er det som ikek tåler sol skinnende på seg i norge i mai?

 

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til treg browsing har lite med apples programvare og opera å gjøre. Intel atom platformen er mye kraftigere enn A4, men bruker 10-30 ganger så mye strøm.

 

Overopphetingen har nok noe med formatet å gjøre også. Skjerm, hardware og batteri ligger intill hverandre, tror ikke du vil bruke et lithium polymer batteri når det overopphetes. Håper MSI Wind netbooken din sier ifra om den blir for varm(tenker da på batteriet).

Jo, det er hovedsaklig software som gjør nettleseren treg - pga idiotisk (dvs manglende) cache-håndtering. Det tar meg 15-20 sekunder å gå tilbake til forsiden av VG/DB etter å ha vært innom en artikkel. Og det som enda verre er, om jeg bommer litt når jeg skal scrolle eller zoome, og den tror jeg trykket på en link, så må jeg vente nye 20 sekunder på å avbryte og gå tilbake. Er helt ufattelig at det går an å lage en nettleser så idiotisk. Ang hardware, min gamle netbook med Opera er ca 50% raskere på lasting av sider, men dette er faktisk ikke i nærheten av så irriterende som caching problemet.

 

Skjønner jo godt at den blir overopphetet, siden den kjøles passivt med null ventilasjon. Men det er jo mulig dette kunne vært unngått om den hadde noen små ventilasjonsåpninger f.eks.

Netbooken min holdt seg kald, viften var knapt mulig å høre. Men pga det strengt tatt er kaldt i luften er det ikke mye sirkulasjon som skal til for å holde det kaldt.

Lenke til kommentar

Det virker som om enkelte iPad-er har en tendens til å bli for varm veldig fort, samt har dårlig WiFi-signal. Etter hva jeg forstår gjelder ikke dette alle enhetene på markedet. Altså er det antakeligvis et par batcher med enheter som har problemer. Ikke helt uvanlig med første produksjonsmodellen av nye produkter. Det interessante er hvordan Apple ser for seg å løse problemet.

Lenke til kommentar

Er det ikke så at iPad bruker i gjennomsnitt 2,5 Watt inkludert skjermen? Det blir det ikke mye varme av i en så stor enhet.

Jeg vil gjette på at i likhet med nesten all elektronikk bør den ikke brukes med sola skinnende rett på den.

 

Hva av "all annen elektronikk" er det som ikek tåler sol skinnende på seg i norge i mai?

 

AtW

Har sett det på bærbare datamaskiner, mobiler og portable DVD-spillere.

Det er antagelig relatert til varme og ikke at produktet faktisk skades av sollyset.

Sola er tross alt en iherdig varmekilde, selv her oppe i det kalde nord.

Lenke til kommentar

Grunnen til treg browsing har lite med apples programvare og opera å gjøre. Intel atom platformen er mye kraftigere enn A4, men bruker 10-30 ganger så mye strøm.

 

Overopphetingen har nok noe med formatet å gjøre også. Skjerm, hardware og batteri ligger intill hverandre, tror ikke du vil bruke et lithium polymer batteri når det overopphetes. Håper MSI Wind netbooken din sier ifra om den blir for varm(tenker da på batteriet).

 

Hvor mye effekt bruker Apple A4?

 

Selvsagt så bør maskiner slå seg av om de overopphetes, men det gjør de også, poenget er at designet er dårlig om den ikke tåler å være utendørs i mer enn 30 minutt før den overhopphetes.

 

AtW

 

En Ipad bruker ca 1.25 ampere av USB utgangen når den lader og i bruk(sett på gigabyte reklame bilde). Jeg tenkte den brukte ca 1 watt, men det er nok mye lavere i virkeligheten. En atom platform bruker mellom 10-30 watt under stress, varierer mellom generasjoner.

 

Utendørs i direkte sollys mener du. Den klarer seg fint i 20-30 grader inne. At den ikke klarer seg bra ute i sollys vet man fra før, glossy skjerm og rask overoppheting. Synd at det ikke er en eneste skikkelig konkurent på markedet da.

Lenke til kommentar

Er det ikke så at iPad bruker i gjennomsnitt 2,5 Watt inkludert skjermen? Det blir det ikke mye varme av i en så stor enhet.

Jeg vil gjette på at i likhet med nesten all elektronikk bør den ikke brukes med sola skinnende rett på den.

 

Hva av "all annen elektronikk" er det som ikek tåler sol skinnende på seg i norge i mai?

 

AtW

Har sett det på bærbare datamaskiner, mobiler og portable DVD-spillere.

Det er antagelig relatert til varme og ikke at produktet faktisk skades av sollyset.

Sola er tross alt en iherdig varmekilde, selv her oppe i det kalde nord.

 

Javel? Hvilke typer? Har aldri hatt problemet hverken på bærbare, mobiler, mp3-spillere, cd-spillere, klokker, kalkulatorer eller noe annet utstyr jeg har brukt utendørs.

 

AtW

 

Grunnen til treg browsing har lite med apples programvare og opera å gjøre. Intel atom platformen er mye kraftigere enn A4, men bruker 10-30 ganger så mye strøm.

 

Overopphetingen har nok noe med formatet å gjøre også. Skjerm, hardware og batteri ligger intill hverandre, tror ikke du vil bruke et lithium polymer batteri når det overopphetes. Håper MSI Wind netbooken din sier ifra om den blir for varm(tenker da på batteriet).

 

Hvor mye effekt bruker Apple A4?

 

Selvsagt så bør maskiner slå seg av om de overopphetes, men det gjør de også, poenget er at designet er dårlig om den ikke tåler å være utendørs i mer enn 30 minutt før den overhopphetes.

 

AtW

 

En Ipad bruker ca 1.25 ampere av USB utgangen når den lader og i bruk(sett på gigabyte reklame bilde). Jeg tenkte den brukte ca 1 watt, men det er nok mye lavere i virkeligheten. En atom platform bruker mellom 10-30 watt under stress, varierer mellom generasjoner.

 

Utendørs i direkte sollys mener du. Den klarer seg fint i 20-30 grader inne. At den ikke klarer seg bra ute i sollys vet man fra før, glossy skjerm og rask overoppheting. Synd at det ikke er en eneste skikkelig konkurent på markedet da.

 

En atom cpu bruker omtrent 2 watt maks, en moderne Soc-variant med atom ville vel neppe brukt så mye som du skisserer? At det var litt styr med at det ikke fantes noe enget chipset i starten er jo så sin sak, men ikke særlig representativt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har bladd i bruksanvisninen til disse enhetene, desverre noterte jeg meg ikke hvilke enheter det var da det ikke virket viktig da.

Noen hadde også klistremerker på selve enheten som advarte mot å bruke den i direkte sollys/varme omgivelser.

Det advarer forøvrig Nokia mot for sin N900.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...