Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Z-NET EU kan nå bestilles! :D

http://store.homeseer.com/store/x-P1902.aspx

 

I ren refleks var jeg iferd med å bestille en for å teste den men så kom jeg til å tenke på:

-Hvorfor skal jeg ha den egentlig?

 

For å kunne plassere senderen vekk fra serveren?

-Ikke nødvendig

 

For å kunne kjøre hytta på samme server som hjemme og spare både PCen og HS lisensen (som jeg allerede har)..

Nja jo kanskje ok når jeg er hjemme, men ikke så OK når jeg er på hytta og er avhengig av PCen hjemme?

 

Kan den kjøre som kontroller 2 på SAMME z-wave net??

-I samme hus? Det går vel ikke vel?

 

 

1. For meg er friere plassering og (viktigere) enklere integrering i virtuelle maskiner det som trekker. Jeg slipper et "USB-to-network" ledd.

 

2. Det er iallfall mulig å ha flere Z-Net i samme hus med samme kode. Jeg er ikke sikker på om du MÅ ha en Z-net som master controller.

 

 

(Og så lenge hytta er på nett, så betyr det vel ikke noe.)

 

si det.

Men ærlig talt, tror ikke jeg hadde giddet automatisere hytta om jeg så hadde :p greit med remote-varme, men det er det

... og DER er forskjellen mellom meg og deg. ;)

 

Selvfølgelig skal hytta automatiseres! Jeg lurer på hvordan jeg kan få automatisert båten, men å kjøre et anlegg permanent som drives av 12V-batterier gir utfordinger... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Moskus Takk for veldig ryddig svar! Ser absolutt verdien i få levert det meste av funksjoner gjennom plugins og betale de som bruker sin kunnskap og tid på å lage dette, sammenlignet med å bruke timevis av egen tid på å lage løsninger som ikke blir like gode. Installerte Domoticz uten noen enheter eller interfaces bare for å se, kan absolutt se potensiale i det etterhvert som populariteten øker og flere koder gode plugins. 

 

Ser dog at den mer polerte, enklere løsningen Smartthings har kommet med en versjon 2 med en versjon for europeiske frekvenser. I tillegg til innebygget zwave har den USB porter for utvidning. Noen som har vurdert en slik løsning? Fordelen som jeg ser det er at kostnaden for selve moderenheten og software er veldig lav, tilpasningsmuligheten er helt sikkert veldig begrenset ut fra hva du får med HS..

Lenke til kommentar

1. For meg er friere plassering og (viktigere) enklere integrering i virtuelle maskiner det som trekker. Jeg slipper et "USB-to-network" ledd.

 

 

1. For meg er friere plassering og (viktigere) enklere integrering i virtuelle maskiner det som trekker. Jeg slipper et "USB-to-network" ledd.

Vel, kjører du VMWare ESXi kan du dedikere spesifikke tilkoblede USB-enheter til et spesifikt VM, (via en virtuelle USB controller)

 

 

 

si det.

Men ærlig talt, tror ikke jeg hadde giddet automatisere hytta om jeg så hadde :p greit med remote-varme, men det er det

... og DER er forskjellen mellom meg og deg. ;)

 

Selvfølgelig skal hytta automatiseres! Jeg lurer på hvordan jeg kan få automatisert båten, men å kjøre et anlegg permanent som drives av 12V-batterier gir utfordinger... :D

 

joda, har du kommet langt så ser jeg jo forsåvidt den.

 

Jeg har dog vært inne på tanken med å ha en temperaturmåler i bilen. Men vet ikke hvor greit det er med en sensor som til stadighet kobler seg fra.

 

Kunne jo kombinert det med kupevarmer.

Lenke til kommentar

Vel, kjører du VMWare ESXi kan du dedikere spesifikke tilkoblede USB-enheter til et spesifikt VM, (via en virtuelle USB controller)

Ja, jeg vet. Har imidlertid ikke testet det på min ny VMware server, men tidligere har jeg hatt problemer med å gjøre det på denne måten (f.eks. lisensdongler med USB er helt umulig). Og det gjør det mer trøblete å flytte VM'en fra en maskin til en annen (som man gjør når man skal ha lengre nedetid på server/NAS).

 

 

Jeg har dog vært inne på tanken med å ha en temperaturmåler i bilen. Men vet ikke hvor greit det er med en sensor som til stadighet kobler seg fra.

Kunne jo kombinert det med kupevarmer.

Bare du hånderer "å ikke få et signal" i programvaren på en måte, så går det bra. :)

(F.eks. hvis du har et Event som bruker temperaturen til noe, så må du også sjekke at "sist endret" ikke er for lenge siden).

Lenke til kommentar

@Moskus Takk for veldig ryddig svar! Ser absolutt verdien i få levert det meste av funksjoner gjennom plugins og betale de som bruker sin kunnskap og tid på å lage dette, sammenlignet med å bruke timevis av egen tid på å lage løsninger som ikke blir like gode. Installerte Domoticz uten noen enheter eller interfaces bare for å se, kan absolutt se potensiale i det etterhvert som populariteten øker og flere koder gode plugins. 

 

Ser dog at den mer polerte, enklere løsningen Smartthings har kommet med en versjon 2 med en versjon for europeiske frekvenser. I tillegg til innebygget zwave har den USB porter for utvidning. Noen som har vurdert en slik løsning? Fordelen som jeg ser det er at kostnaden for selve moderenheten og software er veldig lav, tilpasningsmuligheten er helt sikkert veldig begrenset ut fra hva du får med HS..

Å ha USB-porter er ikke det samme som kunne bruke hva som helst koblet til.

 

Jeg har ingen forventninger til SmartThings, for jeg tror at til vårt bruk er det for enkelt. Det er relativt billig å komme i gang, men man møter veggen forholdsvis fort. Som jeg sa, selve hjernen eller programvaren er en forholdsvis liten del av totalkostnaden hvis du skal automatisere mer enn et par lamper.

Lenke til kommentar

 

si det.

Men ærlig talt, tror ikke jeg hadde giddet automatisere hytta om jeg så hadde :p greit med remote-varme, men det er det

På hyttta er det god gammeldags vedfyring som gjelder! Ikke noe remote varmestyring her! :)

 

Hvis jeg hadde funnet en pålitelig måte å kunne tenne i peisen på med fjernstyring, så hadde jeg gjort det... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

si det.

Men ærlig talt, tror ikke jeg hadde giddet automatisere hytta om jeg så hadde :p greit med remote-varme, men det er det

 

Hytta står i Danmark. - 7 Måneder alene hver vinter men HS3 passer på:

 

Jeg får en tekstmelding om:

- Noen kommer inn i gangen 

- Om noen av dørene åpnes.

- Om røykvarsleren slår ut.

- Om tempen går under 0 inne.

 

Hver dag kl 12 får jeg en mail med diverse temperaturer og et bilde fra ute og ett fra inne.

(Hyggelig å følge med :) )

 

Har 6 webkamera der hvor av 4 er bevegelige. om jeg har lyst til å se mer, eller jeg bare lengter etter siste sommer..

 

Men så har jeg også en fastboende nabo som er veldig hyggelig og som har en nøkkel om det trengs.

 

At jeg kan skru på noen lys, noen panelovner og Squeezeboxen herfra er en bieffekt som jeg tar med.

At strømprisen er 2,5 DKr/kWh gjør at inteligent styring også er relevant på sommeren når vi er der.

Neste sommer blir det en NorthQ reader på måleren. Den ligger her og venter :)

Endret av Fermate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forøvrig fått elektriker og hans grossist  til å grave og lete etter 5v innbyggbar løsning og det var dessverre ikke noe oppløftende resultat. det er rett og slett et hull i markedet som ikke er fyllt.. så i øyeblikket får vi ikke skjult 5v anlegg:\

Nei, det tror jeg på. Men jeg kunne heller tenkt meg 12V...

 

_________

 

For 12v finst det nok fleire løysingar som er godkjente for skjult anlegg (om du har tilgang til inspeksjon gjennom lokk i Elkoboks e.l.). Tronika har ein variant om du klarer deg med 500mA ellers ringetrafoer og anna. Då er det jo berre PN rett opp for 220v strøm og 12v ut.

https://www.tronika.no/no/smarthus-stromkilder/842-acdc-adapter-4100.html

 

Utfordringa mi (og andre her ser eg) er å finne 5v til iPod/iPad o.l.

 

Lenke til kommentar

2 (3) amatøraktige spørsmål eg håper å få svar på:

 

HSTOUCH
Har problem med at min iPhone6 "mister" prosjekta heile tida. Telefonen viser svart skjerm når eg opner hstouch og eg må deploye prosjektet på ny. Feilen kan kome fleire gonger om dagen eller det kan gå ei veke og to før problemet oppstår. Har aldri opplevd same problem på Ipod og iPad`er (same iOS versjon og appversjon). Har kun testa via lokal server, så kanskje My HomeSeer er løysinga.

 

IOS9

Har folk testet hstouch i det nyaste iOS`et til Apple? 

 

PLUGS I HS3

Opplever av og til straumbrudd. Ofte er då plugins skrudd av i HS3, noko som gjer at eg må inn å manuelt skru dei på igjen (manage) i Homeseer. Feilen oppsto både i siste og førre versjon og gjeld alle plugins.

Lenke til kommentar

 

Har forøvrig fått elektriker og hans grossist  til å grave og lete etter 5v innbyggbar løsning og det var dessverre ikke noe oppløftende resultat. det er rett og slett et hull i markedet som ikke er fyllt.. så i øyeblikket får vi ikke skjult 5v anlegg:\

 

Nei, det tror jeg på. Men jeg kunne heller tenkt meg 12V...

 

_________

 

For 12v finst det nok fleire løysingar som er godkjente for skjult anlegg (om du har tilgang til inspeksjon gjennom lokk i Elkoboks e.l.). Tronika har ein variant om du klarer deg med 500mA ellers ringetrafoer og anna. Då er det jo berre PN rett opp for 220v strøm og 12v ut.

https://www.tronika.no/no/smarthus-stromkilder/842-acdc-adapter-4100.html

 

Utfordringa mi (og andre her ser eg) er å finne 5v til iPod/iPad o.l.

http://www.comatec-hitech.com/sottocategorie.php?id_categoria=12

Lenke til kommentar

 

 

Har forøvrig fått elektriker og hans grossist  til å grave og lete etter 5v innbyggbar løsning og det var dessverre ikke noe oppløftende resultat. det er rett og slett et hull i markedet som ikke er fyllt.. så i øyeblikket får vi ikke skjult 5v anlegg:\

Nei, det tror jeg på. Men jeg kunne heller tenkt meg 12V...

 

_________

 

For 12v finst det nok fleire løysingar som er godkjente for skjult anlegg (om du har tilgang til inspeksjon gjennom lokk i Elkoboks e.l.). Tronika har ein variant om du klarer deg med 500mA ellers ringetrafoer og anna. Då er det jo berre PN rett opp for 220v strøm og 12v ut.

https://www.tronika.no/no/smarthus-stromkilder/842-acdc-adapter-4100.html

 

Utfordringa mi (og andre her ser eg) er å finne 5v til iPod/iPad o.l.

http://www.comatec-hitech.com/sottocategorie.php?id_categoria=12

 

 

krissh:

Dette ser jo ut som akkurat det produktet eg treng for å gi konstant straum til ein iPad/iPod som felles inn i vegg. Har søkt og søkt i fleire månadar, samt posta spørsmål om det her på forumet. Eksempelvis har OTS 05 05 skruterminaler for 220v inn og det samme for 5v ut. Denne modellen leverer jo også 1A.

http://www.comatec-hitech.com/en/86_2/product.php?id=86

 

Har du funnet noko plass på nettet å bestille frå? Er gjerne med på ein samlebestilling om du (og eller andre) skal handle.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har forøvrig fått elektriker og hans grossist til å grave og lete etter 5v innbyggbar løsning og det var dessverre ikke noe oppløftende resultat. det er rett og slett et hull i markedet som ikke er fyllt.. så i øyeblikket får vi ikke skjult 5v anlegg:\

Nei, det tror jeg på. Men jeg kunne heller tenkt meg 12V...

 

_________

 

For 12v finst det nok fleire løysingar som er godkjente for skjult anlegg (om du har tilgang til inspeksjon gjennom lokk i Elkoboks e.l.). Tronika har ein variant om du klarer deg med 500mA ellers ringetrafoer og anna. Då er det jo berre PN rett opp for 220v strøm og 12v ut.

https://www.tronika.no/no/smarthus-stromkilder/842-acdc-adapter-4100.html

 

Utfordringa mi (og andre her ser eg) er å finne 5v til iPod/iPad o.l.

http://www.comatec-hitech.com/sottocategorie.php?id_categoria=12

krissh:

Dette ser jo ut som akkurat det produktet eg treng for å gi konstant straum til ein iPad/iPod som felles inn i vegg. Har søkt og søkt i fleire månadar, samt posta spørsmål om det her på forumet. Eksempelvis har OTS 05 05 skruterminaler for 220v inn og det samme for 5v ut. Denne modellen leverer jo også 1A.

http://www.comatec-hitech.com/en/86_2/product.php?id=86

 

Har du funnet noko plass på nettet å bestille frå? Er gjerne med på ein samlebestilling om du (og eller andre) skal handle.

Slo det opp nå når du spurte så vet ikke så mye om de. Fant comatec via conrad.com men lette ikke gjennom alt der, da de har vanvittig mye.. Men det er kanskje en mulighet for å finne det for å få bestilt. Så også at elfa hadde comatec, men fant ikke 5v hos de. Tror ikke det er noe jeg trenger akkurat nå ift samlebestilling.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har forøvrig fått elektriker og hans grossist til å grave og lete etter 5v innbyggbar løsning og det var dessverre ikke noe oppløftende resultat. det er rett og slett et hull i markedet som ikke er fyllt.. så i øyeblikket får vi ikke skjult 5v anlegg:\

Nei, det tror jeg på. Men jeg kunne heller tenkt meg 12V...

 

_________

 

For 12v finst det nok fleire løysingar som er godkjente for skjult anlegg (om du har tilgang til inspeksjon gjennom lokk i Elkoboks e.l.). Tronika har ein variant om du klarer deg med 500mA ellers ringetrafoer og anna. Då er det jo berre PN rett opp for 220v strøm og 12v ut.

https://www.tronika.no/no/smarthus-stromkilder/842-acdc-adapter-4100.html

 

Utfordringa mi (og andre her ser eg) er å finne 5v til iPod/iPad o.l.

http://www.comatec-hitech.com/sottocategorie.php?id_categoria=12

krissh:

Dette ser jo ut som akkurat det produktet eg treng for å gi konstant straum til ein iPad/iPod som felles inn i vegg. Har søkt og søkt i fleire månadar, samt posta spørsmål om det her på forumet. Eksempelvis har OTS 05 05 skruterminaler for 220v inn og det samme for 5v ut. Denne modellen leverer jo også 1A.

http://www.comatec-hitech.com/en/86_2/product.php?id=86

 

Har du funnet noko plass på nettet å bestille frå? Er gjerne med på ein samlebestilling om du (og eller andre) skal handle.

Slo det opp nå når du spurte så vet ikke så mye om de. Fant comatec via conrad.com men lette ikke gjennom alt der, da de har vanvittig mye.. Men det er kanskje en mulighet for å finne det for å få bestilt. Så også at elfa hadde comatec, men fant ikke 5v hos de. Tror ikke det er noe jeg trenger akkurat nå ift samlebestilling.

 

OPPDATERING

Nettsida hadde jo nettbutikk for privatpersoner. Kom på ca 400,- (inkl frakt, men + toll). Bestilte eit eksemplar så får me sjå om den gjer susen. Tusen takk for at du fant dette produktet, er i gang med å lukke veggene med gips, så var i grevens tid (om den virker til formålet då....)

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...