Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er lunken til konseptet med touch-skjerm. Da Harmony 850 døde (lykken er småbarn i hus), ble den erstattet med Harmony Touch og det føltes som en solid nedgradering. Play/Pause/Rew/FF-knappene er plutselig øverst på kontrollen, litt utenfor rekkevidde. Skjermen og organiseringen i programvaren var upraktisk, og det tok vesentlig lengre tid å finne den aktuelle "Aktiviteten" enn å bare trykke på tilhørende knapp.
 
Så istedenfor å kjøpe Harmony Ultimate (som den forrige "all in" pakken het), så kjøpte vi heller et par stykker Harmony Hub'er. Den var fantastisk! Den er egentlig ment å være bindeleddet mellom smarttelefonen din og media-anlegget (for alle skal jo styre alt fra mobiltelefonen sin). Men med den følger det med en helt basic fjernkontroll, og det er kanskje favoritten av alle. Ingen skjermer, ingen mikk-makk, Play/Pause/etc-knappene kom nærmere igjen, og det er fysiske nummertaster. Den er så lett og intuitiv å bruke at svigerfar fikk en til 80 års dagen med stor suksess. Den bruker er CR2032-batteri og varer nesten "evig".

 

Hub'en kobles HomeSeer via plugin som alle andre tilsvarende modeller. Nå venter vi bare på at Logitech skal få ut fingeren og gjøre APIen sin offentlig, slik at integrasjonen kan skje mer direkte.

 

 

Harmony "Elite" ser ut til å få plassert knappene mer fornuftig enn de foregående modellene. Men om denne er verdt 3500 kr for oss tviler jeg veldig på. Harmony Hub koster 1200 kr... ;)

(Og den nyere Harmony Companion koster 1500 kr. Den hadde jeg kjøpt nå).

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morn, ny i gamet. 

Lest masse og har skaffet og har montert litt.
Gikk for Tellstick Net og Nexa for jeg ville komme i gang uten en stor investering og Clas ligger på vei hjem fra jobben. 

Tenker jeg går over til en Teldus Z Net Lite etterhvert for da vil min eksisterende Nexa produkter fungere og ser at det er flere muligheter med Z-Wave saker. 

Har pr idag:
Tellesick Net (var redd for dekning, men funker helt ut til garasjen)
3 pack Nexa kontakter (skulle gått for de dydere 2 pack med knapp)
2 stk Nexa bevegelsessenorer (en i gangen, en i garasjen, styre lys) 
Nexa ringeklokke
Nexa bak brykter dimmer
Clas Temp føler.
Remotestik på Android. 

Vil ellerhvert får en IR sender til å styre varmepumpen (Mitsubishi) Tenker denne:
 http://www.clasohlson.com/no/Z-wave-ZXT-120-IR-extender-/36-5768 Noen erfaringener? 

Driver å leker med annet software. Homeseer ser bra ut, men får masse feilemedinger ved oppstart. Skal se nøyere på det en dag. 

Spennede verden. 



 

Endret av no66
Lenke til kommentar

Jeg er lunken til konseptet med touch-skjerm. Da Harmony 850 døde (lykken er småbarn i hus), ble den erstattet med Harmony Touch og det føltes som en solid nedgradering. Play/Pause/Rew/FF-knappene er plutselig øverst på kontrollen, litt utenfor rekkevidde. Skjermen og organiseringen i programvaren var upraktisk, og det tok vesentlig lengre tid å finne den aktuelle "Aktiviteten" enn å bare trykke på tilhørende knapp.

 

Så istedenfor å kjøpe Harmony Ultimate (som den forrige "all in" pakken het), så kjøpte vi heller et par stykker Harmony Hub'er. Den var fantastisk! Den er egentlig ment å være bindeleddet mellom smarttelefonen din og media-anlegget (for alle skal jo styre alt fra mobiltelefonen sin). Men med den følger det med en helt basic fjernkontroll, og det er kanskje favoritten av alle. Ingen skjermer, ingen mikk-makk, Play/Pause/etc-knappene kom nærmere igjen, og det er fysiske nummertaster. Den er så lett og intuitiv å bruke at svigerfar fikk en til 80 års dagen med stor suksess. Den bruker er CR2032-batteri og varer nesten "evig".

 

Hub'en kobles HomeSeer via plugin som alle andre tilsvarende modeller. Nå venter vi bare på at Logitech skal få ut fingeren og gjøre APIen sin offentlig, slik at integrasjonen kan skje mer direkte.

 

 

Harmony "Elite" ser ut til å få plassert knappene mer fornuftig enn de foregående modellene. Men om denne er verdt 3500 kr for oss tviler jeg veldig på. Harmony Hub koster 1200 kr... ;)

(Og den nyere Harmony Companion koster 1500 kr. Den hadde jeg kjøpt nå).

Virker elite mot hs?

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg har fått fatt på en SmartThings hub og har kjøpt litt utstyr, bl.a. z-wave plugg fra Clas Ohlson for å teste. Dette er jo moro så jeg kunne tenkt meg å styre en del mer i huset. Men, jeg vil gjerne at alt lys i huset skal kunne styres selv om nettet hjemme er nede eller om noe feiler. Med andre ord, jeg vil gjerne ha veggbrytere som kan styres fysisk OG via z-wave. Er det noen som har tips til produkter jeg kan bruke?

 

 

Tman, hvor fikk du tak i Smartthings Hub'en? Eneste plass som selger den i Europa, så vidt jeg klarte å finne ut, er Curry's i England og de sender tilsynelatende ikke til Norge..

Lenke til kommentar

Nærmer oss Haloween, og jeg kunne tenkt meg å lagt til i HS at ute lyset ikke tennes for denne dagen. Altså en "If date is not" på evente som skrur på lyset. Er det noen rett fram løsning på dette?

Nå er det jo for sent, men dette var et godt spørsmål. Hvor er "IKKE lik"? Tror jeg må spørre.

 

Hvilken plugin bruker jeg da?

Den plugin'en jeg linket til nest øverste innlegg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...