Gå til innhold

Hvor får man kjøpt KNO3 eller salpeter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Salpetersyre er ikke kno3

 

Salpeter er oksiderende middel i så godt som alle hjemmesnekra sprengstoff. Salpeter er trivialnavnet på KNO3. Vet du ikke dette, vil jeg påstå at du vet for lite til å bruke de som annet enn gjødsel.

 

Skjønner at du har lyst på grosse pangpang, men eksplosiver er IKKE noe du kødder med. Du lager ikke stoffer ved å blande dem som man ser på barneTV. Oppskriften på svartkrutt er ikke bare vanskelig, men kan være hasardiøs om du ikke vet hva du driver med/kjenner kjemien bak. Var i samma alder og situasjon før, men jeg hadde vettuge foreldre.

 

[/moralpreken]: Salpetertilgangen i dag er dårlig for normale sivile. Du kune få kjøpt krista-k (96% renhet?) på felleskjøpet før, men nå forlanger de at du er bonde, og kan bevise det.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Da lager du heler thermite.

 

bland jernoksid(i pulverform) og aluminium(også i pulverform) veldig godt sammen. forhold: 10:3

 

legg det i feks en keramikkbolle e.l. og tenn på en magnesiumstav.

 

Det blir en fin reaksjon.

 

NB!!! Reaksjonen skaper ekstrem varme og smelter både asfalt, steikepanne og det som er. Jeg mener å huske at man nærmer seg en 1500 C.

Lenke til kommentar
Da lager du heler thermite.

 

bland jernoksid(i pulverform) og aluminium(også i pulverform) veldig godt sammen. forhold: 10:3

 

legg det i feks en keramikkbolle e.l. og tenn på en magnesiumstav.

 

Det blir en fin reaksjon.

 

NB!!! Reaksjonen skaper ekstrem varme og smelter både asfalt, steikepanne og det som er. Jeg mener å huske at man nærmer seg en 1500 C.

 

Jeg så det på Mythbusters i går, og jeg fraråder alle å ikke gjøre dette hjemme.

Lenke til kommentar
Da lager du heler thermite.

 

bland jernoksid(i pulverform) og aluminium(også i pulverform) veldig godt sammen. forhold: 10:3

 

legg det i feks en keramikkbolle e.l. og tenn på en magnesiumstav.

 

Det blir en fin reaksjon.

 

NB!!! Reaksjonen skaper ekstrem varme og smelter både asfalt, steikepanne og det som er. Jeg mener å huske at man nærmer seg en 1500 C.

 

Jeg så det på Mythbusters i går, og jeg fraråder alle å ikke gjøre dette hjemme.

 

Tja både og. Det er ikke så mye med en ca 100g jernoksid og 30 gram aluminium. Det tok oss ca 1t og 15min før metallet var avkjølt. Det går fint så lenge man gjør det på feks en grusbane som vi gjorde i -15 C. Dessuten bør du legge merke til at man helst bør bruke keramikk siden det tåler store tempraturer.

 

Vi fant imidlertidlig ut at det ikke tåler bli varmet så kraftig opp ute i -15C da sprekker nemlig potten pga av for hurtig nedkjøling. Men det var en helsikens fin eksplosjon.

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Bare husk at når en 13-14 åring kommer inn på Felleskjøpet eller Apoteket å skal kjøpe Salpeter så lyser det fantestreker ut av øya dine :). Alle vet hva smågutter skal med sånnt.

 

Men for all del, ha det gøy ;), bare ikke finn på noe dumt som å lage svartkrutt, røykbomber, termitt og lignende [/b]innendørs[/b] eller uten heldekkende vernebriller. Du aner ikke hvor lite som skal til for å lage en brann, ødelegge hele kjøkkenet eller få skader på øyet. Men regner med at dere tenker såpass fornuftig :).

Lenke til kommentar
Men for all del, ha det gøy ;), bare ikke finn på noe dumt som å lage svartkrutt, røykbomber, termitt og lignende [/b]innendørs[/b] eller uten heldekkende vernebriller. Du aner ikke hvor lite som skal til for å lage en brann, ødelegge hele kjøkkenet eller få skader på øyet. Men regner med at dere tenker såpass fornuftig :).

 

Hehe, leste du om han fra tromsø som tente på fyverkeriet innendørs? Da ville moren forby fyrverkeri :p

Lenke til kommentar
Hehe, leste du om han fra tromsø som tente på fyverkeriet innendørs? Da ville moren forby fyrverkeri :p

Haha! :D Lurer på om det rett og slett kan ha noe med brukerfeil å gjøre ;). Rettferdig å forby fyrverkeri for alle de andre som kan bruke hodet sitt nok til å ta det med ut da! :p

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
bland jernoksid(i pulverform) og aluminium(også i pulverform) veldig godt sammen. forhold: 10:3 , legg det i feks en keramikkbolle e.l. og tenn på en magnesiumstav.

Jeg så det på Mythbusters i går, og jeg fraråder alle å ikke gjøre dette hjemme.

La merke til den dobbelte nektelsen, dette kan du da virkelig ikke mene? Om alle skulle gjøre dette hjemme, ville det for en del ende med alvorlig skade på utstyr og interiør, og kanskje også brann med personskade til følge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW
Men for all del, ha det gøy ;), bare ikke finn på noe dumt som å lage svartkrutt, røykbomber, termitt og lignende [/b]innendørs[/b] eller uten heldekkende vernebriller. Du aner ikke hvor lite som skal til for å lage en brann, ødelegge hele kjøkkenet eller få skader på øyet. Men regner med at dere tenker såpass fornuftig :).

 

Hehe, leste du om han fra tromsø som tente på fyverkeriet innendørs? Da ville moren forby fyrverkeri :p

Hey du det er dem mindre smarte kompisen min!!

Lenke til kommentar
Oppskriften på svartkrutt er ikke bare vanskelig, men kan være hasardiøs om du ikke vet hva du driver med/kjenner kjemien bak. Var i samma alder og situasjon før, men jeg hadde vettuge foreldre.

Oppskriften til svartkrutt er ikke vanskelig i det heletatt (3 stk ingredienser i riktig forrhold). Den står til og med i det store norske leksikon (med forrholdstallene). Og det er heller ikke vanskelig eller hasardiøst å lage det, det er bare å bruke redskaper av treverk for å være sikret at det ikke blir noen gnister eller unødvendig friksjon når du skal knuse og blande ingrediensene.

 

Vi lagde jo till og med dette på naturfagen på ungdommskolen og fannt ut at det som rent pulver fungerer veldig dårlig. For å få ordenklig effekt må det blandes med litt vann så det blir til en deig også spres utover en stor flate for å tørke (bruk tiden til hjelp i rommtemperatur og ikke varme) for så og knekke det opp i passelige korn.

 

Jeg skjønner meg ikke på alle internett-moralistene på forumer. Jeg møter nesten ikke på noen av disse i den virkelige værden, men på forumer florerer det av dem.

 

Hvor du får tak i stoffene får du finne ut selv (internett viser deg veien til akkurat det du vil ha) (kaliumnitrat (kno3) brukes f.eks i akvariumer som gjødsling)

 

Så da har jeg hverken gitt en oppskrift eller linker til steder å kjøpe så da har vel ikke moderatorene noe å utsette på det håper jeg. :)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...