Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Prøvd Pushover? Fungerer til og med med Telldus Live ☺

Hm fant den ikke umiddelbart på HomeSeer plugin side.

Er det noen plugins hvor man kan sende HTTP Post melding med?

 

Uansett, så ser det jo ut som man kan starte .exe-filer ol på Events, så da kan jeg jo egentlig bare lage noe eget i VB.Net\C# :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Telldus Live kan jeg fyre av denne URL'en

http://api.pushover.net/1/messages.json?token=aH4CuPdU1i1iw6FxhnsV7Y3PBxPsgD&user=smiEWHYHjAcUm3swyQ0afyL1LP82n0&message=Telldus

 

Der token er tokenkoden til applikasjonen jeg har registrert i Pushover, user er min user key og message er beskjeden jeg skal få til mobilen/klokka :)

 

Har selvsagt sensurert token og user, så er ikke vits i å prøve å spamme meg :)

Lenke til kommentar

 

Nå ER det jo faktisk mer eller mindre fastpris på frakt i Norge, så svada kan det vel ikke være...

Nei det stemmer ikke. Det går på størrelse og vekt hovedsaklig.

Som karen over skrev hvor han fikk frakten til 30kr mens andre må ut med 150+.

 

Jeg vet ikke hvor mye du handler på nett, men jeg handler en del. ;)

Frakten ER typisk på 140-150 kr pr forsendelse nesten uansett hva og hvor man handler, spesielt hvis butikkene er relativt små. De store kjedene har mulighet til å forhandle bedre på pris, og dermed kan man må frakt ned til 99 kr. Eller så spanderer de den om du bruker nok penger.

 

Men på det jevne koster det for godt over 100 kr ekstra å bestille noe på nett i Norge. :)

 

 

Flere av oss her har EU-modellen uten RF-modul. Vær obs på at du må kutte et nytt hull i døra for å bruke den.

Ok. Hvor finner jeg EU-modellen? Er det noen norske forhandlere som kan anbefales?

 

Er den til salgs i UK, så er det EU-modellen. Men jeg vet ikke om akkurat DEN virker. Det burde ikke være noe som tilsier at den IKKE skulle virke. :)

 

 

@Moskus vet du om noen greie HS3 Plugins som kan varsle (notifikasjoner) til Android? Testet Pushalot, som fungerer utmerket til selve PCen, men ser ikke ut som det er noen android app til den?

Jeg er en av de fornuftige som kjører Windows på PC og mobil, så Pushalot fungerer utmerket. :D

Jeg har Growl til Android-mobiler, og har bare et lite script for å trigge en push fra console. I dag hadde jeg som andre har nevnt brukt Pushover.

 

 

 

ah fant den nå etter et google søk. var ikke klar over at man kunne finne plugins som ikke var listet opp på "Plugins" nettsiden i Homeseer.. :)

Ja, jeg diskuterer litt med HS-gutta om hvordan dette kan løses. Det er mye som er tilgjengelig selv om det ikke er lagt i Updateren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye du handler på nett, men jeg handler en del. ;)

Frakten ER typisk på 140-150 kr pr forsendelse nesten uansett hva og hvor man handler, spesielt hvis butikkene er relativt små. De store kjedene har mulighet til å forhandle bedre på pris, og dermed kan man må frakt ned til 99 kr. Eller så spanderer de den om du bruker nok penger.

 

Men på det jevne koster det for godt over 100 kr ekstra å bestille noe på nett i Norge. :)

Handler kjempemasse. Sender også pakker hver dag, så er relativt klar over prisene. :p

 

Eksempler som jeg tok nå nettopp:

 

 

Komplett.no

WmRcyfe.png

 

Elkjøp.no

QDoiaX0.png

 

CDON.no

QqPw1i0.png

 

Såh, hvor mye handler du egentlig? :tease:

 

 

 

Uansett, legger den diskusjonen død. vi kan være enige om at frakt er noe dritt uansett hvor man handler ifra. :xmas:

--------------------

 

Takk for svar på de andre spørsmålene!

 

Burde nesten være en søkefunksjon også på den plugin-nettsiden. er jo så mange der.. :)

Lenke til kommentar

Beklager. ikke alltid like lett og finne "små" butikker i farta :p

 

Uansett.

u0DCOxL.png

-

 

Har forøvrig satt opp diverse events med de få apparatene jeg har i HomeSeer. utrolig kult hvordan det hele fungerer.

Var mye enklere i oppsett enn hva jeg hadde sett for meg. Forhåpentligvis får jeg diverse sensorer imorgen (lys, temp, bevegelse).

 

Så får jeg ta en gjennomgang av tråden her etter litt inspirasjon senere :)

Lenke til kommentar

(.... du listet kun opp store butikker... ;) men siden du er klar over prisene, så er det jo ikke noe å diskutere... )

Enig med Moskus her.

Tronika tilbyr å sende småting via brev om ein mailer i forkant. Tolker dette meir som god service og hjelp enn eit faktisk alternativ. Forstår godt at dei vil sende produkt som pakke slik at ein har ryggen fri om varen skulle bli borte, er jo ingen sporing eller frakt ved å sende som brevpakke. Alle veit jo kor fort (ofte) ein konvolutt blir borte. Registrerer at fleire mindre bedrifter også oppretter avtale med PostNor slik at ein kan sende som MyPack. Det er vel einaste alternativ som er rimelegare enn posten (om ein ikkje henter sjølv då, noko som kan bli dyrt om ein ikkje bur i same by).

Fornøyd med at ein faktisk har tilgang til fine ting via Tronika og jamnt over held dei gode priser med tanke på kronekurs og reklamsjonsretten ein får frå norske butikkar.

Lenke til kommentar

Moskus: Fikk du noengang din Aeon Labs Smart Switch Gen5 (ZW075) til å fungere i HomeSeer? Helt ny bruker her, overgang fra Fibaro med støtte fra Domoticz, men akkurat den Switch'en får jeg ikke til å fungere i HomeSeer.  Feilmeldinginer av ymse slag ved inklusjon (forskjellig fra gang til gang), assosiasjon virker ikke, og jeg lurer på om den lagger hele nettverket.

Lenke til kommentar

Beklager. ikke alltid like lett og finne "små" butikker i farta :p

 

Uansett.

"Uansett" sender ikke de fleste nettbutikker varene sine som brev uten sporing, selvfølgelig. ;)

0-10 kg: 155 kr

 

For bedrifter er det litt mer komplisert, men nesten det samme uansett. Og det er ikke unormalt å heller ta litt for "shipping and handlig" for å gjøre prisberegningene enklere. Så taper man på noen, men vinner på andre. ;)

 

 

Har forøvrig satt opp diverse events med de få apparatene jeg har i HomeSeer. utrolig kult hvordan det hele fungerer.

Var mye enklere i oppsett enn hva jeg hadde sett for meg. Forhåpentligvis får jeg diverse sensorer imorgen (lys, temp, bevegelse).

 

Så får jeg ta en gjennomgang av tråden her etter litt inspirasjon senere :)

Når sensorene begynner å komme på plass, så starter moroa for alvor! :D

 

 

 

Moskus: Fikk du noengang din Aeon Labs Smart Switch Gen5 (ZW075) til å fungere i HomeSeer? Helt ny bruker her, overgang fra Fibaro med støtte fra Domoticz, men akkurat den Switch'en får jeg ikke til å fungere i HomeSeer.  Feilmeldinginer av ymse slag ved inklusjon (forskjellig fra gang til gang), assosiasjon virker ikke, og jeg lurer på om den lagger hele nettverket.

Ja, jeg får lagt den fint til hvis jeg velger "Add/Include a Node Non Secure". :)

Klassisk Aeon Labs. Må gjøre alt litt forskjellig...

Lenke til kommentar

 

Moskus: Fikk du noengang din Aeon Labs Smart Switch Gen5 (ZW075) til å fungere i HomeSeer? Helt ny bruker her, overgang fra Fibaro med støtte fra Domoticz, men akkurat den Switch'en får jeg ikke til å fungere i HomeSeer.  Feilmeldinginer av ymse slag ved inklusjon (forskjellig fra gang til gang), assosiasjon virker ikke, og jeg lurer på om den lagger hele nettverket.

 

 

Ja, jeg får lagt den fint til hvis jeg velger "Add/Include a Node Non Secure". :)

Klassisk Aeon Labs. Må gjøre alt litt forskjellig...

 

 

Takk for svar. Dersom jeg bruker "Non secure", utgjør det ingen forskjell, dessverre. Jeg har hele tiden kunnet bruke switch'en, men jeg får ikke wattmålinger (derimot rapoorteres Ampere i hytt og vær). Problemet var (trodde jeg), at jeg ikke kunne assosiere noe til den -- assoasiasjonen kom aldri til "Binary Switch", men til "Amperes" eller "Volts". Nå forsøkte jeg å assosiere til en Fibaro wall plug, og har samme problemet der. Problemet med assosiasjon ser da ut til å ligge hos source.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Takk for svar. Dersom jeg bruker "Non secure", utgjør det ingen forskjell, dessverre. Jeg har hele tiden kunnet bruke switch'en, men jeg får ikke wattmålinger (derimot rapoorteres Ampere i hytt og vær). Problemet var (trodde jeg), at jeg ikke kunne assosiere noe til den -- assoasiasjonen kom aldri til "Binary Switch", men til "Amperes" eller "Volts". Nå forsøkte jeg å assosiere til en Fibaro wall plug, og har samme problemet der. Problemet med assosiasjon ser da ut til å ligge hos source.

Association settes på i Root-devicen. Ikke noen av de andre devicene, de brukes kun til å vise status eller kontrollere den, og det skjer automatisk. Og det holder å assosiere "Group 1" til "HomeSeer (ID: 1)". :)

 

EDIT: Slik:

R2RHZ.jpg

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/smarte-hjem/z-wave/fibaro-z-wave-fjernstrombryter-med-energimaler-p50774#ProductDetailedInformation

 

Vil disse fungere greit sammen med HomeSeer, slik at man kan se strømforbruk ol? Eks til en panelovn.

 

Jeg har mange av denne selv, og den fungerer perfekt til å rapportere strømforbruk. Assosier gruppe 3 til HomeSeer, så får du sanntids oppdatering av strømforbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...